Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Denna högmodiga attityd gör mig spyfärdig. Befolkning i diktaturer har sällan en chans att genomföra en demokratisering. De kan kräva demokrati så mycket dom vill men en välorganiserad diktatur har alla medel att kväsa det.
Tror du inte att den vitryska befolkningen kräver demokrati? Hur går det där?
Den västtyska demokratin skapades inte för att folk ville skaka av sig Nazistregimen. Utan genom militärt seger av de allierade och västmakternas vilja att skapa en demokrati så att nazisttankarna skulle torkas ut.
Svårt ja, omöjligt nej. De demokratier vi ser idag, inklusive Sverige har inte alltid varit det.
Visst kan det behövas hjälp utifrån, men om det egna folket inte vill så går det inte. Hade det västtyska folket velat ha en nazist-regim så hade det inte blivit en demokrati. En väldigt stor del av det ryska folket bryr sig inte, eller gillar den "starke mannen" och en tanke på att Ryssland är stort och fint och respekterat av omvärlden (respekterat i betydelsen "rädd för").

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan det behövas hjälp utifrån, men om det egna folket inte vill så går det inte. Hade det västtyska folket velat ha en nazist-regim så hade det inte blivit en demokrati.
Även om jag håller med måste jag lyfta ett varningens finger för att ta de västtyska och japanska exemplen och överföra dem till vår tid. Det finns ingen makt som längre är villig att ta på sig att ockupera ett annat land för att tvinga på det demokrati och sunda värderingar. Detta gjordes tämligen brutalt på västsidan efter andra världskriget. Hade motsvarande hårda behandling av fascistoida vilsna själar gjorts idag hade Greta Thunberg och DN Kultur gått i självspinn så kraftig att vi kunnat ha dem som svängmassa för elnätet.

Vi kanske mäktar med att rädda Ukraina från Ryssland, men vi är som samhälle inte ens nära att vilja rädda ryssarna från Ryssland.

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även om jag håller med måste jag lyfta ett varningens finger för att ta de västtyska och japanska exemplen och överföra dem till vår tid. Det finns ingen makt som längre är villig att ta på sig att ockupera ett annat land för att tvinga på det demokrati och sunda värderingar. Detta gjordes tämligen brutalt på västsidan efter andra världskriget. Hade motsvarande hårda behandling av fascistoida vilsna själar gjorts idag hade Greta Thunberg och DN Kultur gått i självspinn så kraftig att vi kunnat ha dem som svängmassa för elnätet.

Vi kanske mäktar med att rädda Ukraina från Ryssland, men vi är som samhälle inte ens nära att vilja rädda ryssarna från Ryssland.
Ska vi få en varaktig fred måste tyvärr ryssland förlora lika stort som Nazityskland gjorde. En lightweight fred och vi är tillbaka på ruta 0 om 10 till 50 år

• Gilla
Bhp863 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane

Nej det är riktigt, men framförallt för att en stor del av den ryska befolkningen verkar nöjda med vad de har för ledning, vilket fortsatt får mig att anse att de har ett ansvar för sin regim.

• Gilla
pmd och 9 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det jag främst har vänt mig mot är det kollektiva skuldbeläggandet av den vanlige ryssen som har föga att göra med regimen och i viss mån kan ses som ett offer för densamma. Minns Expressens Jens Liljestrands krönika där han uttryckte äckel av att höra ryska samt känner en impuls att trakassera ryska turister.
I Västerås kräver det politiska styret att den ryskortodoxa kyrkan ska expropieras med hänvisning till att den är trogen Moskvapatriarkatet.
Vi har moskeer vars imamer svurit trohetsed till Islamiska staten men där vore det omöjligt att vidta åtgärder. Vidare kräver Socialdemokraterna visumstopp för samtliga ryska medborgare.
I alla andra fall skulle det skrikas högljutt om rasism och kollektiv bestraffning men i fallet Ryssland verkar det vara tillåtet. Det finns ett flertal lika hårda diktaturer men där är det ingen kollektiv bestraffning utan medborgare från dessa tas emot med öppna armar som flyktingar.
Nu råkar det händelsevis vara så att den ryskortodoxa kyrkan i Västerås är idealiskt belägen för att spana på ett militärt skyddsobjekt samtidigt som prästerskapet som skickas dit har en del egendomliga kontakter med den ryska underrättelsetjänsten.
Det är på grund av de misstankarna som kyrkan bör exproprierar. Inte på grund av sina kontakter till moskvapatriarkatet. Håll dig till verkligheten.

"Skuldbeläggandet av den vanlige ryssen" är ett centralt tema i den ryska regimens exportpropaganda. Enligt vanliga ryssar är det inget större problem förutom enskilda galningar.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Ja, och frågan är om ryssarna själva anser att de borde räddas?

Ett stort misstag gjordes i väst när vi trodde att Ryssland var redo för demokrati och att vi kunde påverka den utvecklingen. Det var logiskt - men fel slutsats.

Imperiedrömmarna går som en återkommande röd tråd genom Rysslands historia. När "specialoperationen" inleddes var det Putins vision om att återställa Rysslands status som stormakt som var målet. Ukraina är en viktig del av Rysslands kultur och historia och det var detta som västvärlden inte förstod.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, och frågan är om ryssarna själva anser att de borde räddas?
Förmodligen inte, men det är inte givet att tyskar och japaner gjorde -45 heller. Men det blev bra.
A Abies koreana skrev:
Imperiedrömmarna går som en återkommande röd tråd genom Rysslands historia. När "specialoperationen" inleddes var det Putins vision om att återställa Rysslands status som stormakt som var målet. Ukraina är en viktig del av Rysslands kultur och historia och det var detta som västvärlden inte förstod.
Tittar vi historiskt var imperiedrömmar vanliga bland en stor mängd folk (eller i alla fall deras ledningar); kan andra utvecklas bort från det så kan även ryssar.

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
J
Tittar vi historiskt var imperiedrömmar vanliga bland en stor mängd folk (eller i alla fall deras ledningar); kan andra utvecklas bort från det så kan även ryssar.
Ta du snacket med Putin😉

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Någon som funderat över varför just Belgien har den absolut största delen av dom frysta tillgångarna?
Själv funderar jag i lite konspiratoriska tankar att kanske belgiska banker varit ett vattenhål för ryska oligarker som velat säkra skumma pengar i Belgiska banker, eftersom dom belgiska bankerna (i min konspiratoriska teori) gjort obefintliga kontroller ang penningtvätt mm.

OM det är så, OM, så borde övriga EU inte dela risken med Belgien och betala ett eventuellt skadestånd från Rysk sida.

J Jansson69 skrev:
Ta du snacket med Putin😉
Naturligtvis kan man tro att det finns hopp för det ryska folket utan att tro detsamma om dess ledare.

Mats-S Mats-S skrev:
Någon som funderat över varför just Belgien har den absolut största delen av dom frysta tillgångarna?
Själv funderar jag i lite konspiratoriska tankar att kanske belgiska banker varit ett vattenhål för ryska oligarker som velat säkra skumma pengar i Belgiska banker, eftersom dom belgiska bankerna (i min konspiratoriska teori) gjort obefintliga kontroller ang penningtvätt mm.

OM det är så, OM, så borde övriga EU inte dela risken med Belgien och betala ett eventuellt skadestånd från Rysk sida.
För att Euroclear, som är clearinginstitut för i princip all europeisk börshandel har sitt säte där. I Euroclear ingår bland annat den tidigare svenska Värdepapperscentralen och det är hos EC medlen finns.

Varför just Belgien? Vet inte, men säkert pga. stabil äganderätt och rimliga skatteregler.

För övrigt tycker jag Belgiens premiärminister har rätt. Det är just genom europeiskt samarbete sånt här kan göras och det vore oskäligt att Belgien skulle ta hela risken.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
J
Naturligtvis kan man tro att det finns hopp för det ryska folket utan att tro detsamma om dess ledare.
Du får tro vad du VILL!

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Mats-S
kan andra utvecklas bort från det så kan även ryssar.
Nope,
Ryssarna har alltid (århundranden tillbaka) varit ett herrefolk och kommer så att förbli i århundranden framåt. Ryssar gillar ledare som Putin, envåldshärskare är det som gäller. Dom som inte instämmer dödas eller kastas i vedervärdiga fängelser.

Nu verkar det som att t.o.m den 100% narcissisten och "wannabediktatorn" Trump har insett att man inte kan ha normala samtal med Putin, eftersom Putin betraktar sådant "trams" som ett svaghetstecken. Det är där vi står nu, och det är på den grunden vi får agera.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du får tro vad du VILL!
Tack, det var generöst av dig. Du får i din tur skratta åt vad du vill.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nope,
Ryssarna har alltid (århundranden tillbaka) varit ett herrefolk och kommer så att förbli i århundranden framåt.
Trams. Så kan lika gärna finnar och samer säga om oss eller många andra om tyskar.

Kulturer kan förändras.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.