91 060 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
Du slänger ur dig nåt som är fel och så ska jag googla för att finna nåt som styrker ditt felaktiga påstående???M Malmen1 skrev:
Gratulerar, du verkar veta precis hur ett diskussionsforum funkar!
"Enkelt uttryckt, när banken gör ett lån ökas saldot på ett kundkonto, dvs ett slags pengar skapas."H hempularen skrev:Om det nu vore så att en bank inte behöver någon form av inlåning för att låna ut. Varför finns det då bostadsobligationer? Värdepappren som missbrukades vid finanskraschen 2008?
och OM det vore så att banken skapar egna pengar. Varför är då en kreditförlust ett problem?
Jag är ingen expert på området. Men det jag trodde var allmän kunskap. Är att banken tar alla lån de beviljar under en period, ger ut (=säljer) en obligation på hela beloppet. De olika huslån som finansieras får sina pantbrev bifogade eller refererade till obligationen.
Ett sätt att tolka detta är att utgivandet av obligationen innebär att pengar skapas. Men obligationen är värdelös om ingen köper den. Den köps för ”riktiga” pengar.
Köparna av obligationen får ränta, tror att den utgår som en överprissättning när banken löser in obligationen när lånet förfaller.
Ganska lätt att läsa.
Banken kan inte skapa krediter som den vill. Det måste finnas någon att skuldsätta. Och banken kan inte skuldsätta sig själv,
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Är bankerna så usla på att göra affärer?M Malmen1 skrev:Läste någon kommentar om att bara man klarar av att betala på lånen är allt lugnt. Fel. När huset tappar värde kommer banken kräva ytterligare säkerheter. De kommer inte acceptera lån som de inte har täckning för. De flesta har inte dessa säkerheter att peta in och får sälja huset. Det var så som skedde på 90-talet och det kommer hända igen.
De kan välja att låta familjen bo kvar i huset så länge de betalar räntan och med lite tur så har priserna gått upp igen efter en viss period så att det finns en säkerhet igen.
Eller så kör man på alternativ två, man tvingar familjen att sälja till ett pris som gör att banken inte får tillbaka sina pengar och familjen går i personlig konkurs.
Jag ser inte riktigt vad banken tjänar på alternativ två.
Men du verkar inte kunna skilja på äpplen och päron. Ditt klipp beskriver penningmängdsökningen (i slutändan kreditmultiplikatorn) som blir resultatet av kreditgivning. Inte nånstans sägs det att banken kan låna ut nåt de inte förfogar över.M Malmen1 skrev:
Penningmängden ökar med kreditgivning, det vet alla gymnasieelever men man måste förfoga över något man lånar ut.K Karl Olssvan skrev:
Därför, förklara ditt citat. ””Det är fel. Banken behöver inte låna in pengar för att kunna låna ut dem till ett hus. Var skulle dessa pengar komma från?”
Kan du inte ta till dig vad alla säger till dig? Du måste läsa på hur det här fungerar. Bankerna skapar pengar ur luft.Z Zodde skrev:
Dom kommer från tomma intet, det är faktiskt magi på riktigtZ Zodde skrev:
En centralbank, som svenska Riksbanken, trycker nya sedlar eller präglar mynt. Men sedlar och mynt utgör bara en bråkdel, cirka en tjugondel, av den totala mängden pengar i omlopp. Nästan alla pengar skapas elektroniskt.
Elektroniska pengar skapas i princip uteslutande som skuld. När en bank lånar ut pengar skapas pengar i och med utlåningen.
Skulden som skapas cirkulerar därefter som om den vore pengar. Ett exempel på det är att centralbanken köper obligationer från en privat bank. När bankerna överför obligationerna till centralbanken får de pengar i utbyte. Dessa pengar har centralbanken trollat fram ur tomma intet. Amerikanska Federal Reserve har under finanskrisen på det sättet skapat mängder med nya pengar.
Riksbanken har också gett upphov till nya centralbankspengar genom att skriva ut lån till bankerna. Men för att pengarna ska hamna i omlopp hos dig och mig krävs att de privata bankerna sätter igång sina penningmaskiner.
Med 1000 kronor i nya pengarna från centralbanken kan banken låna ut 900 kronor till hushåll eller företag.
En hundralapp behålls i reserv. Det kallas fraktionella reserver och vad hela det moderna banksystemet bygger på.
När de 900 kronorna används hamnar de till sist hos en annan bank som lånar ut 810 kronor och behåller 90 kronor. Och så vidare. 1000 nya centralbankskronor leder i teorin till en ökad penningmängd, nya pengar, på 10000 kronor.
https://rikskolan.se/hur-skapas-pengar-38522339
Mycket missförstånd ute och går. Trots min pedagogiska oförmåga provar jag ett exempel.
En bank har 2 kunder, Kal och Osborn
Kal ha 1 miljon Cash men hyr sin lägenhet
Osborn har noll Cash men äger sin villa
Kal sätter in sin mille på banken
Osborn lånar 0,9 mille av banken ( med villan som säkerhet) och har pengarna i handen
Vipps så har vi nu 1,9 millar i systemet jmf med 1 mille
Kal har sina på banken och kan när som helst ta ut dessa och konsumera.
Osborn har sina 0,9 millar i handen och kan också konsumera dessa.
Banken däremot, har INTE skapat pengar utav inget.
Osborn lånar 0,9 mille av banken ( med villan som säkerhet) och har pengarna i handen
Banken skiter i familjen. De måste se om sitt eget hus först och om de blir insolventa går de i konkurs. Om bankerna gör dåliga affärer? Ja det har vi väl många bevis för i historien. Vi jämna mellanrum spricker bubblan och alla lovar att inte slarva med utlåningen. Några år senare är lånefesten igång igen.Fairlane skrev:
Är bankerna så usla på att göra affärer?
De kan välja att låta familjen bo kvar i huset så länge de betalar räntan och med lite tur så har priserna gått upp igen efter en viss period så att det finns en säkerhet igen.
Eller så kör man på alternativ två, man tvingar familjen att sälja till ett pris som gör att banken inte får tillbaka sina pengar och familjen går i personlig konkurs.
Jag ser inte riktigt vad banken tjänar på alternativ två.
Det man ofta inte tänker på är att om du betalar av ditt lån så försvinner lika mycket pengar från ekonomin, dom elektroniska pengar du betalar tillbaka raderas.
Privata bankpengar
När det gäller elektroniska pengar är det inte bara Riksbanken som skapar nya pengar i Sverige. Även bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken. Samtidigt överförs pengarna som du lånat till säljaren av bostaden, som sätter in pengarna på sitt bankkonto. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när kunden betalar tillbaka lånet till banken.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
Privata bankpengar
När det gäller elektroniska pengar är det inte bara Riksbanken som skapar nya pengar i Sverige. Även bankerna tillför nya pengar till systemet när de ger ut nya lån. Om en bank till exempel beviljar dig ett nytt lån till en bostad får du en skuld på ditt konto hos banken. Samtidigt överförs pengarna som du lånat till säljaren av bostaden, som sätter in pengarna på sitt bankkonto. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet. På samma sätt minskas mängden bankpengar när kunden betalar tillbaka lånet till banken.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
Läs vad jag argumenterar mot ffs. Se mitt exempel ovan Cash vs elektroniska är ingen issue. Du beskriver kredit multiplikatorn som jag har försökt förklara. Min poäng är att du kan inte låna ut nåt om du inte har inlåning/funding. Du blandar dessutom in centralbanken som inte är ett tema här.D Dilato skrev:Dom kommer från tomma intet, det är faktiskt magi på riktigt
En centralbank, som svenska Riksbanken, trycker nya sedlar eller präglar mynt. Men sedlar och mynt utgör bara en bråkdel, cirka en tjugondel, av den totala mängden pengar i omlopp. Nästan alla pengar skapas elektroniskt.
Elektroniska pengar skapas i princip uteslutande som skuld. När en bank lånar ut pengar skapas pengar i och med utlåningen.
Skulden som skapas cirkulerar därefter som om den vore pengar. Ett exempel på det är att centralbanken köper obligationer från en privat bank. När bankerna överför obligationerna till centralbanken får de pengar i utbyte. Dessa pengar har centralbanken trollat fram ur tomma intet. Amerikanska Federal Reserve har under finanskrisen på det sättet skapat mängder med nya pengar.
Riksbanken har också gett upphov till nya centralbankspengar genom att skriva ut lån till bankerna. Men för att pengarna ska hamna i omlopp hos dig och mig krävs att de privata bankerna sätter igång sina penningmaskiner.
Med 1000 kronor i nya pengarna från centralbanken kan banken låna ut 900 kronor till hushåll eller företag.
En hundralapp behålls i reserv. Det kallas fraktionella reserver och vad hela det moderna banksystemet bygger på.
När de 900 kronorna används hamnar de till sist hos en annan bank som lånar ut 810 kronor och behåller 90 kronor. Och så vidare. 1000 nya centralbankskronor leder i teorin till en ökad penningmängd, nya pengar, på 10000 kronor.
[länk]
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaa.. I det här exemplet behöver man även räkna in värdet av villan. Balansen in är en milj kr (Kal's pengar) och en villa som tydligen är värd en dryg miljonZ Zodde skrev:Mycket missförstånd ute och går. Trots min pedagogiska oförmåga provar jag ett exempel.
När Osborn har lånat så finns det fortfarande en villa för en dryg miljon, och 900 000 cash + 100 000 kr kvar på banken. Summan som Kal har satt in är inte disponibel, såvida inte Osborn betalar tillbaka sitt lån.
Så utgående balan är densamma som ingående, Inget värde har skapats.
Z Zodde skrev:Alla säger till mig? Några här på BH menar du?
Se exemplet ovan och ge kommentarer[/QU
Sen kommer 100 andra kunder in som också lånar 1 miljon till att bygga en friggebod. Inga problem säger banken och knappar på sin dator så det står 1 miljon på deras konto. Dessa kunder tar sen sina bankkort till Byggmax och börjar handla med sina nya pengar. Har banken fortfarande inte skapat pengar ur luft?Z Zodde skrev: