91 067 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
Jag har läst dina inlägg och om du inte skojar med oss så gör du ett oerhört dåligt jobb. Det är DU som ska förklara för oss om du kommer påstår något om något. Kom inte och kräv en massa saker av andra. T ex att vi ska förklara för dig. Du kommer ändå inte fatta, för du vill inte fatta vad vi skrivet. Nej, du kan inte komma och kräva av andra att de ska skriva saker i tråden. Vill man skriva något i tråden så gör man. Som du beter din nu gränsar du till vad som kan anses vara normalt.Skärp dig!Z Zodde skrev:
Ok, vi missade våra inlägg.Z Zodde skrev:
Saddam satsade ju helt fel och han tog man ju kål på, brutalt och enkelt!
Sen om man nu ser det som lustigt så kör då EU Bryssel med samma retorik som Saddam.
"Nä jag kan inte se några fiender" dvs Bagdad Bob. (förvisso duktig)
Vad är Perestrojka/Glasnost?
Vi ska vara vänner oavsett vad vi tycker om varandra, det viktiga är att vi inser fakta i den här frågan.K Karl Olssvan skrev:Jag har läst dina inlägg och om du inte skojar med oss så gör du ett oerhört dåligt jobb. Det är DU som ska förklara för oss om du kommer påstår något om något. Kom inte och kräv en massa saker av andra. T ex att vi ska förklara för dig. Du kommer ändå inte fatta, för du vill inte fatta vad vi skrivet. Nej, du kan inte komma och kräva av andra att de ska skriva saker i tråden. Vill man skriva något i tråden så gör man. Som du beter din nu gränsar du till vad som kan anses vara normalt.Skärp dig!
Ingen vet hur illa det här kan sluta! WW3?
Jag gissar att du är född efter 1985.P paralun skrev:
Glasnost, öppenhet och perestrojka, ombyggnad var slagorden för Michail Gorbatjovs politik att stegvis öppna Sovjetunionen utåt och reformera samhället i riktning mot mindre förtryck och mindre centralstyrd ekonomi och gradvis avveckla det kalla kriget.
Snart är världen tillbaka där han började. Med Ryssland som målar in sig i ett hörn och förtrycker eget folk och och överöser sin befolkning med propaganda och gör väst till sin fiende.
Nu har jag läst länken som gavs här tidigare. Den förklarar mycket bra vad som händer i banken. Om person A sätter in 1 m, så kan banken låna ut 1 m till ett hus för person B.Z Zodde skrev:
Det som händer i datorn är att Person A har kvar sina pengar på sitt konto. Och kan hämta dem när hen vill.
Samtidigt skapas en ny "kredit" samma sak som pengar skulle jag säga. Pga att lånet skapas. Person B får lånet pga att hen har ett hus som säkerhet.PENGAR SKAPAS
Vad händer sen? Jo den nya krediten sätts in på Person B konto i banken.
Det stämmer att en bank behöver har mer pengar inlånad än utlånade. Och därför behöver ibland banken ta in dessa pengar på något sätt. Men det är ett litet problem för den nya krediten som lånet gav är nya pengar som också kommer finnas som inlåning i banken.
Jag hävdar det som är linkat till i BankOfEngland, Riksbanken etc, du länkar till en obskyr bok utan vidare citat.K Karl Olssvan skrev:Jag har läst dina inlägg och om du inte skojar med oss så gör du ett oerhört dåligt jobb. Det är DU som ska förklara för oss om du kommer påstår något om något. Kom inte och kräv en massa saker av andra. T ex att vi ska förklara för dig. Du kommer ändå inte fatta, för du vill inte fatta vad vi skrivet. Nej, du kan inte komma och kräva av andra att de ska skriva saker i tråden. Vill man skriva något i tråden så gör man. Som du beter din nu gränsar du till vad som kan anses vara normalt.Skärp dig!
Om jag har samma åsikt som BankOfEngland och Riksbanken, ja då är det mer naturligt att DU med AVVIKANDE åsikt förklarar dig...
Precis! Det är vad JAG hävdat sen diskussionen startade,K Karl Olssvan skrev:
Man gör alltså inte pengar utav tomma intet (då hade man inte behövt inlåning)
Däremot ökar penningmängden (eller antal kronor i systemet) med kreditgivning, det är naturligt.
Det har aldrig varit frågeställningen. Frågan var om bankerna kan skapa pengar ur tomma intet.C cpalm skrev:
Bankerna kan bara låna ut pengar de redan förfogar över genom inlåning/ utgivande Av obligationer / lån av riksbanken etc.
Det hävdades att bankerna likt kryptomining eller kung Midas kunde skapa nya pengar av intet (inget behov för inlåning)
Självklart skapas pengar när penningmängden ökar, ligger i sakens natur. INGEN har såvitt jag sett sagt nåt annat och det har heller inte varit ett temaC cpalm skrev:
Det var HUR dessa pengar skapades som diskuterats, hade du läst exemplet i mitt inlägg #279 hade du inte behövt tjata så om mitt svar...
Inget av det där pratade den bank vi lånade pengar av om.N Nisse Hult64 skrev:Sorry, luddigt formulerat. Om du har ett påskrivet kontrakt för ditt gamla hus, när du tilträder ditt nya hus, så löser banken det med någon form av överbryggningslösning. Har du inte ett påskrivet kontrakt för ditt gamla hus, kommer banken kalkylera med att du kommer ha båda husen för all framtid. Även om du väljer att behålla ditt gamla hus för uthyrning så räknas inte en hyresintäkt in i kalkylen. Belåningen blir dessutom hög jfr årsinkomst, så troligen innebär det en extra procent i amortering på båda husen. Troligen 3% amortering på det nya huset, troligen 2 % på det gamla huset, dubbla driftskostnader. Sedan har du ytterligare en faktor att denna kalkyl ska du klara så länge du har huslånet, dvs troligen in i din pension. Har du passerat 50 så är risken stor att banken vill se din pensionsprognos och att du ska klara dubbla boenden på livsvarig pension. I praktiken blir det ett krav för de allra flesta av oss.
Vi tog ett kortfristigt lån (ett som kan lösas när som helst alltså) för att finansiera köpet av det nya huset och. När vi hade sålt det gamla huset några månader senare löst vi lånet på det nya och tecknade ett nytt lån till ett lägre belopp.
Det är möjligt att banken gjorde en liknande kalkyl som den du beskrev, men det märkte vi i så fall inte av.
Det här var för snart 11 år sen.
Redigerat:
Medlem
· Västergötland
· 140 inlägg
Troligt/möjligt att bankernas regler och policys ändrats sedan dess. Jag och min sambo är just i denna process och har precis tillträtt hus nr 2, och fick en rätt tydlig beskrivning av hur banken tolkar situationen, och vilka förutsättningar som krävs. Det jag beskrev är exakt den situation vi har.P pmd skrev:Inget av det där pratade den bank vi lånade pengar av om.
Vi tog ett kortfristigt lån (ett som kan lösas när som helst alltså) för att finansiera köpet av det nya huset och. När vi hade sålt det gamla huset några månader senare löst vi lånet på det nya och tecknade ett nytt lån till ett lägre belopp.
Det är möjligt att banken gjorde en liknande kalkyl som den du beskrev, men det märkte vi i så fall inte av.
Det här var för snart 11 år sen.
Det ändrar förutsättningarna i vårt framtida liv när det gäller amortering. VI kommer inte amortera så mycket vi kan, utan kommer spara i likvida medel. Detta eftersom vi helt enkelt inte räknar med att banken kommer vara speciellt tillmötesgående om något händer som kräver investering, när vi är ännu närmare pension.