Jag har 62km till jobbet enkel resa, enligt skånetrafikens planerare ska det ta 1h 23 min enkel resa med gång-tåg-tåg-buss-gång. Med tidigaste resa kommer jag 10 minuter försent till jobb enligt deras plan eftersom det inte finns tidigare avgångar. Det tar 40 min att köra dörr till dörr i laglig hastighet, resvägen är till 90% på motorväg. Blir jag en förlorare eller blir det ungefär samma som nu?

Du blir väl en vinnare efter som du får avdrag enligt det nya systemet.

Men ska inte tidsbesparingen vara 2,5h? Då räcker väl inte min tid. Kollade hemresan också, den ska ta 1h 29 min. Det blir 2h 52 min total restid, om tiderna håller. Restid med bil 1h 20 min, då är ju besparingen 1h 32 min. Eller tänker dom inte så?

Tanken var väl att man struntar i att räkna tid. I alla fall som jag mins det.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tanken var väl att man struntar i att räkna tid. I alla fall som jag mins det.
Men varför finns det då ändå tider som måste uppfyllas? :crysmile:

Det är en kompletteringsregel. Den är inte applicerbar för särskilt många. Den gäller inte dig.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en kompletteringsregel. Den är inte applicerbar för särskilt många. Den gäller inte dig.
Det här snacket om ”glesbygd”, det räcker tydligen att bo 10 min från Helsingborg för att det ska bli glesbygd, iaf när det kommer till kollektivtrafik och pendling till annan ort. Hade gärna åkt tåg om det hade funkat med tiderna, de få gångerna jag fått åka kollektivt till jobb har det ALLTID varit nått strul med tågen. Växelfel, löv på spåren, snö på spåren, regn på spåren :rofl:. Sen kostar det 100kr enkel resa, min bil drar 0,45 blandad körning mätt vid pump, dvs ca 8kr/mil blir ca 100kr t/r. Dubbelt så dyrt alltså att åka kollektivt, och då betalar vi för kollektivtrafiken via alla skatter som har med bil att göra. (y)

A
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Men ska inte tidsbesparingen vara 2,5h? Då räcker väl inte min tid. Kollade hemresan också, den ska ta 1h 29 min. Det blir 2h 52 min total restid, om tiderna håller. Restid med bil 1h 20 min, då är ju besparingen 1h 32 min. Eller tänker dom inte så?
Tanken är väl att du ska vara i tid till ditt arbete. Inte komma för sent varje dag, därför kan inte tiden räknas till dig.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Då kan man såklart inte åka enbart kollektivt, men kanske åka till pendlarparkering. Finns inte det kan man absolut ställa krav på det.
Jodå, det finns men då måste jag åka innan kl 6.45 då pendelparkeringen är full vid 7.00 de flesta dagar i veckan. Kommunen vill inte bygge fler parkeringsplatser utan förslaget är att bygga hus på den befintliga...

pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, det finns men då måste jag åka innan kl 6.45 då pendelparkeringen är full vid 7.00 de flesta dagar i veckan. Kommunen vill inte bygge fler parkeringsplatser utan förslaget är att bygga hus på den befintliga...
Okej, men då är det väl lämpligt att man inte får avdrag? Om det finns infartsparkering (om än lätt full) så kan man ju argumentera för att kommunen gjort sitt.

Jag kan också tycka att infartsparkering borde kunna ställas som krav på landstinget att anordna tillräckligt då det krävs för att folk ska kunna använda kollektivtrafiken som invånarna faktiskt betalar för. Sen måste det i många fall vara långt effektivare än att ha många fler kollektivtrafiklinjer.

Sen kostar det 100kr enkel resa, min bil drar 0,45 blandad körning mätt vid pump, dvs ca 8kr/mil blir ca 100kr t/r. Dubbelt så dyrt alltså att åka kollektivt, och då betalar vi för kollektivtrafiken via alla skatter som har med bil att göra.
Du är inte så ärlig i dina jämförelser.

Ett normalt milpris för nybilar är runt 40 kr och uppåt. En begagnad bil ner mot 20 kr/mil. Sköter man allt själv och har en jävla flax kan man nog komma ner till 15 kr/mil. Så dina 12,4 mil i bil blir till mellan 186 - 500 kr/dag.

Ett 30-dagars periodkort hos Skånetrafiken kostar 1199 kr vilket vid 22 arbetsdagar ger 44 resor eller 27,25 kr/resa.

Om även din tidigare uppgift om att ditt enda alternativ till bilen är en kollektivtrafikresa på 1h 23m är på samma nivå av ärlighet så funderar jag på att du nog inte vill hitta lösningar. Man kan t.ex. kombinera bil och kollektivtrafik i många fall för att få en smidigare resa, jag har själv gjort så för att göra enorma tidsvinster. Ta bilen någon mil så man hamnar på ett mycket fördelaktigare ställe.

Men vill man inte så kan man inte, så är det ju.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Du är inte så ärlig i dina jämförelser.

Ett normalt milpris för nybilar är runt 40 kr och uppåt. En begagnad bil ner mot 20 kr/mil. Sköter man allt själv och har en jävla flax kan man nog komma ner till 15 kr/mil. Så dina 12,4 mil i bil blir till mellan 186 - 500 kr/dag.

Ett 30-dagars periodkort hos Skånetrafiken kostar 1199 kr vilket vid 22 arbetsdagar ger 44 resor eller 27,25 kr/resa.

Om även din tidigare uppgift om att ditt enda alternativ till bilen är en kollektivtrafikresa på 1h 23m är på samma nivå av ärlighet så funderar jag på att du nog inte vill hitta lösningar. Man kan t.ex. kombinera bil och kollektivtrafik i många fall för att få en smidigare resa, jag har själv gjort så för att göra enorma tidsvinster. Ta bilen någon mil så man hamnar på ett mycket fördelaktigare ställe.

Men vill man inte så kan man inte, så är det ju.
Jag räknar bara soppaförbrukning, de andra kostnaderna har jag ändå eftersom jag behöver bil. Jag måste skatta, försäkra, besikta och serva bilen oavsett om jag kör 500 mil eller 3000 mil/ år. Jag jobbar i bilbranschen och gör allt själv.

Självklart blir det billigare resor med ett månadskort att åka kollektivt, men varför ska det kosta dubbelt att vara miljövänlig? Det är efterblivet.

Min reseplanering är helt ärlig, jag börjar jobba 06:30, slutar 15:30. Jobbar i Malmö på Skruvgatan, bor i Påarp utanför Helsingborg. Jag hämtar också barnen på fritids och förskola minst 4 dagar i veckan, min fru jobbar alltid till efter 18:00 nämligen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag räknar bara soppaförbrukning, de andra kostnaderna har jag ändå eftersom jag behöver bil. Jag måste skatta, försäkra, besikta och serva bilen oavsett om jag kör 500 mil eller 3000 mil/ år.
Det stämmer förvisso att man ändå kan behöva bil men det kan vara en stor skillnad på hur dyr bil man behöver beroende på hur mycket man kör. För 500 mil om året kan ett 10.000 kronors vrak duga gott med dess låga fasta kostnader, medans för 3000 mil om året kanske man behöver något med hyffsade framtidsutsikter, alltså en nyare och (mycket) dyrare bil.

Jobbar i Malmö på Skruvgatan, bor i Påarp utanför Helsingborg. Jag hämtar också barnen på fritids och förskola minst 4 dagar i veckan, min fru jobbar alltid till efter 18:00 nämligen.
Du bor i en förort till en större stad och jobbar i en annan större stad? Det råder verkligen ingen arbetsbrist i regionen, är detta arrangemang verkligen det bästa du kunde hitta? I din situation hade jag gjort allt för att hitta ett jobb i Helsingborg, dit är det 20 minuter med elcykel och det kostar dig 1 kr (avrundat uppåt till närmaste hel krona) i "bränsle".

Tänk på barnen, du sparar 40 minuter om dagen med att ha ett jobb i Helsingborg istället och kan lägga hela 140 timmar mer på dem per år.

Syftet med reseavdragen i framtiden kan omöjligtvis vara att finansiera den här typen av livsupplägg. Du har val, gott om val. Det finns folk på riktig glesbygd som på riktigt inte har några alternativ, möjligt att det är dem man ska sponsra med resebidrag. Men välbärgade utbildade människor i en region med gott om möjligheter, nej.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det stämmer förvisso att man ändå kan behöva bil men det kan vara en stor skillnad på hur dyr bil man behöver beroende på hur mycket man kör. För 500 mil om året kan ett 10.000 kronors vrak duga gott med dess låga fasta kostnader, medans för 3000 mil om året kanske man behöver något med hyffsade framtidsutsikter, alltså en nyare och (mycket) dyrare bil.

Du bor i en förort till en större stad och jobbar i en annan större stad? Det råder verkligen ingen arbetsbrist i regionen, är detta arrangemang verkligen det bästa du kunde hitta? I din situation hade jag gjort allt för att hitta ett jobb i Helsingborg, dit är det 20 minuter med elcykel och det kostar dig 1 kr (avrundat uppåt till närmaste hel krona) i "bränsle".

Tänk på barnen, du sparar 40 minuter om dagen med att ha ett jobb i Helsingborg istället och kan lägga hela 140 timmar mer på dem per år.

Syftet med reseavdragen i framtiden kan omöjligtvis vara att finansiera den här typen av livsupplägg. Du har val, gott om val. Det finns folk på riktig glesbygd som på riktigt inte har några alternativ, möjligt att det är dem man ska sponsra med resebidrag. Men välbärgade utbildade människor i en region med gott om möjligheter, nej.
Jag söker genast ett jobb här i kommunen. Jag skiter i lönen, bara miljöfascisterna blir nöjda! :rofl: (y)

Jag söker genast ett jobb här i kommunen. Jag skiter i lönen, bara miljöfascisterna blir nöjda! :rofl: (y)
Det handlar inte om miljöfascism.
Det handlar om att slösa bort det enda liv man har sittandes fysiskt inaktiv i en maskin som ruinerar din ekonomi och din hälsa, med rutiner som vaskar bort den lilla tid du har med din familj.

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.