Rkarlsson skrev:
Men sen måste man ju faktiskt tillägga en viktig aspekt.

Orten jag jobbar på så finns där ungefär 150-250 arbetande människor som pendlar till och från. Innan nuvarande kommunpolitiker kom till i stadshuset så fanns det en fungerande kollektivtrafik till och från byn. (byn har 150 invånare)
Att då dessa politiker väljer medvetet att ta bort bussar som fungerade med arbetstiden gör ju att massor av folk faktiskt blir påtvingade att välja bilen till en extra kostnad. Och jag tycker absolut i detta fall att man ska få avdrag för denna onödiga kostnad på deras beslut.

Ansvaret jag har är störst mot min familj, sambon jobbar åt motsatt håll och kan ta tåg. Hon har inget körkort och kan således inte flytta närmre mitt jobb.
Det finns absolut andra jobb jag kan ta, men då tappar jag från 40-80 tusen per år som inte uppväger bytet alls.

Jäkla rävsax kommungubbar som har 60-70 tusen i månaden satt oss i.
Eller så får de prioritera bort något annat eller höja skatten så kollektivtrafiken kan vara kvar.

P
P Pin skrev:
Eller så får de prioritera bort något annat eller höja skatten så kollektivtrafiken kan vara kvar.
Ja vår kan ju prioritera bort att köpa hus till groteska överpriser för att sen riva de =)

Dock ser jag inte varför de ska dra in kollektivtrafik med täckning. I mitt fall handlar det ju inte ett dugg om att höja skatten, det handlar om att ändra tiden så att bussen har något folk i sig istället för att gå nästan tom.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det handlar väl ofta om att folk inte reste med bussen när den fanns heller.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JPW skrev:
Det går helt emot idén med en levande landsbygd. Ett säkert sätt att avfolka ytan utanför storstäderna.
Sannolikt har du identifierat den rådande politiska viljan.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja det är rätt illa faktiskt. Om jag skulle få för mig att åka kollektivt, och få godkänt att vara 30 minuter sen till jobbet så skulle jag varit hemma efter 19 på kvällarna.
Och då måste jag ändå gå hemifrån 06.45, och då är jag på jobbet 08.30. Med bil tar det 40 minuter...

Sista bussen hem går kl 15.31, men den tar faktiskt tio minuter mindre...

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så är det nog ofta men hos mig vill de dra in turer på en buss som är så full att den inte stannar vid hållplatser längre bort. Samtidigt som det byggs hundratals nya bostäder i området.

P
D Daniel 109 skrev:
Faktiskt så var bussen från min by till stan nästan alltid full. Det kunde finnas någon buss mitt på dagen som kanske bara var 1/3 full. Men de drog in den med.
Tråkigt för de som bor i mitten, de som blev värst drabbade var gamlingar som fick 6 km till närmsta hållplats och fick ansöka om färdtjänst som är så billigt :D

• Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och då måste jag ändå gå hemifrån 06.45, och då är jag på jobbet 08.30. Med bil tar det 40 minuter...

Det positiva är att du inte har några problem att få igenom ditt reseavdrag med dagens regler.

Om jag ska åka kollektivt måste jag åka kl 23:26 dagen innan. Sen tar det 1h 50min enkel resa, jag hade inte hunnit hem innan dagis stänger. Då bor jag i en stationsort 10 min från Sveriges 8:e största stad.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Om jag ska åka kollektivt måste jag åka kl 23:26 dagen innan. Sen tar det 1h 50min enkel resa, jag hade inte hunnit hem innan dagis stänger. Då bor jag i en stationsort 10 min från Sveriges 8:e största stad.
Men kör bil eller cykla då om det är så nära till stan.

P Pin skrev:
Det positiva är att du inte har några problem att få igenom ditt reseavdrag med dagens regler.
Precis, med dagens regler. Med de föreslagna så kammar jag dock noll.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:

var, 29km från Göteborg är det så usla kommunikationer? Den hålan jag bor i, typ 20km från Göteborg har mest andel bilpendlare i hela Göteborg, det har varit känt länge. Då drar dom ner på, och lägger om bussarna så det blir ännu sämre.

P Pin skrev:
Men kör bil eller cykla då om det är så nära till stan.
Det gör jag på sommaren, ett par gånger i veckan. 5,8 mil om dagen är lite väl mycket att cykla varje dag, särskilt på västkusten på "vintern".

Rörande bussarna så var de inte jättepopulära, men det fanns ändå rätt många resenärer. När de minskade trafiken försvann nästan alla resenärer och sedan tog de bort trafiken helt. Vi hade expressbussar via matartrafik från där jag bor, idag finns bara skolbussarna som matartrafik, men då till en bytesterminal som ligger en mil bort i fel riktning....

pacman42 pacman42 skrev:
Precis, med dagens regler. Med de föreslagna så kammar jag dock noll.
Så är det med förändringar, någon förlorar och någon vinner.

Har man nämnt syftet med förändringen, vad man vill uppnå? Rättvisa är ju ett mycket subjektivt begrepp.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fsn skrev:
var, 29km från Göteborg är det så usla kommunikationer? Den hålan jag bor i, typ 20km från Göteborg har mest andel bilpendlare i hela Göteborg, det har varit känt länge. Då drar dom ner på, och lägger om bussarna så det blir ännu sämre.
Landsbygden, utanför landsvägarna i Kungälvs kommun.

Edit: Området där jag bor är ökänt för sina kommunikationer. Barnen får ofta vänta någon timme eller två på skolbussarna också.

Det går att ringa för att få beställtrafik, men det gäller bara på kvällstid på vardagar. Och i praktiken är den oanvändbar då jag riskerar att få vänta upp till en timme på taxin från den önskade tidpunkten. Det gör att hemresan kan ta upp till 2,5h för 29 km.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.