16 590 läst ·
783 svar
17k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Hur ska mer pengar hjälpa Ukraina?
Det är knappast så att vapenindustrin inte har att göra. Det spelar ingen roll hur mycket hur mycket pengar man kastar över den, missilerna blir inte fler, bara dyrare.
Min bild är att västvärlden inte längre har någon nämnvärd industriell kapacitet att producera militärt material i tillräcklig kapacitet. Industri och tillverkning i allmänhet är något vi skeppat utomlands. Vi vet redan att USA har problem med att mycket av tillverkning och råvaror (sällsynta jordartsmetaller) som behövs i militärindustrin kommer från Kina. Det senaste var väl att de har stoppat exporten av dessa jordartsmetaller som ämnar att gå till militära ändamål? Varför skulle inte Kina göra samma sak mot EU? Oavsett så innebär detta konkret att USA kan inte bedriva krig utan Kinas välsignelse.
Beslagta Rysslands valutareserv? Inte helt genomtänkt. Vi såg hur omvärlden reagerade när USA frös Rysslands utländska valutareserv.
Det är knappast så att vapenindustrin inte har att göra. Det spelar ingen roll hur mycket hur mycket pengar man kastar över den, missilerna blir inte fler, bara dyrare.
Min bild är att västvärlden inte längre har någon nämnvärd industriell kapacitet att producera militärt material i tillräcklig kapacitet. Industri och tillverkning i allmänhet är något vi skeppat utomlands. Vi vet redan att USA har problem med att mycket av tillverkning och råvaror (sällsynta jordartsmetaller) som behövs i militärindustrin kommer från Kina. Det senaste var väl att de har stoppat exporten av dessa jordartsmetaller som ämnar att gå till militära ändamål? Varför skulle inte Kina göra samma sak mot EU? Oavsett så innebär detta konkret att USA kan inte bedriva krig utan Kinas välsignelse.
Beslagta Rysslands valutareserv? Inte helt genomtänkt. Vi såg hur omvärlden reagerade när USA frös Rysslands utländska valutareserv.
Jo, jag tänkte på det och du blandar ihop saker, “internationell” med “global konsensus”, vilket inte är samma sak.Intet skrev:
Du skrev "internationell". Vilket du tydligen menar en liten grupp länder. Utanför Europa får bara Japan, Kanada och USA vara med. Asien, Sydamerika, Osianien och Afrika är tydligen inte tillräckligt "Internationella" för att platsa i ditt lilla hopkok av ryggdunkare.
Nu nämnde jag inte säkerhetsrådet utan FN-s medlemsstater men de är väl lite väl "internationella" för din smak och kan ju rösta "fel" och så kan vi naturligtvis inte ha det.😄
Med Frankrike åsåg jag att de vill nog hellre att tjuvgodset skall betala Mirage istället för JAS. Redan där lär det bli konflikt..
Tror du verkligen att Kanada, USA och Japan skulle rösta för ett prejudikat att en minoritet självutnämnda världspoliser skulle få norpa åt sig pengar lite som de tycker?
Och hur går det nästa gång USA invaderar något försvarslösa land. Skall USA då rösta för att deras egna pengar skall beslagtas?
Hade du tänkt dig att beslutet skall vara enhälligt eller räcker det med majoritetsbeslut?
Så, nej. Det går inte utan Rysk välsignelse.
Inte ens med ditt eget "internationella"😁 drömlag.
Sedan lär det inte dröja länge innan de inte så "internationella" länderna som representerar merparten av befolkningen sätter ihop en egen domstol och då blir det liv i luckan.😬
Du tänkte inte på det heller, kan jag tro?
Internationell samordning betyder att flera suveräna stater samarbetar inte att man måste ha med hela planeten, inklusive de som stöttar angriparen.
Att EU och G7 agerar tillsammans är internationellt. Förstår du nu?
Och nej, det blir inget “prejudikat för godtycklig plundring” beslutet gäller en stat som brutit mot FN-stadgan och där ansvaret redan är fastslaget.
Så jo, det går alldeles utmärkt utan rysk välsignelse, det kallas konsekvens, inte kolonialism.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Håller med om att samma måttstock bör användas för alla. Sen kommer förstås en försvarlig mängd vatniks skrika som stuckna grisar ändå när det visar sig att olika brott är olika grova, men det är förstås en annan sak.B Bitterhetsakademin skrev:
Det kommer också visa sig att vi saknar kraft att straffa vissa länder och aktörer, men där sådan kraft finns ska man förstås inte bara peka på Rysslands fel.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Varför skulle vi räkna så? Varför ska vi acceptera Rysslands mobbing av suveräna stater? Jag vet inte om du är rysstroll eller den största ynkryggen i mänsklig historiaIntet skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Men det gjorde vi inte. Om man inte räknar in brist på franska ostar.P paralun skrev:
Ryssarna hade klarat sig bra ändå. Men Tyskland. 🥶 skulle frysa eller svälta ihjäl. Precis som de börjar göra nu när gasepriset fyrdubblats.P paralun skrev: