24 218 läst ·
228 svar
24k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
Att man tilläggsvärmer med ved när man har t.ex. bergsvärme kommer säkerligen att beskattas, men att fortsätta elda upp en massa trä i majbrasor kommer inte att begränsas, fast å andra sidan så är det väl kränkande att hålla på svenska traditioner så majbrasan kanske försvinner fast inte för att den är en koldioxid generator...
Japp låt bli att skaffa barn så minskas koldioxid utsläppen drastisktgäst skrev:Beklämmande att läsa många av kommentarerna. Det har tyvärr alltid funnits folk som inte accepterat fakta. Att jorden är rund, att klimatet påverkas av koldioxid, att det inte är nyttigt med Hormoslyr, etc., etc., etc.....Och ännu svårare tycks det bli då det påverkar den personliga ekonomin. Vad är det ni inte fattar? Att cancerogena ämnen orsakar cancer? Att små partiklar i luften orsakar hjärtinfarkt? Heder åt "Byggahus" och Elina som sprider denna kunskap!
Jag satte in en kamin där oljepannan stod (som jag bytte när jag köpte huset för 15 år sedan). Eldar rätt ved med bra förbränning, lång skorsten (15m) så att majoriteten av energin tas till vara med mycket lite partiklar. Får alltid beröm av sotaren för den fina förbränningen. (har bergsvärme och tillskottseldar vid utetemperaturer under -5˚C)
Grannen däremot, som har 100% vedeldning i sitt myresjöhus, kör med blöt ved då han är för lat för att lagra den ordentligt, kort skorsten och mycket sur rök, där det säkerligen inte är CO2 som är största resultatet utan svavel och annat skit.
Skillnad på vedeldning och vedeldning!
Grannen däremot, som har 100% vedeldning i sitt myresjöhus, kör med blöt ved då han är för lat för att lagra den ordentligt, kort skorsten och mycket sur rök, där det säkerligen inte är CO2 som är största resultatet utan svavel och annat skit.
Skillnad på vedeldning och vedeldning!
Jag har gett upp i den måtta att jag inte har tid med BH just nu, två småbarn och sambo 
Jag tror att ni som tycker att det är helt ofarligt hänger upp hela argumentationen på att nya pannor mot ackumulator är relativt OK medan jag diskuterar utifrån dels trådstartarens påstående som stämmer. Ca 1000 pers dör pga vedeldning per år och det är ju dåligt. Och dessutom så är ju beståndet till största del gamla risiga pannor som skickar ut en massa oförbränt.
Fick jag bestämma, och det får jag ju inte, så skulle man nog inte elda ved småskaligt. Känns lite som att stå med bilen på tomgång fast höst-vår istället och inte bara några minuter här och där.
Jag tror att ni som tycker att det är helt ofarligt hänger upp hela argumentationen på att nya pannor mot ackumulator är relativt OK medan jag diskuterar utifrån dels trådstartarens påstående som stämmer. Ca 1000 pers dör pga vedeldning per år och det är ju dåligt. Och dessutom så är ju beståndet till största del gamla risiga pannor som skickar ut en massa oförbränt.
Fick jag bestämma, och det får jag ju inte, så skulle man nog inte elda ved småskaligt. Känns lite som att stå med bilen på tomgång fast höst-vår istället och inte bara några minuter här och där.
BGA skrev:
Klart det är skillnad på vedeldning och vedeldning.
Jag är stolt vedeldare. Jag har alltid minst ca 60m² under plåt "i fall att".
Veden köpes på stock av den lokala bonden. Närodlad ved som eldas i hög temperatur kan aldrig vara fel,
Jag är stolt vedeldare. Jag har alltid minst ca 60m² under plåt "i fall att".
Veden köpes på stock av den lokala bonden. Närodlad ved som eldas i hög temperatur kan aldrig vara fel,
Jag tänker ju på mig själv....!Polos skrev:
Undrar just hur många skattekronor jag snuvar staten på att byta rörtjänster med bonden för ved och plogning.....
Men jag betalar skatt för varje krona jag tjänar 07,00-16-00 så det är inget synd om svetsaren Stefan.
Det är ju som ni skriver i de senaste inläggen.: bra vedeldning- modern panna mot rejäla ack.tankar, bra ved, röken (vid start) gär inte in till granne elller bebygelse. Dålig eldning: gamla ineffektiva pannor/kaminer, dålig ved, mkt tung (kall) mörk rök som slår ner hela tiden -grannarna irriterde.
Den senare typen skall förbjudas. Dom förstör ju bara för dom som sköter sig!
Roligt att du är med igen nikasp
Den senare typen skall förbjudas. Dom förstör ju bara för dom som sköter sig!
Roligt att du är med igen nikasp
Jag håller med fullständigt! Det kan inte vara så svårt kan jag tycka. Bara att ge uppdrag åt sotarna att rapportera in vilka spisar folk har. Därefter får man ett brev från staten om att man har x år på sig att byta till bättre eldstad eller få pluggad skorsten.BGA skrev:
Dessutom kan sotarn säkert se hur det eldas i dessa spisar också. Dåligt förbränd ved lämnar ju mer spår än bra ved. Finns säkert nån bra avgift för slarveldning!
Kakelugnar och rörspisar vette tusan hur man ska göra med dock. Det är ett större arbete att mura om en kakelugn än att sätta in en ny insats/kamin. Dock kan man kanske ge ett special-ROT för detta samt kräva att kakelugnen får en uppdaterad brännkammare. Se tex Utvärdering av nytt förbränningsrum - Traditionella och befintliga Kakelugnar
Nästa gång du ska någonstans, gå eller cykla!! Att sätta dej i bilen och köra är bara en risk för att folk ska dö, båda från dina avgaser och från att du kan köra på dem. Logiken du resonerar enligt, eller?!Polos skrev:
Ja resonera som en 5 åring det hjälper säkert 👍.Skrot-Nisse skrev:
Nu är det inte bil denna tråd handlar om.
Jag resonerar ju på den nivå du lagt, om du är 5 år eller inte vet jag inte...Polos skrev:
Jo, faktiskt handlar det om just trafiken, läs original inlägget!
"Luftföroreningar från vedeldning är minst lika farligt som utsläpp från trafiken."
Nu tycker jag att du inte heller resonerar väldigt vuxet.Polos skrev:
Om jag sammanfattar diskussionen fram till nu handlade den om följande saker:
- Hur noggrann är undersökningen, och då kom vi fram till att den inte baseras på exakta mätningar av vedeldningens effekter men om antaganden och beräkningar med schablonvärden. Inte nödvändigtvis fel resultat, men i alla fall med stor osäkerhet.
- Det finns folk som tycker att man ska förbjuda all vedeldning eftersom folk dör av det
- Det finns folk som inte vill förbjuda vedeldning men i alla fall vill minska utsläppen genom att förbjuda de sämsta anläggningar eller genom att lagstifta rökgasrening. Enligt siffror som länkades till i tråden skulle det minimera utsläppen (faktor 10?)
Min fråga till Polos är då. Vem av båda sidorna resonerar som en 5-åring?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Även om vissa inte vill låtsas om det så har jag för mig att även pannor av årsmodell 2017 släpper ut cancerogener även om de eldas mot akumulatortank? Har jag fel?