Verkligen intressant diskussion om hur pengar skapas, någon kanske kan återknyta den till topic?

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkligen intressant diskussion om hur pengar skapas, någon kanske kan återknyta den till topic?
Att förstå banksystemet är grundläggande för att kunna diskutera frågan..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Att förstå banksystemet är grundläggande för att kunna diskutera frågan..
Håller jag inte med om.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Troll eller bara efterbliven. Oklart. Men saxat från Riksbankens hemsida.

Privata bankpengar
När det gäller elektroniska pengar är det inte bara Riksbanken som skapar nya pengar i Sverige. Även bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken. Samtidigt överförs pengarna som du lånat till säljaren av bostaden, som sätter in pengarna på sitt bankkonto. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när kunden betalar tillbaka lånet till banken.

Bankerna kan dock inte skapa obegränsat med pengar (krediter) eftersom de inte kan låna ut hur mycket pengar som helst. Utlåningen begränsas av lagar och regler som styr hur bankerna får agera. Bankerna behöver till exempel ha en viss mängd pengar i likvida medel för att inte hamna i en likviditetskris och få brist på kontanter till exempel om folk vill ta ut pengar från sina bankkonton. De har också vissa kapitaltäckningskrav, vilket innebär att de för varje utlånad krona behöver hålla en viss mängd eget kapital (läs mer om kapitalkrav på banker på Finansinspektionens webbplats).

Bankerna finansierar sin utlåning dels genom eget kapital, dels genom att låna från olika håll. En stor del av lånen är pengar som kunder satt in på konton i banken. Men bankerna lånar också mycket pengar på kapitalmarknaderna, exempelvis genom att ge ut obligationer som köps av investerare runt om i världen.

Har du svårt att tolka texten eller har synpunkter på densamma så kontaktar du:

Besöksadress: Brunkebergstorg 11

Telefon: 08-787 00 00
E-post: registratorn@riksbank.se
Troll eller bara efterbliven. Oklart. Men saxat från Riksbankens hemsida.

Privata bankpengar
När det gäller elektroniska pengar är det inte bara Riksbanken som skapar nya pengar i Sverige. Även bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken. Samtidigt överförs pengarna som du lånat till säljaren av bostaden, som sätter in pengarna på sitt bankkonto. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när kunden betalar tillbaka lånet till banken.

Bankerna kan dock inte skapa obegränsat med pengar (krediter) eftersom de inte kan låna ut hur mycket pengar som helst. Utlåningen begränsas av lagar och regler som styr hur bankerna får agera. Bankerna behöver till exempel ha en viss mängd pengar i likvida medel för att inte hamna i en likviditetskris och få brist på kontanter till exempel om folk vill ta ut pengar från sina bankkonton. De har också vissa kapitaltäckningskrav, vilket innebär att de för varje utlånad krona behöver hålla en viss mängd eget kapital (läs mer om kapitalkrav på banker på Finansinspektionens webbplats).

Bankerna finansierar sin utlåning dels genom eget kapital, dels genom att låna från olika håll. En stor del av lånen är pengar som kunder satt in på konton i banken. Men bankerna lånar också mycket pengar på kapitalmarknaderna, exempelvis genom att ge ut obligationer som köps av investerare runt om i världen.

Har du svårt att tolka texten eller har synpunkter på densamma så kontaktar du:

Besöksadress: Brunkebergstorg 11

Telefon: 08-787 00 00
E-post: registratorn@riksbank.se
Ja och?

Det DU nu klipper in är ju vad JAG argumenterat för!
Mina åsikter behöver du inte styrka

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Håller jag inte med om.
Inte jag heller… Sorry för OT men det drar tyvärr iväg när det skall argumenteras med folk som slänger ur sig direkta faktafel utan att kunna styrka dessa (länkar till obskyra sidor och miljöpartisters debattartiklar i Gefle Dagblad 2013 håller inte)

heisiandiishe
Håller jag inte med om.
Ok. Noterat

heisiandiishe
Z Zodde skrev:
Inte jag heller… Sorry för OT men det drar tyvärr iväg när det skall argumenteras med folk som slänger ur sig direkta faktafel utan att kunna styrka dessa (länkar till obskyra sidor och miljöpartisters debattartiklar i Gefle Dagblad 2013 håller inte)
Håller jag inte med om.
Z Zodde skrev:
Ja och?

Det DU nu klipper in är ju vad JAG argumenterat för!
Mina åsikter behöver du inte styrka
Exakt detta som gör att jag kallar en del här forumbroilers:). Keep on fighting the fight.

Exakt detta som gör att jag kallar en del här forumbroilers:). Keep on fighting the fight.
Argumentera emot istf att bara klippa in länkar.
Som tex varför du klipper in riksbanken som säger precis vad jag försökt säga.
Förstår att folk lämnar tråden när den dras i långbänk med meningslösa inlägg utan en gnutta sakargument.
Jag hävdar fortfarande att banker INTE kan låna ut mer än vad de har i inlåning/funding.
Att penningmängden ökar med varje nytt lån är INTE ett motargument.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
heisiandiishe
Z Zodde skrev:
Argumentera emot istf att bara klippa in länkar.
Som tex varför du klipper in riksbanken som säger precis vad jag försökt säga.
Förstår att folk lämnar tråden när den dras i långbänk med meningslösa inlägg utan en gnutta sakargument.
Jag hävdar fortfarande att banker INTE kan låna ut mer än vad de har i inlåning/funding.
Att penningmängden ökar med varje nytt lån är INTE ett motargument.
Det du säger är ju en självklarhet. Förstår inte vad du dillar om helt enkelt. Jobbar du inom bank, kapitalmarknad, mäklare. Vad gör du och varför har du så svårt att enkelt beskriva för några som inte förstår hur det hänger ihop. På forum med blandade kunskaper är ju det a och o. Sen dyker det upp alla möjliga som kastar in lite vad de hört farsan säga eller vad de läste om på internet men egentligen inte förstod men ändå citerar och drar en slutsats.

Beskriv gärna inlåning/ funding. Värdet av säkerheterna är ju tex inte konstant vid utlåning. Mer än hälften av Swedbanks utlåning är till svenska bostäder. Om marknadsvärdena skulle halveras över en natt har då bankerna full täckning att betala ut pengar till alla som vill? Menar du att det är så? Du drar till med utländska termer och har fastnat vid någon gammal artikel någon presenterade som du är jete jete arg på. Men kom in i matchen och presentera detta på ett enkelt sätt eftersom du även är emot det hag presenterat. Förutom riksbanken. Men de tycker du har rätt. Varför tycker du det? Kan du utifrån Riksbankens information utveckla eller förtydliga just detta extremsvåra område, bankernas utlåning måste motsvaras av samma mängd inlåning? Att folk lämnar, vilket jag inte tror de gör så tror jag set beror på detta jävla gafflande. Hur många tror du är ekonomer och jobbar med finans som skriver här? Du kanske kan ta på dig den pedagogiska hatten, skippa engelskan (det är ju ett svenskt forum) och förklara hur bankerna fungerar i relation till krig och prisfall på boenden..

Är det inte uppenbart vid det här laget att "Zodde" är ett troll. Han lyckas hålla igång den här tramsdiskussionen genom att spela dum.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, att banken skiter i familjen betvivlar jag inte och inte heller att banker gör dåliga affärer, men de gör nog sällan dåliga affärer medvetet.

Säg att priserna rasar med 30% och bankerna säger upp alla lån som inte längre har tillräcklig säkerhet, även de lån där låntagaren betalar sina räntor och amorteringar enligt överenskommelse. Resultatet blir då att en massa personer måste sälja sina hus och kommer sen ha en skuld till banken, en skuld som är väldigt osäker, dvs i praktiken kommer banken nog så räkna det som förlorade pengar. Ett annat resultat är att det kommer ut en massa hus på marknaden, så utbudet är större än efterfrågan (ok, den vräkta familjen har en efterfrågan, men ingen möjlighet att köpa) och så rasar värdena på husen ytterligare och banken kommer tvingas säga upp ännu fler lån. Det låter som en negativ spiral som inte gynnar banken, tvärtom. Därför tror jag inte att banken kommer säga upp alla lån i det läget, utan man försöker vara lite smartare än så.
Det gör man redan idag om någon inte kan betala så säger inte banken automatiskt upp lånen. Det kan ske, men bedömer man det som att det är en bättre affär att ge någon anstånd så kan det också ske.
Jag är med på hur du tänker. Men ett par viktiga skillnader mellan dig och banken är att bankens pengar är krediter de skapat själva. Det andra är att ifall banken riskerar att gå i konkurs så kommer skattebetalarna gå in och rädda banken för att undvika att hela det ekonomiska systemet kraschar. Allt hänger ihop så det kan lätt bli en snöbollseffekt och det är politikerna livrädda för. Bättre då att spendera andras/skattebetalarnas pengar. Detta vet förstås bankerna om vilket gör deras position idiotsäker. Dina skulder däremot följer dig till graven efter att du tvingats sälja huset. Det är är inget som man behöver spekulera om ifall det kan hända för detta har hänt tidigare och kommer hända igen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om marknadsvärdena skulle halveras över en natt har då bankerna full täckning att betala ut pengar till alla som vill?
Hur skulle ett "marknadsvärde" kunna halveras över en natt? Marknadsvärdet sätts ju, som ordet antyder, av marknaden. Marknaden för hus är en säljare och ett par köpare. När de kommer överens om en affär har ett marknadsvärde på just det huset satts. Men det påverkar ju inte alla andra hus som finns. Det är orimligt att utgå ifrån ett scenario där alla hus byter ägare över en natt.

Och hur de här digitala pengarna vi kastar på varandra när fastigheterna byter ägare påverkar priset (eller vice versa) vore fortfarande kul om nån kunde förklara...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Malmen1 skrev:
Jag är med på hur du tänker. Men ett par viktiga skillnader mellan dig och banken är att bankens pengar är krediter de skapat själva. Det andra är att ifall banken riskerar att gå i konkurs så kommer skattebetalarna gå in och rädda banken för att undvika att hela det ekonomiska systemet kraschar. Allt hänger ihop så det kan lätt bli en snöbollseffekt och det är politikerna livrädda för. Bättre då att spendera andras/skattebetalarnas pengar. Detta vet förstås bankerna om vilket gör deras position idiotsäker. Dina skulder däremot följer dig till graven efter att du tvingats sälja huset. Det är är inget som man behöver spekulera om ifall det kan hända för detta har hänt tidigare och kommer hända igen.
Nej, skulder följer en inte till graven. Här kan du läsa lite om skuldsanering.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/322268.html

heisiandiishe
Hur skulle ett "marknadsvärde" kunna halveras över en natt? Marknadsvärdet sätts ju, som ordet antyder, av marknaden. Marknaden för hus är en säljare och ett par köpare. När de kommer överens om en affär har ett marknadsvärde på just det huset satts. Men det påverkar ju inte alla andra hus som finns. Det är orimligt att utgå ifrån ett scenario där alla hus byter ägare över en natt.

Och hur de här digitala pengarna vi kastar på varandra när fastigheterna byter ägare påverkar priset (eller vice versa) vore fortfarande kul om nån kunde förklara...

Extrema fall på bostadsmarknaden har förekommit. Marknadsvärdet har jag studerat en del och det kan definieras lite olika men i grunden handlar det om vad en köpare är beredd att betala vid ett givet tillfälle. Om Sverige hamnar i krig så tänker du att marknaden står stark. Eller vad är du ute efter.

Sista frågan kan du du enkelt läsa dig till om du googlar

heisiandiishe
Nej, skulder följer en inte till graven. Här kan du läsa lite om skuldsanering.
[länk]
Ahh du hade koll på detta också:). Du är också ett troll mao. Gott, trodde du på riktigt undrade något. Jo, ingen har lust att ta hand om dina skulder. Om man torskat någon bostadsaffär och ligger ett par miljoner back så kommer ingen att magiskt trolla bort den skulden åt dig.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.