heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Det har kommit en del spännande från det hållet?! Enkel matematik, när styrräntan redan är låg kan man inte stimulera ekonomin genom att sänka den ytterligare. Det läser grabben i nionde klass om just nu.. Några borde googla lite ekonomiska grundfakta innan de kastar sig in huvudstupa med åsikter här. Men jag förstår er, man blir liksom insugen i sådana här forum vare sig man vill eller inte. Och suget att skriva kan vara större än kunskapen om ämnet
Finans är ett av få områden jag skriver om här på BH. Har själv jobbat på markets hela mitt liv så kom med motargument och svara på mina frågor istället för personliga påhopp.
Negativ reparänta plus QE har använts flitigt av centralbanker under tiden med låg inflation. Vilket instrument istf dessa anser DU centralbankerna borde använda istället?

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Jag tror huspriserna stiger då efterfrågan kommer stiga att flytta ut från stadskärnor.
Dieselpriserna har gått från 16 till 25 kr/litern på bara ett år och de kommer öka ännu mer nu under kriget. Det ökar inte bara den löpande kostnaden för fordonet utan accelererar också värdeminskningen i raketfart.

Det här är en stark faktor till att hus som ligger opraktiskt till, så att man är närmast tvungen att äga bil, kommer ha svårigheter att behålla värdet framöver. De som har elbilar har en stor fördel med dessa hus men än så länge är det en bit till att laddbara elbilar är var mans egendom, med andra ord kommer kundkretsen vara begränsad ett tag framöver.

Hus som ligger tätortsnära eller där man har rimlig tillgång till kollektivtrafik däremot kommer att behålla sitt värde i den framtid som vi idag kan förutse.

• Haha
jim_b
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Man får vara bra sjuk i huvudet för att tycka det är riktigt kul att se småbarnsfamiljers ekonomi slagen i spillror.
Lika sjuk i huvet som att blunda för alla utanför bostadsmarknaden som får sina liv slagna i spillror tänker du då antar jag? För inte blundar du väl för alla de som är dömda till liv i fattigdom pga. inflationen vi befinner oss i?

• Gilla
  • Haha
jim_b och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Lika sjuk i huvet som att blunda för alla utanför bostadsmarknaden som får sina livet slagna i spillror tänker du då antar jag? För inte blundar du väl för alla de som är dömda till liv i fattigdom pga. inflationen vi befinner oss i?
Alla utanför bostadsmarknaden?
Många bor i hyresrätter och är nöjda med att slippa bekymra sig för underhåll och reparationer samt uppskattar flexibiliteten en hyresrätt ger. Förklara hur dessa får sitt liv slaget i spillror?

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S SueCia skrev:
Lika sjuk i huvet som att blunda för alla utanför bostadsmarknaden som får sina liv slagna i spillror tänker du då antar jag? För inte blundar du väl för alla de som är dömda till liv i fattigdom pga. inflationen vi befinner oss i?
Till skillnad från dig tycker jag det är tragiskt oavsett vem som drabbas av den sjuka bostadsmarknaden i Sverige. Jag kan för mitt liv inte fatta hur man kan tycka att "det skulle vara riktigt kul att se" någon drabbas av ödelagd ekonomi.

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Till skillnad från dig tycker jag det är tragiskt oavsett vem som drabbas av den sjuka bostadsmarknaden i Sverige. Jag kan för mitt liv inte fatta hur man kan tycka att "det skulle vara riktigt kul att se" någon drabbas av ödelag ekonomi.
Det finns garanterat fler som tycker varit ”kul att se” sina bostäder stiga i pris senaste åren trots att det skadar de som redan ligger.

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Dessutom så lär ju en effekt om priserna sjunker 50% vara att folk undviker att sälja i det längsta då de bara får ut hälften av vad de köpte för, så att det kommer då att finnas betydligt färre bostäder för de utanför bostadsmarknaden att köpa.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Ett prisfall på 50% innebär fatala följder för hela Sverige. Ingen är väl så dum och tror att resten av ekonomin är oberörd??

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Z Zodde skrev:
Finans är ett av få områden jag skriver om här på BH. Har själv jobbat på markets hela mitt liv så kom med motargument och svara på mina frågor istället för personliga påhopp.
Negativ reparänta plus QE har använts flitigt av centralbanker under tiden med låg inflation. Vilket instrument istf dessa anser DU centralbankerna borde använda istället?
Förtydligande: ”Från det hållet” syftade på uttalandena från Karl som kastat ur sig en del åsikter som saknar grund… Att intresset för frågor på forumet kan vara större än kunnandet på området.

Vad gäller inflationen så menar jag att det inte finns i närheten av samma möjligheter att använda räntan som styrmedel för inflationen idag, jämfört med hur det sett ut historiskt. Självklart påverkar QE och repo men jag menar att regeringen spelar en viktigare roll idag för att hålla inflationen på rätt nivå och Sverige som land konkurrenskraftigt, export, import, sysselsättning etc…

Z Zodde skrev:
Ett prisfall på 50% innebär fatala följder för hela Sverige. Ingen är väl så dum och tror att resten av ekonomin är oberörd??
Jag var tvungen att kolla in SAOL (troligen eftersom jag konsumerar mer engelskspråkig media än svensk) då jag tyckte att "fatal" lät lite väl hårt.. Ingen skull väl dö som en direkt följd av ett prisras på hus? Men döm om min förvåning när en synonym i Sverige är "förarglig"..

Så jag håller med, det hade varit fatalt, men troligen inget som skulle sänka samhället...

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är värre än så. @SueCia verkar tro att husen mer än dubblat värdet de senaste tre åren.
Ja bor man under en sten så är de väl så. Då ska jag genast lägga ut mitt hus på försäljning, om jag gjort en vinst på 1,1 miljoner innan skatten så är jag fan miljonär =)
Då kan jag ju köpa 2 hus istället.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
Noffing Noffing skrev:
Men det är ju självklart !! Om man är förstagångsköpare så är det väl underbart om bostadspriserna går ner. Typ runt 1991 så sjönk de med 50%.
Hoppas de inte händer.
Som förälder får man väl starta kontot när pinnen visar positivt om man vill att ungen ska köpa hus när den fyller myndig.

• Gilla
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag var tvungen att kolla in SAOL (troligen eftersom jag konsumerar mer engelskspråkig media än svensk) då jag tyckte att "fatal" lät lite väl hårt.. Ingen skull väl dö som en direkt följd av ett prisras på hus? Men döm om min förvåning när en synonym i Sverige är "förarglig"..

Så jag håller med, det hade varit fatalt, men troligen inget som skulle sänka samhället...
Går huspriserna ned 50% beror det sannolikt på något som håller på att sänka samhället imho.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Förtydligande: ”Från det hållet” syftade på uttalandena från Karl som kastat ur sig en del åsikter som saknar grund… Att intresset för frågor på forumet kan vara större än kunnandet på området.

Vad gäller inflationen så menar jag att det inte finns i närheten av samma möjligheter att använda räntan som styrmedel för inflationen idag, jämfört med hur det sett ut historiskt. Självklart påverkar QE och repo men jag menar att regeringen spelar en viktigare roll idag för att hålla inflationen på rätt nivå och Sverige som land konkurrenskraftigt, export, import, sysselsättning etc…
Sorry, my bad. Skrev på mobilen och trodde det var samma kille jag diskuterade med...

• Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Fast 17 år är betydligt längre tid än 3 år.
Jag tror få hus har dubblat värdet på 3 år.
”På senare år” måste väl inte betyda 3 år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.