Som det är nu kan man få avdrag om man har mer än 2km till bussen. Så det finns de på landsbygden som kan åka delar av sträckan med buss och resten med bil eller cykel. Du vinner nu på att ta bussen. Det gjorde man inte tidigare.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom alla som gör avdrag för bil idag förlorar på detta
Alla de som idag inte kan göra avdrag för bil, men som kommer kunna lär ju också tjäna på det. Alla de som cyklar (långt, men ändå).

Du tror inte det blir kostnadsneutralt som utlovat?

Att "alla blir förlorare" verkar osannolikt.

M -MH- skrev:
Alla de som idag inte kan göra avdrag för bil, men som kommer kunna lär ju också tjäna på det. Alla de som cyklar (långt, men ändå).

Du tror inte det blir kostnadsneutralt som utlovat?

Att "alla blir förlorare" verkar osannolikt.
Det finns några vinnare (3000kr i Boden enligt mitt exempel), Dvs de som pendlar långt med kollektivtrafiken. Tidigare i tråden (förra gången den var aktiv) så påpekade jag att de som främst gynnades är de som pendlar långt där det finns kollektivtrafik, Dvs främst i storstadsområdena. Mitt exempel då var en person som bor centralt i Uppsala och pendlar till Stockholm (hade jag suttit vid datorn nu då hade jag räknat ut vad den personen tjänar på detta nya förslag också).

Men jag har svårt att se att detta skall vara kostnadsneutralt då långpendlare med kollektivtrafik (och cykel) är relativt få.

"Tidsvinster på minst två timmar för resor med bil, som det gamla systemet förutsätter, slopas nu."

Dvs fler som kör bil kommer få bidrag. Eller ja, i alla fall om de inte fuskade med uträknignen av tidsvinsten innan....

M -MH- skrev:
"Tidsvinster på minst två timmar för resor med bil, som det gamla systemet förutsätter, slopas nu."

Dvs fler som kör bil kommer få bidrag. Eller ja, i alla fall om de inte fuskade med uträknignen av tidsvinsten innan....
Det som gjorde att folk fick rätt till avdrag med bil var dels tidsvinst med bil pga avsaknad av passande bussar/tåg, dels att man har för långt till busshållplatsen (2km).

Där jag bor har många längre än 2km till busshållplatsen, samt att bussar saknas.

Jag förstår inte vad det har med saken att göra?

F
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom alla som gör avdrag för bil idag förlorar på detta så måste det ju innebära att många människor som idag inte får göra avdrag kommer att tjäna på det. Om jag då skall gissa så finns vinnarna bland de som får rätt till detta avdraget och som åker kollektivt. En liten räkneövning:

Pendling från kranskommun till Göteborg in till Göteborg ger 0kr med nya avdraget och ca 3700kr (ingen statlig skatt) med det gamla.

Boden-Luleå (37km) ger idag rätt till avdrag motsvarander ca 1300kr utan statlig skatt. Det nya avdraget ger 4400kr om man reser 200 dagar per år med kollektivtrafik.

Ok, jag har hittat vinnaren. Långpendlare i "glesbygd" där det finns kollektivtrafik som tidigare också åkte kollektivt. Nu är ju inte Luleå/Boden glesbygd, men det måste ju finnas kollektivtrafik att använda också....

Edit: Luleå - Boden ger inte rätt till reseavdrag med bil idag om man har kollektivtrafik i bägge ändar av resan, men hur mycket skulle man ha fått i så fall? Jo, (18,5*3,7*2*200-11000)*0.33=5400kr, dvs den som tidigare åkte bil och hade rätt till detta avdrag (ingen kollektivtrafik finns) förlorar 1000kr/år.
Läs på lite om dagens regler för avdrag. Hur skulle man kunna få ett avdrag idag på 5400kr menar du då det är långt under grundavdraget?

Om du tittar i uträkningen så ser du avdraget på 11kkr.

F
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
my bad.

En bekant har pendling från ena sidan Göteborg-genom stan-andra sidan Göteborg. 35km enkel resa. Hon gör avdrag för bil idag då hennes fasta arbetstider gör att kollektivresor med 4 byten faktiskt tar längre tid än reglerna tillåter. Hon har fö blivit granskade på det och löste det genom att bevisa det självklara, att man till fots inte klarar av att byta hållplats på 1400m på 3minuter. Det var dock inte själklart för handläggaren som kanske var mer lämpad för enklare uppgifter på Samhall. När det sen gällde hemresan så var handläggarens lösning att hon skulle jobba över 40 minuter 3 dagar i veckan och gå 30 minuter tidigare två dagar i veckan. Att det var fasta arbetstider och ett jobb som inte möjliggör att man går tidigare besvarades inte ens. Då skulle en väntetid på bussen hem som går en gång/timma enligt handläggaren bli noll istället och avdraget godkändes därför inte. Underbart med handläggare med en egen jävla agenda. Det tystnade rätt fort när handläggarens chef fick det i knät men helt utan ursäkt eller förklaring utan bara ett formellt godkännande och öven utan en formell överklagan.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Jag såg just att min kommun undantas i förslaget:
- https://www.expressen.se/dinapengar/reseavdraget-skrotas-bilpendlarna-forlorarna/

Att min kommun undantas är gissningsvis för att vi har dålig kollektivtrafik utanför tätorten. Men det är ju inte så rättvist att en boende i Stan inte får göra avdrag för att resa till jobbet i min kommun, medan man får avdrag för att resa åt andra hållet...

Detta skulle i så fall för de som bor där jag bor leda till en minskning av avdraget på mellan 10% och 65% beroende på inkomst och om de passerar trängselskattegränsen.

En annan intressant aspekt på detta är att det lönar sig mer att ha motorcykel, moped mm med de nya reglerna. Man kanske skulle köpa sig en inbyggd fyrhjulig MC (det finns ju sådana som får köras på bilkörkort). Då slipper man ju trängselskatten också.

Jag insåg just vart vinnarna finns, nämligen bland de som inte jobbar hela året. De fick inte så mycket reseavdrag då de inte nådde upp till 11000kr i omkostnader. Låt oss säga en lärare som bara köper nio periodkort på ett år och som pendlar 20km där gränsen enbart är 15km. Vi antar att periodkortet kostar 1200kr (eller mindre) och att det är 20 arbetsdagar per periodkort. Denna personen får nu 900kr i avdrag (efter skatt) mot noll tidigare.

Om läraren tidigare hade kört bil så hade avdraget varit 766kr (utan statlig skatt), så även bilisten är en vinnare här. Det finns dock rätt få lärare med erfarenhet nuförtiden som inte betalar statlig skatt. Dessutom är det få lärare som pendlar så långt då det oftast finns skolor närmare än så.

P Pin skrev:
Har man nämnt syftet med förändringen, vad man vill uppnå? Rättvisa är ju ett mycket subjektivt begrepp.
Bättre avdrag för de som måste ta bil (bara 15 km utanför storstad), bättre incitament att ta allmänna kommunikationsmedel (färdsätt spelar ingen roll för avdraget enligt vad jag förstår), minskade möjligheter att fuska.

Det har visat sig att det ju är 'storstadsbor som har andra resmöjligheter' är de som utnyttjar reseavdraget mest, och att de tar bil för att avdraget är bra. Satte fnuttar på begreppet för att visa att det är hela uttrycket som avses, inte storstadsbor i allmänhet.

Vet inte än vilka geografiska avgränsningar som gäller för 15 eller 30 km i förslaget.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Vet inte om jag kommer bli förlorare i detta förslag eller inte, har 7,5mil enkel till jobbet.
Grejen är att du får samma summa oavsett om du åker i egen bil, samåker med tre andra eller tar bussen. Eventuellt även om du cyklar?

"5 kr mil över 1,5 mil", det är ju ingenting? Inget!?
Eller missar jag nåt?:surprised::worried::lying:

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är ju en skattereduktion och inget avdrag. Så det blir i liknande nivå som det befintliga.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"5 kr mil över 1,5 mil", det är ju ingenting? Inget!?
Eller missar jag nåt?:surprised::worried::lying:
Du missar ingenting, tiden då pendling till lönearbete var lönsamt är förbi.

• Gilla
Narfez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.