K Karl Olssvan skrev:
Jag har läst dina inlägg och om du inte skojar med oss så gör du ett oerhört dåligt jobb. Det är DU som ska förklara för oss om du kommer påstår något om något. Kom inte och kräv en massa saker av andra. T ex att vi ska förklara för dig. Du kommer ändå inte fatta, för du vill inte fatta vad vi skrivet. Nej, du kan inte komma och kräva av andra att de ska skriva saker i tråden. Vill man skriva något i tråden så gör man. Som du beter din nu gränsar du till vad som kan anses vara normalt.Skärp dig!
Karl Olssvan Bra skrivet! Jag har också reagerat på Zodde samt att han inte har ett foto, så man ser vem man konverserar med, Mig verkar han vilja mucka gräl med, eftersom han klagar på petitesser i mitt inlägg. Han vill uppenbart ha en diskussion om andra skall ha rätt att yttra sig eller ej ;)

• Gilla
Karl Olssvan och 1 till
  • Laddar…
M
Maskintok skrev:
Säg inte det.
vid sådan nergång kan banken vilja ha mer kontantinsats och högre ränta då säkerheten blir lägre.
Där får du nog läsa på lite! Står inget i mitt avtal med banken att dom på något sätt kan ändra det som vi kom överens om, så länge jag sköter min avtalade inbetalningar.

Noffing Noffing skrev:
Karl Olssvan Bra skrivet! Jag har också reagerat på Zodde samt att han inte har ett foto, så man ser vem man konverserar med, Mig verkar han vilja mucka gräl med, eftersom han klagar på petitesser i mitt inlägg. Han vill uppenbart ha en diskussion om andra skall ha rätt att yttra sig eller ej ;)
Om du kallar det att påpeka sakfel som petitesser och att mucka gräl kanske du inte ska vara på ett diskussionsforum.
När sakargumenten tar slut tar personangreppen vid…

Ditt inlägg som du inte tål kritiseras för var
1991 sjönk hela marknaden 50% men inom ett år var allt återställt till samma priser som innan fallet och sedan dess rusat uppåt ,,

SCB visar nåt helt annat men det är petitesser.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Där får du nog läsa på lite! Står inget i mitt avtal med banken att dom på något sätt kan ändra det som vi kom överens om, så länge jag sköter min avtalade inbetalningar.
Markarbetaren är bra att hitta på egna sanningar tyvärr…
Banken säger ALDRIG upp ett lån där ränta och amortering betalas enligt plan bara för att priset sjunker.

P
J Jonasdzm skrev:
Vad som inte är rimligt är att det finns så få höginkomsttagare i sverige. De flesta är låg-/medelinkomsttagare. Det är inte många som har en lön på minst 45.000kr/månad innan tillägg.
Om inte låg-och medelinkomsttagare behövde betala så hiskeligt mycket skatt så skulle de inte ha så små marginaler för sitt husägande/boende.
(Det skulle kunna påverka huspriserna på fel sätt, dock).

P
T tobiast skrev:
Fast lånefesten är ju ett resultat av oansvarig politik och en oansvarig finanssektor. Att folk lånar enkelt beror ju på att de kan låna extrema summor givet väldigt låga krav på låntagares betalningsförmåga i ett högre ränteläge och med rimliga fastighetsvärderingar. Det är helt oansvarigt av politiker och finansinstitut att tillåta utlåning baserad på extremt låga räntor och extremt höga värderingar som om de skulle vara för evigt.
Största ansvaret för sina handlingar har den som utför handlingen.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Njaa.. I det här exemplet behöver man även räkna in värdet av villan. Balansen in är en milj kr (Kal's pengar) och en villa som tydligen är värd en dryg miljon
Så är det, men den balansen är inte samma sak som penningmängden.
Så utgående balan är densamma som ingående, Inget värde har skapats.
Helt riktigt, men penningmängden har ökat.

P
M Malmen1 skrev:
Är det inte uppenbart vid det här laget att "Zodde" är ett troll. Han lyckas hålla igång den här tramsdiskussionen genom att spela dum.
Zodde förstår skillnaden mellan värde och penningmängd. Gör du?

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
P
M Malmen1 skrev:
Jag är med på hur du tänker. Men ett par viktiga skillnader mellan dig och banken är att bankens pengar är krediter de skapat själva. Det andra är att ifall banken riskerar att gå i konkurs så kommer skattebetalarna gå in och rädda banken för att undvika att hela det ekonomiska systemet kraschar. Allt hänger ihop så det kan lätt bli en snöbollseffekt och det är politikerna livrädda för. Bättre då att spendera andras/skattebetalarnas pengar. Detta vet förstås bankerna om vilket gör deras position idiotsäker. Dina skulder däremot följer dig till graven efter att du tvingats sälja huset. Det är är inget som man behöver spekulera om ifall det kan hända för detta har hänt tidigare och kommer hända igen.
Staten var rätt tuff mot bankerna under bankkrisen tidigt på 1990-talet. Det var bara Nordbanken och Götabanken som gavs hjälp i någon större omfattning. Staten tog över Nordbanken och Nordbanken köpte sen Götabanken. Staten fick senare tillbaka en stor del av pengarna man hade lagt ut på detta när Nordbanken senare såldes.

Vi får väl hoppas att regeringarna nuförtiden inte är mesigare än sina föregångare på tidigt 1990-tal.

M
Z Zodde skrev:
Markarbetaren är bra att hitta på egna sanningar tyvärr…
Banken säger ALDRIG upp ett lån där ränta och amortering betalas enligt plan bara för att priset sjunker.
Det var precis det jag skrev! Ett tips https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dyslexi
Skärmdump från diskussionsforum med användarkommentarer om avtalsvillkor och banklån.

Redigerat:
Fairlane
K Karl Olssvan skrev:
En faktor är att det är olika banker. Och en bank kommer anse att det inte är just de som ska vara snälla.
Sen så är det så att det är stor efterfrågan på hus så jag tror inte på prisfall pga att det finns en massa hus på marknaden. Banken kommer säga " familjen har för dyrt boende, köp mindre" Före de tvinga dem att sälja.
Visst kan olika banker resonera lite olika, men någon extrem skillnad lär det inte vara.
Det är troligen inte så att alla som har ett hus värderat under lånets storlek hos Swedbank tvingas sälja, medan grannarna i exakt samma situation men med lånen hos Handelsbanken får bo kvar. Givetvis försöker banken se på vad som är bäst för banken på kort och lång sikt (bäst kan vara en liten förlust istället för en stor).

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan olika banker resonera lite olika, men någon extrem skillnad lär det inte vara.
Det är troligen inte så att alla som har ett hus värderat under lånets storlek hos Swedbank tvingas sälja, medan grannarna i exakt samma situation men med lånen hos Handelsbanken får bo kvar. Givetvis försöker banken se på vad som är bäst för banken på kort och lång sikt (bäst kan vara en liten förlust istället för en stor).
Stämmer bra. Det jag menar är att bankerna är tvingade att hålla likartade regler som andra banker och det gör att de kommer acceptera vissa saker men det finns en gräns där de blir hårda och deras regler kommer då säga vad de ska göra.

Z Zodde skrev:
Håller med om vad?
Kreditgivning ökar penningmängden men det är inte vad som diskuterades.
Det är inte bara banker som ger krediter men det går inte att låna ut nåt man inte förfogar över, alltså skapas inte nya pengar ut av tomma intet.
Det vi pratade om var huslån , det är inte tomma intet. Pengar skapas i banken genom att ett huslån skapas. När jag förklarade glömde jag att du behöver Person C som är den som säljer huset, att hen får lånet och sen sätter in dessa nya pengar som skapats av krediten på samma bank. Om ni är det minsta osäkra så råkade det komma ett program som förklarar allt detta igår. https://swebbtv.se/w/59B3Ti7U69yTgHobuNHfik (Det finns risk för hyperinflation i Sverige - Micael Hamberg i Swebbtv Vetenskap 53)

• Gilla
1
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det var precis det jag skrev! Ett tips [länk]
[bild]
Ber tusen gånger om ursäkt för att jag blandade ihop er… Mark och Maskin… efter midnatt, sorry.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Det vi pratade om var huslån , det är inte tomma intet. Pengar skapas i banken genom att ett huslån skapas. När jag förklarade glömde jag att du behöver Person C som är den som säljer huset, att hen får lånet och sen sätter in dessa nya pengar som skapats av krediten på samma bank. Om ni är det minsta osäkra så råkade det komma ett program som förklarar allt detta igår. [länk] (Det finns risk för hyperinflation i Sverige - Micael Hamberg i Swebbtv Vetenskap 53)
även vid huslån behöver banken/ hypoteksinstitutet FÖRFOGA över pengarna de lånar ut. Räcker inte inlåning ger man ut bostadsobligationer.
Wikipedia skriver

Hypoteksinstitut är ett kreditinstitutsom lämnar bottenlån. Medel för utlåningen anskaffas främst genom inlåning från allmänheten (endast kreditmarknadsbolag och banker) eller att instituten ger ut bostadsobligationer.

Menar du Wikipedia farer med osanning?

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.