49 281 läst ·
480 svar
49k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Det är så det är på landsbygden. Kollade om jag kunde åka kollektivt när jag jobbade Östra Ämtervik, men det skulle ta 5 timmar om dagen, promenaderna till och från ändhållplatserna oräknat. Där gick det då en minibuss på morgonen i ena riktningen och en på eftermiddagen, i samma riktning, så ena vägen fick jag byta mellan tåg och buss i Kil, andra vägen i Sunne. Jag valde bilen som bara tog en knapp timme enkel väg.G GargamelSE skrev:
Munkfors gick det att busspendla till om jag först tog bilen till Karlstad och parkerade där över dagen, men det skulle ha tagit en dryg timme extra per dag att ta buss även den första milen till stan. Men de som har gångavstånd till en hållplats som Munkforsbussen stannar vid går det utmärkt för.
Där valde jag istället att samåka en del av vägen med en kollega från Kil, vi lämnad ena bilen vid badplatsen i Dyvelsten.
Att det är så vansinnigt dyrt att hyra en bostad i en storstad visste jag inte. Det gör ju att den storstadsavundsjuka, du säger att jag har, minskade till noll. En hyggligt ren luft att andas och en villa att bo i till inte alltför stor kostnad uppväger kostnaden för bilarna. Livet på landsbygden är rätt bra, trots allt.G GargamelSE skrev:Jag bor i en av kommunerna som har sveriges högsta skatter. Så "om bakfoten", nej då.
Jag har inte heller matbutiken på gångavstånd.
Att du tycker att trängselskatterna är bra om de är dyra är ren storstadsavundsjuka.
Kollektivtrafiken är inget alternativ för den störra delen av de som bor i stockholms län.
så ja, storstadsavundsjuka.
Jag har kollat på hus nedåt landet, jag skulle kunna på till ungefär halva månadskostnaden, lån och el o.dyl. inräknat mot vad jag enbart betalar för hyra i stockholm. Och på köpet får jag trädgård och större boende.
Visst kan jag flytta närmare jobbet. För 4 miljoner kronor. Ska du ge mig dem pengarna så jag kan flytta närmare jobbet?
Tror att några av varit inne på den tanke som slår mig: Skrota reseavdragen helt! Istället inför ett graderat avdrag för dem som i mer eller mindre glesbygd. Vad jag förstått så används reseavdraget i huvudsak av de som bor strax utanför större städer! Här tycker jag att den frihet att välja boplats inte ska subventioneras av staten. Vill påstå att hade inte avdraget funnits hade inte heller så många bostäder byggts utanför städerna. Dessutom har jag förstått att det som det fuskas mest med i deklarationen är just reseavdraget, vilket borde innebära att skattemyndigheterna måste lägga en hel del resurser att kontrollera.
Jag har 7mil tor, 5 dagar ena veckan och 4 dagar nästa
Ca 10% av lönen går till resor, möjligen att det går att pendla 5dagars veckan, åtminstone 4 av dagar.
Har ingen koll på vad busskort kostar, men det är ju månadskort som jag kan nyttja halva tiden så det blir väl minimalt man tjänar på det....
Ca 10% av lönen går till resor, möjligen att det går att pendla 5dagars veckan, åtminstone 4 av dagar.
Har ingen koll på vad busskort kostar, men det är ju månadskort som jag kan nyttja halva tiden så det blir väl minimalt man tjänar på det....
Och ändå vill många fler flytta in till stockholm, än det vill flytta ut(eller flyttar ut)Keiller skrev:
Att det är så vansinnigt dyrt att hyra en bostad i en storstad visste jag inte. Det gör ju att den storstadsavundsjuka, du säger att jag har, minskade till noll. En hyggligt ren luft att andas och en villa att bo i till inte alltför stor kostnad uppväger kostnaden för bilarna. Livet på landsbygden är rätt bra, trots allt.
Själv sitter jag och kollar efter ett rimligt hus, typ småland/jönköping/linköpings-hållet för att just lämna stockholm. För att få en liten gräsplätt, slippa ha 4 grannar vägg-i-vägg och definitivt slippa ha en granne som startar dammsugaren kl 7 på söndagsmorgon.
Jo, att folk söker sig till storstadsregionerna är ju välbekant. Det är ju ofta där jobben finns. Men jag undrar om de som flyttar från landsbygden till storstäderna blir så värst lyckliga egentligen?G GargamelSE skrev:Och ändå vill många fler flytta in till stockholm, än det vill flytta ut(eller flyttar ut)
Själv sitter jag och kollar efter ett rimligt hus, typ småland/jönköping/linköpings-hållet för att just lämna stockholm. För att få en liten gräsplätt, slippa ha 4 grannar vägg-i-vägg och definitivt slippa ha en granne som startar dammsugaren kl 7 på söndagsmorgon.
Du gör helt rätt som letar hus. Småland och Västergötland är fina landskap med bra folk. Åtminstone de jag känner som lever där. Lycka till med husletningen!
Husägare
· Östergötland
· 51 inlägg
Jag kan verkligen rekommendera de planerna. Jag är född och uppvuxen i Huddinge och bodde där i 27 år. När jag väl kom på vad jag verkligen ville göra i livet, dvs utbilda mig till ingenjör inom datateknik så hade jag valet att plugga på KTH, typ 1 mil enkelresa eller att testa mig på en ny ort. Jag valde att flytta till Linköping och börja på universitet här. Efter ett år så trivdes jag så pass bra att jag köpte ett hus på landet mellan Linköping och Motala. Det är ett av de bästa besluten jag gjort.G GargamelSE skrev:Och ändå vill många fler flytta in till stockholm, än det vill flytta ut(eller flyttar ut)
Åter till ämnet. Jag har ju haft foten i båda lägren, dvs jag har bott i en storstadsregion med kollektivtrafik och nu bor jag ute på landet utan kollektivtrafik. Rent krasst så skiter jag fullständigt i reseavdragen. Jag köpte en snålare bil som drar 0.4 l milen och nöjde mig med det. De där ca 1000:- man får in från avdraget är ingenting om man jämför bostadspriserna i storstadregionerna jämfört med priserna på landet. Visst kan man tjäna pengar på bostaden i storstan (been there, done that) vilket man inte alltid kan göra ute på landet. Men det handlar återigen "bara" om pengar. Sanningen är att pengar är mycket, men inte allt. Min livskvalité har ökat markant av att flytta, mycket mer än vad det kostat mig ekonomiskt. Bara grejen med att slippa all trafik i storstan är lätt värt en tusenlapp i månaden.
Påstående 1.Falskt.G GargamelSE skrev:Räcker inte att över 30% av stockholms skatteintäkter går till er "bönnär"?
Låter som en väldigt storstadsavundsjuka på alla lantisar som vill höja skatterna för storstadsborna.
Glömmer lätt bort att vi har högre skatt än vad ni har
Glömmer lätt bort att kollektivtrafiken fungerar genomuselt för de flesta som inte bor innanför tullarna.
Stockholms kommun har
- Kommunalskatt: 17,74 kronor
- Landstingsskatt: 12,08 kronor
- Totalt: 29,82 kronor
Skattesatsen för 2020:
- 21,20 kr i kommunalskatt
- 11,18 kr i landstingsskatt
- Total skatt är 32,38
Påstående 2.
Stockholmare glömmer bort att landsbygden ofta inte har eller har dåligt fungerande kollektivtrafik.
För övrigt förlorade norrbotten i dyrast mat 2017 https://www.di.se/nyheter/pro-har-finns-sveriges-dyraste-mat/
Även norrbotten förlorar visst när de gäller kostnaden av ett månadskort på kollektivtrafiken med dyraste månadskort på 2948 kr, såklart beroende på sträckan.
Vi har alla våra utgifter var vi än bor i landet. Att vi är avundsjuka på att ni har lägre skatt och inte dyrast mat eller inte sämst kollektivtrafik i sverige och bland de billigaste stämmer mestadels inte.
Snittlönen är höger i sthlm med än resten av landet.
Men procentuellt så ligger vi på ungefär samma utgifter om vi lever på ungefär samma sätt.
Och sen lever vi ju i ett land som iallafall förr har hjälpt människan och inte stjälpt den, Det ska ju vara lika villkor för allihop.
Jag har aldrig påstått att jag bor i stockholms kommun.Rkarlsson skrev:
Hos mig:
Kommunen 20:15
Landstinget 12:08
SUMMA 32:23
Begravningsavgift (obligatorisk)
0:19
SUMMA
32:42
Kyrkoavgift (för medlemmar i Svenska kyrkan)
0:935
SUMMA TOTALT
33:35
Påstående 1: Sant.
Bilden i ditt inlägg visar en bred väg jämfört med där jag bor. Vi har inga mittlinjer och två större fordon måste gå ned under 30km/h för att kunna mötas. Jag har som sagt blivit av med backspegeln två gånger på den vägen när jag mött större fordon.Rkarlsson skrev:Ren cykelmässigt så är detta den bredaste delen man kommer cykla på min väg till jobbet. Jag hade gärna gjort det men jag har en familj och tänka på med. Något som många glömmer bort tydligen. Den vägen är mycket olycksdrabbad av fyllon och ouppmärksamma trafikanter.
Nåja, Jag läste på extra om detta med reseavdraget, det är ju bara ett hån mot skattebetalare som faktiskt måste köra och inte har andra möjligheter. Vi drar ändå in mer än avdraget ger tillbaka och jag anser att jag faktiskt lånar ut min bil den biten till arbetet. De får gärna ordna så att jag slipper göra det.
[bild]
Det kör inte så mycket timmerbilar där vi bor, men då ett antal entreprenadfirmor och stora jordbruk finns i området så kör det många stora fordon fram och tillbaka hela dagarna.
Genomsnittlig kommunalskatt i Sverige är: 32,28%G GargamelSE skrev:
Din kommunalskatt enligt samma modell är 32,23%
Påståendet är alltså falskt.
Min kommun ligger inte i topp skattemässigt men väl på den övre halvan. Kommunalskatt 22,30, landstingsskatt 11,55. Totalt 33,85.
Det har glunkats om skattehöjning, då kommunen, trots nedskärningar och sparbeting (däribland kollektivtrafiken), fått "oväntat" höga kostnader. Det är främst socialförvaltningen som fått de ökade kostnaderna.
Det har glunkats om skattehöjning, då kommunen, trots nedskärningar och sparbeting (däribland kollektivtrafiken), fått "oväntat" höga kostnader. Det är främst socialförvaltningen som fått de ökade kostnaderna.
Ja, det har nog fuskats en del. Läste att en av anledningarna till själva tanken med ändring/nedläggning/utredning av resebidragen bestod i att de förhållandevis få ärenden av avdrag som skattemyndigheten granskat hade mycket bristfälliga underlag när luppen väl lades på dessa. Många räknade in tidsvinsten 2 timmar tur och retur inklusive lämning på dagis, handling på Ica, lämning på fotbollsaktivitet mm. Då är det ju inte fel på systemet? Det rent fusk.trähandtag skrev:
Det är som med sjukförsäkringssystemet och allt annat som går att fuska med. Vissa skor sig på ett system som de inte har rätt till. Fortfarande är det inte fel på själva systemet samt att det inte finns resurser att utreda vilka som har rätt till ersättning/avdrag eller ej. Ett förslag är ju att behålla det system vi har och satsa 1.5 miljard som resurs till skatteverket, säg under två år, för att kontrollera de som idkar avdrag. Därefter tror jag de flesta som är fel ute i sina beräkningar, inte kan åtnjuta några avdrag till och från jobbet - Problemet löst. Sen kan skatteverket rutinmässigt löpande kontrollera när folk flyttar och/eller byter jobb, detta loggas ju hos myndigheten. Det löser en datoralgoritm enkelt. Datamaskinen kan sen löpande spotta ut utredningsförslag för myndigheten när kontroll anses behövas. Summan av en sådan åtgärd blir ett säkert (säkrare) system för medborgarna och minimalt arbete för myndigheten? Nån skriker "övervakningssamhälle"? Ja, men i detta fallet kan jag tycka det är ok och då är jag ändå extremt emot övervakning i alla former. Därefter borde man kunna släppa fuskdiskussionen och inse att reseavdraget behövs.
Om man är arbetslös måste man ju också resa runt och söka jobb. Antar att man får samma avdrag då.Anna_H skrev:
Eller har jag missuppfattat hur långt folk pendlar till jobbet? Jag har 1 timme enkel väg, dörr till dörr kollektivt i från kranskommun i Stockholm till innerstaden. Har många av er som bor i glesbygd mer än så?