har dom kommunalt vatten med
 
M maria01 skrev:
har dom kommunalt vatten med
Högst troligt inte eftersom det kommunala vattnet renas med aktivt kol och håller sig under gränsvärdena.
Det kostar uppsala kommun 4 miljoner per år att rena det kontaminerade vattnet på de vattentäkter som kontaminerats.

Att installera en reningsanläggning med aktivt kol på gården torde vara betydligt billigare än den prissänkning som nämns i artikeln.
 
D Dilato skrev:
Att installera en reningsanläggning med aktivt kol på gården torde vara betydligt billigare än den prissänkning som nämns i artikeln.
Med tanke på hur känt det är så lär hela området vara lte pestsmittat vilket gör att antagligen ingen vill flytta dit ifall det inte är jättebilligt.. Själv skulle jag inte vilja ha eget vatten som är PFAS-förgiftat och gått genom ett kolfilter.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Högst troligt inte eftersom det kommunala vattnet renas med aktivt kol och håller sig under gränsvärdena.
Det kostar uppsala kommun 4 miljoner per år att rena det kontaminerade vattnet på de vattentäkter som kontaminerats.

Att installera en reningsanläggning med aktivt kol på gården torde vara betydligt billigare än den prissänkning som nämns i artikeln.
Hur rent kan man få pfas kontaminerat vatten med aktivt kol?
Kan det tas upp av saker man odlar om det finns i vattnet på det här viset?
 
kolla kartan nu granne med plast båts tillverkare och nån form skrot upplag hur kan man säga att det är värt 8 miljoner kronor sen kan man ju undra vad bönderna runt om kring vattnar sina åkrar med
 
M maria01 skrev:
sen kan man ju undra vad bönderna runt om kring vattnar sina åkrar med
Fasen, man kanske ska passa sig för att tugga i sig jordgubbarna därifrån
 
G
Ner med pem slang i marken för vatten problem solved..


Klart mycket bättre för miljön att leverera dricksvatten med bil än spola ut lite mer grå vatten i ett enskilt avlopp..
 
D Dilato skrev:
Högst troligt inte eftersom det kommunala vattnet renas med aktivt kol och håller sig under gränsvärdena.
Det kostar uppsala kommun 4 miljoner per år att rena det kontaminerade vattnet på de vattentäkter som kontaminerats.

Att installera en reningsanläggning med aktivt kol på gården torde vara betydligt billigare än den prissänkning som nämns i artikeln.
Värdet på fastigheten kommer ändå vara reducerat. En reningsanläggning behöver skötas och filter bytas och det behöver löpande kontrolleras att vattnet är tjänligt. Varje vattenprov kostar runt 4.000kr.

Värdet som ska klaras är fyra miljarddels gram per liter. Jag tror ingen vill köpa ett hus på de premisserna, och i vart fall inte till samma pris som ett hus med normalt fungerande vatten.
 
M maria01 skrev:
kolla kartan nu granne med plast båts tillverkare och nån form skrot upplag hur kan man säga att det är värt 8 miljoner kronor sen kan man ju undra vad bönderna runt om kring vattnar sina åkrar med
Du är ihärdig i att missa poängen. En fastighet är konstaterat drabbad av gift i brunnen. Det minskar värdet på fastigheten alternativt gör den osäljbar. Värdet är satt av mäklare vilket sker efter olika parametrar. Det intressanta är dock inte om startvärdet är riktigt, men det finns hur som helst inte skäl att tvivla på bara baserat på dina spekulationer.
 
K krambriw skrev:
Fasen, man kanske ska passa sig för att tugga i sig jordgubbarna därifrån
Jordgubbarna testades av UNT och var inga problem med. Så tugga på.
 
B bjogul skrev:
Du är ihärdig i att missa poängen. En fastighet är konstaterat drabbad av gift i brunnen. Det minskar värdet på fastigheten alternativt gör den osäljbar. Värdet är satt av mäklare vilket sker efter olika parametrar. Det intressanta är dock inte om startvärdet är riktigt, men det finns hur som helst inte skäl att tvivla på bara baserat på dina spekulationer.
har du sett bilderna och läget och grannarna ?
 
M maria01 skrev:
har du sett bilderna och läget och grannarna ?
Ja. Och du missar som sagt poängen. Det är ovidkommande på vilket startvärde man börjar. Fastigheten är osäljbar som bostad med giftigt vatten.
 
B bjogul skrev:
Ja. Och du missar som sagt poängen. Det är ovidkommande på vilket startvärde man börjar. Fastigheten är osäljbar som bostad med giftigt vatten.
om den är osäljbar varför en lägga ut den till salu då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.