pacman42 pacman42 skrev:
I Expressens artikel som jag länkade till stod det vilka kommuner som skulle få 30km.
Paywall. Du får gärna kopiera in dom.

M -MH- skrev:
Paywall. Du får gärna kopiera in dom.
Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro och Österåker kommuner.

Västra Götalands län: Göteborg, Lerum, Mölndal och Partille kommuner.

Skåne län: Burlöv, Lomma, Lund, Malmö, Staffanstorp och Vellinge kommuner.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på att tid är svårt att automatisera kontrollerna av.
Ja, precis, det är ju tvåtimmarsgränsen som är orsaken till att så många "på landet" inte kunnat utnyttja avdraget trots långa resor.

Anna_H Anna_H skrev:
Ja, precis, det är ju tvåtimmarsgränsen som är orsaken till att så många "på landet" inte kunnat utnyttja avdraget trots långa resor.
Utnyttja avdraget kan de ju, det har aldrig ställts några frågor om man gjort avdrag för kollektivtrafik. Dock så är kollektivtrafiken i exempelvis Stockholm så pass billig att man inte där nått upp till 11000kr. I västra Götaland så når man med lätthet den om man reser utanför Göteborg (från grannkommunerna kostar kortet 1200kr per månad).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
På landet är det i allmänhet sträckan till busshållplats som gör att avdraget kan nyttjas.
Men samtidigt visar det sig vara fel i en väldigt stor del av de granskade fallen. Det är en stor anledning till ändringen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Utnyttja avdraget kan de ju, det har aldrig ställts några frågor om man gjort avdrag för kollektivtrafik. Dock så är kollektivtrafiken i exempelvis Stockholm så pass billig att man inte där nått upp till 11000kr. I västra Götaland så når man med lätthet den om man reser utanför Göteborg (från grannkommunerna kostar kortet 1200kr per månad).
Jag tror att förhållandet mellan avdrag och priser på SL kortet är det omvända. Alltså att gränsen på 11000 bestäms av priset på SL kortet så att de slipper hantera potentiellt en miljon reseavdrag i Stockholm.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På landet är det i allmänhet sträckan till busshållplats som gör att avdraget kan nyttjas.
Men samtidigt visar det sig vara fel i en väldigt stor del av de granskade fallen. Det är en stor anledning till ändringen.
Nja, problemet är för mig (och för de flesta jag känner både på min egen ort och på andra orter) att det går för få bussar för att det skall gå att få ihop det med arbetsdagen. Då blir det främst en diskussion om hur man kan anpassa arbetsdagen efter kollektivtrafiken.

Sedan så vet jag av egen erfarenhet från hanteringen av barnens skolbussar att föräldrar (och barn) inte alltid har en samstämmighet med kommunen rörande hur man skall räkna på avståndet till bussen. Min kommun krävde bland annat i ett fall att man skulle gå genom en kohage med djur i för att komma till "närmaste" hållplats. I ett annat fall skulle man gå på en stig genom en skog (i mörker under delar av året) för att inte överskrida sträckan som tvingade kommunen att betala för skolbussen. Samma typ av diskussioner hamnar man också i när man skall göra avdrag för resor till arbetet.

Ett annat problem med resor till arbetet är om man skall ta den närmaste vägen med bilen, eller den snabbaste vägen? Det finns ett rättsfall från Malmö där en person fick rätt att göra avdrag för att köra på ringleden trots att den genaste vägen gick genom centrum. Jag har en mil närmare om jag kör en väg som är mycket långsammare. Skall omvägen gälla? Detta problem kommer man inte ifrån med det nya avdraget dock.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Jag jobbar med kollektivtrafik och häromkring är det förvånansvärt många som tar bil och sen söker ersättning även fast buss går varje halvtimme åt nästan alla håll.

Folk skyller på att det är långt till närmsta busshållplats, jobbigt att lämna/hämta barn om man ska åka buss, handling på vägen hem osv osv.

Absolut, det köper jag, men då har man gjort sitt val och bör(ska) ge fan i att göra reseavdrag som man inte har rätt till. Jag förstår fullt ut varför man vill göra ändringar i nuvarande regler.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
M MrBoes skrev:
Jag jobbar med kollektivtrafik och häromkring är det förvånansvärt många som tar bil och sen söker ersättning även fast buss går varje halvtimme åt nästan alla håll.

Folk skyller på att det är långt till närmsta busshållplats, jobbigt att lämna/hämta barn om man ska åka buss, handling på vägen hem osv osv.

Absolut, det köper jag, men då har man gjort sitt val och bör(ska) ge fan i att göra reseavdrag som man inte har rätt till. Jag förstår fullt ut varför man vill göra ändringar i nuvarande regler.
Det hade ju också varit vettigt att göra bättre granskningar av ansökningarna.

Mina barn som är rätt bundna av kollektivtrafiken drabbas av förseningar runt två gånger i veckan i snitt, med skolfrånvaro och helt missade möjligheter att ta sig hem som resultat. Detta borde också ingå i kriterierna för om man skall ha rätt till avdrag, Dvs om konsekvenserna av problem med kollektivtrafiken är för stora. Jag har flera gånger försökt ringa efter taxi åt mina barn (ingår i resegarantin att man får göra det), men alla taxibilar är ju upptagna med skolkörningar så det fungerar ju inte heller.

pacman42 pacman42 skrev:
Det hade ju också varit vettigt att göra bättre granskningar av ansökningarna.

Mina barn som är rätt bundna av kollektivtrafiken drabbas av förseningar runt två gånger i veckan i snitt, med skolfrånvaro och helt missade möjligheter att ta sig hem som resultat. Detta borde också ingå i kriterierna för om man skall ha rätt till avdrag, Dvs om konsekvenserna av problem med kollektivtrafiken är för stora. Jag har flera gånger försökt ringa efter taxi åt mina barn (ingår i resegarantin att man får göra det), men alla taxibilar är ju upptagna med skolkörningar så det fungerar ju inte heller.
Ja tyvärr fungerar inte alltid kollektivtrafik av olika anledningar men jag anser inte att lösningen är att skatteverket ska anställa fler folk för att kontrollera folks avdrag som är rena bluff & båg.

Jag åker själv bil till kontoret ist för buss (80km t&r) av olika anledningar, mest lathet. Men söker inte avdrag jag inte har rätt till.

M MrBoes skrev:
Ja tyvärr fungerar inte alltid kollektivtrafik av olika anledningar men jag anser inte att lösningen är att skatteverket ska anställa fler folk för att kontrollera folks avdrag som är rena bluff & båg.

Jag åker själv bil till kontoret ist för buss (80km t&r) av olika anledningar, mest lathet. Men söker inte avdrag jag inte har rätt till.
Jag tycker det är en bra idé att förenkla avdragen (vilket är tanken med det nya systemet), men man måste också tänka på de som hamnar i kläm. Jag har råd att bli av med mina avdrag (jag har rätt stora reseavdrag faktiskt, både trängselskatt och milersättning för bil), men det är många andra som inte har det och som drabbas hårt.

Fler handläggare är rimligt om man väljer att ha en modell som inbjuder till fusk, men det innebär inte att man skall ha en modell som gör att vissa drabbas extremt mycket.

Det är väl inte helt osannolikt att många sökt avdrag (inte bidrag) för sina resor på felaktiga grunder. Det som borde skett i en sund (?) diktatur som Sverige är väl att de hade GRANSKAT de som är tveksamma och på det viset, sett till att de som idkar avdragen, är legitima? Tydligen finns inga sådana resurser. Alltså fuskas det och till slut lackar nån myndighet ur och ser till att ingen får något och försämrar för alla. Exemplen kan väl göras många men parallellen till en viss försäkringskassa kan väl ligga nära.

"Orkade" man inte jobba förr, dvs chefen var sur och faktiskt krävde att man skulle vara på jobbet och gud förbjude, GÖRA något när man var där, då sjukskrev man sig och slapp det otäcka. En del drog detta exempel till sån spets att de lyckades dupera nån läkare och slapp jobba resten av livet. Det finns tydligen nötter som hellre lever som kyrkråttor ekonomiskt, bara de slipper arbeta? Den kavalkaden av statlig generositet tog förstås ända i förskräckelse och vändes till något ingen är nöjd med. Som det nu ser ut, räcker det knappast om man lider av obotlig cancer i samtliga organ, har en tatuering som föreställer nån statsepidemolog och att du samtidigt blir överkörd av en spårvagn. Kan du andas, har du arbetsförmåga och ska inte uppbära nån ersättning. Punkt slut, Det är ju en effekt av mycket fusk ihop med en politikerskara som tror att ingen vill jobba.

Ska vi återgå till ämnet med reseavdrag så vet jag många som räknat in tidsfaktorn med lämning av barn på dagis och annat liknande. "Lilla Lisa vill ju inte släppa pappa på dagis så jag har ju fått sitta där i tre kvart både på ditvägen och hemvägen, när hon ska hämtas vill hon ju inte sluta med dockorna och legot". Ja tjäna, det har ju inget med reglerna att göra, det hade aldrig klarat en granskning. De andra, som lätt tjänar 2h per dag med bilen får stå där som idioter när reglerna nu i nån mening ska ändras.

Det är ju inte SÄKERT att detta förslag antas. Jag är svagt positiv ändå. Det är galenskap att i praktiken dra bort så mycket avdrag för så många som behöver resa till jobbet. Förenkla så mycket det går istället, se till att avdragen speglas av verkligheten. Rätt få bilar idag är ens i närheten av den milkostnad som det gamla systemet innehåller. Det som skulle skett nu är att de anpassat avdragen efter de bränslepriser och övriga ägandekostnader som visat sig vara verklighet. Tror knappt de ändrat nivåerna de sista 25 åren?

Nog måste vi kommit längre 2021 än att idogt ställa grupper emot varandra? De som bor i stan har främst en stod fördel kontra bonnapendlarna. Det är tid. Pendlaren får plikta både TID och dryga resekostnader som stadsinvånaren slipper helt. Då är det väl ok med ett avdrag? Alla är ju med och bygger samhället? När reseavdraget instiftades så var ju en av argumenten att det inte skulle vara nödvändigt att bo exakt där man jobbar och att arbetskraften skulle vara tillgänglig på ett bra sätt. Som effekt av pandemin (?) så har det troligen aldrig varit så attraktivt att "flytta ut på landet" och jobba hemifrån men, ärligt talat, hur många kan göra det? Misstänker starkt att många, måste pendla? Småorterna har sällan ett utbud av lediga tjänster alls och de som finns, ligger nog inte i närheten av det löneläge som många utflyttade är vana vid?

Frågan vad gäller hemarbete kommer ge samhället. När utbyggnaden av fiber och 5G blir som statsmakterna hoppats, ska vi då sitta "hemma", ensamma, hela bunten och glo i väggen i vår hemmiljö? Då är det nog inte otroligt med en dramatiskt uppgång på både skilsmässor och gud förbjude, självmord? Vi människor brukar trivas i varandras sällskap men att tvinga folk till en sådan verklighet mot sin vilja, det bör vilken politiker som helst, oavsett färg, inse att kan bli som att släcka skogsbränder med bensin.

Hemmakatten
Bott i Sthlm stad mest hela livet
Och ja jag tog bilen för det mesta till jobbet ändå. Varför, jo för att det tog minst 30 minuter kortare tid på morgon och kväll. Med 5 barn ville man komma hem snabbt.

Sedan nästan 20 år har jag bott på landsbygden i Sthlms län. Närmaste buss 7 km bort och snabbussarna 12 km bort. Så, ja, jag tog bilen då också.

Har förståelse för landsbygdsbor u hela Sverige som måste ha bil. Min kusin i Storuman har +60 km till sitt jobb, under förutsättning att vägen är plogad.

En levande landsbygd kräver att man har bil. Tyvärr säger jag gärna, men så är det.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D
H hilife skrev:
Det är väl inte helt osannolikt att många sökt avdrag (inte bidrag) för sina resor på felaktiga grunder. Det som borde skett i en sund (?) diktatur som Sverige är väl att de hade GRANSKAT de som är tveksamma och på det viset, sett till att de som idkar avdragen, är legitima? Tydligen finns inga sådana resurser. Alltså fuskas det och till slut lackar nån myndighet ur och ser till att ingen får något och försämrar för alla. Exemplen kan väl göras många men parallellen till en viss försäkringskassa kan väl ligga nära.

Ska vi återgå till ämnet med reseavdrag så vet jag många som räknat in tidsfaktorn med lämning av barn på dagis och annat liknande. "Lilla Lisa vill ju inte släppa pappa på dagis så jag har ju fått sitta där i tre kvart både på ditvägen och hemvägen, när hon ska hämtas vill hon ju inte sluta med dockorna och legot". Ja tjäna, det har ju inget med reglerna att göra, det hade aldrig klarat en granskning. De andra, som lätt tjänar 2h per dag med bilen får stå där som idioter när reglerna nu i nån mening ska ändras.

Det är ju inte SÄKERT att detta förslag antas. Jag är svagt positiv ändå. Det är galenskap att i praktiken dra bort så mycket avdrag för så många som behöver resa till jobbet. Förenkla så mycket det går istället, se till att avdragen speglas av verkligheten. Rätt få bilar idag är ens i närheten av den milkostnad som det gamla systemet innehåller. Det som skulle skett nu är att de anpassat avdragen efter de bränslepriser och övriga ägandekostnader som visat sig vara verklighet. Tror knappt de ändrat nivåerna de sista 25 åren?

Nog måste vi kommit längre 2021 än att idogt ställa grupper emot varandra? De som bor i stan har främst en stod fördel kontra bonnapendlarna. Det är tid. Pendlaren får plikta både TID och dryga resekostnader som stadsinvånaren slipper helt. Då är det väl ok med ett avdrag? Alla är ju med och bygger samhället? När reseavdraget instiftades så var ju en av argumenten att det inte skulle vara nödvändigt att bo exakt där man jobbar och att arbetskraften skulle vara tillgänglig på ett bra sätt. Som effekt av pandemin (?) så har det troligen aldrig varit så attraktivt att "flytta ut på landet" och jobba hemifrån men, ärligt talat, hur många kan göra det? Misstänker starkt att många, måste pendla? Småorterna har sällan ett utbud av lediga tjänster alls och de som finns, ligger nog inte i närheten av det löneläge som många utflyttade är vana vid?
En starkt bidragande anledning till att många vill göra om systemet är just för att det har skett flera granskningar. Vid varje granskning har man konstaterat att fusket är omfattande (ca 50% av de som granskats). Felaktiga avdrag beräknas utgöra knappt 2 miljarder, dvs ca 40% av den totala kostnaden för avdraget.

2014-2016: 56% felaktiga avdrag https://www.skatteverket.se/downloa...86e9f/1558610926238/UppföljningReseavdrag.pdf
2010: "över hälften var felaktiga" https://sverigesradio.se/artikel/3348527
2005: "55% var felaktiga" https://www.publikt.se/nyhet/manga-fuskar-med-reseavdrag-5632

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Och det nya systemet inbjuder inte till fusk?

Hur skall man hantera alla de som kan arbeta hemifrån en eller några dagar i veckan? Skall de få avdrag för alla dagar då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.