91 066 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Om Sverige aktivt deltar i kriget tror jag få kommer fundera på att köpa eller sälja hus... Dvs. det blir status quo tills allt är över. Vad händer sen? Tja, vi kanske står på en radioaktiv grushög och letar efter något att käka. Eller så är majoriteten av landet orört, och vi har tagit emot nån miljon personer som flytt från öst och EU öser in pengar för att bygga upp landet?heisiandiishe skrev:
Extrema fall på bostadsmarknaden har förekommit. Marknadsvärdet har jag studerat en del och det kan definieras lite olika men i grunden handlar det om vad en köpare är beredd att betala vid ett givet tillfälle. Om Sverige hamnar i krig så tänker du att marknaden står stark. Eller vad är du ute efter.
Sista frågan kan du du enkelt läsa dig till om du googlar
Googla är ju kul, men att lägga mer tid än jag redan gjort på att följa/förstå er pajkastning står jag nog över.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag har nog träffat närmare tresiffrigt antal personer som fått skuldsanering, så jo, det är en grej. Ingen magi här, enbart en bedömning om att man totalt saknar möjligheter att återbetala skulden inom en rimlig tid.heisiandiishe skrev:
Hm. Om man istället för att vara nöjd med sin låga lön får in mer pengar i plånboken så att lönerna först kommer ikapp och sedan följer med utvecklingen på bostadsmarknaden. (Vi har ingen minsta lön i sverige, vilket vi borde ha.)Villa vista skrev:
Risken för prisras pga kriget:
Ränteläget, kommer räntan att öka kraftigare än förväntat riskerar priserna att gå når, då krävs höga räntor för att priserna skall krascha.
Sanktioner/energipris, världshandel, Ett långt krig kommer påverka världsmarknaden stort pga sanktioner och minskad handel. Sverige är beroende av export som minskar vilket leder till arbetslöshet/recension ger fallande huspriser.
Dock har Sverige ett stort skyddsnät med a-kassa, sos etc som gör att det finns en stor tröghet mot krascher vilket talar för att en krasch uteblir.
Dock håller jag med SueCia att huspriserna skulle behöva reduceras kraftigt över tid vilket skulle gynna svenskar ekonomi och möjlighet att köpa bostad. Dock bör krasch utebli. De enda som tjänar på pyramidspelet som bostadsmarknaden är är banker mäklare och "40-talister" Ingen normal Svenson tjänar på ökade huspriser.
Sedan spärrar vi bankerna från att låna ut pengar till bostadslån, alternativt kraftigt reducerar den tillåtna belåningsgraden. Det är i första hand bankens fel att vi har dessa höga bostadspriserna, i andra hand är det staten och på sista plats kommer bostadsköparen.
Pengar blir mindre värda, men så blir även bankens ägarandel i fastighetsmarknaden.
Slutsats, så länge det går att låna pengar till vad som helst så kommer vi låna pengar till vad som helst. Hus, bilar, elektronik, resor, nöje etc. Vill vi få ett rimligt bostadspris, ta bort möjligheten att låna.
Troll är de som inte bidrar i sakfrågan (som ditt citerade inlägg) och som vill att andra ska googla fram belägg för trollets åsikt.M Malmen1 skrev:
Ditt citat ovan" "Och ja, bankerna skapar pengar ur luft när de utfärdar en ny kredit. Det är krediten som är bankens motpost i bokföringen. "
Krediten (huslånet) är tillgångssidan i BR, hur ser motsvarande skuldsida ut.??
De med koll ser att där kan finnas inlåning/penningmarknadslån/lån från rix/eget kapital.
Hur ökar skuldsidan i BR när pengar skapas ur tomma intet?
(För den måste väl öka eller?)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Nej, det räcker att en person är tvingad att sälja för att marknadsvärdet på alla andra hus också ska falla.Dan_Johansson skrev:
Om Sverige aktivt deltar i kriget tror jag få kommer fundera på att köpa eller sälja hus... Dvs. det blir status quo tills allt är över. Vad händer sen? Tja, vi kanske står på en radioaktiv grushög och letar efter något att käka. Eller så är majoriteten av landet orört, och vi har tagit emot nån miljon personer som flytt från öst och EU öser in pengar för att bygga upp landet?
Googla är ju kul, men att lägga mer tid än jag redan gjort på att följa/förstå er pajkastning står jag nog över.
För att kunna använda en fastighet som säkerhet för att lån måste det gå att beräkna ett marknadsvärde oavsett om just den fastigheten säljs eller inte. Om marknadsvärdet är osäkert/svårberäknat så får man ta till större säkerhetsmarginal (dvs belåning endast upp till säg 60% av värdet).
En faktor är att det är olika banker. Och en bank kommer anse att det inte är just de som ska vara snälla.Fairlane skrev:
Ja, att banken skiter i familjen betvivlar jag inte och inte heller att banker gör dåliga affärer, men de gör nog sällan dåliga affärer medvetet.
Säg att priserna rasar med 30% och bankerna säger upp alla lån som inte längre har tillräcklig säkerhet, även de lån där låntagaren betalar sina räntor och amorteringar enligt överenskommelse. Resultatet blir då att en massa personer måste sälja sina hus och kommer sen ha en skuld till banken, en skuld som är väldigt osäker, dvs i praktiken kommer banken nog så räkna det som förlorade pengar. Ett annat resultat är att det kommer ut en massa hus på marknaden, så utbudet är större än efterfrågan (ok, den vräkta familjen har en efterfrågan, men ingen möjlighet att köpa) och så rasar värdena på husen ytterligare och banken kommer tvingas säga upp ännu fler lån. Det låter som en negativ spiral som inte gynnar banken, tvärtom. Därför tror jag inte att banken kommer säga upp alla lån i det läget, utan man försöker vara lite smartare än så.
Det gör man redan idag om någon inte kan betala så säger inte banken automatiskt upp lånen. Det kan ske, men bedömer man det som att det är en bättre affär att ge någon anstånd så kan det också ske.
Sen så är det så att det är stor efterfrågan på hus så jag tror inte på prisfall pga att det finns en massa hus på marknaden. Banken kommer säga " familjen har för dyrt boende, köp mindre" Före de tvinga dem att sälja.
[QUOTE="Karl Olssvan, post: 4662014, member: 476669" Detta har gjort att denna fråga om huslånen och hur de skapas, är något som inte många vet, ja knappt de som jobbar med pengar eller på banken
[/QUOTE]
Tur att vi har hjärntrusten på BH som kan förklara då
Vilken kapitalkostnad har banken som skall vara mindre än ränteintäkten för att denna kundaffär ska vara lönsam?
Karl Olssvan skrev:
Ingen kapitalkostnad, bara kreditförluster om banken har gjort lån de inte borde.
Zodde skrev: Ingen kapitalkostnad? Låter för bra för att vara sant
Vad hindrar banker från att bara ”göra nya pengar ” och alltid ha noll i kapitalkostnad?
[/QUOTE]
Tur att vi har hjärntrusten på BH som kan förklara då
- Zodde skrev:
Vilken kapitalkostnad har banken som skall vara mindre än ränteintäkten för att denna kundaffär ska vara lönsam?
Karl Olssvan skrev:
Ingen kapitalkostnad, bara kreditförluster om banken har gjort lån de inte borde.
Zodde skrev: Ingen kapitalkostnad? Låter för bra för att vara sant

Vad hindrar banker från att bara ”göra nya pengar ” och alltid ha noll i kapitalkostnad?
Jag föreslår att ni lugnar oss lite. Detta med pengar och lån, är något som går att kolla så det finns ett svar.
Kan tipsa om bokrea och Cervenka. https://www.adlibris.com/se/sok?filter=author:Andreas Cervenka
Kan tipsa om bokrea och Cervenka. https://www.adlibris.com/se/sok?filter=author:Andreas Cervenka
Kan du inte bara svara på en enkel fråga?K Karl Olssvan skrev:
Vill du använda en länk som ett svar kan du väl åtminstone citera det som du anser svaret i länken?
Jag kan väl ta på mig att svara då. Men tar ett enklare fall, då det blir mer tydligt.Z Zodde skrev:Troll är de som inte bidrar i sakfrågan (som ditt citerade inlägg) och som vill att andra ska googla fram belägg för trollets åsikt.
Ditt citat ovan" "Och ja, bankerna skapar pengar ur luft när de utfärdar en ny kredit. Det är krediten som är bankens motpost i bokföringen. "
Krediten (huslånet) är tillgångssidan i BR, hur ser motsvarande skuldsida ut.??
De med koll ser att där kan finnas inlåning/penningmarknadslån/lån från rix/eget kapital.
Hur ökar skuldsidan i BR när pengar skapas ur tomma intet?
(För den måste väl öka eller?)
Någon kund tar ett blanco-lån på 50'000 kr på banken.
Denne någon får då en skuld på 50'000 kr till banken.
Men kunden får också en tillgång på 50'000. Dvs kundens bankkonto ökas med 50'000 kr.
Så kunden får både en skuld och en tillgång på 50'000 kr.
Banken balansräkning förändras så här:
Tillgångssidan ökar med 50'000. Dvs lånet till låntagaren som är en fordran banken har på låntagaren.
Skuldsidan ökar med 50'000. Dvs bankens skuld till låntagaren. Det som krediterades på låntagarens bankkonto.
Bankkontot visar den skuld banken har till kontohavaren. Dvs bankkontot visar en fordran kontohavaren har på banken.
Detta är inget konstigt så länga man använder termer som skuld och fordran. Men det blir problem för många då de använder termen pengar. Vilket blir något speciellt för dom.
Vad har banken för skuld till låntagaren?D daVinci skrev:Jag kan väl ta på mig att svara då. Men tar ett enklare fall, då det blir mer tydligt.
Någon kund tar ett blanco-lån på 50'000 kr på banken.
Denne någon får då en skuld på 50'000 kr till banken.
Men kunden får också en tillgång på 50'000. Dvs kundens bankkonto ökas med 50'000 kr.
Så kunden får både en skuld och en tillgång på 50'000 kr.
Banken balansräkning förändras så här:
Tillgångssidan ökar med 50'000. Dvs lånet till låntagaren som är en fordran banken har på låntagaren.
Skuldsidan ökar med 50'000. Dvs bankens skuld till låntagaren. Det som krediterades på låntagarens bankkonto.
Bankkontot visar den skuld banken har till kontohavaren. Dvs bankkontot visar en fordran kontohavaren har på banken.
Detta är inget konstigt så länga man använder termer som skuld och fordran. Men det blir problem för många då de använder termen pengar. Vilket blir något speciellt för dom.
Att de betalat ut ett lån innebär ju inte att man har en skuld som skulle synas i BR, hur tänker du?
Det är LÅNTAGAREN som har en skuld till banken som hamnar på tillgångssidan i bankens BR:
Skuldsidan i bankens BR är ju t.ex inlåning från allmänheten och det är här man kan ha de 50kkr som lånas ut.
"Bankkontot visar den skuld banken har till kontohavaren". skriver du.
Vad med om utbetalade lånet INTE hamnar på nåt bankonto i banken utan direkt sätts in på nån annans konto i en annan bank?
Redigerat:
Märklig diskussion i tråden.
Det är hög risk att hela EU hamnar i en djupare recession eller ännu värre depression vilket givetvist kommer att påverka även bostäder.
"Marknaden" bestämmer då egentligen vad centralbankerna kan låna upp och det här kan bli en riktig rysare!
Det är hög risk att hela EU hamnar i en djupare recession eller ännu värre depression vilket givetvist kommer att påverka även bostäder.
"Marknaden" bestämmer då egentligen vad centralbankerna kan låna upp och det här kan bli en riktig rysare!
Varför ska centralbankerna "låna upp" ?P paralun skrev:
I kristider är det tvärtom, marknaderna skrumpnar in och centralbankerna tillför likviditet a la finanskriserna vi haft, senast 2007-09
Jo men det straffar "marknaden" stenhårt när en centralbank försöker kompensera....Z Zodde skrev:
George Soros har noga förklarat hur man sänker länder med problem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/George_Soros
EU kommer att få enorma politiska samt ekonomiska problem!