Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Jo men nu är ju Ukrainas flygvapen inte intresserade av JAS i närtid
Du har ju inte läst det du länkar till. :)
Låt mig skriva på lättläst svenska för dig:
Flygplan är krångliga maskiner.
Man köper dom inte på Ica.
Det tar tid innan man får dom efter man köpt.
Och dessutom är dom inte ens köpta än.

Så du har helt missförstått vad som står det du länkar till. ;)

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Att hon gjorde sina första steg i karriären under den kommunistiska diktaturen i DDR samtidigt som Putin var agent för Sovjets KGB i DDR.
Detta är ju komplett bullshit. Bara för att hon är uppvuxen i DDR? Då misstänkliggör du miljontals andra som har samma attribut. Hon gick in i politiken först efter murens fall 1989 som andra talesperson för den då nyvalda östtyska regeringen, den första demokratiskt valda. Knappast på Putins sida.
Du kan hålla dina konsprationsteorier för dig själva.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Att hon gjorde sina första steg i karriären under den kommunistiska diktaturen i DDR samtidigt som Putin var agent för Sovjets KGB i DDR.
Hon var väl miljöminister i Östtysklands sista regering innan återföreningen, om jag minns rätt. Det var väl efter Putins tid i Östtyskland och efter kommunismen.

Däremot har hon garanterat kommit i kontakt med massor av ryssar under uppväxten och i arbetslivet. Det finns många trevliga ryssar och på 80-talet var inte Sovjetunionen alls lika blodtörstiga som under Stalin. Merkel kan ha haft positiva upplevelser av landet och bra personliga kontakter. Putin är mycket brutalare än Gorbatjov var.

O [old rusty] skrev:
Du har ju inte läst det du länkar till. :)
Låt mig skriva på lättläst svenska för dig:
Det tar tid innan man får dom efter man köpt.
Och dessutom är dom inte ens köpta än.

Så du har helt missförstått vad som står det du länkar till. ;)
Man ser ju inte behovet eller att det ens skulle vara möjligt i närtid sen är det nog mest artiga förklaringar.

"Några Jas Gripen kommer inte att levereras till Ukraina inom en överskådlig framtid. Det säger Jurij Ihnat, talesperson för Ukrainas flygvapen, i en tv-intervju enligt statliga Ukrinform."

O [old rusty] skrev:
Men, det var ju det Ryssland påstod vid invasionen av Donbas 2014? Man hade ingen aaaning om var "rebellerna" fått sina avancerade vapen ifrån. Ryska luftvärnssystem och stridsvagnar gick att köpa var som helst. Allt gick ju att köpa på närmaste stormarknad enligt dem.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Man ser ju inte behovet eller att det ens skulle vara möjligt i närtid sen är det nog mest artiga förklaringar.

"Några Jas Gripen kommer inte att levereras till Ukraina inom en överskådlig framtid. Det säger Jurij Ihnat, talesperson för Ukrainas flygvapen, i en tv-intervju enligt statliga Ukrinform."
Det står inget i det du länkar som betyder att man inte ser behovet!
Det är väl ingen som tror att några JAS kommer att levereras i år (=närtid).
Och vilket tidsintervall tror du att Ihnat menar med "överskådlig framtid"?
Han kanske menar 6 månader, lever man i ett krig så ser man inte så långt fram eftersom situationen kan ändras så fort.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:

Det är inte så konstigt att dina analyser så ofta slår fel, du läser något som inte står.

Det blir inte 7 rätt på Lotto för mig i närtid, betyder inte att jag inte vill ha det.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är ju komplett bullshit. Bara för att hon är uppvuxen i DDR? Då misstänkliggör du miljontals andra som har samma attribut. Hon gick in i politiken först efter murens fall 1989 som andra talesperson för den då nyvalda östtyska regeringen, den första demokratiskt valda. Knappast på Putins sida.
Du kan hålla dina konsprationsteorier för dig själva.
Det intressanta är att Merkel är född i Hamburg 1954, så hennes föräldrar var antagligen övertygade kommunister, för att flytta till diktaturen DDR.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det intressanta är att Merkel är född i Hamburg 1954, så hennes föräldrar var antagligen övertygade kommunister, för att flytta till diktaturen DDR.
Merkels familj flyttade till DDR 1954 och pappan tog en tjänst som präst i byn Quitzow, efter att ha studerat teologi bl a på universiteten Hamburg och Bielefeld. Knappast en övertygad kommunist. 1954 var gränsen fortfarande öppen och folk flyttade både österut och västerut, fast de flesta västerut.
Läs på ordentligt!

Och tänk på: Merkel och Putin kunde tala med varandra på tre språk!! Mycket misstänkligt!

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Angela Merkel talar ryska språket fullkomligt flytande och har alltid varit mån om ett gott förhållande till Ryssland.
Fast jag är så gott som säker på det handlar om naivitet och orealistisk fredsidealism. Inte landsförräderi. Om man följer med hennes verksamhet över en längre tid så tycker jag mig se tydliga tecken på naiv idealism.

Förövrigt ser jag fram emot att de frysta ryska tillgångarna börjar användas för att direkt finansiera Ukrainas vapenköp. Det kommer att sända en välbehövlig svallvåg genom hela finansmarknaden.
Det är verkligen på tiden att politikerna sätter ned foten och demonstrerar för hela finansbranschen att det är riskabelt att investera i krigiska diktaturer. Det är också på tiden att politikerna demonstrerar att kapitalet existerar endast på folkets och de folkvaldas nåder och att kapitalet därför måste underordna sig både internationell och nationell lagstiftning.
På kort sikt kommer naturligtvis en del finansherrar att få hjärnblödning av ilska medan vissa andra finansherrar skiter ned sig av skräck, men på lång sikt när byxorna är tvättade och de döda begravda kommer det här sannolikt att resultera i en stabilare och friskare finansmarknad, något som de flesta vinner på.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pmd och 11 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Och tänk på: Merkel och Putin kunde tala med varandra på tre språk!! Mycket misstänkligt!
Och ändå använde de tolkar vid alla officiella möten...
ännu mer misstänkligt! 🤔

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D
Som heimlaga skrev Merkel var naiv kanske och godtrogen.

Hon hade förhoppning att handel byggde broar och fred.
Hela EU tänket bygger på samma ideologier så hon var inte ensam.
Tysklands stora misstag var att göra sig beroende av Rysk gas och olja samt stänga kärnkraftverken.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Tänk på att gas används till att värma hus och laga mat utanför Sverige. Vi är lite ovanliga med att ha allt på el.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det jag främst har vänt mig mot är det kollektiva skuldbeläggandet av den vanlige ryssen som har föga att göra med regimen och i viss mån kan ses som ett offer för densamma. Minns Expressens Jens Liljestrands krönika där han uttryckte äckel av att höra ryska samt känner en impuls att trakassera ryska turister.
I Västerås kräver det politiska styret att den ryskortodoxa kyrkan ska expropieras med hänvisning till att den är trogen Moskvapatriarkatet.
Vi har moskeer vars imamer svurit trohetsed till Islamiska staten men där vore det omöjligt att vidta åtgärder. Vidare kräver Socialdemokraterna visumstopp för samtliga ryska medborgare.
I alla andra fall skulle det skrikas högljutt om rasism och kollektiv bestraffning men i fallet Ryssland verkar det vara tillåtet. Det finns ett flertal lika hårda diktaturer men där är det ingen kollektiv bestraffning utan medborgare från dessa tas emot med öppna armar som flyktingar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
RoTe
B Bitterhetsakademin skrev:
Det jag främst har vänt mig mot är det kollektiva skuldbeläggandet av den vanlige ryssen som har föga att göra med regimen och i viss mån kan ses som ett offer för densamma. Minns Expressens Jens Liljestrands krönika där han uttryckte äckel av att höra ryska samt känner en impuls att trakassera ryska turister.
I Västerås kräver det politiska styret att den ryskortodoxa kyrkan ska expropieras med hänvisning till att den är trogen Moskvapatriarkatet.
Vi har moskeer vars imamer svurit trohetsed till Islamiska staten men där vore det omöjligt att vidta åtgärder. Vidare kräver Socialdemokraterna visumstopp för samtliga ryska medborgare.
I alla andra fall skulle det skrikas högljutt om rasism och kollektiv bestraffning men i fallet Ryssland verkar det vara tillåtet. Det finns ett flertal lika hårda diktaturer men där är det ingen kollektiv bestraffning utan medborgare från dessa tas emot med öppna armar som flyktingar.
Ja det är läskigt hur fort saker blir till sektbeteende, svt skriver om en nioårig flicka, som inte ens är ryss, som blir misshandlad och trakaserad i skolan av, högst troligt barn till rysshatare som bara tar efter dom vuxna. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...i-skolan-sa-till-mamma-att-jag-orkar-inte-mer

• Ledsen
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.