Hej!
Jag har fått min mammas fritidshus som gåva som då ska vara förskott på arv. Min mamma lever alltså fortfarande.
Jag och min sambo har nu tänkt att bygga ett nytt hus på denna tomt och ska ta bort fritidshuset.

Jag har en bror och nu är min fråga hur min mamma ska tänka kring arvet gentemot min bror? Han hade ingen avsikt
att ta över stugan då han inte bor i närheten utan han gick med på att vi fick stugan som gåva.

Men, hur är tanken att han ska kompenseras den dag min mamma går bort?
Vi har inte fått stugan värderad, men vi kan säga att värdet är 1 miljon kronor. (för enkelhetens skull)

Jag förstår ju att mina bror ska ha 1 miljon kronor "kontant" den dagen arvet ska fördelas, men ska värdet på stugan indexeras upp på något sätt tills det händer?

Om min mamma lever 10 år till så kanske stugan hade varit värd 1.3 miljoner kronor. Ska vi ta hänsyn till det eller är det värdet idag som även gäller vid dödsdagen?

Har letat lite på nätet och fått lite olika vinklar kring detta.

Tack för svar.

• Gilla
  • Wow
birgitta.tilly.gmail.com och 2 till
  • Laddar…
Ska och ska........det enklaste är väl att du, din bror och mor diskuterar detta och kommer fram till nåt alla är nöjda med. Allt hänger väl på vem som ska kompensera din bror. Har din mor sparade medel eller andra tillgångar eller ska du kompensera din bror?

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ska och ska........det enklaste är väl att du, din bror och mor diskuterar detta och kommer fram till nåt alla är nöjda med. Allt hänger väl på vem som ska kompensera din bror. Har din mor sparade medel eller andra tillgångar eller ska du kompensera din bror?
Det är min bror som funderar på om den delen som han ska få i arv ska vara uppräknat genom index utifrån värdet på stugan idag. Eller om det är värdet på stugan idag som ska gälla. Delen han får ska ju vara en avräkning från bouppteckningen vid min mammas bortgång. Jag ska alltså inte kompensera honom pengamässigt utan avstå den delen som stugan är värd. Frågan är ju vilket värde som stugan ska ha vid det tillfället.

• Gilla
  • Wow
nickebertil och 1 till
  • Laddar…
Är det någon vinst på huset? Dvs vad köptes det för kontra vad det nu är värt?

Det bör ju rimligen vara värdet idag. Ta dit en värderingsman som får värdera och dela på två. Där har du vad din bror ska ha när det är dags.

• Gilla
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vore väl mycket bättre att göra klart med din bror redan nu, dvs värdera och betala honom halva värdet. KLART!

Annars kommer det uppstå diskussioner huruvida hänsyn ska tas till att hans berättigade andel borde bli högre den dag den betalas ut; om inte annat ränta (ni har ju i praktiken lånat beloppet av honom)

Nej, gör upp, gör klart nu direkt

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Borde väl funka med nån slags testamenten?

Blir i vart fall mindre till staten.

Bronken
Men staten är ju vi, jag vill gärna ha nåt ut av denna fritidshus-historia.

• Haha
  • Gilla
ironhead79 och 7 till
  • Laddar…
Jo, jo.... Alla gamar har en förmåga att leta sig fram...

Gratisätare finns det gott om

U UTFvemo skrev:
Jag har fått min mammas fritidshus som gåva som då ska vara förskott på arv.
Om du har accepterat och tagit emot gåvan blir möjligheterna färre. Eller snarare lite krångligare.

Annars är ett uppenbart alternativ för att helt slippa hantera det som arv att din bror och du fått det som gåva tillsammans. Sedan är det en sak mellan dig och din bror hur du skall överta hans del. När och hur ni då gör har ingen annan med att göra. Varken nu eller i framtiden.

När er mor går bort kanske det inte är du och din bror som är kvar och skall dela. Folk föds och dör hela tiden...
U UTFvemo skrev:
Min mamma lever alltså fortfarande.
U UTFvemo skrev:
Jag har en bror och nu är min fråga hur min mamma ska tänka kring arvet gentemot min bror?
U UTFvemo skrev:
Jag och min sambo har nu tänkt att bygga ett nytt hus på denna tomt och ska ta bort fritidshuset.
U UTFvemo skrev:
Om min mamma lever 10 år till så kanske stugan hade varit värd 1.3 miljoner kronor.
Eller så kanske den hade förfallit eller blivit värdelös av någon idag okänd orsak. Idag kan ni inte veta vad det framtida värdet kommer att bli. Så det är väldigt smart att undvika att blanda in det. Ni får helt enkelt utgå från värdet på gåvan du har fått.
U UTFvemo skrev:
Ska vi ta hänsyn till det eller är det värdet idag som även gäller vid dödsdagen?
Det är upp till er att bedöma. Och det beror på hur ni hanterar saken.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Värdera nu och ta det värdet

För om din bror vill kompenseras för värde ökningen, är han då även villig att gå åt andra hållet ifall värdet sjunker under denna tiden?

• Gilla
  • Wow
Maria T och 8 till
  • Laddar…
U UTFvemo skrev:
Det är min bror som funderar på om den delen som han ska få i arv ska vara uppräknat genom index utifrån värdet på stugan idag. Eller om det är värdet på stugan idag som ska gälla
Använd värdet idag. Blir knöligt annars om du gör ändringar på fastigheten framöver.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U UTFvemo skrev:
Det är min bror som funderar på om den delen som han ska få i arv ska vara uppräknat genom index utifrån värdet på stugan idag. Eller om det är värdet på stugan idag som ska gälla. Delen han får ska ju vara en avräkning från bouppteckningen vid min mammas bortgång. Jag ska alltså inte kompensera honom pengamässigt utan avstå den delen som stugan är värd. Frågan är ju vilket värde som stugan ska ha vid det tillfället.
Antagligen funderar din bror dessutom på om han någonsin kommer att kunna få sin del eller om du till slut kommer att sitta på hela arvet och han inte få något.

Jag tycker upplägget är som gjort för att skapa problem. Tänk om er mor inte har några tillgångar när hon går bort. Hon måste ju faktiskt prioritera sitt eget liv. Oavsett om det är nöjen eller dyr sjukhusvård. Har hon pengar nog att kompensera din bror nu direkt är det ungefär lika bra som en gemensam gåva.

Att du skall få din del nu och din bror senare kan ju i slutänden faktiskt innebära att du måste ersätta din bror. Betala en summa till honom. Hur tänker ni att hantera det om du inte har råd att betala den dagen?
Sälja ert hus? Och om du är så skuldsatt att det inte räcker?

Vad som händer i framtiden vet man inte. Lösningen finns redan i tråden:
K krambriw skrev:
Nej, gör upp, gör klart nu direkt

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ponera att den är värd 1 miljon vid gåvotillfället. Då ska du nu ge din bror 500.000 kr MINUS en fiktiv vinstskatt om 22% som du måste betala om du säljer den. Han ska alltså få 390.000 av dig. Sen ska ni också dela på ev kringkostnader som t ex priset för att ta in 2 oberoende värderare som ska hjälpa er att bestämma värdet på huset idag. Samt kostnaden för att ta fram korrekta gåvobrev mellan er mor och er, och säljbrev av hans halva till dig mellan dig och brodern. Ja det är en liten kostnad men det är det värt, att ha korrekta papper.

• Gilla
  • Haha
FC_Bygg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.