H Harpgear skrev:
Blandar inte, men förenklar.
Det är sant att pengar skapade ur tomma luften måste backas upp för att klara balansräkningen, men den behöver bara backas upp till (om jag minns rätt) 10 procent.
Med hjälp av regelverk så balanserar banken upp dom skapade pengarna. Likaledes försvinnner dom skapade pengarna ut i tomma intet vid amortering.
Även riksbanken kan skapa pengar men där går det till på annat sätt.
Kolla gärna in Mathias Andersson, Kanalen på youtube han förklarar detta på ett begripligt sätt.
Investopedia skriver
”Fractional reserve banking is a system in which only a fraction of bank deposits are backed by actual cash on hand and available for withdrawal. This is done to theoretically expand the economy by freeing capital for lending.”

Är det detta du menar?

S SueCia skrev:
Det är ett diskussionsforum, du dikterar inte vad vi får prata om. Trådens frågeställning är huruvida huspriser kommer påverkas av kriget. Att flyktingar kommer hit och bosätter sig permanent är en variabel i den diskussionen oavsett hur kränkt du blir av det eller inte. Bara för att det är en del av just denna diskussion betyder det inte att det är det första folk tänker på. Precis lika lite som att det första man tänker på är att husets värde sjunker ifall krig bryter ut i Sverige, det är fortfarande en relevant variabel i just denna diskussion, återigen oavsett hur kränkt du blir av den.
Oj, det var inte lite kränkt du blev inte. Nu är det här ett diskussionsforum och då dikterar inte du vad jag får ha för åsikt. När någon tror att man kommer fundera över huspriser när ens land blir sönderbombat så är det rimligt att påpeka att det är en aning naivt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen kapitalkostnad? Låter för bra för att vara sant:rofl:
Vad hindrar banker från att bara ”göra nya pengar ” och alltid ha noll i kapitalkostnad?

Hur ser BR ut i exemplet ovan?
Jag gjorde en snabb googling. Ock kopierar in "Johannes" svar nedan. (i frågan)
En kuggfråga, vad skoj! Kundens bankkonto är en skuld från banken till kunden. När lånet äger rum skapas hos banken en tillgång (bankens fordran på kunden) och en skuld (kundens fordran på banken, dvs kundens kontosaldo); inga andra medel är inblandade i just denna transaktion.
Det sitter alltså inga medel på kundernas konton, lika lite som en medeltida bankir hade sina tillgångar uppdelade i en liten påse guld per kundkonto – kundens fordran är på banken som helhet, utan någon segregerad säkerhet.
Enkelt uttryckt, när banken gör ett lån ökas saldot på ett kundkonto, dvs ett slags pengar skapas. Saldot på ett vanligt bankkonto är ett löfte från banken att ge dig samma mängd pengar när du vill ha dem (som kontanter, eller som elektronisk betalning/överföring via tex Visa eller SWIFT). Transaktioner mellan olika banker sker via centralbanken, i form av bankreserver (TARGET2 etc).
Bankkriser händer när folk börjar tro att banken inte har råd att stå för alla sina löften (dvs inte kan skaffa sig tillräckligt med reserver eller kontanter), och alla försöker vara först i kön att få sitt eget uppfyllt.
Här kommer skillnaden mot centralbanken in – centralbanken äger penningpressarna, både de bokstavliga och de elektroniska, så de är alltid goda för sina skulder (i nominella termer, i den egna valutan).

K Karl Olssvan skrev:
Jag gjorde en snabb googling. Ock kopierar in "Johannes" svar nedan. (i frågan)
Svaret du klipper in är ju INGET stöd för det du hävdade tidigare?!
För att kunna låna ut måste banken ha inlåning eller annan funding yes. Penningmängden ökar ja men inte ur tomma intet.

Upprepar min fråga
”Vad hindrar banker från att bara ”göra nya pengar ” och alltid ha noll i kapitalkostnad?”

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Om det nu vore så att en bank inte behöver någon form av inlåning för att låna ut. Varför finns det då bostadsobligationer? Värdepappren som missbrukades vid finanskraschen 2008?

och OM det vore så att banken skapar egna pengar. Varför är då en kreditförlust ett problem?

Jag är ingen expert på området. Men det jag trodde var allmän kunskap. Är att banken tar alla lån de beviljar under en period, ger ut (=säljer) en obligation på hela beloppet. De olika huslån som finansieras får sina pantbrev bifogade eller refererade till obligationen.
Ett sätt att tolka detta är att utgivandet av obligationen innebär att pengar skapas. Men obligationen är värdelös om ingen köper den. Den köps för ”riktiga” pengar.
Köparna av obligationen får ränta, tror att den utgår som en överprissättning när banken löser in obligationen när lånet förfaller.

S SueCia skrev:
förklara på vilket sätt det var roligare att se personer som försöker spara ihop till en handpenning innan 2020 nu tvingats inse att de aldrig kommer kunna köpa ett hus. Deras ekonomi har slagits i spilror redan. Varför skulle det omvända vara värre?

min dotter är 8 nu, när hon ska köpa hus kommer husen med dagens takt att vara värda kanske 4 ggr mer än idag, hon är chanslös om inget händer…
Jag är född 92, man sade redan när jag var 15 att det är omöjligt att köpa hus för oss 90 talister då det är för dyrt. Nästan alla mina kompisar har antingen köpt eller byggt nytt, jag har byggt nytt och sparade ihop till kontantinsatsen på 3 år. Jag och tjejen har normala löner. Det går om man vill, dock vill många ungdomar idag hellre ha iphone 48 pro max ++ ny cool bil och en päls jacka värd 15000 istället för att lägga pengar på boende. Prioritera är en bra sak att lära sina barn.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
S
H hablam skrev:
Jag är född 92, man sade redan när jag var 15 att det är omöjligt att köpa hus för oss 90 talister då det är för dyrt. Nästan alla mina kompisar har antingen köpt eller byggt nytt, jag har byggt nytt och sparade ihop till kontantinsatsen på 3 år. Jag och tjejen har normala löner. Det går om man vill, dock vill många ungdomar idag hellre ha iphone 48 pro max ++ ny cool bil och en päls jacka värd 15000 istället för att lägga pengar på boende. Prioritera är en bra sak att lära sina barn.
Det där är ju inte sant.

på en normal lön kanske man kan spara 100 000 till 150 000 per år om man lever väldigt billigt. Det finns ingenstans i Sverige idag där huspriserna går upp med mindre än 150 000 per år.

S SueCia skrev:
Det där är ju inte sant.

på en normal lön kanske man kan spara 100 000 till 150 000 per år om man lever väldigt billigt. Det finns ingenstans i Sverige idag där huspriserna går upp med mindre än 150 000 per år.
Vi bodde i en normal lägenhet 2a som kostade cirka 5000. Försäkringar netflix abonnemang el osv gjorde att vi landade på en månadskostnad på cirka 7500. Lite mat på det så landade vi på cirka 12-13000.

Två löner på cirka 25-30000 innan skatt. Vi båda plockade väl ut cirka 20000 efter skatt + - någon tusenlapp. Vi lade ALLT som inte gick till räkningar på sparande. Minimalt med nöjen och ute mat osv. Räkna själv!

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alla generationer har ”alltid” sagt att vi kommer aldrig att ha råd med hus.

Om det skulle bli sant så kommer vi att få massor med tomma hus i landet.

I praktiken har alla med någorlunda normala inkomster råd, bara man satsar lite målmedvetet på det. Sedan kan det ses som orättvist att målet är lättare att uppnå för en del.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns ingenstans i Sverige idag där huspriserna går upp med mindre än 150 000 per år.
Det finns många orter i Sverige där inte huspriserna stiger med 150.000 per år. Jag bor i en av dessa orter. Och det är varken glesbygd eller ett avfolkningssamhälle utan ett mindre samhälle bara några mil från Sveriges sjätte största stad.

• Gilla
1
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns ingenstans i Sverige idag där huspriserna går upp med mindre än 150 000 per år.[/QUOTE]
Direkt fel.
Implicit finnes det alltså inte fastigheter värda under 1mkr som inte går upp med minst 15% i året...
WALOR....

Idag kan en schimpans få lån till att köpa hus. Det är detta som är felet med gratis pengar med nollränta. Det kommer göras en massa dåliga investeringar till vansinniga priser. Och ja, bankerna skapar pengar ur luft när de utfärdar en ny kredit. Det är krediten som är bankens motpost i bokföringen. Det är pengar som inte fanns någonstans innan lånet utfärdades. Det kallas kreditexpansion och leder till en utspädning av valutan och en hyperinflation om inte riksbanken agerar med att höja räntan. Detta har man vägrat göra tills alldeles nyligen och nu börjar vi se effekten. Börsen ner 7% på en vecka, 12% på en månad, 18% sedan nyår. Läste någon kommentar om att bara man klarar av att betala på lånen är allt lugnt. Fel. När huset tappar värde kommer banken kräva ytterligare säkerheter. De kommer inte acceptera lån som de inte har täckning för. De flesta har inte dessa säkerheter att peta in och får sälja huset. Det var så som skedde på 90-talet och det kommer hända igen.

M Malmen1 skrev:
Idag kan en schimpans få lån till att köpa hus. Det är detta som är felet med gratis pengar med nollränta. Det kommer göras en massa dåliga investeringar till vansinniga priser. Och ja, bankerna skapar pengar ur luft när de utfärdar en ny kredit. Det är krediten som är bankens motpost i bokföringen. Det är pengar som inte fanns någonstans innan lånet utfärdades. Det kallas kreditexpansion och leder till en utspädning av valutan och en hyperinflation om inte riksbanken agerar med att höja räntan. Detta har man vägrat göra tills alldeles nyligen och nu börjar vi se effekten. Börsen ner 7% på en vecka, 12% på en månad, 18% sedan nyår. Läste någon kommentar om att bara man klarar av att betala på lånen är allt lugnt. Fel. När huset tappar värde kommer banken kräva ytterligare säkerheter. De kommer inte acceptera lån som de inte har täckning för. De flesta har inte dessa säkerheter att peta in och får sälja huset. Det var så som skedde på 90-talet och det kommer hända igen.
Banken kan inte låna ut nåt man inte förfogar över, man behöver allmänhetens inlåning eller upplåning på penningmarknaden. Ja, man lånar ut nåt som man inte äger och det i sig är kreditexpansion men du skapar inte nåt från tomma intet, sluta sprid felaktig info.
Vad är kapitalkostnaden för pengar man skapar själv enligt dig.

Du kan väl iallafall googla "hur skapas pengar" och läsa på lite. Kostnaden för att skapa pengar ur tomma intet får du gissa.

K Karl Olssvan skrev:
Det är fel. Banken behöver inte låna in pengar för att kunna låna ut dem till ett hus. Var skulle dessa pengar komma från?
Nej, banken i Sverige skapar dessa pengar mot säkerheten som är du som person, inte huset (men med huset).
Men sen när du amorterar på lånet så förstörs även dessa pengar/krediter. Det är också en väldig skillnad på om du bara lånar eller om du lånar till ett hus. Vid lån utan säkerhet kan banken inte skapa lånet mot en tillgång utan använda de pengar de äger. Obs när du sätter in pengar på banken så är de inte längre dina. I praktiken så lånar du inte banken dina pengar eller att banken har dem. Nej juridiskt så äger banken dina pengar men du har ett krav på banken på samma summa.
Allt detta kallas för en "kreditexpansion" och är naturligt då ett nytt hus är ett nytt värde och då måste det finnas nya krediter som täcker det nya.
”Det är fel. Banken behöver inte låna in pengar för att kunna låna ut dem till ett hus. Var skulle dessa pengar komma från?”

De kommer från allmänhetens inlåning, näringslivets överskottslikviditet, penningmarknaden och riksbanken.
Beskriv hur man kan låna ut nåt man inte förfogar över ( behöver inte äga men absolut förfoga över)

• Haha
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.