49 984 läst ·
480 svar
50k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Det är ett grundavdrag på reseavdraget, då det har absolut med reseavdraget att göra.
Det öppnar ju upp för en hel massa miljövänligare alternativ utan att bli av med avdraget. Tex samåkning, cykel, moped, mc utöver bussen som nämnts. Även kombinationer av färdsätt funkar. Men en stor anledning till ändringen är att bli av med det stora fusk som finns med det nuvarande systemet. Visst kommer vissa att drabbas av ändringen, men det har även fördelar.
Det öppnar ju upp för en hel massa miljövänligare alternativ utan att bli av med avdraget. Tex samåkning, cykel, moped, mc utöver bussen som nämnts. Även kombinationer av färdsätt funkar. Men en stor anledning till ändringen är att bli av med det stora fusk som finns med det nuvarande systemet. Visst kommer vissa att drabbas av ändringen, men det har även fördelar.
Inte förvånande, S är ju så maktkåta att de gör i princip vad som helst för att få MP's stöd, det har vi sett tydligt den här mandatperioden.F fsn skrev:
Befolkningen lider och SD tar över många S väljare.
Reseavdrag lär ju främst vara aktuellt för kommunal och region anställda framöver då vi tydligen inte ska ha kvar någon basindustri.
Ganska stort hån egentligen mot de som inte kan åka kollektivt.pacman42 skrev:
Idag kom ett nytt förslag till reseavdrag igen:
- [länk]
Lite förenklat så skall man få 5 kr per mil över 15 km resväg (enkel väg) på landsbygden och 30 km resväg (enkel väg) i storstäderna.
Hur 5 kr per mil skall kunna ersätta 18.50 kr per mil och därmed gynna landsbygden förstår jag inte alls. Visserligen så pratar vi nog (som jag tolkar det) här om ett skatteavdrag netto och inte brutto, men med 35% marginalskatt (vilket många lågavlönade i Norrlands inland har) så blir det ändå 1.50 kr mindre per mil för de mil som man får ersättning för. En kommunalskatt på 27% (som 5 kr motsvarar), det hittar man ju inte ens i storstäderna.
Notera dessutom att det är de som bor på landsbygden som ofta är bundna till att använda bensin/dieselbilar.
Det står dessutom ingenting i förslaget om hur de som saknar kollektivtrafik i storstäderna skall kompenseras (jag tillhör dem som inte får ihop en full arbetsdag med kollektivtrafiken, likaså många av mina grannar - detta eftersom man dragit nästan all kollektivtrafik där vi bor).
Förslaget är väldigt nära ett avskaffande av reseavdragen, men det är väl det som de försöker åstadkomma. Notera också att reseavdraget begränsas till 8 mil enkel väg, det är relativt gott om folk i Norrland som pendlar längre än så.
Tanken är också att man skall gynna kollektivtrafiken på detta sättet, men den är sällan ett bra alternativ om man åker bil (eftersom den fungerar bäst till/från arbetsplatser där det finns parkering). På min arbetsplats så åker i princip alla som kan åka kollektivt cykel eller buss, de som åker bil gör det för att de inte har något alternativ med rimlig resväg. Min resväg skulle öka med ca en timme om dagen som jag tvingades lämna bilen på en pendelparkering halvvägs till jobbet (vilket är det alternativ som finns). Jag skulle dessutom då bara ha en buss i timmen till pendelparkeringen.
Det är inte så att jag kommer att bry mig om detta, jag har ändå råd att köra bil, men jag har många grannar som kommer att drabbas väldigt hårt av detta (exempelvis de som arbetar inom vården).
Jag kan ju anta att det även med detta förslaget kommer att krävas att man räknar med den kortaste vägen (som i vårt fall tar ca 20 min längre tid än den snabbaste vägen (som dock är en mil längre).
Jag har mycket svårt att se att detta går igenom i riksdagen.
På morgonen så skulle jag tappat 40 minuter i restid och kommit 30 minuter sent till arbetet som jag måste infinna mig kl 07 pga att folk väntar på mig.
På vägen hem får jag vänta 1.5 timme innan bussen kommer för att jag ska förlora 40 minuter till i resväg.
Borde nästan vara nån form av straff för politiker som tackar nej till att fixa kollektivtrafik dit arbeten finns, trots stora påtryckningar från företagen.
Japp, det är vårat ansvar som väljare att se till att verklighetsfrånvända politiker ej väljs eller åtminstone inte omväljs.Rkarlsson skrev:Ganska stort hån egentligen mot de som inte kan åka kollektivt.
På morgonen så skulle jag tappat 40 minuter i restid och kommit 30 minuter sent till arbetet som jag måste infinna mig kl 07 pga att folk väntar på mig.
På vägen hem får jag vänta 1.5 timme innan bussen kommer för att jag ska förlora 40 minuter till i resväg.
Borde nästan vara nån form av straff för politiker som tackar nej till att fixa kollektivtrafik dit arbeten finns, trots stora påtryckningar från företagen.
Lika maktkåta som M och KD som glatt lierar sig med SDF fribygg skrev:Inte förvånande, S är ju så maktkåta att de gör i princip vad som helst för att få MP's stöd, det har vi sett tydligt den här mandatperioden.
Befolkningen lider och SD tar över många S väljare.
Reseavdrag lär ju främst vara aktuellt för kommunal och region anställda framöver då vi tydligen inte ska ha kvar någon basindustri.
Bara att inse att alla politiker oavsett partifärg är av samma skrot och korn
Om jag åker kollektivt till jobbet så kommer jag hem dagen efter om jag skall få ihop mina 7,75h på jobbet. Jag har 29km till jobbet, men bor nära Göteborg....Rkarlsson skrev:Ganska stort hån egentligen mot de som inte kan åka kollektivt.
....men inte längs någon huvudled in...
Om M och KD bildar regering med SD håller jag med dej, annars inte.U Uffe A skrev:
S har väl åtminstånde förr haft V stöd utan att ge dem prinsessan, halva kungariket och den mesta framtida industriproduktionen i utbyte mot 4% av väljarna?
Jag tycker att man har ett eget ansvar var man bosätter sig och arbetar. Är det ett långt avstånd borde det uppvägas av bra jobb/lön eller bra/ billig bostad. Annars kan jag arbeta där jag bor eller bo där jag arbetar. Att ge avdrag eller bidrag till arbetet tycker jag därför är helt onödigt.
Jo jag vet att en del har begränsade möjligheter att välja bostadsort och arbetsort, men många har valt att bo långt från jobbet.
Det kostar mig över 300 kr att ta bilen fyra mil till jobbet med endast bränsle, tullar och parkering. Och jag tycker inte det ska subventioneras, men tullarna kan tas bort, de motsvarar ett dieselpris på över 50 kr om jag omvandlar kostnaden till bränslet som går åt till min jobbresa.
Jo jag vet att en del har begränsade möjligheter att välja bostadsort och arbetsort, men många har valt att bo långt från jobbet.
Det kostar mig över 300 kr att ta bilen fyra mil till jobbet med endast bränsle, tullar och parkering. Och jag tycker inte det ska subventioneras, men tullarna kan tas bort, de motsvarar ett dieselpris på över 50 kr om jag omvandlar kostnaden till bränslet som går åt till min jobbresa.
Jo, men det fanns bra kollektivtrafik när vi flyttade till vårt hus, den har man raserat när man "effektiviserat" kollektivtrafiken.P Pin skrev:Jag tycker att man har ett eget ansvar var man bosätter sig och arbetar. Är det ett långt avstånd borde det uppvägas av bra jobb/lön eller bra/ billig bostad. Annars kan jag arbeta där jag bor eller bo där jag arbetar. Att ge avdrag eller bidrag till arbetet tycker jag därför är helt onödigt.
Det var inte direkt riktat till dig, men detta har vi redan diskuterat i en annan tråd.pacman42 skrev:
Men fortfarande är ditt boende så lugnt och naturskönt och ditt jobb så bra att du behåller båda även utan kollektivtrafiken om jag förstått det rätt.
Det går helt emot idén med en levande landsbygd. Ett säkert sätt att avfolka ytan utanför storstäderna.P Pin skrev:Jag tycker att man har ett eget ansvar var man bosätter sig och arbetar. Är det ett långt avstånd borde det uppvägas av bra jobb/lön eller bra/ billig bostad. Annars kan jag arbeta där jag bor eller bo där jag arbetar. Att ge avdrag eller bidrag till arbetet tycker jag därför är helt onödigt.
Ja det är rätt illa faktiskt. Om jag skulle få för mig att åka kollektivt, och få godkänt att vara 30 minuter sen till jobbet så skulle jag varit hemma efter 19 på kvällarna.pacman42 skrev:
Men sen måste man ju faktiskt tillägga en viktig aspekt.P Pin skrev:Jag tycker att man har ett eget ansvar var man bosätter sig och arbetar. Är det ett långt avstånd borde det uppvägas av bra jobb/lön eller bra/ billig bostad. Annars kan jag arbeta där jag bor eller bo där jag arbetar. Att ge avdrag eller bidrag till arbetet tycker jag därför är helt onödigt.
Orten jag jobbar på så finns där ungefär 150-250 arbetande människor som pendlar till och från. Innan nuvarande kommunpolitiker kom till i stadshuset så fanns det en fungerande kollektivtrafik till och från byn. (byn har 150 invånare)
Att då dessa politiker väljer medvetet att ta bort bussar som fungerade med arbetstiden gör ju att massor av folk faktiskt blir påtvingade att välja bilen till en extra kostnad. Och jag tycker absolut i detta fall att man ska få avdrag för denna onödiga kostnad på deras beslut.
Ansvaret jag har är störst mot min familj, sambon jobbar åt motsatt håll och kan ta tåg. Hon har inget körkort och kan således inte flytta närmre mitt jobb.
Det finns absolut andra jobb jag kan ta, men då tappar jag från 40-80 tusen per år som inte uppväger bytet alls.
Jäkla rävsax kommungubbar som har 60-70 tusen i månaden satt oss i.