49 984 läst ·
480 svar
50k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Det är inte frågan om att det ska vara "lönsamt", mera att man inte ska bli pank av att jobba...i andra änden hänger ju det ihop på det viset att ju sämre om pengar man har, ju längre från jobbet måste man bosätta sig...själv är jag hyfsat o-pank, bor lagom långt från jobbet i ett hus jag köpte i tid innan de blev för dyra...men man blir ju mörkrädd, när man tittar under strecket...
Då ska vi se här...
Vi börjar om jag bott kvar i Sthlm området.
Nuvarande avdrag:
5.5mil enkelväg till jobbet.
SL trafik hela vägen: 1h35min, kostnad 950kr/mån -> tot: 11400 (reseavdrag 400kr brutto)
Bil 1.5mil till pendlarparkering a 20kr/dag & sen SL trafik : bil 10min + 53min komunalt: tot 1h3min, kostnad: 22*(20+ 2*1.5*20) + 950 = 2750 kr / mån ->tot: 32500:- (reseavdrag 400kr brutto, ty uppfyller inte 2h regeln för bilavdraget)
Bil hela vägen till jobbet, ca 30min , 22*(5.5*2*20+2*45(trängelskatt)+(50kr parkering vid jobb)) = 7920kr / mån -> tot : 95tusen men får göra avdrag för hela beloppet så ca 47tusen.
Nya förslaget
5kr / mil reduktion av skatten, men höjning av tidsvinsten till 2.5 timmar.
dvs bilpendling in till jobbet för att kunna vara med barnen 2h extra per dag blir omöjligt.
Dock så har jag flyttat till Norrköping men mitt kontor är kvar i Sthlm.
Undrar hur man får räka då?
Nuvarande avdrag:
SL trafik hela vägen: 1h35min, kostnad 950kr/mån -> tot: 11400 (reseavdrag 400kr brutto)
Bil 1.5mil till pendlarparkering a 20kr/dag & sen SL trafik : bil 10min + 53min komunalt: tot 1h3min, kostnad: 22*(20+ 2*1.5*20) + 950 = 2750 kr / mån ->tot: 32500:- (reseavdrag 400kr brutto, ty uppfyller inte 2h regeln för bilavdraget)
Bil hela vägen till jobbet, ca 30min , 22*(5.5*2*20+2*45(trängelskatt)+(50kr parkering vid jobb)) = 7920kr / mån -> tot : 95tusen men får göra avdrag för hela beloppet så ca 47tusen.
Nya förslaget
dvs bilpendling in till jobbet för att kunna vara med barnen 2h extra per dag blir omöjligt.
Sträckan över 8 mil lär du inte få nått avdrag förM MrDizzy skrev:Då ska vi se här...
Nuvarande avdrag:
Nya förslaget
Tror inte det.F fribygg skrev:
De säger att förslaget är för att landsbygden ska kunna ta del av det.
Men alla jag känner som bor på landsbygden (väldigt många i släkten + många vänner) kommer att förlora på det då de räknat.
Och det har nått den punkt att många av dem som varit inbitna sossar som försvarat sossarna i ur och skur inte kommer att rösta på dem för att S släppt fram MP hejvilt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Spännande, visste inte att Mp tvingat folk att bo långt från sina jobb, eller för den delen tvingat dem att ta jobb långt hemifrån.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Som jag redan skrivit så samverkar bostads- och arbetsmarknaden till att folk mer eller mindre tvingas att bo på avstånd från sina jobb. En sådan verklighet är mer resultatet av gröna och röda förtecken, än av blå vill jag nog påstå.
Nja, just det du skriver tillskriver jag en samhällsutveckling, som inga politiker kunnat rå på.Fotografen skrev:
Åtminstone inte vågat göra något så radikalt att det i praktiken blivit skillnad.
Så just i detta anser jag att partifärgen är helt egal.
Men däremot ändrade regler för reseavdrag har nog politikerna mer med att göra.
Men vem vet, M kanske vill ta bort avdragen helt - egentligen. Sånt går ju emot deras grundläggande ideologi att staten inte ska lägga sig i med skatter/avdrag/subventioner.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Visst är det en samhällsutveckling, men åt vilket håll man petar den och hur man tillåter den slå kan nog politikerna rå på.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Det håller jag med om.Mikael_L skrev:
Man har glömt syftet med skatter, och varför beskattningsrätten finns till: finansiera de åtaganden "det offentliga", staten/kommuner/landsting har mot medborgarna. Skatta i ena änden och ge avdragsrätt i den andra är lite tokigt.
I Expressens artikel som jag länkade till stod det vilka kommuner som skulle få 30km. I Göteborg var det Göteborg, Mölndal, Lerum och Partille. I Stockholm sträckte det sig ända ned till Södertälje kommun söderut. Jag har bekanta som bor bortom kollektivtrafiken i Södertälje, de är inte så nöjda just nu...Anna_H skrev:
Bättre avdrag för de som måste ta bil (bara 15 km utanför storstad), bättre incitament att ta allmänna kommunikationsmedel (färdsätt spelar ingen roll för avdraget enligt vad jag förstår), minskade möjligheter att fuska.
Det har visat sig att det ju är 'storstadsbor som har andra resmöjligheter' är de som utnyttjar reseavdraget mest, och att de tar bil för att avdraget är bra. Satte fnuttar på begreppet för att visa att det är hela uttrycket som avses, inte storstadsbor i allmänhet.
Vet inte än vilka geografiska avgränsningar som gäller för 15 eller 30 km i förslaget.