Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skatten blir som du säger densamma, så skillnaden blir egentligen att ni kan sälja huset och få ut pengarna lite tidigare om ni som barn äger det.

När den sista föräldern går bort eller permanent flyttar in på hem har ni skiftet klart och kan sälja direkt. Och det kan ju korta ner processen med att få tillgång till arvet med några år.

Nackdelarna är som sagt föräldrarnas trygghet och oberoende. Om vi utgår från att ni inte är veritabla svin utan vanligt, hyggligt folk så är väl riskerna måttliga, men allt från en skilsmässa till en för tidig död kan ställa till oväntade problem. Liksom att föräldrarna kanske känner att de inte har tåd att flytta till ett mer lämpligt boende om de gett bort villan.

Kort sagt skulle jag rekommendera att man har väldigt starka skäl att skifta tidigt om man vill göra det, snarare än tvärtom.
Tack, jag tror vi tänker lika.
En fråga... du skrev att en skiftet är klart, och att alternativet skulle ta några år? Menar du - så länge den sista föräldern lever, fast på ett hem....

N NiBaBaD skrev:
Jag kan inte tänka mig att en bodelning skulle ta så mycket mer tid än 1-3 månader, och oavsett vill man kanske snygga upp huset inför en försäljning så tiden kan inte vara en faktor som avgör tänker jag.
Döden är långt ifrån alltid vacker. För vissa kan den ske långsamt med ständigt försämrade förmågor och ovilja att förändra något = förfallande hus, medan andra kan gå in i en alzheimerdimma och ligga på slutförvar i flera år samtidigt som en tredje dör knall och fall med planteringsspaden i handen framför rosorna.

Så nog kan det ta tid från att huset ”borde” säljas till att det faktiskt sker. Och vissa är av det närigare slaget och tycker att det är dumt att behöva vänta ut en sakta borttynande förälder.

Det kan så att säga vara skit i båda led.

N NiBaBaD skrev:
En fråga... du skrev att en skiftet är klart, och att alternativet skulle ta några år? Menar du - så länge den sista föräldern lever, fast på ett hem....
Just så.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just så.
Fattar och håller med. Nu tror jag iofs att det blir lite annorlunda då båda föräldrarna är 85+, men den dynamiken som råder nu kommer att ändras då den första faller ifrån. Det är väl som jag kan se det enda anledningen att ta tag i detta som förtida försäljning med besittningsskydd för föräldrarana.

Nackdelen med att dela nu till ett antaget pris är ju att det kan skava om priset skiljer sig mycket när det väl säljs 10år senare. Dvs blir det en bra hacka för den som köpte det är det lätt att andra syskon tycker att priset var för lågt från början. Det omvända om priset blir markant lägre att den som köpte tycker att den betalat för mycket och gått miste om sitt arv.

Det är svårt att se det som en ”done deal” när föräldrarna bor kvar och man besöker dem precis som innan. Är det dessutom så att det inte är personen på cykelavstånd som köper det men ändå blir nöd till att hjälpa föräldrarna att rå om huset under tiden de bor kvar kan de ju bli än mer fel om det sedan säljs med vinst.

T TypRätt skrev:
Nackdelen med att dela nu till ett antaget pris är ju att det kan skava om priset skiljer sig mycket när det väl säljs 10år senare. Dvs blir det en bra hacka för den som köpte det är det lätt att andra syskon tycker att priset var för lågt från början. Det omvända om priset blir markant lägre att den som köpte tycker att den betalat för mycket och gått miste om sitt arv.

Det är svårt att se det som en ”done deal” när föräldrarna bor kvar och man besöker dem precis som innan. Är det dessutom så att det inte är personen på cykelavstånd som köper det men ändå blir nöd till att hjälpa föräldrarna att rå om huset under tiden de bor kvar kan de ju bli än mer fel om det sedan säljs med vinst.
Tack för svar. Det är ingen av syskonen som ska köpa det. Det handlar om att skriva över ägandet på lika delar som ett förtida arv.
MVH
N

N NiBaBaD skrev:
Tack för svar. Det är ingen av syskonen som ska köpa det. Det handlar om att skriva över ägandet på lika delar som ett förtida arv.
Inget jag skulle göra om ingen av ni syskon vill köpa loss huset.
Men enbart min åsikt. Vi köpte loss en fastighet inom släkten utifrån vi ville göra det enkelt och slippa ev. framtida problem med flera ägare.
Du skrev att ni har olika förutsättningar och utifrån det ska man tänka till flera gånger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.