Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men vad ska man med Gripen till? Stridsflyg används ju knappt eftersom risken för nedskjutning är för stor för båda sidor.

Ukrainas flygvapen dementerade ju snabbt JAS intresset och på lång sikt kan det ju vara aktuellt men då har nog JAS nått pensionsålder.

[länk]

Däremot drönare i massor behöver man samt robotar.
Är det din analys? Många länder vill ha flyg och de fyller en funktion. Jag misstänker att den här analysen är lika korrekt som dina analyser brukar vara. Jag minns hur du i våras (snarare kanske i vintras, strax efter Trump kommit till makten) om att Trump och kineserna hade en plan, med tumskruvar etc så skulle kriget snabbt ta slut. "Det ser lovande ut" upprepade du många gånger. Tumskruvarna var det bara du som såg, men facit är väl tydligt till och med för dig?

Redigerat:
  • Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det din analys? Många länder vill ha flyg och de fyller en funktion. Jag misstänker att den här analysen är lika korrekt som dina analyser brukar vara. Jag minns hur du i våras (snarare kanske i vintras, strax efter Trump kommit till makten) om att Trump och kineserna hade en plan, med tumskruvar etc så skulle kriget snabbt ta slut. "Det är lovande ut' upprepade du många gånger. Tumskruvarna var det bara du som såg, men facit är väl tydligt till och med för dig?
Jo men i kriget i Ukraina har stridsflyg en begränsad funktion

Sen kan det nu vara så att även Kina tröttnat på kriget när man läser om att de ska sluta köpa rysk olja samt likaså Indien,

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
P paralun skrev:

Sen kan det nu vara så att även Kina tröttnat på kriget när man läser om att de ska sluta köpa rysk olja samt likaså Indien,
Det svarta guldet är inte svårsålt om priset är det rätta, det kommer hitta sina köpare om än via mellanhänder som tar sin del av kakan.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svårt veta hur man skulle reagera. Men jag håller inte käft tex på arbetsplats när jag inte håller med. Förlorat ett uppdrag pga det tom
Har stackars lille Anders förlorat ett uppdrag? Ojojoj!
Jag brukar göra en värdering först om mina uppdragsgivare är moraliskt OK men jag nöjer mig ju också med lantvin.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Ryska plan har opererat förhållandevis fritt tills Ukraina fick flyg från Nederländerna etc. Nu måste ryssarna hålla sig på större avstånd.

Bara för att flyget inte är avgörande betyder det inte att det är ointressant
P paralun skrev:
Visst kan det vara så, men avtalet mellan Trump och Kina som du talade om fanns nog aldrig annat än i din fantasi. Så lovande som du envisades med att det var i i februari-mars var det aldrig.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
B Bitterhetsakademin skrev:
Det svarta guldet är inte svårsålt om priset är det rätta, det kommer hitta sina köpare om än via mellanhänder som tar sin del av kakan.
Och vad skulle det ge Ryssland i det långa loppet?
Till vem skulle Ryssland exportera? Nord Korea som också är bankrutt?

Många här verkar tro att Ryssland är något stort och viktigt.

Rysslands ekonomi idag är möjligen i närheten av Italiens eller Texas.

Kina och även lilla Indien i dessa mått väljer nog EU och G7 att göra affärer med då de/vi står för över hälften av världsekonomin och även vilket man inte får glömma 70 % av världens direktinvesteringar.

Ryssland är påväg till att bli ett U-land.

Fairlane Fairlane skrev:
Ryska plan har opererat förhållandevis fritt tills Ukraina fick flyg från Nederländerna etc. Nu måste ryssarna hålla sig på större avstånd.

Bara för att flyget inte är avgörande betyder det inte att det är ointressant

Visst kan det vara så, men avtalet mellan Trump och Kina som du talade om fanns nog aldrig annat än i din fantasi. Så lovande som du envisades med att det var i i februari-mars var det aldrig.
Jo Kina är nog nyckeln till en fred..... samt USA.

P Peter787 skrev:
Glöm inte att Putin troligtvis har/hade Merkel och andra tyska politiker på sin avlöningslista.
Har du någon som helst belägg för detta? Tror du inte att tyska journalister som gräver mycket djupt skulle ha tatt reda på det?
FD förbundskansler Schröder avr/är ju god vän med Putin och jobbade åt gazprom eller Nordstream efter sin kanslerskap men det är ju helt legalt. Om även rätt så opassande.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo Kina är nog nyckeln till en fred..... samt USA.
Ja, men du slingrar sig. Du påstod att Trump hade ett avtal med kineserna och de skulle använda tumskruvar för att få slut på kriget. Kina och USA är givetvis viktiga spelare för att få slut på kriget, men din analys i våras var totalfel.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om det kostar X kr att utvinna oljan och du kan sälja den för 4X kr så är det en fantastisk deal. Om du kan sälja den för 2X är det fortfarande en bra deal, men du tjänar bara en tredjedel av vad du hade gjort om du sålt för 4X.

Olja är billigt redan innan eventuella rabatter.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men vad ska man med Gripen till? Stridsflyg används ju knappt eftersom risken för nedskjutning är för stor för båda sidor.
Imponerande att du vet så mycket bättre vad som behövs än landet som just nu slåss kriget mot motståndaren som vi "alltid" byggt försvaret för. (Väljer att förtränga "den eviga fredens tid" :) )

För det är ju inte vi som kör ner stridsflygplan och ukraina som motvilligt men artigt tar emot, utan det har dom ju bönat och bett om sen starten på den storskaliga invasionen.

Men det är klart du vet bättre.

Jag hoppas att vi äntligen fått lov att skicka ner några smakprov av c/d så lite ryska mördare kan fara dit de hör hemma.

• Gilla
  • Älska
Bhp863 och 9 till
  • Laddar…
P
Merk
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du någon som helst belägg för detta? Tror du inte att tyska journalister som gräver mycket djupt skulle ha tatt reda på det?
FD förbundskansler Schröder avr/är ju god vän med Putin och jobbade åt gazprom eller Nordstream efter sin kanslerskap men det är ju helt legalt. Om även rätt så opassande.
Merkels hantering av gasleveranser och nerläggning av kärnkraften för att säkerställa framtida nödvändighet av ryska gasleveranser är helt klart besvärande.
Att hon gjorde sina första steg i karriären under den kommunistiska diktaturen i DDR samtidigt som Putin var agent för Sovjets KGB i DDR.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Att hon gjorde sina första steg i karriären under den kommunistiska diktaturen i DDR samtidigt som Putin var agent för Sovjets
Aha. Du anar en romans, förstår jag😁.
De lyckliga tu.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Imponerande att du vet så mycket bättre vad som behövs än landet som just nu slåss kriget mot motståndaren som vi "alltid" byggt försvaret för. (Väljer att förtränga "den eviga fredens tid" :) )

För det är ju inte vi som kör ner stridsflygplan och ukraina som motvilligt men artigt tar emot, utan det har dom ju bönat och bett om sen starten på den storskaliga invasionen.

Men det är klart du vet bättre.

Jag hoppas att vi äntligen fått lov att skicka ner några smakprov av c/d så lite ryska mördare kan fara dit de hör hemma.
Jo men nu är ju Ukrainas flygvapen inte intresserade av JAS i närtid

https://omni.se/ukrainas-flygvapen-blir-inga-gripenplan-i-nartid/a/JbKv36

Däremot så behöver man pengar/stöd för nuvarande krigföring mot ryssen plus då missiler.

P
Intet Intet skrev:
Aha. Du anar en romans, förstår jag😁.
De lyckliga tu.
Suck 🥱

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.