Mat Stedt Mat Stedt skrev:
Banker måste värdera om hela bolånestocken någon gång per år för att se att de har tillräckligt med säkerhet och kapitaltäckning. Har värdet på säkerheterna minskat så måste de förmodligen ha ännu större kapitaltäckning för att minska risken.

En bank kan mycket väl neka ett hushåll att förnya sitt bolån efter att 3-mån, 1-års, 3-års, ... lånet löpt ut, vilket hände på 90-talet. Banken vill inte fortsätta ge ut lån om risken är för hög. Då kan de hänvisa till att ta lån hos någon annan bank istället. Får man inget lån hos någon bank måste hushållet förmodligen sälja sin fastighet för att kunna betala tillbaka lånet hos ursprungliga banken.
Jag har för mig att reglerna ändrades efter det. Så nu kan inte banken avsluta lånet så länge man sköter sina betalningar.

D Daniel 109 skrev:
Den enda lösningen på det problemet är ju en prisnedgång. Så din syn på problemet rimmar illa med att det är en ”vidrig jäva åsikt” att uppskatta ett prisfall.
Du tror att byggandet ökar med lägre bostadspriser?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Ja, det har mitt hus gjort. Från 3,2 till 7,5 MSEK på 17 år.
Fast 17 år är betydligt längre tid än 3 år.
Jag tror få hus har dubblat värdet på 3 år.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
R Race1 skrev:
Historiskt så har det väl aldrig varit någon krasch på villamarknaden, i Sverige.
Att priser, marginellt, gått ner, någon gång, har ju hänt, men det har kompenseras av uppgång, över tid.

Det finns en inbyggd tröghet, i systemet, genom att folk inte rör på sig när, det är dåliga tider. Det är ju först vid en försäljning, som en prisminskning utlöses, och därför försöker de flesta övervintra tills bättre tider!
Det medför att färre hus blir till salu, vilket under normala förhållanden skulle driva upp huspriserna, men i dåliga tider motverkar prisfall.

När det gäller kommersiella fastigheter är det tvärt om! När företag går dåligt så kan fastigheter tvingas ut på marknaden, vilket, i stor omfattning, kan generera en kollaps.
Som redan nämnts så början 90 talet när riksbanken höjde räntan till 500 procent för att försvara kronan så hade vi ett par hundra hus till salu i vår lilla by.
Kommunen rev hyreshus och inget gick att sälja.
Snacka om krasch.
5 år senare var alla hus sålda och stark inflyttning pga låga priser gjorde att nya lägenheter började byggas.
Så för att sammanfatta så är det lätt att vara klok i efterhand men svårt att sia framtiden;)

• Gilla
Donn
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..
Utan att vara elak då måste jag säga att du har nog vunnit tävlingen om att lägga den mest korkade kommentaren någonsin på hela internet. GRATTIS

• Gilla
Broker och 3 till
  • Laddar…
S
N Nps skrev:
Utan att vara elak då måste jag säga att du har nog vunnit tävlingen om att lägga den mest korkade kommentaren någonsin på hela internet. GRATTIS
Nåja :) Tackar tackar.

• Gilla
  • Haha
Donn och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det tror jag inte, iaf inte inom närmaste åren. Men det skulle vara riktigt kul att se åtminstone 50% prisras på bostadsmarknaden.

nej jag letar inte hus..
Ja det är väl bara att du börjar och säljer ditt för halva värdet och se om de andra hänger på...

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det ett vanligt krav? Sen hur länge? När vi köpte vårt nuvarande hus (för snart 12 år sen) ställde inte banken något sådant krav.
Sorry, luddigt formulerat. Om du har ett påskrivet kontrakt för ditt gamla hus, när du tilträder ditt nya hus, så löser banken det med någon form av överbryggningslösning. Har du inte ett påskrivet kontrakt för ditt gamla hus, kommer banken kalkylera med att du kommer ha båda husen för all framtid. Även om du väljer att behålla ditt gamla hus för uthyrning så räknas inte en hyresintäkt in i kalkylen. Belåningen blir dessutom hög jfr årsinkomst, så troligen innebär det en extra procent i amortering på båda husen. Troligen 3% amortering på det nya huset, troligen 2 % på det gamla huset, dubbla driftskostnader. Sedan har du ytterligare en faktor att denna kalkyl ska du klara så länge du har huslånet, dvs troligen in i din pension. Har du passerat 50 så är risken stor att banken vill se din pensionsprognos och att du ska klara dubbla boenden på livsvarig pension. I praktiken blir det ett krav för de allra flesta av oss.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att jag anser att folk lånar oansvarigt och det skulle vara kul att se det straffa sig någon gång.

Det är inte rimligt att bostaden ska tjäna mer pengar än en höginkomsttagare, det bör de flesta hålla med om.
Vad som inte är rimligt är att det finns så få höginkomsttagare i sverige. De flesta är låg-/medelinkomsttagare. Det är inte många som har en lön på minst 45.000kr/månad innan tillägg.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Nej det är fel. Priset på hus styrs av vad det kostar att bygga nytt. Så kommer man kunna bygga nya hus fort och billigt så kommer krashen direkt. Och det är inte helt osannolikt att det går bygga mycket billigare.
Inte om du är solidarisk och anlitar svensk arbetskraft med tillhörande garantier. Då tror inte jag att du får det billigare, snarare dyrare.

S
PeO Grenholm PeO Grenholm skrev:
Ja det är väl bara att du börjar och säljer ditt för halva värdet och se om de andra hänger på...
Varför så bitter? Du vet ju precis som jag att det inte kommer hända.

J Jonasdzm skrev:
Vad som inte är rimligt är att det finns så få höginkomsttagare i sverige. De flesta är låg-/medelinkomsttagare. Det är inte många som har en lön på minst 45.000kr/månad innan tillägg.
Nja, har inte exakt statistik i minnet men tror att 10% av svenskarna tjänar mer än 52,000:- så det borde vara 15-18% som har mer än 45,000:- dock då med tillägg (antar jag).
Sverige har minst lönespridning i OECD. Mellan 10% och 90% är faktorn drygt 2. USA ligger på runt 5. Tyskland mittemellan Sverige o USA. Om det är rimligt eller ej, kan diskuteras. Marginalskatter trycker ner löneskillnaderna ytterligare. Kan också diskuteras. Anyway, det är en del i samhällskontraktet. Personligen skulle jag inte vilja bo och leva i USA med tanke på hur staten hanterar svaga och utsatta. De som bäst behöver statens hjälp.

• Gilla
  • Haha
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Snabba förändringar. Jag ser att fler hus plockats bort från Hemnet i mitt närområde den senaste veckan. Är det bara en lokal trend?
Förmodligen ganska otrevligt för familjer med 4 mille i lån på banken

Risken för prisras pga kriget:
Ränteläget, kommer räntan att öka kraftigare än förväntat riskerar priserna att gå når, då krävs höga räntor för att priserna skall krascha.
Sanktioner/energipris, världshandel, Ett långt krig kommer påverka världsmarknaden stort pga sanktioner och minskad handel. Sverige är beroende av export som minskar vilket leder till arbetslöshet/recension ger fallande huspriser.
Dock har Sverige ett stort skyddsnät med a-kassa, sos etc som gör att det finns en stor tröghet mot krascher vilket talar för att en krasch uteblir.
Dock håller jag med SueCia att huspriserna skulle behöva reduceras kraftigt över tid vilket skulle gynna svenskar ekonomi och möjlighet att köpa bostad. Dock bör krasch utebli. De enda som tjänar på pyramidspelet som bostadsmarknaden är är banker mäklare och "40-talister" Ingen normal Svenson tjänar på ökade huspriser.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Den ryska invasionen av Ukraina har gjort att Stockholmsbörsens breda index OMXSGI har gått ned 17-18% i år och det kommer sannolikt fortsätta nedåt. Det bör påverka köplusten för dyrare bostäder negativt. Vi har även kraftigt stigande energipriser att se fram emot under åratal framöver, dels pga rysslands invasion men också pga "grön inflation" med skattehöjningar. I höginflationstider brukar visserligen reala tillgångar som fastigheter klara sig bra men det är tveksamt om det stämmer denna gång eftersom den svenska bostadsbubblan har blåsts upp med 12% per år i över 20 år och nu har lämnat stratosfären.

Huvudskälen för prisuppgången under perioden som jag ser det är:
1. I början av perioden hade vi en återhämtning efter 90-talets bostadskrasch.
2. Svenska politiker har fört en våldsamt expansiv invandringspolitik som har ökat det fundamentala behovet av bostäder,
3. Riksbanken har fört en superexpansiv penningpolitik med köp av bostadsobligationsköp och negativa räntor.

Punkt 1 är över sedan länge och varken 2 eller 3 är rimligtvis långsiktigt hållbara. Till detta ska läggas risken/möjligheten för ny fastighetsskatt alternativt borttagna ränteavdrag.

Sammantaget skulle jag säga att bopriserna kan komma att utveckla sig surt över den närmsta 15-årsperioden. Frågan är väl om man har (livs-) tid nog att vänta på en krasch så länge som Riksbanken fortsätter att manipulera marknaden?

• Gilla
jim_b och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.