91 054 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
Men, hur tänkte du där? Hus har ju inte gått upp 50% i värde sedan 2017, Inte där jag bor, och inte på många ställen.S SueCia skrev:Du missar dock det som skulle hända med den absoluta majoriteten av dagens husägare (de som köpte 2019 eller tidigare) de skulle tappa 50% av husets värde, vilket med stor sannolikhet är mindre än vad huset ökat i värde senaste 3 åren. Det skulle bara innebära att de skulle ha mindre utrymme att använda huset till att finansiera lyx, vilket inte är någon katastrof.
De som köpt hus senaste 2 åren har gjort ett medvetet risktagande då man vet att husmarknaden och börsen har gått upp mycket på luft, detta kan krascha, det är inga nyheter. Värdeuppgången har inte varit sund.
Huset hade höjts från föregående ägare från 850 till 1,1 på hans få år i huset, men då var det totalrenovering av kök och badrum.
Så med din kuliga tanke ligger jag på minus 440 tusen från inköpsvärdet. Vad är kul med det ?
Märks hur okunnig du är på området. Skulle bostadspriserna gå ner 50% skulle vi få se en ekonomisk krasch av mått vi aldrig sett förut. Folks ekonomier skulle krascha, banker skulle gå omkull, konsumtionen skulle helt dö för att folk inte har pengar att spendera, hela den ekonomiska motorn skulle stanna. Är just därför det varnas för vår höga belåning av bostäder, redan vid en betydligt lägre nedgång än 50% skulle vi få en ekonomisk krisS SueCia skrev:Nej men ju mer pengar "huset tjänar" desto längre in i fattigdomen hamnar de utan hus, det är inte rimligt att det ska vara omöjligt att spara ihop pengar till ett hus pga. att värdet ökar mer än flertalet årslöner varje år.
Jag har ett hus (För nu vet jag att kommentaren om att jag är bitter utanför bostadsmarknaden är nära), men jag ser gärna att det går ner 50% om marknaden gör det också.
Förundras över hur folk verkar tro att fallande bostadspriser endast påverkar just bostäderna och att ekonomin i övrigt är frid och fröjd. Skulle bostadspriserna falla med 50% skulle det inte direkt innebära att folk som tidigare varit utan ägd bostad plötsligt kan rusa och handla villor på rea.
Bostadspriser dyker inte utan anledning. Så sannolikt skulle orsaken till prisfallet vara en smärre katastrof. Men just att bostäder faller i pris är inte en katastrof.
Här verkar borttagandet av hus (från Hemnet) i området ha berott på att de accepterat bud innan visning.
De flesta andra går det ”bra” för än.. (om man, som jag, tjuvkikar på alla budgivningar.. i mitt närområde!)
De flesta andra går det ”bra” för än.. (om man, som jag, tjuvkikar på alla budgivningar.. i mitt närområde!)
Utom alla de svenskar som nu lagt sin livssstil på att belåna bostaden…. Går räntan upp och priserna ner kommer det bli jobbigt för dessa.S SueCia skrev:
Inte bara i storstäder detta förekommit utan hört om mindre städer där pensionärer nu inte kan flytta från huset för de har inte råd med nått annat boende.
On topic
kriget i sig påverkar nog inte prisenra så mycket. Men börsen är ju rätt rejält ner och måga som köper bostad har en sparkapitalet fär.
räntorna verkar snarare gå ner just nu. Så där är det nog en förlängning av en del av de höga priserna .
kriget i sig påverkar nog inte prisenra så mycket. Men börsen är ju rätt rejält ner och måga som köper bostad har en sparkapitalet fär.
räntorna verkar snarare gå ner just nu. Så där är det nog en förlängning av en del av de höga priserna .
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 895 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Nuvarande höga priser på hus och tomtmark bygger på följande två antaganden:
1. Räntorna kommer förbli låga (i ett historisk perspektiv)
2. Tomten och huset behåller eller ökar sin attraktivitet över tid
Om det är något som på kort tid kan omkullkasta båda dessa antaganden så är det krig.
Vad man vill ha nu är tillgångar som är lätta att ta med sig och inte är knutna till en viss geografisk plats.
1. Räntorna kommer förbli låga (i ett historisk perspektiv)
2. Tomten och huset behåller eller ökar sin attraktivitet över tid
Om det är något som på kort tid kan omkullkasta båda dessa antaganden så är det krig.
Vad man vill ha nu är tillgångar som är lätta att ta med sig och inte är knutna till en viss geografisk plats.