49 984 läst ·
480 svar
50k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Man ökade frekvensen på bussarna från centralorten in till Göteborg istället. Detta för att göra det attraktivare att ställa bilen för de som bor där..P Pin skrev:
Det var Snabbe med tio minuter till stan jag svarade. 10 min bil är maximalt 15 km. Och den sträckan går ju att cykla på rimlig tid. Eller ta bilen om man föredrar det, ingen större kostnad den sträckan.pacman42 skrev:
Det gör jag på sommaren, ett par gånger i veckan. 5,8 mil om dagen är lite väl mycket att cykla varje dag, särskilt på västkusten på "vintern".
Rörande bussarna så var de inte jättepopulära, men det fanns ändå rätt många resenärer. När de minskade trafiken försvann nästan alla resenärer och sedan tog de bort trafiken helt. Vi hade expressbussar via matartrafik från där jag bor, idag finns bara skolbussarna som matartrafik, men då till en bytesterminal som ligger en mil bort i fel riktning....
Ok, läste fel. Tio minuter med bil tar mig nästan halva sträckan till jobbet, det är sen det börjar gå långsamt för bussen.P Pin skrev:
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Vet inte om jag kommer bli förlorare i detta förslag eller inte, har 7,5mil enkel till jobbet. Börjar 07.00 och skulle jag åka buss skulle jag få restid på strax under 3h till jobbet och komma 40min sent vilket inte fungerar i min bransch med avlösning av 24/7/365 bemannat jobb.
Hem skulle jag aldrig komma då jag slutar 19.00 och sista bussen jag hinner ta missar sista tågförbindelsen med ca10 min.
Hem skulle jag aldrig komma då jag slutar 19.00 och sista bussen jag hinner ta missar sista tågförbindelsen med ca10 min.
Men du anser att du ändå behöver fråga dig om du förlorar på förslaget eller inte? Verkligen knivskarpt!!G ekaa88 skrev:Vet inte om jag kommer bli förlorare i detta förslag eller inte, har 7,5mil enkel till jobbet. Börjar 07.00 och skulle jag åka buss skulle jag få restid på strax under 3h till jobbet och komma 40min sent vilket inte fungerar i min bransch med avlösning av 24/7/365 bemannat jobb.
Kan du spontant se nån som har för avsikt att åka bil som tjänar på det?
Det finns flera orsaker.P Pin skrev:
Minskat fusk
Öka incitamenten till samåkning, kollektivt åkande mm.
Minskad administration.
Det nuvarande har visat sig gå främst till storstadsområden, något som inte är tanken riktigt.
Alla är förlorare, de som inte betalar statlig skatt och som bor utanför storstadsområdena förlorar dock minst.G ekaa88 skrev:Vet inte om jag kommer bli förlorare i detta förslag eller inte, har 7,5mil enkel till jobbet. Börjar 07.00 och skulle jag åka buss skulle jag få restid på strax under 3h till jobbet och komma 40min sent vilket inte fungerar i min bransch med avlösning av 24/7/365 bemannat jobb.
Problemet i storstaden är att man kan ha relativt nära till jobbet, men i princip inga kollektiva kommunikationer ändå för att resvägen går på tvären.D Daniel 109 skrev:
Eller som jag har, många grannar som åker åt samma håll, men vi skall till helt olika arbetsplatser som är utspridda över ett stort område inne i staden. Och eftersom all kollektivtrafik bygger på att alla skall inte I'll centrala staden så kan vi inte ens samåka till kollektivtrafiken då det inte går att ta bilen dit
Jag har grannar som bedrivit ett projekt för EU-oengarbför att få igång samåkning från där jag bor, de misslyckades totalt då det bara var en handfull personer som kunde samåka och dessutom bara ibland. Skoltider, arbetstider mm mm ställde till det så att det inte fungerade.
Notera dessutom att man är flera i ett hushåll, det är inte så lätt att flytta närmarr jobbet, gör man det så får andra i familjen problem med skola eller sinabjobbresor.
En sak till, jag tror Göteborg måste vara den svåraste staden i Sverige att åka kollektivt i till större arbetsplatser inom exempelvis industrin. Det tar så extremt lång tid att nå till ABB, Astra, Volvo PV, Volvo LV osv, detta då man måste in centralt för att byta. Inte ens direktbussarna på tvären till arbetsplatserna är snabba då de går på småvägar och skall slåss med annan trafik. Det finns ju inga pendeltåg eller tunnelbanor/spårvagnar till dessa arbetsplatserna heller. Stan är byggd för att man skall ta bilen till jobbet (om man inte arbetar i centrum i ett kontorskomplex).
Jag vet då en som bor utanför Göteborg och pendlade kollektivt till en av de arbetsplatserna klart snabbare än med bil.
Jag kommer att förlora på ändringen, men ser den ändå som vettig.
Jag kommer att förlora på ändringen, men ser den ändå som vettig.
Om de skall betala ut like mycket i avdrag som innan, vilket de påstår i alla fall, så måste ju några bli vinnare om det finns förlorare. Min fru tror jag blir vinnare, hon åker buss 35km varje dag (eftersom de har dragit in på tåget, så det är nästintill oanvändbart).
och då är det naturligtvis helt sant för alla andra med. Var bor personen i fråga och till vilken arbetsplats?D Daniel 109 skrev:
Så skall du få några exempel på hur det inte fungerar. Jag har ca 14km till jobbet. Jag kör det på 12 minuter olagligt och på 15minuter typ nästan lagligt. Näst snabbast är det att cykla. Då har jag ändå busshållsplats 200m från dörren och jobbar i ett högexpansivt område med bra kommunikationer… från centrum. Och jag lovar att jag skall inte gnälla, min pendlingssituation är troligtvis att beteckna som fullt acceptabla men det skall mycket till innan jag byter 30 minuter bil eller MC mot 110 minuter buss.
Eftersom alla som gör avdrag för bil idag förlorar på detta så måste det ju innebära att många människor som idag inte får göra avdrag kommer att tjäna på det. Om jag då skall gissa så finns vinnarna bland de som får rätt till detta avdraget och som åker kollektivt. En liten räkneövning:M -MH- skrev:
Pendling från kranskommun till Göteborg in till Göteborg ger 0kr med nya avdraget och ca 3700kr (ingen statlig skatt) med det gamla.
Boden-Luleå (37km) ger idag rätt till avdrag motsvarander ca 1300kr utan statlig skatt. Det nya avdraget ger 4400kr om man reser 200 dagar per år med kollektivtrafik.
Ok, jag har hittat vinnaren. Långpendlare i "glesbygd" där det finns kollektivtrafik som tidigare också åkte kollektivt. Nu är ju inte Luleå/Boden glesbygd, men det måste ju finnas kollektivtrafik att använda också....
Edit: Luleå - Boden ger inte rätt till reseavdrag med bil idag om man har kollektivtrafik i bägge ändar av resan, men hur mycket skulle man ha fått i så fall? Jo, (18,5*3,7*2*200-11000)*0.33=5400kr, dvs den som tidigare åkte bil och hade rätt till detta avdrag (ingen kollektivtrafik finns) förlorar 1000kr/år.
Redigerat:
Slutsatsen av mitt inlägg ovan är att man inte alls gynnar kollektivtrafiken med det nya förslaget, detta då folk ändå inte kunde åka kollektivt. Den enda fördelen med detta förslaget är att det inte går att fuska. Däremot så får de som åker kollektivt redan idag ett ökat bidrag och det skulle kunna gynna kollektivtrafiken indirekt genom att de som kör bil idag och inte har rätt till avdrag idag börjar åka kollektivt. Men de minskade kostnaderna för bilen är betydligt mycket större då man räknar med minst 30kr/mil, vilket för Boden skulle ge 44kkr.
Jag skulle alltså vilja hävda att det nya avdraget inte ger några som helst nya incitament. Enda fördelen är att fusket minskar. Det är inte så svårt att automatisera bort det fusket dock, kör google maps och be den ta fram restiden med kollektivtrafik och med bil och rätten till avdrag avgörs. Kontrollera manuellt om det begärda avdraget skiljer med mer än 10%....
Edit: en sak till, detta kommer inte alls att vara kostnadsneutralt. Detta leder till höjd skatt...
Jag skulle alltså vilja hävda att det nya avdraget inte ger några som helst nya incitament. Enda fördelen är att fusket minskar. Det är inte så svårt att automatisera bort det fusket dock, kör google maps och be den ta fram restiden med kollektivtrafik och med bil och rätten till avdrag avgörs. Kontrollera manuellt om det begärda avdraget skiljer med mer än 10%....
Edit: en sak till, detta kommer inte alls att vara kostnadsneutralt. Detta leder till höjd skatt...