T tompaah7503 skrev:
Så enkelt är det inte riktigt.

Många inrättar faktiskt sina liv utifrån vad som är möjligt med billig privatbilism. Man köper en bostad som är långt ifrån jobbet men går att pendla till med bil. Barnen ska skjutsas överallt då det inte finns saker i närområdet. Finns mängder med annat och detta är väldigt vanligt.

När då bränslekostnaderna börjar svida så börjar de klaga att det inte finns kollektiva alternativ och att de måste ha sin spruta (bensin). Nä, men det kanske de skulle tänkt på långt innan, innan de försatt sig i diverse situationer med totalt bilberoende.
Vad anser du om de som skaffat sig en bostad i en by på landet med butik, skola och fungerande kollektivtrafik och efter några år så gör kommunen besparingar och lägger ner skolan och minimerar kollektivtrafiken till att bli skolskjuts. Ska de också skylla sig själva, kanske sälja bostaden med förlust och köpa ett nytt och fyra gånger så dyrt hus tre mil närmare arbetsplatsen. Ska de skylla sig själva att samhället tvingat på dem "totalt bilberoende"?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
videopac och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vad anser du om de som skaffat sig en bostad i en by på landet med butik, skola och fungerande kollektivtrafik och efter några år så gör kommunen besparingar och lägger ner skolan och minimerar kollektivtrafiken till att bli skolskjuts. Ska de också skylla sig själva, kanske sälja bostaden med förlust och köpa ett nytt och fyra gånger så dyrt hus tre mil närmare arbetsplatsen. Ska de skylla sig själva att samhället tvingat på dem "totalt bilberoende"?
Det finns alltid ömmande fall i änden av skalan men det betyder inte att man ska anpassa majoritetssamhället eller den ekonomiska politiken efter dem.

Rkarlsson skrev:
Man får väl överväga andra viktiga delar med i livet.
Jag bor kvar i byn jag är född i. Har hela min familj här på gångavstånd. Skulle jag flytta till min arbetsplats då? Känner inte en kotte förutom ett par kollegor som bott i byn sen den var levande. Man måste ju må bra på sin lediga tid med.
Visst ska man må bra på sin lediga tid. Men det är trots allt så att man får anpassa sig efter den verklighet som erbjuds. Du har inte jobb i hembyn, du måste pendla och det verkar som att du måste göra det med en kostsam bil. Då får du flytta närmare jobbet eller betala vad det kostar att köra bil.

Samhället har inte tvingat dig att bo i din hemby. Därför ska inte samhället heller subventionera det. Så enkelt är det. Om staten tvingar dig att bo på ett ställe som orsakar dig merkostnader så är jag helt öppen för att det allmänna erbjuder ekonomisk hjälp. Men nu har du valt din boplats på frivilliga grunder.

För övrigt vore det mycket billigare för dig om du bodde nära jobbet men åkte till hembyn på helgerna för att hälsa på de kära. Det blir då bara 1 tur-och-retur-resa i veckan att betala för istället för 5.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det finns alltid ömmande fall i änden av skalan men det betyder inte att man ska anpassa majoritetssamhället eller den ekonomiska politiken efter dem.

Visst ska man må bra på sin lediga tid. Men det är trots allt så att man får anpassa sig efter den verklighet som erbjuds. Du har inte jobb i hembyn, du måste pendla och det verkar som att du måste göra det med en kostsam bil. Då får du flytta närmare jobbet eller betala vad det kostar att köra bil.

Samhället har inte tvingat dig att bo i din hemby. Därför ska inte samhället heller subventionera det. Så enkelt är det. Om staten tvingar dig att bo på ett ställe som orsakar dig merkostnader så är jag helt öppen för att det allmänna erbjuder ekonomisk hjälp. Men nu har du valt din boplats på frivilliga grunder.

För övrigt vore det mycket billigare för dig om du bodde nära jobbet men åkte till hembyn på helgerna för att hälsa på de kära. Det blir då bara 1 tur-och-retur-resa i veckan att betala för istället för 5.
Då vore det ju bäst för samhället om alla bodde i direkt anslutning till sin arbetsplats så kunde alla ta en promenad och vi slapp lägga pengar på kollektivtrafik och vägar.

Håller till viss del med dig om det där med att "...man inte ska anpassa majoritetssamhället eller den ekonomiska politiken efter dem."
Det slösas otroligt med skattemedel på minoriteter och samhällsföreteelser som majoriteten inte har behov av.

Däremot vill jag att landsbygden ska leva och tycker att storstadsborna faktiskt får finna sig i att subventionera lite åt den del av befolkningen som bor utanför tätorterna.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
T tompaah7503 skrev:
Så enkelt är det inte riktigt.

Många inrättar faktiskt sina liv utifrån vad som är möjligt med billig privatbilism. Man köper en bostad som är långt ifrån jobbet men går att pendla till med bil. Barnen ska skjutsas överallt då det inte finns saker i närområdet. Finns mängder med annat och detta är väldigt vanligt.

När då bränslekostnaderna börjar svida så börjar de klaga att det inte finns kollektiva alternativ och att de måste ha sin spruta (bensin). Nä, men det kanske de skulle tänkt på långt innan, innan de försatt sig i diverse situationer med totalt bilberoende.
Fel. Man köper bostad man har råd med. Vilket innebär dåliga eller begränsade kommunikationer.
Bostäder som har bra kommunikationer är för dyra för medelsvensson.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Då vore det ju bäst för samhället om alla bodde i direkt anslutning till sin arbetsplats så kunde alla ta en promenad och vi slapp lägga pengar på kollektivtrafik och vägar.

Håller till viss del med dig om det där med att "...man inte ska anpassa majoritetssamhället eller den ekonomiska politiken efter dem."
Det slösas otroligt med skattemedel på minoriteter och samhällsföreteelser som majoriteten inte har behov av.

Däremot vill jag att landsbygden ska leva och tycker att storstadsborna faktiskt får finna sig i att subventionera lite åt den del av befolkningen som bor utanför tätorterna.
Självklart ska vi ge bidrag till minoriteter för att främja ideal som gör samhället bättre. Öppna landskap, mångkultur, kultur i skolan osv. Men de subventionerna behöver inte komma i form av främjande av transport. Ge istället de som bor i glesbygd subventioner som premierar något vi vill se mer av, kanske just solceller eller elektrifiering av bilflottan eller nåt.

A
T tompaah7503 skrev:

Kostsam bil nej. Men som jag skrev, jag lånar ut min bil till kommunen/staten för att inbringa dem medel att göra av med.

Samhället (läs vår kommun) har tvingat mig att pendla med bilen pga avvecklingen som sker här. Därför skall just min kommun subventionera oss anser jag. Det hade på riktigt räckt med 1 st buss som är på plats i den byn innan 0700 och en som går 1610 så hade de löst ungefär 50-60 pendlare.

Hade jag flyttat hade vi blivit tvungna att skaffa ett körkort till, en bil till och köra mycket mer på fritiden. Nu har vi 1 bil, kör mycket mindre på fritiden och mår mycket bättre än att flytta ut i skogen som är bortglömt av dem som avvecklar kommunen.
Hur vi än gör så blir vi inte av med milen.
Som jag skrev så måste man ta i beaktande att vi är 2 vuxna varav vi arbetar på olika håll.

Hade jag däremot haft möjlighet att använda tåg/buss så hade jag inte brytt mig ett skit.

Men visst jag kan hålla med dig, ta bort alla subventioner så att alla får betala vad det kostar. Hade ju blivit kalabalik i storstäderna som tycker att ett månadskort är dyrt med sina hiskeliga 930 kr i sthlm som exempel.

• Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
G
Keiller Keiller skrev:
Jag förstår varför reseavdraget diskuteras. En av anledningarna är att man vill minska biltrafiken i storstäderna och få folket där att åka kollektivt.
Den bästa lösningen för det, anser jag, är att drastiskt höja trängselskatterna för bilar i storstäderna så kanske det kan ge avsedd effekt. Tar man i rejält kan de inkomsterna användas till att ge folk i glesbygden möjlighet att ta sig till och från sina arbeten genom utökade reseavdrag.
Räcker inte att över 30% av stockholms skatteintäkter går till er "bönnär"?
Låter som en väldigt storstadsavundsjuka på alla lantisar som vill höja skatterna för storstadsborna.
Glömmer lätt bort att boendekostanden är flera tusen högre varje månad.
Glömmer lätt bort att det mest ai butikerna är dyrare (t.ex. maten)
Glömmer lätt bort att vi har högre skatt än vad ni har
Glömmer lätt bort att kollektivtrafiken fungerar genomuselt för de flesta som inte bor innanför tullarna.
Glömmer lätt bort att trängselskatten är flera tusen i månaden som ni lantisar slipper.

G GargamelSE skrev:
Låter som en väldigt storstadsavundsjuka på alla lantisar som vill höja skatterna för storstadsborna.
Glömmer lätt bort att kollektivtrafiken fungerar genomuselt för de flesta som inte bor innanför tullarna.
Glömmer lätt bort att trängselskatten är flera tusen i månaden som ni lantisar slipper.
Det mesta du skriver är inte sant, om du nu jämför med de som bor på landet. De har oftast högre bensinpriser, högre matpriser, ofta ingen kollektivtrafik alls osv. Boendekostnader är högre, mycket beroende på högre löner, bättre kollektivtrafik mm.

Om staten skulle stå för vård skola och omsorg istället för kommuner och landsting, då skulle väldigt lite omfördelning av skatten behövas dessutom. Det är till stor del dit de pengarna går nämligen.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
Det mesta du skriver är inte sant, om du nu jämför med de som bor på landet. De har oftast högre bensinpriser, högre matpriser, ofta ingen kollektivtrafik alls osv. Boendekostnader är högre, mycket beroende på högre löner, bättre kollektivtrafik mm.

Om staten skulle stå för vård skola och omsorg istället för kommuner och landsting, då skulle väldigt lite omfördelning av skatten behövas dessutom. Det är till stor del dit de pengarna går nämligen.
Soppapriset på landet är oftast högre för att det är mycket lägre volym som säljs och mycket längre bort att transportera det.
Bostadspriset påverkas ganska lite av folks löner, utan att den påverkar mycket mer för att folk flytta till storstäderna och det inte finns så mycket att köra eller hyra.
Lägger du på landet över 50-70% av din inkomst på hyran, som många får göra i stockhlom? (Hyreslägenhet)
Det är i stort sett bara innerstan som har bra kollektivtrafik, alla andra i stockholms län, så fungerar det inte alls.
Min förr-förra arbetsgivare, kontoret var 11 km från bostaden, skulle jag ta bussen (det enda som fanns att ta sig dit med) så skulle det ta cirka 70 minuter.
Tog jag bilen så tog det 11 minuter, åt varje håll, varje dag.
Hur är det bättre kollektivtrafik, där den inte ens är vettig för de flesta.

G GargamelSE skrev:
Hur är det bättre kollektivtrafik, där den inte ens är vettig för de flesta.
Den är klart bättre än att inte ha någon alls...

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Det är klart bättre än ingen kollektivtrafik. Eller två turer om dagen. Men med den sträckan är ju cykeln ett bra alternativ.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det är klart bättre än ingen kollektivtrafik. Eller två turer om dagen. Men med den sträckan är ju cykeln ett bra alternativ.
Ja, för alla vill ju jättegärna komma fram helsvettiga på morgonen till kontoret?
Den sträckan mellan min bostad och kontoret (då) bestod av 2 långa och höga/branta backar

Det behöver man inte bli för att man cyklar. Men elcykel är ju ett alternativ om man ser det som ett problem.

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
"Storstadsavundsjuka"... Inte direkt. Jag kan vara avundsjuk på att ni i storstaden har kollektivtrafik överhuvudtaget. Om den trots det fungerar genomuselt får du väl flytta. Det är ju åtminstone råden vi på landsbygden får när vi klagar på obefintlig kollektivtrafik.

Att storstadsregionerna har högre skatt än landsbygden är nåt du har fått om bakfoten.

Att ha en matbutik på gångavstånd kanske är självklart för dig men inte för mig. Räknar man in bränslekostnaden för att handla en matkasse kan jag lova dig att dig att jag betalar mer än dig.

Att trängselskatterna är dyra tycker jag är bra. De borde vara ännu dyrare med tanke på att ni trots allt har kollektivtrafik som alternativ.

Nej, avundsjuk på storstan är jag inte, totalt sett. Däremot tror jag att jag mår bättre än dig. Stadsluften verkar inte vara bra.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G GargamelSE skrev:
Det är i stort sett bara innerstan som har bra kollektivtrafik, alla andra i stockholms län, så fungerar det inte alls.
Visst finns det exempel på relativt närliggande punkter i Stockholms län som inte har utmärkt förbindelse med kollektivtrafik. Men att det bara fungerar i innerstan är inte sant.

Men bostads- och arbetsmarknaden är stor och rörlig så det finns vanligen goda möjligheter att flytta närmare jobbet.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.