R
yonna yonna skrev:
Tvivlar på att de sålts till dessa höga utgångspriser...
Och jag ser inte vinsten i att plocka bort ett hus man vill sälja från marknaden för att man tror att priserna komma sjunka i framtiden. Det är väl bara att inte sälja om man inte blir erbjuden det pris man vill ha.

Din teori förefaller inte logisk alls.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast mycket av detta kan man faktiskt påverkar med lagar, man påverkar t.ex. priser kraftigt idag med lagar redan. T.ex. genom att alla bostäder i Sverige ska vara tillgänglighetsanpassade, genom att man måste uppnå vissa mål, genom långa och komplicerade bygglov som tycks skilja sig för varje kommun.

Säger inte att du har fel i att det är massor av olika saker som påverkar pris. Men det är faktiskt inte magi i heller bara för du inte förstår alla processer.

T.ex. skulle kommuner kunna jobba mer med att öka tillgängligheten på tomter. Det är primärt kommunen som kan göra det, för en enskild husägare kan inte driva igenom en detaljplans förändring på egenhand.

I dom kommunerna jag tittade på kring bygga hus så var där tomtköer på flera år, och när kommunen jag idag bor i släppte ett femtiotal tomter så bokades de inom loppet av några dagar. Så det är inte efterfrågan som tryter som du framhäver.

Tycker dock att man ska vara försiktig med småhus i storstäder likt Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan är det viktigt att dessa städer också tillhandahåller bostäder som efterfrågas av höginkomstagare så klart :)
Jag menar inte att vad som kan göras är magi, vad som sänker huspriserna är rätt tydligt och enkelt att förstå, men att alla dessa variabler alla plötsligt skulle peka åt ett och samma håll så kraftigt att det leder till betydligt billigare husbyggen och en huspriskrasch det är ren magi, eller rent struntprat.

Om kraven på tillgänglighetsanpassning i småhus sänktes skulle även kraven för samma sak i lägenheter sänkas. Det skulle bli attraktivare att bygga både småhus och flerbostadshus.

Husbyggare föredrar bygga flerbostadshus, kommuner föredrar också flerbostadshus så det hade inte blivit någon enorm förändring i antalet småhus som byggs, och definitivt ingen priskrasch på småhus.
 
  • Gilla
FBrobeck och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Karl Olssvan skrev:
Det är inte "bara" vad nytt kostar nej. Det är dock en stor faktor.
Stor eller liten kan ju diskuteras om man vill. Läget skulle jag påstå är en mycket, mycket större del.
K Karl Olssvan skrev:
Det är totalt fel det du skrev nu. Du kan inte se det som vad du har för säkerhet, ränta och värde på huset. Vad som händer andra påverkar i högsta grad vad även du får för ränta.
Även om inte just du blir en kreditförlust, så kan din granne bli det, och banken klarar inte att veta vem det blir.
Nej jag har inte totalt fel. Det är du som missuppfattar vad jag skriver.
Det är inte någon naturlag att bankerna kommer få stora kreditförluster bara för att marknadsvärdet på hus går ner.
Några kanske måste sälja om de blir av med jobbet eller liknande, men det är ingen garanti att det är en förlustaffär för banken ändå. Säg att folk köpt ett hus för 5 miljoner och lånat 2,5, tvingas de sälja för 3,5 så har de gjort en förlust, men inte banken.
 
  • Gilla
pappel och 2 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Nej det är fel. Priset på hus styrs av vad det kostar att bygga nytt. Så kommer man kunna bygga nya hus fort och billigt så kommer krashen direkt. Och det är inte helt osannolikt att det går bygga mycket billigare.
Du får gärna visa belägg för ett sådant påstående. Priset på befintliga hus styrs nog mest av bristen på bra lägen. Mark som resurs är ändlig. Det tillverkas inte mer mark, speciellt inte i bra läge OCH när de attraktiva områdena sätter begränsningar för vilken mark som får bebyggas. Med tanke på den upplevda bristen på jordbruksmark, så gör den kommunala processen det svårare att få bygga på åkermark eller hagmark, än strandnära (östergötland). Vindkraft, tåg, vägar, miltären minskar också de möjliga platserna.

Utanpå detta kommer bankernas krav på påskrivet kontrakt innan man tillträder nästa hus, dvs man måste sälja sitt befintliga hus innan köper nästa. Det driver budgivningarna.

Sedan kan diskutera de höga byggkostnaderna, men det har ältats under många år. Det verkar helt enkelt inte finnas någon önskan eller anledning för de berörda att minska kostnaderna.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför skulle det vara kul?
Därför att inflation är ett gift. Därför att priserna pressats upp till bisarra osunda höjder. Grundproblemet är att populistiska makthavare pressat ned räntorna och dessutom beskattat befolkningen genom att trycka pengar. Den som hyr pengar, alltså lånar, ska betala en skälig hyra (ränta, som efter skatt i varje fall bör täcka inflationen). Vissa bjuder upp priserna efter vad de kan betala i ränta och går räntan då mot noll så går priserna mot oändligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Melody81 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stor eller liten kan ju diskuteras om man vill. Läget skulle jag påstå är en mycket, mycket större del.

Nej jag har inte totalt fel. Det är du som missuppfattar vad jag skriver.
Det är inte någon naturlag att bankerna kommer få stora kreditförluster bara för att marknadsvärdet på hus går ner.
Några kanske måste sälja om de blir av med jobbet eller liknande, men det är ingen garanti att det är en förlustaffär för banken ändå. Säg att folk köpt ett hus för 5 miljoner och lånat 2,5, tvingas de sälja för 3,5 så har de gjort en förlust, men inte banken.
  • I oktober 2010 infördes ett bolånetak som innebär att man som mest får låna 85 procent av bostadens värde med bostaden som säkerhet.
  • I juni 2016 infördes ett amorteringskrav som innebär att lån som uppgår till 70-85 procent av bostadens värde ska amorteras med 2 procent ner tills belåningsgraden når 70 procent. Därefter ska amorteringen uppgå till 1 procent ner tills belåningsgraden är 50 procent.
  • I mars 2018 skärptes amorteringskravet genom ett tillägg som säger att om man lånar mer än 4,5 gånger sin bruttoinkomst ska man amortera ytterligare 1 procentenhet utöver tidigare infört amorteringskrav.
Så du anser att det normala är att de flesta är nettoförmögna som har lånat till hus? Att de flesta även vid ett prisfall på 40% ändå är över sin storlek på lånet?
Då är det ju helt onödigt med en massa regler kring belåningsgrad. Du inser att Sverige är väldigt högt belånat, ja inte staten, men alla andra.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Du får gärna visa belägg för ett sådant påstående. Priset på befintliga hus styrs nog mest av bristen på bra lägen. Mark som resurs är ändlig. Det tillverkas inte mer mark, speciellt inte i bra läge OCH när de attraktiva områdena sätter begränsningar för vilken mark som får bebyggas. Med tanke på den upplevda bristen på jordbruksmark, så gör den kommunala processen det svårare att få bygga på åkermark eller hagmark, än strandnära (östergötland). Vindkraft, tåg, vägar, miltären minskar också de möjliga platserna.

Utanpå detta kommer bankernas krav på påskrivet kontrakt innan man tillträder nästa hus, dvs man måste sälja sitt befintliga hus innan köper nästa. Det driver budgivningarna.

Sedan kan diskutera de höga byggkostnaderna, men det har ältats under många år. Det verkar helt enkelt inte finnas någon önskan eller anledning för de berörda att minska kostnaderna.
Vad är det jag ska visa?
När någon tänker flytta så kollar de t ex på vad en ny insatslägenhet kostar mot vad det kostar att köpa ett begagnat hus. Jag känner flera som sålt sitt hus och flyttat på det sättet. Många väljer att köpa nybyggda lägenheter eller hus. Kostnaden för mark är mest ett stort problem i stora städer men i mindre så det inte ett problem. Att bo centralt vad är det? Verkar knappast vara praktiskt, möjligen om du kan åka tunnelbana men annars verkar det sämre.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Priset på hus styrs av vad det kostar att bygga nytt.
Nej, det är inte helt sant. Priset styrs också av vad personer efterfrågar. Om man nöjer sig med 130 m2 istället för 180 eller 230m2, så blir husen billigare att producera och priset lägre. Trenden är dock inte sådan att folk vill ha mindre hus utan tvärtom och då får vi en stigande prisspiral helt naturligt. Om det sedan går att låna pengar till nästan ingen kostnad, så blir det ju bara värre. Om kriget medför att många förnödenheter ( mat, kläder, energi m.m.) blir betydligt dyrare, så kommer vi troligen till ett läge, där vi kommer att åter minska våra bostadsytor och därmed spara in en del utgifter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Karl Olssvan skrev:
Så du anser att det normala är att de flesta är nettoförmögna som har lånat till hus? Att de flesta även vid ett prisfall på 40% ändå är över sin storlek på lånet?
Då är det ju helt onödigt med en massa regler kring belåningsgrad. Du inser att Sverige är väldigt högt belånat, ja inte staten, men alla andra.
Nej kanske inte de flesta, men väldigt många. Sen är det ju inte så att man tvingas sälja sitt hus bara för att värdet minskat, så många kommer behålla sitt hus.

Blir det ett kraftigt ras på priserna så kommer såklart bankerna behöva reagera, men de måste också tänka till så de inte förvärrar problemen. Höjs räntan för mycket så späs problemet på.

Vad gäller byggkostnaderna så går det säkert att trycka ner de endel, men det är inte säkert att det kommer slutkunden till del, iallafall inte allt. Ännu mindre betyder det att grannhuset som är 50 år blir billigare.
Säg att du bygger ett hus till en kostnad av 2 miljoner och lyckas pressa ner byggkostnaderna till 1,5 miljoner, är det verkligen den stora delen i husets slutpris? I Stockholm eller Dorotea? Jag påstår envist att läget påverkar priset mycket mer än byggkostnaderna. Därmed inte sagt att byggkostnaderna är ointressanta, bara att jag tycker du övervärderar dem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Ja då är det jättekul att vi som inte har överbelånat oss ser värdet bara gå huxflux åt helvete.

Du är empatisk. Tycker du det är kul för alla fattiga i andra länder med som sett sitt liv försvinna?

Tappar mitt hus 50 % så är det tillbaka 20-25 år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Vad är det jag ska visa?.
Att huspriser styrs av vad kostar att bygga nytt. Jag är inte ute efter att kritisera, utan är intresserad av vad som styr situationen. Minns jag rätt så bor 35% av Sveriges befolkning i de 10 största städerna, där huspriserna sällan blir så låga som nybyggnadspriserna är. Det finns helt enkelt inga lägen att bygga nytt på, så priserna drivs upp långt över nybyggnadskostnaden. Även utanför de större städerna så finns det ingen mark att bygga på. Visst kan man diskutera om det är praktiskt eller ej att bo centralt, men knappt 70% av svenskarna bor i tätorter så något är det ju som lockar.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
N Nisse Hult64 skrev:
Att huspriser styrs av vad kostar att bygga nytt. Jag är inte ute efter att kritisera, utan är intresserad av vad som styr situationen. Minns jag rätt så bor 35% av Sveriges befolkning i de 10 största städerna, där huspriserna sällan blir så låga som nybyggnadspriserna är. Det finns helt enkelt inga lägen att bygga nytt på, så priserna drivs upp långt över nybyggnadskostnaden. Även utanför de större städerna så finns det ingen mark att bygga på. Visst kan man diskutera om det är praktiskt eller ej att bo centralt, men knappt 70% av svenskarna bor i tätorter så något är det ju som lockar.
Enkelt uttryckt, även om byggkostnaderna inte skiljer så mycket så gör tomtpriserna det.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Ärligt talat. Du verkar ju ha en skruv lös ! Så många som kämpar och sliter, barn familjer med mera...
Skulle vara fruktansvärt, omänskligt att tänka så... Det är ju som att önska dig cancer... Nä fyyy...
Allt gott till alla...
 
  • Gilla
Marie Beliaev och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Tror du verkligen själv på det? Hur gick det för dom som inte hade bundit sina elavtal, trots att dom hade blivit förvarnade innan? Då kliver staten in… så nej tack, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till oansvariga bostadsägare som belånat sig upp över öronen. Ps. Håller med dig om att folk belånar sig för mycket och är på tok för naiva men vill hellre att mina skattepengar ska gå till mina barn så dom kan få en bra utbildning eller att min farmor ska få bra vård om hon skulle behöva det.
 
  • Gilla
  • Haha
jim_b och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
Jag tror huspriserna stiger då efterfrågan kommer stiga att flytta ut från stadskärnor.
 
  • Gilla
Sofriko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.