49 984 läst ·
480 svar
50k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Nej, det är inte öronmärkta pengar till bilister. Men det är mycket vi får tillbaka från samhället. Det våra pengar som vi väljer representanter för att förvalta.
Missat att svara här, men när jag blev deltidsarbetslös med lediga fredagar fick jag lika mycket kvar i plånboken som när jag jobbade heltid eftersom jag sparade in reskostnaden. Det är helt enkelt så att det är för dyrt att resa långt så att det för många på landet inte lönar sig att jobba, särskilt om det kräver att man köper en bil till.Okarlsson skrev:
Så då är det inte så fördelaktigt att veta arbetslös. Eller feltolkade jag dig tidigare?
Jag tror att min poäng är att många väljer bilen, men kallar det tvingat. Jag tvärsom väljer kollektivt, men inte klagar jag åt endera håll. Alla färdsätt borde bära sig själva om inte staten ser en stor alternativ vinning i att subventionera den, så som minskade externaliterer (utsläpp etc.).
Att påstå att man väljer själv, om kollektivtrafiken "kostar" 5 timmar om dagen i restid mot två i bil är inte vårt att få en kommentar en gång, det är bara dumt.
Din tid räcker gott och väl eftersom du även ska räkna in väntetiden. Du måste alltså ta en tidigare tur, dvs sista turen dagen innan, sedan får du räkna in tiden från när du är framme på jobbet tills du börjar jobba i din restid. Om sista bussen är framme två på natten och du börjar klockan 8 får du alltså lägga till ytterligare 6 timmar till din restid. Dvs du räknar från det du lämnar din bostad tills du börjar jobbet, inte tills du är framme på jobbet.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Men givet att du tjänade mer än 20' netto så måste det ju varit mer än 15 mil enkel väg. Det är ju 4h pendling om dagen... Eftersom det tar så många timmar av ens liv förstår jag att man inte vill ha detta jobb oavsett färdmedel. Men det är inte statens roll att då subventionera din pendling utan din uppgift att skaffa ett annat jobb eller flytta närmare. Man kan ju också helt enkelt gå hemma och dra och leva på avkastningen på pengarna man sparar på att inte åka till jobbetAnna_H skrev:
Missat att svara här, men när jag blev deltidsarbetslös med lediga fredagar fick jag lika mycket kvar i plånboken som när jag jobbade heltid eftersom jag sparade in reskostnaden. Det är helt enkelt så att det är för dyrt att resa långt så att det för många på landet inte lönar sig att jobba, särskilt om det kräver att man köper en bil till.
Att påstå att man väljer själv, om kollektivtrafiken "kostar" 5 timmar om dagen i restid mot två i bil är inte vårt att få en kommentar en gång, det är bara dumt.
Att alla som åker bil till jobbet har 5h kollektivt till jobbet är ju absurt, så det antar jag att du inte menar? Sen struntar jag i hur lång eller kort tid folk har till jobbet, men de som köper bostad väljer vilken de ska köpa så då sjunker det kollektivas ansvar. Jag kan sträcka mig till att bidrag om pengarna inte räcker till, med sedvanlig prövning.
Nu kom förslag med km-skatt! Debatten kommer säkert bli tuff.
Inet nytt. Har funnits länge på tapeten.trähandtag skrev:
--
Kollade idag på t.ex. köra leasing på en tesla model x via företaget i hopp(?) om att få billigare körande.
Pyttsan heller, blir ju minst dubbelt så dyrt per månad än min nuvarande "törstiga" bil.
Tanka för i snitt 4-5000kr per månad. Bara förmånsavgiften på MX är strax under 10000kr. Samt leasingavgiften till företaget på strax över 12000kr per månad.
Hade teslan varit billigare eller ungefär samma som nuvarande privata bil, så hade reseavdragets ändring inte påverkat min egen ekonomi.
Beror väl på vad du har för bil? En model X kostar väl nära 1 miljon?G GargamelSE skrev:Inet nytt. Har funnits länge på tapeten.
--
Kollade idag på t.ex. köra leasing på en tesla model x via företaget i hopp(?) om att få billigare körande.
Pyttsan heller, blir ju minst dubbelt så dyrt per månad än min nuvarande "törstiga" bil.
Tanka för i snitt 4-5000kr per månad. Bara förmånsavgiften på MX är strax under 10000kr. Samt leasingavgiften till företaget på strax över 12000kr per månad.
Hade teslan varit billigare eller ungefär samma som nuvarande privata bil, så hade reseavdragets ändring inte påverkat min egen ekonomi.
Förmånsvärdet på en bensinbil med motsvarande pris blir ju rätt mycket högre ändå.G GargamelSE skrev:
Avdrag heter det inte bidrag. Gällande avdrag kan man ju också se ränteavdrag som bidrag så varför ska vi sponsra stockholmare för deras dyra boende dom får väl skylla sig själva som bor där Dessutom borde dom förmånsbeskattas för sin förmån att utnyttja kollektivtrafik
Helt rätt om ränteavdraget, även om jag tycker att man isf bör få kvitta mot ränteinkomster. Att förmånsbeskattas för kollektivtrafik va ju dock mindre genomtänktC CarVal skrev:
Idag kom ett nytt förslag till reseavdrag igen:
- https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/regeringen-nytt-reseavdrag-ska-gynna-glesbygden/ar-AAPPbV5
Lite förenklat så skall man få 5 kr per mil över 15 km resväg (enkel väg) på landsbygden och 30 km resväg (enkel väg) i storstäderna.
Hur 5 kr per mil skall kunna ersätta 18.50 kr per mil och därmed gynna landsbygden förstår jag inte alls. Visserligen så pratar vi nog (som jag tolkar det) här om ett skatteavdrag netto och inte brutto, men med 35% marginalskatt (vilket många lågavlönade i Norrlands inland har) så blir det ändå 1.50 kr mindre per mil för de mil som man får ersättning för. En kommunalskatt på 27% (som 5 kr motsvarar), det hittar man ju inte ens i storstäderna.
Notera dessutom att det är de som bor på landsbygden som ofta är bundna till att använda bensin/dieselbilar.
Det står dessutom ingenting i förslaget om hur de som saknar kollektivtrafik i storstäderna skall kompenseras (jag tillhör dem som inte får ihop en full arbetsdag med kollektivtrafiken, likaså många av mina grannar - detta eftersom man dragit nästan all kollektivtrafik där vi bor).
Förslaget är väldigt nära ett avskaffande av reseavdragen, men det är väl det som de försöker åstadkomma. Notera också att reseavdraget begränsas till 8 mil enkel väg, det är relativt gott om folk i Norrland som pendlar längre än så.
Tanken är också att man skall gynna kollektivtrafiken på detta sättet, men den är sällan ett bra alternativ om man åker bil (eftersom den fungerar bäst till/från arbetsplatser där det finns parkering). På min arbetsplats så åker i princip alla som kan åka kollektivt cykel eller buss, de som åker bil gör det för att de inte har något alternativ med rimlig resväg. Min resväg skulle öka med ca en timme om dagen som jag tvingades lämna bilen på en pendelparkering halvvägs till jobbet (vilket är det alternativ som finns). Jag skulle dessutom då bara ha en buss i timmen till pendelparkeringen.
Det är inte så att jag kommer att bry mig om detta, jag har ändå råd att köra bil, men jag har många grannar som kommer att drabbas väldigt hårt av detta (exempelvis de som arbetar inom vården).
Jag kan ju anta att det även med detta förslaget kommer att krävas att man räknar med den kortaste vägen (som i vårt fall tar ca 20 min längre tid än den snabbaste vägen (som dock är en mil längre).
Jag har mycket svårt att se att detta går igenom i riksdagen.
- https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyheter/regeringen-nytt-reseavdrag-ska-gynna-glesbygden/ar-AAPPbV5
Lite förenklat så skall man få 5 kr per mil över 15 km resväg (enkel väg) på landsbygden och 30 km resväg (enkel väg) i storstäderna.
Hur 5 kr per mil skall kunna ersätta 18.50 kr per mil och därmed gynna landsbygden förstår jag inte alls. Visserligen så pratar vi nog (som jag tolkar det) här om ett skatteavdrag netto och inte brutto, men med 35% marginalskatt (vilket många lågavlönade i Norrlands inland har) så blir det ändå 1.50 kr mindre per mil för de mil som man får ersättning för. En kommunalskatt på 27% (som 5 kr motsvarar), det hittar man ju inte ens i storstäderna.
Notera dessutom att det är de som bor på landsbygden som ofta är bundna till att använda bensin/dieselbilar.
Det står dessutom ingenting i förslaget om hur de som saknar kollektivtrafik i storstäderna skall kompenseras (jag tillhör dem som inte får ihop en full arbetsdag med kollektivtrafiken, likaså många av mina grannar - detta eftersom man dragit nästan all kollektivtrafik där vi bor).
Förslaget är väldigt nära ett avskaffande av reseavdragen, men det är väl det som de försöker åstadkomma. Notera också att reseavdraget begränsas till 8 mil enkel väg, det är relativt gott om folk i Norrland som pendlar längre än så.
Tanken är också att man skall gynna kollektivtrafiken på detta sättet, men den är sällan ett bra alternativ om man åker bil (eftersom den fungerar bäst till/från arbetsplatser där det finns parkering). På min arbetsplats så åker i princip alla som kan åka kollektivt cykel eller buss, de som åker bil gör det för att de inte har något alternativ med rimlig resväg. Min resväg skulle öka med ca en timme om dagen som jag tvingades lämna bilen på en pendelparkering halvvägs till jobbet (vilket är det alternativ som finns). Jag skulle dessutom då bara ha en buss i timmen till pendelparkeringen.
Det är inte så att jag kommer att bry mig om detta, jag har ändå råd att köra bil, men jag har många grannar som kommer att drabbas väldigt hårt av detta (exempelvis de som arbetar inom vården).
Jag kan ju anta att det även med detta förslaget kommer att krävas att man räknar med den kortaste vägen (som i vårt fall tar ca 20 min längre tid än den snabbaste vägen (som dock är en mil längre).
pacman42 skrev:
Idag kom ett nytt förslag till reseavdrag igen:
- [länk]
Förvånande att Sossarna släpper fram Miljötalibanerna så pass nära ett val ändå.