49 281 läst ·
480 svar
49k läst
480 svar
Förslag till nytt reseavdrag
Jag bor i en av kommunerna som har sveriges högsta skatter. Så "om bakfoten", nej då.Keiller skrev:
"Storstadsavundsjuka"... Inte direkt. Jag kan vara avundsjuk på att ni i storstaden har kollektivtrafik överhuvudtaget. Om den trots det fungerar genomuselt får du väl flytta. Det är ju åtminstone råden vi på landsbygden får när vi klagar på obefintlig kollektivtrafik.
Att storstadsregionerna har högre skatt än landsbygden är nåt du har fått om bakfoten.
Att ha en matbutik på gångavstånd kanske är självklart för dig men inte för mig. Räknar man in bränslekostnaden för att handla en matkasse kan jag lova dig att dig att jag betalar mer än dig.
Att trängselskatterna är dyra tycker jag är bra. De borde vara ännu dyrare med tanke på att ni trots allt har kollektivtrafik som alternativ.
Nej, avundsjuk på storstan är jag inte, totalt sett. Däremot tror jag att jag mår bättre än dig. Stadsluften verkar inte vara bra.
Jag har inte heller matbutiken på gångavstånd.
Att du tycker att trängselskatterna är bra om de är dyra är ren storstadsavundsjuka.
Kollektivtrafiken är inget alternativ för den störra delen av de som bor i stockholms län.
så ja, storstadsavundsjuka.
Jag har kollat på hus nedåt landet, jag skulle kunna på till ungefär halva månadskostnaden, lån och el o.dyl. inräknat mot vad jag enbart betalar för hyra i stockholm. Och på köpet får jag trädgård och större boende.
Visst kan jag flytta närmare jobbet. För 4 miljoner kronor. Ska du ge mig dem pengarna så jag kan flytta närmare jobbet?Claes Sörmland skrev:
Alla fattar väl att ändrade regler bara är till för att spara pengar till statskassan så dom kan försöka reda ut skiten de satte igång 2015. Fattar man inte det så... Det handlar inte om miljö, det handlar inte om rättvisa, det handlar BARA om att få in cashen, inget annat. 
Självbyggare
· SE4
· 3 255 inlägg
Vad är det för "skit" du syftar på?Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Statskassan har gått på plus sedan 2015 så det är inte så att de verkar vara i desperat behov av pengar direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-saldo/
Jag tror du får bortse från extremerna i den här tråden liteKeiller skrev:
"Storstadsavundsjuka"... Inte direkt. Jag kan vara avundsjuk på att ni i storstaden har kollektivtrafik överhuvudtaget. Om den trots det fungerar genomuselt får du väl flytta. Det är ju åtminstone råden vi på landsbygden får när vi klagar på obefintlig kollektivtrafik.
Att storstadsregionerna har högre skatt än landsbygden är nåt du har fått om bakfoten.
Att ha en matbutik på gångavstånd kanske är självklart för dig men inte för mig. Räknar man in bränslekostnaden för att handla en matkasse kan jag lova dig att dig att jag betalar mer än dig.
Att trängselskatterna är dyra tycker jag är bra. De borde vara ännu dyrare med tanke på att ni trots allt har kollektivtrafik som alternativ.
Nej, avundsjuk på storstan är jag inte, totalt sett. Däremot tror jag att jag mår bättre än dig. Stadsluften verkar inte vara bra.
Förslaget (och tråden) handlar ju om subventionerad resa till arbetet. Kollektivtrafiken subventioneras kraftigt, trots att den för många hade varit det lönsammaste alternativet även till 3x priset. Ska man då också subventionera bilpendling? Jag anser ju inte det om samhället har som mål i stort att minska bilåkande. Så enkelt är det. Resten får individen lösa själv. "Måste" man så måste man. Tror ingen förälder vill hämta barnen på träningen med buss. Därför gör många valet att ta bilen, inte för att de är tvugna. Jag tycker inte riktigt man kan kalla det tvång om det är en konsekvens av ens egna val.
Sedan vill jag slå ett slag för kompletteringstraffik för er som bor i glesbygd. Det är skattesubventionerad taxi! Smaka på den! Åka taxi varje dag, som en riktig finanshaj
Kompletteringstrafiken som vi har gäller varannan timme och man kan få vänta upp till en timme på att den skall komma, samt att man får betala 50kr extra för den. I praktiken enbart användbar om man är på restaurang eller hos bekanta på kvällen och är flexibel rörande när man skall komma hem. Den fungerar inte för att barnen skall ta sig hem från träningen, eller för att ta sig hem från jobbet...Okarlsson skrev:
Med andra ord precis som kollektivtrafik?pacman42 skrev:
Kompletteringstrafiken som vi har gäller varannan timme och man kan få vänta upp till en timme på att den skall komma, samt att man får betala 50kr extra för den. I praktiken enbart användbar om man är på restaurang eller hos bekanta på kvällen och är flexibel rörande när man skall komma hem. Den fungerar inte för att barnen skall ta sig hem från träningen, eller för att ta sig hem från jobbet...
Att betala 50:- extra kan jag förstå svider lite dock. Det gör man kanske inte varje dag.
Ja, om man på många ställen på landsbygden väljer att lägga ner busslinjer helt så inte folk kan använda kollektivtrafik så ja, då tycker jag att arbetspendling bör subventioneras. Precis som det varit hittills med skatteavdraget.Okarlsson skrev:
Jag tror du får bortse från extremerna i den här tråden liteMånga av oss i "storstan" åker också bil och handlar, kör bil till fotbollsträningar och allt vad det är. Dock åker vi kollektivt till jobbet. Mycket för att arbetsgivaren inte betalar parkering och det kan handla om många tusen i månaden.
Förslaget (och tråden) handlar ju om subventionerad resa till arbetet. Kollektivtrafiken subventioneras kraftigt, trots att den för många hade varit det lönsammaste alternativet även till 3x priset. Ska man då också subventionera bilpendling? Jag anser ju inte det om samhället har som mål i stort att minska bilåkande. Så enkelt är det. Resten får individen lösa själv. "Måste" man så måste man. Tror ingen förälder vill hämta barnen på träningen med buss. Därför gör många valet att ta bilen, inte för att de är tvugna. Jag tycker inte riktigt man kan kalla det tvång om det är en konsekvens av ens egna val.
Sedan vill jag slå ett slag för kompletteringstraffik för er som bor i glesbygd. Det är skattesubventionerad taxi! Smaka på den! Åka taxi varje dag, som en riktig finanshaj![]()
Sen tycker jag att mer pengar skulle kunna läggas på att utnyttja järnvägen bättre. Det finns massor med småorter i Sverige utmed våra järnvägar där förr fanns stationer som tågen stannade vid som gjorde att folk på landsbygden kunde ta sig till arbetet med mycket liten miljöpåverkan. Nu blåser tågen förbi.
Nu vill man istället lägga miljarder på att man ska kunna resa en timme fortare mellan Stockholm och Göteborg. Det bidrar ganska lite till att folk ska välja tåget som alternativ till bilen.
Jag förstår verkligen frustrationen. Jag kan tänka mig att problem uppstår när varje nedlagd linje sparar pengar för regionen. Men jag vill ändå slå ett till slag för kompletteringstaxi. Hittade denna rapport https://www.taxiforbundet.se/wp-content/uploads/2017/09/pm_sveriges_hemligaste_kollektivtrafik.pdfKeiller skrev:
Ja, om man på många ställen på landsbygden väljer att lägga ner busslinjer helt så inte folk kan använda kollektivtrafik så ja, då tycker jag att arbetspendling bör subventioneras. Precis som det varit hittills med skatteavdraget.
Sen tycker jag att mer pengar skulle kunna läggas på att utnyttja järnvägen bättre. Det finns massor med småorter i Sverige utmed våra järnvägar där förr fanns stationer som tågen stannade vid som gjorde att folk på landsbygden kunde ta sig till arbetet med mycket liten miljöpåverkan. Nu blåser tågen förbi.
Nu vill man istället lägga miljarder på att man ska kunna resa en timme fortare mellan Stockholm och Göteborg. Det bidrar ganska lite till att folk ska välja tåget som alternativ till bilen.
Även om jag som alla andra älskar tåg och dessutom bor i en sån småhåla ser jag inte realismen i det. Tåg är en jättedyr kollektivtrafikform eftersom anläggningen är så stor och kräver så mycket personal. Till det kommer att varje stopp ger längre restid för hela linjen inklusive bakomliggande tåg. Tåg är bra för att flytta många människor i stöten mellan några få punkter men inte en bra ersättning för transport mellan många perifera punkter med få resenärer. Det blir så dyrt jämfört med bil/buss.Keiller skrev:
På många ställen skulle det dessutom räcka med en sådan mindre buss för typ 10-15 pers ("Pensionärslinjen") istället för en fullstor för 50-60 sittandes osv.
Då skulle det bland annat dra mindre soppa, och sedan kanske den går att anpassa där det passar de flestas arbetstid på orter i närheten.
Då skulle det bland annat dra mindre soppa, och sedan kanske den går att anpassa där det passar de flestas arbetstid på orter i närheten.
Jag har 13 kilometer och cyklar så ofta vädret tillåter (har lite problem med väderkänslig ledvärk), maken har 10 km och cyklar om det inte är pissväder elelr nödvändigt att skjutsa dottern.Keiller skrev:
Jag och min fru har några hundra meter till järnvägen men sen stationen lades ner för trettio år sen på den lilla ort jag bor på så är tåg inget alternativ.
Bussar går men inte på tiders som passar mitt eller min frus arbeten. Cykla eller gå är heller inget alternativ då det är en dryg mil enkel resa. Vi har varsin bil för att det ska fungera.
Så fort döttrarna har sina körkort kommer vi att göra oss av med den gamla Volvon och bara ha en bil, det funkar utmärkt för oss och det är redan nu så att Volvon nästan aldrig används.
En här i Dalarna, vet ej vilken ort, blev anvisad ett jobb av AF... jobbet var i Värmland.
Hon hade ingen bil men fick svaret att ta bussen...
Bussen gick till Värmland på söndag em och tillbaka på fredag em, inga andra turer...
Då ska man inte gnälla att kollektivtrafiken är dålig i Stockholm
Hon hade ingen bil men fick svaret att ta bussen...
Bussen gick till Värmland på söndag em och tillbaka på fredag em, inga andra turer...
Då ska man inte gnälla att kollektivtrafiken är dålig i Stockholm
Finns det nån enkel formel nånstans så man kan räkna ut hur mycket man förlorar?