S
B bara på låtsas skrev:
Ingen människa föds med en rättighet som innebär man automatiskt kommer äga ett eget boende. Du kan likna det med att ingen människa föds till kirurg och har rättighet att operera andra människor.
Tröttaste argumentet någonsin :)

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Du missar dock det som skulle hända med den absoluta majoriteten av dagens husägare (de som köpte 2019 eller tidigare) de skulle tappa 50% av husets värde, vilket med stor sannolikhet är mindre än vad huset ökat i värde senaste 3 åren. Det skulle bara innebära att de skulle ha mindre utrymme att använda huset till att finansiera lyx, vilket inte är någon katastrof. :)

De som köpt hus senaste 2 åren har gjort ett medvetet risktagande då man vet att husmarknaden och börsen har gått upp mycket på luft, detta kan krascha, det är inga nyheter. Värdeuppgången har inte varit sund.
Men, hur tänkte du där? Hus har ju inte gått upp 50% i värde sedan 2017, Inte där jag bor, och inte på många ställen.
Huset hade höjts från föregående ägare från 850 till 1,1 på hans få år i huset, men då var det totalrenovering av kök och badrum.

Så med din kuliga tanke ligger jag på minus 440 tusen från inköpsvärdet. Vad är kul med det ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej men ju mer pengar "huset tjänar" desto längre in i fattigdomen hamnar de utan hus, det är inte rimligt att det ska vara omöjligt att spara ihop pengar till ett hus pga. att värdet ökar mer än flertalet årslöner varje år.

Jag har ett hus (För nu vet jag att kommentaren om att jag är bitter utanför bostadsmarknaden är nära), men jag ser gärna att det går ner 50% om marknaden gör det också.
Märks hur okunnig du är på området. Skulle bostadspriserna gå ner 50% skulle vi få se en ekonomisk krasch av mått vi aldrig sett förut. Folks ekonomier skulle krascha, banker skulle gå omkull, konsumtionen skulle helt dö för att folk inte har pengar att spendera, hela den ekonomiska motorn skulle stanna. Är just därför det varnas för vår höga belåning av bostäder, redan vid en betydligt lägre nedgång än 50% skulle vi få en ekonomisk kris

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
IdaBo
Förundras över hur folk verkar tro att fallande bostadspriser endast påverkar just bostäderna och att ekonomin i övrigt är frid och fröjd. Skulle bostadspriserna falla med 50% skulle det inte direkt innebära att folk som tidigare varit utan ägd bostad plötsligt kan rusa och handla villor på rea.

• Gilla
Jakobk och 4 till
  • Laddar…
B
S SueCia skrev:
Tröttaste argumentet någonsin :)
Behöver inte ha något argument. Mitt svar baseras på statistik. Sitt inte uppe för länge med mobben utan försök få en god natts sömn och vakna på den positiva sidan imorgon. :)

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så länge man kan betala är det nog inga problem. Det blir ju inte svårare att betala räntan bara för att huset är mindre värt.
nej, men skulle värdet på huset gå ner med 50% kan banken säga upp lånet.

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
folk som tidigare varit utan ägd bostad plötsligt kan rusa och handla villor på rea.
VA?!? Jag trodde alla som redan är i ekonomiskt underläge skulle bli rika av total ekonomisk kollaps??? /s

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
C Citrona skrev:
nej, men skulle värdet på huset gå ner med 50% kan banken säga upp lånet.
Finns inget självändamål i att säga upp lånet. Säger de upp lånet blir det direkt ekonomisk kaos. Låter dom det vara så kanske det löser sig med tiden.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Bostadspriser dyker inte utan anledning. Så sannolikt skulle orsaken till prisfallet vara en smärre katastrof. Men just att bostäder faller i pris är inte en katastrof.

• Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
Här verkar borttagandet av hus (från Hemnet) i området ha berott på att de accepterat bud innan visning.

De flesta andra går det ”bra” för än.. (om man, som jag, tjuvkikar på alla budgivningar.. i mitt närområde!)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Utom alla de svenskar som nu lagt sin livssstil på att belåna bostaden…. Går räntan upp och priserna ner kommer det bli jobbigt för dessa.
Inte bara i storstäder detta förekommit utan hört om mindre städer där pensionärer nu inte kan flytta från huset för de har inte råd med nått annat boende.

On topic

kriget i sig påverkar nog inte prisenra så mycket. Men börsen är ju rätt rejält ner och måga som köper bostad har en sparkapitalet fär.

räntorna verkar snarare gå ner just nu. Så där är det nog en förlängning av en del av de höga priserna .

• Gilla
yonna
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Och det är inte så enkelt att de sålts innan visning?
Det tror jag absolut är förklaringen. Fler och fler hus säljs innan visning då det råder brist på hus och utbudet är väldigt lågt. Och det byggs dessutom väldigt lite nytt.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Men, hur tänkte du där? Hus har ju inte gått upp 50% i värde sedan 2017, Inte där jag bor, och inte på många ställen.
Det är värre än så. @SueCia verkar tro att husen mer än dubblat värdet de senaste tre åren.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Magnus E K
Nuvarande höga priser på hus och tomtmark bygger på följande två antaganden:

1. Räntorna kommer förbli låga (i ett historisk perspektiv)
2. Tomten och huset behåller eller ökar sin attraktivitet över tid

Om det är något som på kort tid kan omkullkasta båda dessa antaganden så är det krig.

Vad man vill ha nu är tillgångar som är lätta att ta med sig och inte är knutna till en viss geografisk plats.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.