24 216 läst ·
228 svar
24k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
kontorsråttan
Medlem
· Nomansland
· 221 inlägg
kontorsråttan
Medlem
- Nomansland
- 221 inlägg
Nej för guds skull förbjud inte folk att bo i stan, risken är ju att de sprider sig till landet.heimlaga skrev:
Eller nu när jag läser noggrannare, förbjuda stadsbor känns helt OK.
Dags att lägga in mer ved i pannan, vältorkad och med km till grannar, som eldar med ved...
[SIZE=2nikasp skrev:
]
Självklar att vedeldning orsakar dödsfall, elanvändning likaså, bilkörande, cyklande och att älska med någon.
Ha barn är inte så lätt och att skotta snö orsakar en hel del hjärtstopp varje vinter.
Men om man nu inte gör något alls, inte eldar, inte älskar, inte skaffar barn, aldrig kör bil, vilket liv lever man då?
Rökning också, förstås, orsakar en massa dödsfall.
[/SIZE][/B
]Nu har jag gjort det och det kändes inte något speciellt.....?
kontorsråttan
Medlem
· Nomansland
· 221 inlägg
kontorsråttan
Medlem
- Nomansland
- 221 inlägg
Skriv under på det!Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.skrivunder.com/forbjuda_divateoxid
Förbjuda Diväteoxid
Diväteoxid är också känt som Dihydrogen Monoxid(DHMO), Dihydrogen Oxide, Hydrogen Hydroxide, Hydronium Hydroxide, eller endast Hydric Acid, är en smak- och färglös kemisk förening. Den är känd som en komponent som orsakar många tusentals direkta dödsfall varje år. Den ligger även bakom skador på byggnader och material för flera miljarder.
Några av de kända riskerna med Dihydrogen Monoxide är:
Dödsfall är vanligt vid oavsiktlig inandning av flytande DHMO.
Långvarig exponering för fast DHMO orsakar vävnadsskador, ibland svåra.
Överdrivet intag producerar ett antal obehagliga biverkningar.
DHMO är en bidragande substans i surt regn.
DHMO i gasform kan orsaka svåra brännskador.
DHMO Bidrar till jorderosion och skred.
DHMO orsakar ofta korrosion och oxidation av många metaller.
DHMO kan orsaka kortslutning i elektriska kretsar
Bromsar på fordon påverkas allvarligt av DHMO.
DHMO förknippas nästan alltid med cykloner, orkaner och andra dödliga stormar.
Här är några av de välkända användningsområden för Diväteoxid:
Som ett industriellt lösnings- och kylmedel i kol och kärnkraftverk.
av elitidrottare för att förbättra sin prestation.
i framställningen av frigolit.
i framställningen av biologiska och kemiska vapen.
i utvecklandet av genetiskt modifierade grödor och djur.
som en brandbekämpningsmedel och flamskyddsmedel.
en viktigt komponent i många hembyggda bomber.
Vad du kanske tycker är överraskande, är att så många av de produkter där DHMO används i många gånger aldrig uppger hur farligt substansen är. Om man tittar på de innehållsförteckningar så finns det nästan aldrig någon information om ämnet och dess risker. Bara för att ta några exempel på produkter som innehåller substansen kan man nämna:
Som tillsats till livsmedel, bland annat barnmat och välling.
DHMO finns även i soppor, kolsyrade drycker och påstått ”helt naturlig” fruktjuice
i hostmediciner och andra flytande läkemedel,
i ugnsrengöringsmedel,
i schampo, raklödder, deodoranter och många andra badrumsprodukter ,
i produktionen av all typ av öl, vin och sprit
i kaffet som vi dricker till vardags,
Referenser
Dihydrogen Monoxide Research Division
[länk]
Wikipedia
[länk]
TS ämne var "Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall". Beror väl oxå på hur (plågsamt) o när man dör. Läkekonsten har kommit så långt nu så idag kommer döden som en befrielse för många, och värre lär det bli för oss som lever nu. För mig är huvudsaken att jag mår bra o är nöjd den sista tiden i livet. Om jag blir 85 eller bara 83 pga småskalig eldning bryr mig inte. Tycker synd om dem som anstränger sig i unga år för att må dåligt: Rökning, dåligt knark, sola hela dagar, köra MC,osv.
Appropå skatt på vedeldning. På 50- 60 talet var bönder med egen skog tvungna betala skatt för denna möjlighet att elda med egen ved antingen dom utnyttjade det eller ej. Efter Suezkrisen kostade dieseloljan 14-18 öre litern så de flesta monterade oljeaggregat i sina gamla dåliga vedspisar. Hos min kusin hade dom oljebrännaren inne i köket - spisen stod ju där. I skogen låg vindfällorna o röttnade!
Jag köper min lövmassaved av grannen. Transport ca 5 km. Veden skulle annars transporterats till Värö Bruk 150 - 200 km bort. Eldar i en Baxi Innova med över 90 % verkningsgrad. 2x750 liter ack.tankar
( hade velat haft mer, men ingen plats). Är sams (tror jag) med alla grannar o ber dem informera mig om dom har problem min rök - ingen har klagat och många av dom eldar själv i gamla kaminer. Är jag en dålig människa?
Och nikasp tillverkaren rekommenderar att inte veden skall vara för torr! ca 20% är lagom. Konstigt, jag skulle vilja haft 0% så att ingen energi går åt till att koka vatten. Fick en " förklaring" av en kaminsäljare på en mässa: " Jo förstår du, vår kamin har så hög förbränningstemperatur att vattnet delas upp i väte o syre - väte brinner ju bra och syret behövs ju till förbränningen"

nikasp, jag saknar dina kommentarer till de senaste 10 - 15 inläggen. Har gett upp ?
Nu skall jag gå o göra dagens inlägg

Appropå skatt på vedeldning. På 50- 60 talet var bönder med egen skog tvungna betala skatt för denna möjlighet att elda med egen ved antingen dom utnyttjade det eller ej. Efter Suezkrisen kostade dieseloljan 14-18 öre litern så de flesta monterade oljeaggregat i sina gamla dåliga vedspisar. Hos min kusin hade dom oljebrännaren inne i köket - spisen stod ju där. I skogen låg vindfällorna o röttnade!
Jag köper min lövmassaved av grannen. Transport ca 5 km. Veden skulle annars transporterats till Värö Bruk 150 - 200 km bort. Eldar i en Baxi Innova med över 90 % verkningsgrad. 2x750 liter ack.tankar
( hade velat haft mer, men ingen plats). Är sams (tror jag) med alla grannar o ber dem informera mig om dom har problem min rök - ingen har klagat och många av dom eldar själv i gamla kaminer. Är jag en dålig människa?
Och nikasp tillverkaren rekommenderar att inte veden skall vara för torr! ca 20% är lagom. Konstigt, jag skulle vilja haft 0% så att ingen energi går åt till att koka vatten. Fick en " förklaring" av en kaminsäljare på en mässa: " Jo förstår du, vår kamin har så hög förbränningstemperatur att vattnet delas upp i väte o syre - väte brinner ju bra och syret behövs ju till förbränningen"
nikasp, jag saknar dina kommentarer till de senaste 10 - 15 inläggen. Har gett upp ?
Nu skall jag gå o göra dagens inlägg

WillB #105 . Vart tar partiklarna från normalt däck/väg (utan dubbar) slitage vägen? Och allt från bromsbelägg/skivor?
Skivorna är nog inget stort problem - de rostar nog bört i lungorna på folk, men de andra partiklarna i nanostorlek och mindre.
Skivorna är nog inget stort problem - de rostar nog bört i lungorna på folk, men de andra partiklarna i nanostorlek och mindre.
Det största problemet med vedeldning är när folk eldar i riktigt gamla pannor med sjävdrag, pyreldar med dålig lufttillförsel.
Eller eldar i gammaldags vedkaminer. Sånt kan man göra på landsbygden eller glesare bebyggda delar av landet och inte i städer.
Med rätt eldstad, rätt teknik och torr ved är det inte ett bekymmer ens i tätbebyggda områden.
Eller eldar i gammaldags vedkaminer. Sånt kan man göra på landsbygden eller glesare bebyggda delar av landet och inte i städer.
Med rätt eldstad, rätt teknik och torr ved är det inte ett bekymmer ens i tätbebyggda områden.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om man ska va ärlig så är det är fullt möjligt att dö av röken från en panna av 2017 årsmodell.Huddingebo skrev:Det största problemet med vedeldning är när folk eldar i riktigt gamla pannor med sjävdrag, pyreldar med dålig lufttillförsel.
Vet inte om du noterat det men livslängden för 100 år sedan var kortare. Förstår att ni inte vill ha högre kostnad för uppvärmning men det stå då för att du skiter i vad ditt vedeldande försämrar luftkvaliten för andra. Blir ju tramsigt med alla dessa känslor och tyckande som försöker formuleras som fakta.
1- vedeldande ger partikelutsläpp
2- partiklar i luften påverkar människors hälsa och livskvalitet negativt. Det handlar inte om doften.
3- vedeldning i hushåll är inte nödvändigt. Det finns andra metoder som ger mindre utsläpp av partiklar. Partikelmängden kan sänkas även genom filter men inte lika bra som vid stordrift. Frågan blir vilken nivå vi måste ner till, inte om det är ett problem eller inte. Se 1 och 2.
4- andra metoder för uppvärmning har negativa effekter och kan och ska ifrågasättas. Resonemanget "men han då" är inget argument. Det finns alltid någon som gör något värre och med det tankesättet åker lillebror på stryk varje dag. Att kontrollen av gifter i de sopor som eldas bör förbättras är inget argument mot att partiklar från vedeldning dödar.
Sen kommer varje individ göra det som är bäst för en själv, vilket vi som samhälle skyddar oss från genom lagstiftare, tjänstemän och forskare som arbetar för det allmännas bästa. Åk till vilken serbisk bergsby som helst och se hur de mår på vintern med sitt vedeldande. De tycker inte heller att det är ett problem men barnen har alla "vinterastma".
2- partiklar i luften påverkar människors hälsa och livskvalitet negativt. Det handlar inte om doften.
3- vedeldning i hushåll är inte nödvändigt. Det finns andra metoder som ger mindre utsläpp av partiklar. Partikelmängden kan sänkas även genom filter men inte lika bra som vid stordrift. Frågan blir vilken nivå vi måste ner till, inte om det är ett problem eller inte. Se 1 och 2.
4- andra metoder för uppvärmning har negativa effekter och kan och ska ifrågasättas. Resonemanget "men han då" är inget argument. Det finns alltid någon som gör något värre och med det tankesättet åker lillebror på stryk varje dag. Att kontrollen av gifter i de sopor som eldas bör förbättras är inget argument mot att partiklar från vedeldning dödar.
Sen kommer varje individ göra det som är bäst för en själv, vilket vi som samhälle skyddar oss från genom lagstiftare, tjänstemän och forskare som arbetar för det allmännas bästa. Åk till vilken serbisk bergsby som helst och se hur de mår på vintern med sitt vedeldande. De tycker inte heller att det är ett problem men barnen har alla "vinterastma".
Redigerat:
-fordonskörning ger partikelutsläpp
-partiklar i luften påverkar människors hälsa och livskvalitet negativt. Det handlar inte om doften
-Fordonskörning i stadsmiljö är inte nödvändigt, det går att gå
-andra metoder att transportera sig har negativa effekter och kan och ska ifrågasättas.
Osv.
Går att tillämpa på det mesta!
ALLT är farligt och man bör därför ALLTID se till så att man gör det på ett sätt som har så lite påverkan på miljö & hälsa som är rimligt.
😇
-partiklar i luften påverkar människors hälsa och livskvalitet negativt. Det handlar inte om doften
-Fordonskörning i stadsmiljö är inte nödvändigt, det går att gå
-andra metoder att transportera sig har negativa effekter och kan och ska ifrågasättas.
Osv.
Går att tillämpa på det mesta!
ALLT är farligt och man bör därför ALLTID se till så att man gör det på ett sätt som har så lite påverkan på miljö & hälsa som är rimligt.
😇
Beklämmande att läsa många av kommentarerna. Det har tyvärr alltid funnits folk som inte accepterat fakta. Att jorden är rund, att klimatet påverkas av koldioxid, att det inte är nyttigt med Hormoslyr, etc., etc., etc.....Och ännu svårare tycks det bli då det påverkar den personliga ekonomin. Vad är det ni inte fattar? Att cancerogena ämnen orsakar cancer? Att små partiklar i luften orsakar hjärtinfarkt? Heder åt "Byggahus" och Elina som sprider denna kunskap!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja...jag vill ha så billig uppvärmning som möjlig.....och min slutsats är att våra lagstiftare har gjort det miljövänligaste alternativet till det billigaste.lavin skrev:Vet inte om du noterat det men livslängden för 100 år sedan var kortare. Förstår att ni inte vill ha högre kostnad för uppvärmning men det stå då för att du skiter i vad ditt vedeldande försämrar luftkvaliten för andra. Blir ju tramsigt med alla dessa känslor och tyckande som försöker formuleras som fakta.
Nej det är inte bra att andas in rök och att andas in stora mängder rök är skadlig/dödligt ja. Men alla form av uppvärmning har någon form av påverkan på var planet och säg någon som har mindre inverkan än ved. (Förutom att bo i en grott = direktverkande bergvärme.)
useless skrev:
Här har vi problemet i debatten.lavin skrev:Vet inte om du noterat det men livslängden för 100 år sedan var kortare. Förstår att ni inte vill ha högre kostnad för uppvärmning men det stå då för att du skiter i vad ditt vedeldande försämrar luftkvaliten för andra. Blir ju tramsigt med alla dessa känslor och tyckande som försöker formuleras som fakta.
1- vedeldande ger partikelutsläpp .
Det skiljer ENORMT mycket i partickelutsläpp mellan olika eldstäder och det som framförallt försämrar luften är undermåliga braskaminer. Som inte sällan myseldas på låg effekt för att inte ge för snabb värmeutveckling i det egna vardagsrummet.
Förbjud de då så är problemet ur världen.
Många undersökningar är dessutom gjorde i Norge som har en annan eldtradition. Eldstäderna är ofta gamla gjutna saker och med dålig förbränning, sämre än våra usla 80tals braskaminer.
En modern vedpanna med keramisk brännkammare har ett mycket ringa partickelutsläpp och är en utmärkt miljövänlig lösning. Luktfri och ren.
Redigerat: