91 054 läst ·
546 svar
91k läst
546 svar
Förväntas husprisfall pga krigskris?
Rix huvuduppgift är det penningpolitiska målet om 2% inflation. Självklart har RIX andra uppgifter också som att styra likviditeten.K Karl Olssvan skrev:RB ska styra över bankerna. Nu säger de flesta kunniga på ekonomi att reporäntan är inte länge är något bra styrverktyg. Bankerna ser inte den som en jobbig faktor längre. Och då blir möjligheten att styra mindre.
Som någon skrev amoteringskravet har gjort att vissa unga familjer inte får eller kan köpa. Bra eller dåligt? Men jag är ofta emot sådana lagar och regler. Det är bättre om marknaden får styra. För annars blir det ofta fel.
Men att de flesta kunniga på ekonomi inte anser att reporäntan är nåt bra verktyg längre ( vilka andra verktyg finns?) stämmer inte.
Bankerna har aldrig sett reporäntan som nån jobbig faktor heller, vad har du det ifrån?
Medlem
· Västergötland
· 140 inlägg
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Hur kom du fram till det? Finns det någon specifik artikel eller sakkunnig som har presenterat denna förklaring. Blir arg på mig själv att jag alltid dras in i dessa diskussioner men det är ju fantamig omöjligt att låta bliK Karl Olssvan skrev:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Det har kommit en del spännande från det hållet?! Enkel matematik, när styrräntan redan är låg kan man inte stimulera ekonomin genom att sänka den ytterligare. Det läser grabben i nionde klass om just nu.. Några borde googla lite ekonomiska grundfakta innan de kastar sig in huvudstupa med åsikter här. Men jag förstår er, man blir liksom insugen i sådana här forum vare sig man vill eller inte. Och suget att skriva kan vara större än kunskapen om ämnetZ Zodde skrev:Rix huvuduppgift är det penningpolitiska målet om 2% inflation. Självklart har RIX andra uppgifter också som att styra likviditeten.
Men att de flesta kunniga på ekonomi inte anser att reporäntan är nåt bra verktyg längre ( vilka andra verktyg finns?) stämmer inte.
Bankerna har aldrig sett reporäntan som nån jobbig faktor heller, vad har du det ifrån?
Du blandar ihop lånets löptid med räntebindningstiden. Löptiden på lånet är vanligtvis 50 år i Sverige.Mat Stedt skrev:
Banker måste värdera om hela bolånestocken någon gång per år för att se att de har tillräckligt med säkerhet och kapitaltäckning. Har värdet på säkerheterna minskat så måste de förmodligen ha ännu större kapitaltäckning för att minska risken.
En bank kan mycket väl neka ett hushåll att förnya sitt bolån efter att 3-mån, 1-års, 3-års, ... lånet löpt ut, vilket hände på 90-talet. Banken vill inte fortsätta ge ut lån om risken är för hög. Då kan de hänvisa till att ta lån hos någon annan bank istället. Får man inget lån hos någon bank måste hushållet förmodligen sälja sin fastighet för att kunna betala tillbaka lånet hos ursprungliga banken.
En 50%ig nedgång på huspris vore förmodligen nyttigt, jo har varit där, fast värre.
Som 21åring byggde jag mitt hus, ja okej kataloghus med liten egen insats. 1991 var det, och några av er här minns nog nedgången 1992. Vet inte vad priset skulle blivit vid försäljning, men grannhuset som var ett mycket fint suterränghus med betydligt högre standard gick inte sälja för 460000kr så kanske jag kunnat sälja för 300000? Ett år gammalt och kostat 1,3milj att bygga. Nyttig skola som inte lärt mig nåt, sitter med nybygge även vid denna eventuella nedgång, men betydligt lungnare.
Som 21åring byggde jag mitt hus, ja okej kataloghus med liten egen insats. 1991 var det, och några av er här minns nog nedgången 1992. Vet inte vad priset skulle blivit vid försäljning, men grannhuset som var ett mycket fint suterränghus med betydligt högre standard gick inte sälja för 460000kr så kanske jag kunnat sälja för 300000? Ett år gammalt och kostat 1,3milj att bygga. Nyttig skola som inte lärt mig nåt, sitter med nybygge även vid denna eventuella nedgång, men betydligt lungnare.
Ja man ska inte vara så nervös gällande det där med huspriser. Keep calm and carry on som finnarna brukar säga.H Harpgear skrev:En 50%ig nedgång på huspris vore förmodligen nyttigt, jo har varit där, fast värre.
Som 21åring byggde jag mitt hus, ja okej kataloghus med liten egen insats. 1991 var det, och några av er här minns nog nedgången 1992. Vet inte vad priset skulle blivit vid försäljning, men grannhuset som var ett mycket fint suterränghus med betydligt högre standard gick inte sälja för 460000kr så kanske jag kunnat sälja för 300000? Ett år gammalt och kostat 1,3milj att bygga. Nyttig skola som inte lärt mig nåt, sitter med nybygge även vid denna eventuella nedgång, men betydligt lungnare.
Lite eget ansvar borde finnas.T tobiast skrev:Fast lånefesten är ju ett resultat av oansvarig politik och en oansvarig finanssektor. Att folk lånar enkelt beror ju på att de kan låna extrema summor givet väldigt låga krav på låntagares betalningsförmåga i ett högre ränteläge och med rimliga fastighetsvärderingar. Det är helt oansvarigt av politiker och finansinstitut att tillåta utlåning baserad på extremt låga räntor och extremt höga värderingar som om de skulle vara för evigt.
Vad är RIX ?Z Zodde skrev:Rix huvuduppgift är det penningpolitiska målet om 2% inflation. Självklart har RIX andra uppgifter också som att styra likviditeten.
Men att de flesta kunniga på ekonomi inte anser att reporäntan är nåt bra verktyg längre ( vilka andra verktyg finns?) stämmer inte.
Bankerna har aldrig sett reporäntan som nån jobbig faktor heller, vad har du det ifrån?
(Menar du RIX Morgonzoo eller vad avser du ?)
Låter ändå vettigt. Finns ju alltid en risk att marknaden ligger på topp just när man köper. Men alternativet är nästan som att ta ut förlusten i förskott. Att vänta x antal år eller decennier på en krasch är för det flesta inte rimligt. Då har kanske barnen redan flyttat hemifrån etc. och behovet har försvunnit.H Harpgear skrev:En 50%ig nedgång på huspris vore förmodligen nyttigt, jo har varit där, fast värre.
Som 21åring byggde jag mitt hus, ja okej kataloghus med liten egen insats. 1991 var det, och några av er här minns nog nedgången 1992. Vet inte vad priset skulle blivit vid försäljning, men grannhuset som var ett mycket fint suterränghus med betydligt högre standard gick inte sälja för 460000kr så kanske jag kunnat sälja för 300000? Ett år gammalt och kostat 1,3milj att bygga. Nyttig skola som inte lärt mig nåt, sitter med nybygge även vid denna eventuella nedgång, men betydligt lungnare.
Ingen vet ju hur kriget utvecklar sig, men om det stannar i Ukraina tror inte jag heller på någon större påverkan på bokmarknaden här i Sverige. Snarare risk på uppsidan om oroligheterna leder till lägre räntor längre tid än annars.