1 581 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Försvarsmaktens PFAS-utsläpp gör hus svårsålda
Exempelvis kan man göra så för att få detta förutsebara förlopp konstaterat, och att sedan vända sig till förorenaren med ett krav på inlösen. Utan att ens annonsera den blir det bara ett tomt påstående att fastigheten är osäljbar.M maria01 skrev:
jag förstår fortfarande inte hur du tycker det huset är värt 8 miljoner om det ens var ett PFAS-utsläpp alls med en aktiv Flygflottilj som kommer bli mer aktiv nu så nära huset och grannar med industri företag och nåt skrot upplag och själva huset som behöver mängder med jobbB bjogul skrev:
Hur tror du att presumtiv köpare uppfattar det som även med en fungerande reningsanläggning?D Dilato skrev:Högst troligt inte eftersom det kommunala vattnet renas med aktivt kol och håller sig under gränsvärdena.
Det kostar uppsala kommun 4 miljoner per år att rena det kontaminerade vattnet på de vattentäkter som kontaminerats.
Att installera en reningsanläggning med aktivt kol på gården torde vara betydligt billigare än den prissänkning som nämns i artikeln.
Helt neutralt och inte alls prissänktande?
Negativt att man måste ha reningsverk på tomten och därmed även prissänkande?
Nej jag märker att du inte förstår. Som jag skrev är det ointressant om värderingen 8 mnkr med friskt vatten i och för sig är riktig. Det centrala är att värdet gått ner, alternativt att huset är osäljbart, därför att Försvarsmakten förgiftat dricksvattnet. Vad värdet gått ner från är ovidkommande.M maria01 skrev:
Känner du till området?B bjogul skrev:
Det är saker du inte heller förstår.
Läget, Läget, Läget.
Läget är i tätbebyggt område, kommunalt vatten är inga problem.
Läget är bredvid flygflottiljen där verksamheten växer, oljud dag och natt och helgdag.
Läget är bredvid en bilskrot.
Läget är bredvid en plastindustri i industrimiljö.
Läget är sunkigt.
Kåken är sunkig.
Ja, pfas i brunnen sänker värdet och säljbarheten men varken det ena eller det andra var något vidare innan.
Att kåken är byggd 1700-nånting spelar ingen roll; den som byggde för trehundra år sedan kunde inte spå framtiden.
Osäljbarheten beror inte på pfas i brunnen, osäljbarheten är summan av ovanstående.
Mina fem öre, over-and-out.
/ Fotografen
Det framgår av artikeln att det handlar om område där det inte finns kommunalt vatten. Det du skriver om bilskrot och industrimiljö framgår inte. Däremot framgår av satellitbilden att det inte är tättbebyggt område. Läget för byggnaden har varit detsamma sedan 1700-talet, så det handlar om en rak jämförelse av en byggnad med exakt samma ”läge”, med eller utan giftigt vatten.Fotografen skrev:
Känner du till området?
Det är saker du inte heller förstår.
Läget, Läget, Läget.
Läget är i tätbebyggt område, kommunalt vatten är inga problem.
Läget är bredvid flygflottiljen där verksamheten växer, oljud dag och natt och helgdag.
Läget är bredvid en bilskrot.
Läget är bredvid en plastindustri i industrimiljö.
Läget är sunkigt.
Kåken är sunkig.
Ja, pfas i brunnen sänker värdet och säljbarheten men varken det ena eller det andra var något vidare innan.
Att kåken är byggd 1700-nånting spelar ingen roll; den som byggde för trehundra år sedan kunde inte spå framtiden.
Osäljbarheten beror inte på pfas i brunnen, osäljbarheten är summan av ovanstående.
Mina fem öre, over-and-out.
/ Fotografen
Jag känner till området, tro mig. Har du varit där? Ser du inte omgivningen på satellitbilden?
Det är ett läge för småindustri, bor du där driver du firman, typ...kåken har stått på samma plats sedan 1700-talet, men omgivningen har förändrats.
Det är inte någon pittoresk landsbygds-1700-tals-mysomgivning utan näraflygfältet-grannemedskroten.
Sorry.
Det är ett läge för småindustri, bor du där driver du firman, typ...kåken har stått på samma plats sedan 1700-talet, men omgivningen har förändrats.
Det är inte någon pittoresk landsbygds-1700-tals-mysomgivning utan näraflygfältet-grannemedskroten.
Sorry.
Ja håken vet?
Uppsala innebär ju "dyrt" men närhet till flygflottilj, skyddsobjekt osv krånglar till det.
Uppsala innebär ju "dyrt" men närhet till flygflottilj, skyddsobjekt osv krånglar till det.
fast jag skrev ju det tidigare har du fortfarande inte kollat up de?B bjogul skrev:Det framgår av artikeln att det handlar om område där det inte finns kommunalt vatten. Det du skriver om bilskrot och industrimiljö framgår inte. Däremot framgår av satellitbilden att det inte är tättbebyggt område. Läget för byggnaden har varit detsamma sedan 1700-talet, så det handlar om en rak jämförelse av en byggnad med exakt samma ”läge”, med eller utan giftigt vatten.
så enligt dig ska skattebetalarna ge ägaren till huset 8 miljoner i skadestånd?. så kalle och eva som äger en kvadrat mark 100 meter bort ska få 8 miljoner med om som säger att läget och skicket på huset inte spelar någon roll
Klicka här för att svara