49 280 läst ·
480 svar
49k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Man måste ju ta det kommunala skatteutjämningssystemet i beaktande. 4000 per år skickar Stockholm t.ex. Iväg till andra kommuner.Rkarlsson skrev:Påstående 1.Falskt.
Stockholms kommun har
Hässleholms kommun har
- Kommunalskatt: 17,74 kronor
- Landstingsskatt: 12,08 kronor
- Totalt: 29,82 kronor
Skattesatsen för 2020:
Exempel finns här [länk]
- 21,20 kr i kommunalskatt
- 11,18 kr i landstingsskatt
- Total skatt är 32,38
Påstående 2.
Stockholmare glömmer bort att landsbygden ofta inte har eller har dåligt fungerande kollektivtrafik.
För övrigt förlorade norrbotten i dyrast mat 2017 [länk]
Även norrbotten förlorar visst när de gäller kostnaden av ett månadskort på kollektivtrafiken med dyraste månadskort på 2948 kr, såklart beroende på sträckan.
Vi har alla våra utgifter var vi än bor i landet. Att vi är avundsjuka på att ni har lägre skatt och inte dyrast mat eller inte sämst kollektivtrafik i sverige och bland de billigaste stämmer mestadels inte.
Snittlönen är höger i sthlm med än resten av landet.
Men procentuellt så ligger vi på ungefär samma utgifter om vi lever på ungefär samma sätt.
Och sen lever vi ju i ett land som iallafall förr har hjälpt människan och inte stjälpt den, Det ska ju vara lika villkor för allihop.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet
Först bör man skapa ett system som premierar rätt beteenden. Sedan tycker jag att man kan kräva mer bevis om man ska få flera tusen i bidrag. Typ någon form av digital körjournal som skickas in.H hilife skrev:Ja, det har nog fuskats en del. Läste att en av anledningarna till själva tanken med ändring/nedläggning/utredning av resebidragen bestod i att de förhållandevis få ärenden av avdrag som skattemyndigheten granskat hade mycket bristfälliga underlag när luppen väl lades på dessa. Många räknade in tidsvinsten 2 timmar tur och retur inklusive lämning på dagis, handling på Ica, lämning på fotbollsaktivitet mm. Då är det ju inte fel på systemet? Det rent fusk.
Det är som med sjukförsäkringssystemet och allt annat som går att fuska med. Vissa skor sig på ett system som de inte har rätt till. Fortfarande är det inte fel på själva systemet samt att det inte finns resurser att utreda vilka som har rätt till ersättning/avdrag eller ej. Ett förslag är ju att behålla det system vi har och satsa 1.5 miljard som resurs till skatteverket, säg under två år, för att kontrollera de som idkar avdrag. Därefter tror jag de flesta som är fel ute i sina beräkningar, inte kan åtnjuta några avdrag till och från jobbet - Problemet löst. Sen kan skatteverket rutinmässigt löpande kontrollera när folk flyttar och/eller byter jobb, detta loggas ju hos myndigheten. Det löser en datoralgoritm enkelt. Datamaskinen kan sen löpande spotta ut utredningsförslag för myndigheten när kontroll anses behövas. Summan av en sådan åtgärd blir ett säkert (säkrare) system för medborgarna och minimalt arbete för myndigheten? Nån skriker "övervakningssamhälle"? Ja, men i detta fallet kan jag tycka det är ok och då är jag ändå extremt emot övervakning i alla former. Därefter borde man kunna släppa fuskdiskussionen och inse att reseavdraget behövs.
Och de två näst största städerna, Göteborg och Malmö, tar emot mest pengar, tillsammans med Botkyrka, Södertälje, Norrköping och Eskilstuna...Okarlsson skrev:
Redigerat:
jo så är det, Keiller, men vad har detta med reseavdraget? ...eller är det bara en provokationen!
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Små landsvägar utan mittlinje är bra cykelvägar även om de är så smala så man blir av med backspeglar. Det är sånt jag har lite mer än en mil av på min väg till jobbet. Det är verkligen inget problem och inget särskilt skäl att avstå cykling, folk håller ut och kör om när det går. Kommer det enstaka lastbilar eller jordbruksmaskiner så är det inget som helst problem.pacman42 skrev:
Sånt här har jag ca 5 km och det är för smalt för två personbilar att mötas på asfalten, någon måste ut i gruset och de flesta brukar vänta på lämpligt ställe vid möte. Det lustiga är att nu i dessa mörka tider stannar ganska många även när jag kommer med cykeln, de kan med mitt enögda uppsyn i mörkret inte bedöma vad jag är så de tror väl att jag är en jordbruksmaskin. Lite kul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta cirka 6-7 km, går att möta alla typer av fordon men finns ingen marginal till övrigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betydligt farligare är de 80-vägar med tunga lastbilar, kanske i transittrafik, som @Rkarlsson visar. Det går fort, de saktar inte ner och kör om utan omsorg. Sådant hade jag inte velat cykla på i mer än ett par hundra meter max dagligen.
Jag hade 6,5 mil enkel väg när jag pendlade (nu har jag ca 12 kilometer). I tid räknat ca 2,5 timme enkel väg med kollektivtrafik, 50 minuter med egen bil.Okarlsson skrev:
Om man är arbetslös måste man ju också resa runt och söka jobb. Antar att man får samma avdrag då.
Eller har jag missuppfattat hur långt folk pendlar till jobbet? Jag har 1 timme enkel väg, dörr till dörr kollektivt i från kranskommun i Stockholm till innerstaden. Har många av er som bor i glesbygd mer än så?
Ca 12 000 i "återbäring" på skatten.
Nej, man får inte göra reseavdrag när man är arbetslös. Däremot kan man ansöka om ersättning för jobbsökarresor, men det som gäller då är att resa kollektivt, man ska också vara i det läget att AF beordrat en att söka på annan ort och man måste få det beviljat i förväg men ersättningen får man i efterhand, så man måst ligga ute med biljettpengarna.
Sant, det spårar lätt ur. Sakfrågan försvinner lätt i personlig oro för hur en ev förändring slår mot den egna tillvaron samt att alltför många (tyvärr) försvarar ideologiska käpphästar. Sådana här diskussioner är intressanta men mycket sällan sakliga, åsikter är inte fakta och det grävs sällan djupt bortom de egna förutsättningarna och då landar man i evinnerliga diskussioner som egentligen bara mynnar i "du har valt denna livssituation och jag har valt denna". Sällan möts man i nån konsensus då förutsättningarna är grymt olika.Keiller skrev:
Jag har ju ingen kollektivtrafik förrän 6km bort längs en mycket farlig väg...Okarlsson skrev:
Om man är arbetslös måste man ju också resa runt och söka jobb. Antar att man får samma avdrag då.
Eller har jag missuppfattat hur långt folk pendlar till jobbet? Jag har 1 timme enkel väg, dörr till dörr kollektivt i från kranskommun i Stockholm till innerstaden. Har många av er som bor i glesbygd mer än så?
Den nedre bilden är det som jag har och där cyklar jag inte i mörker. Orsaken till att man blir av med backspeglar är ju för att två fordon inte riktigt får plats om det ena är en lastbil eller buss. Hos oss bromsar inte bilarna in och tar hänsyn till cyklister. På denna väg har jag alltså fått en bils backspegel i armbågen när jag cyklat. Dagtid på sommaren...T tompaah7503 skrev:Små landsvägar utan mittlinje är bra cykelvägar även om de är så smala så man blir av med backspeglar. Det är sånt jag har lite mer än en mil av på min väg till jobbet. Det är verkligen inget problem och inget särskilt skäl att avstå cykling, folk håller ut och kör om när det går. Kommer det enstaka lastbilar eller jordbruksmaskiner så är det inget som helst problem.
Sånt här har jag ca 5 km och det är för smalt för två personbilar att mötas på asfalten, någon måste ut i gruset och de flesta brukar vänta på lämpligt ställe vid möte. Det lustiga är att nu i dessa mörka tider stannar ganska många även när jag kommer med cykeln, de kan med mitt enögda uppsyn i mörkret inte bedöma vad jag är så de tror väl att jag är en jordbruksmaskin. Lite kul.
[bild]
Detta cirka 6-7 km, går att möta alla typer av fordon men finns ingen marginal till övrigt.
[bild]
Betydligt farligare är de 80-vägar med tunga lastbilar, kanske i transittrafik, som @Rkarlsson visar. Det går fort, de saktar inte ner och kör om utan omsorg. Sådant hade jag inte velat cykla på i mer än ett par hundra meter max dagligen.
Den första vägen däremot är en fantastisk cykelväg, jag har sådana om jag åker åt andra hållet och dessa motionscyklar jag ofta på.
Tyvärr är vägen till jobbet under ca 12km av den andra modellen. Och den vägen har både kurvor och krön. När jag har åkt inlines dagtid under sommaren där har jag två gånger fått dyka i diket, har inte behövt göra det med cykel än dock.
Nej det är fortfarande falskt. Isåfall får du ju ändå säga var det gäller och kan inte skriva sthlm i ditt inlägg och sen syfta på en annan kommunG GargamelSE skrev:
Jag bor på landsbygd i rätt benämning.Okarlsson skrev:
1,5 timme till arbetet och blir 30 minuter sen, omöjligt med min position
Hem 1 timme 25 minuter exklusive 1.5 timme att sitta i busskuren. Omöjligt då dagis stänger kl 18 har jag för mig
Absolut, men du betalar väl ändå inte mer som invid än den skattesats jag skrev förutsatt att du inte betalar statlig skatt.Okarlsson skrev:
Sådana vägar hade jag lätt kunnat cykla på till jobbet, med en rejäl lampa på pannan. Det blir oftast inte lika jävlig trafik på sådana.T tompaah7503 skrev:Små landsvägar utan mittlinje är bra cykelvägar även om de är så smala så man blir av med backspeglar. Det är sånt jag har lite mer än en mil av på min väg till jobbet. Det är verkligen inget problem och inget särskilt skäl att avstå cykling, folk håller ut och kör om när det går. Kommer det enstaka lastbilar eller jordbruksmaskiner så är det inget som helst problem.
[bild]
[bild]
I med den jag kör går upp till E4 så går all lastbilstrafik som skall till och från företagen i vår kommun inkl ett större företag i nästa kommun. Och lastbilarna saktar inte ner alls och ligger verkligen ut i kanten. Möts 2 lastbilar finns inte en suck att komma undan. Och så har vi långtradarchaffisar som gillar flaskan med tyvärr.
Men jag såg ett bra förslag från en här nu.
Elektronisk journal som man kan bra med sig i sina olika bilar. Och att man registrerar till skatteverket resvägen och hur alternativen ser ut mot bil. Och såklart att att det ska ske inom rimlig tid då man faktiskt arbetar för att leva och inte lever för att arbeta som vissa anser att man gör.
Så då är det inte så fördelaktigt att veta arbetslös. Eller feltolkade jag dig tidigare?Anna_H skrev:
Jag hade 6,5 mil enkel väg när jag pendlade (nu har jag ca 12 kilometer). I tid räknat ca 2,5 timme enkel väg med kollektivtrafik, 50 minuter med egen bil.
Ca 12 000 i "återbäring" på skatten.
Nej, man får inte göra reseavdrag när man är arbetslös. Däremot kan man ansöka om ersättning för jobbsökarresor, men det som gäller då är att resa kollektivt, man ska också vara i det läget att AF beordrat en att söka på annan ort och man måste få det beviljat i förväg men ersättningen får man i efterhand, så man måst ligga ute med biljettpengarna.
Jag tror att min poäng är att många väljer bilen, men kallar det tvingat. Jag tvärsom väljer kollektivt, men inte klagar jag åt endera håll. Alla färdsätt borde bära sig själva om inte staten ser en stor alternativ vinning i att subventionera den, så som minskade externaliterer (utsläpp etc.).