91 066 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
Soros "straffade" länder där politikerna satte värdet på valutan fram till 1992ish (SEK var bland de sista valutorna att falla), sånt finns inte idag i konvertibla valutor.P paralun skrev:
Nej, det är faktiskt tvärtom. Det är centralbankerna som får hålla marknaderna under armarna som de gjort i kriser sista 30åren...
Jo men det straffar ju den brutala "marknaden" benhårt oavsett blåögda politiker!Z Zodde skrev:Soros "straffade" länder där politikerna satte värdet på valutan fram till 1992ish (SEK var bland de sista valutorna att falla), sånt finns inte idag i konvertibla valutor.
Nej, det är faktiskt tvärtom. Det är centralbankerna som får hålla marknaderna under armarna som de gjort i kriser sista 30åren...
Så tebaks till ämnet så ser jag hög risk för påverkan på villamarknaden inkl höjda räntor!
Jo men nu är det just nu en massa politik för att främja Ukrainas sak men "marknaden" kommer först att direkt reagera på inflation. Sen ser jag framför mig hela EU som totalt instabilt inkl enorma flyktingkostnader.Jonatan79 skrev:
Inkl att vi uppenbart har totalt undermåliga politiker, läs Bryssel.
Så det ser mörkt ut, imho....
Fastigheter är det säkraste du kan ha om inflationen skulle bli varande på en hög nivå vilket jag iofs tvivalr påP paralun skrev:Jo men nu är det just nu en massa politik för att främja Ukrainas sak men "marknaden" kommer först att direkt reagera på inflation. Sen ser jag framför mig hela EU som totalt instabilt inkl enorma flyktingkostnader.
Inkl att vi uppenbart har totalt undermåliga politiker, läs Bryssel.
Så det ser mörkt ut, imho....
Guld korrelerar dåligt med inflation.P paralun skrev:
1980-1990ish hade vi hög inflation och guldet föll även i nominella termer (för att inte snacka om reala termer)
2000-2010ish var räntan relativt låg men då FEMDUBBLADE guldet sitt värde,,,
Jo och jag är ganska säker på att guldet tar över som säkerhet/värdering isf dollar om vi inte tänker efter!Z Zodde skrev:
(sen blev jag inte klok på dina funderingar kring att skapa en värdering av ingenting?)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
För att guldpriset i början av 1980 var på toppen av en bubbla och vid millenieskiftet på botten av den efterföljande kraschen. Kolla över en längre period (gärna flera hundra år).Z Zodde skrev:
Jo och nu varnar även "de kunniga" att man kommer att nedvärdera dollarn som styrande valuta.Magnus E K skrev:
Följer själv CNN , Reuters samt Politioco som huvdudnyheter isf den svenska sörjan men hittar inte nyheten.
EDIT
jo här
https://www.svd.se/sanktioner-kan-sla-mot-dollarns-status
UrsprungscitatNoffing skrev:
"1991 sjönk hela marknaden 50% men inom ett år var allt återställt till samma priser som innan fallet och sedan dess rusat uppåt ,,
Nu skriver du HELA, jag brukar utgå från vad folk skriver men Inte ens i Stockholm föll det 50% och det tog def. mer än ett år att hämta in...
Det har man sagt så länge jag kan minnas.P paralun skrev:
Saddam Hussein mfl att de ville ha betalt i EUR istf USD för sin Olja, ändrade inget.
Kina har också velat utmana USD
Alla råvaror prissättes i USD, det lär inte ändra sig så länge vi lever.
En gåta för mig själv att man inte ser hotet?Magnus E K skrev:
Eventuellt har man sett på TV4 och Eter Fem för myckat ? (Sveriges barnprogram)
Det här är nog mer Chicago och Hank PD!