18 324 läst ·
783 svar
18k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Är man regimtrogen och verksam i landet är man på goda grunder misstänkt för att vara en del av maskineriet. Det var sant för tyskar på 40-talet och det är sant för ryssar, iranier, eritreaner m.fl. nu. Att låtsas som om vi bara ser på ryssar så är förljuget.B Bitterhetsakademin skrev:
Kulturskribenter har väl aldrig haft särskilt många rätt. Tycker du att han är representativ?B Bitterhetsakademin skrev:
Själv känner jag en exilryss (han har varit utvandrad sen länge); upplever inte att han bemöts med någon direkt aversion av någon. Anekdotiskt förstås, men ändå.
Den ryskortodoxa kyrkan i Västerås är en spionorganisation riktad mot bl.a. Västerås flygplats. Det är mer än att den bara är religiöst Moskvatrogen – det är ett spionnäste.B Bitterhetsakademin skrev:
Håller med om att även den iranska statens religiösa täckmantel borde ryckas av. Att allra minst Säpo har koll vet vi ju dock numera. Men det borde förstås få genomslag även i bidragsstopp och utvisningar.B Bitterhetsakademin skrev:
Vi har visumkrav även mot de länder varifrån vi ser folk som flyktingar, det är därför flyktingvågorna kommit till fots och i bilar snarare än flugit hit då flygbolagen kollar visum. Det är först om de ändå lyckas ta sig hit synen på dem ändras.B Bitterhetsakademin skrev:Vidare kräver Socialdemokraterna visumstopp för samtliga ryska medborgare.
I alla andra fall skulle det skrikas högljutt om rasism och kollektiv bestraffning men i fallet Ryssland verkar det vara tillåtet. Det finns ett flertal lika hårda diktaturer men där är det ingen kollektiv bestraffning utan medborgare från dessa tas emot med öppna armar som flyktingar.
Ett totalstopp? Tja, vilka skulle vi släppa hit och varför? Min bekants mamma? Ännu inte sanktionerade affärsmän?
Sen kanske det ligger något i att det är svårare att beskylla rimlig kritik mot ryssar för att vara rasistisk än om samma kritik riktats mot eritreaner eller saudier. Men då är det det senare som är ett problem, inte kritiken mot ryssarna.
Redigerat:
Vad gäller kyrkan är det problematiskt men kommunen beviljade bygglov så sent som 2017 alltså flera år efter annekteringen av Krim. Kyrkan har kopplingar till ryska staten genom att den finansieras av det statliga företaget Rosatom och Säpo rekommenderade kommunen att avslå ansökan. För kommunen gäller att har man tagit fan i båten får man också ro honom i land, att riva upp ett beviljat bygglov kommer att bli dyrt för skattebetalarna då kyrkan ska ersättas till sitt fulla värde och församlingen säkerligen kommer att yrka ersättning för alla kostnader som uppstår.Nötegårdsgubben skrev:
Är man regimtrogen och verksam i landet är man på goda grunder misstänkt för att vara en del av maskineriet. Det var sant för tyskar på 40-talet och det är sant för ryssar, iranier, eritreaner m.fl. nu. Att låtsas som om vi bara ser på ryssar så är förljuget.
Kulturskribenter har väl aldrig haft särskilt många rätt. Tycker du att han är representativ?
Själv känner jag en exelryss (han har varit utvandrad sen länge); upplever inte att han bemöts med någon direkt aversion av någon. Anekdotidkt förstås, men ändå.
Den ryskortodoxa kyrkan i Västerås är en spionorganisation riktad mot bl.a. Västerås flygplats. Det är mer än att den bara är religiöst Moskvatrogen – det är ett spionfäste.
Håller med om att även den iranska statens religiösa täckmantel borde ryckas av. Att allra minst Säpo har koll vet vi ju dock numera. Men det borde förstås få genomslag även i bidragsstopp och utvisningar.
Vi har visumkrav även mot de länder varifrån vi ser folk som flyktingar, det är därför flyktingvågorna kommit till fots och i bilar snarare än flugit hit då flygbolagen kollar visum. Det är först om de ändå lyckas ta sig hit synen på dem ändras.
Ett totalstopp? Tja, vilka skulle vi släppa hit och varför? Min bekants mamma? Ännu inte sanktionerade affärsmän?
Sen kanske det ligger något i att det är svårare att beskylla rimlig kritik mot ryssar för att vara rasistisk än om samma kritik riktats mot eritreaner eller saudier. Men då är det det senare som är ett problem, inte kritiken mot ryssarna.
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Så du visste att det var en spioncentral men uttryckte dig ändå som om det var den religiösa affilieringen som var ett problem?B Bitterhetsakademin skrev:Vad gäller kyrkan är det problematiskt men kommunen beviljade bygglov så sent som 2017 alltså flera år efter annekteringen av Krim. Kyrkan har kopplingar till ryska staten genom att den finansieras av det statliga företaget Rosatom och Säpo rekommenderade kommunen att avslå ansökan. För kommunen gäller att har man tagit fan i båten får man också ro honom i land, att riva upp ett beviljat bygglov kommer att bli dyrt för skattebetalarna då kyrkan ska ersättas till sitt fulla värde och församlingen säkerligen kommer att yrka ersättning för alla kostnader som uppstår.
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Gäller det även Eskilstuna och giftfabriken? Karlshamn och Nordstream?B Bitterhetsakademin skrev:
Jag har åsikter om båda två, men inte på PBL-grunder.
Ibland är kommuner kassa. Då är det bra om staten kan ta ett nationellt säkerhetsansvar, det är trots allt dess grundfunktion.
Religionsfriheten är omhuldad i Sverige och vad gäller att det skulle vara en spioncentral är det spekulationer om än sannolika som inte kunnat ledas i bevis. Så därför avstod jag i ett redan polariserat läge. Med dagens teknik går det utmärkt att spionera utan att ha en byggnad sexhundra meter från flygplatsen. Vi har också tagit in folk från tveksamt håll in i myndigheter som kunnat sända uppgifter till sina uppdragsgivare i hemlandet så säkerhetsmedvetandet får ibland vika för mångfaldsarbetetNötegårdsgubben skrev:
Du hämtar din information från olika icke kända källor som du skriver av nästan ordagrant, du bör ange dina källor om du har ärliga uppsåt.B Bitterhetsakademin skrev:
https://frihetsnytt.se/s-forslag-oppnar-for-diskriminering-av-ryssar/#:~:text=Socialdemokraterna vill stoppa alla ryska turister vid gränsen,EU ska sluta bevilja visum till ryska turister.
I en nyligen utkommen bok Rysslands hemliga krig mot Sverige författare Patrik Oksanen ägnas flera kapitel åt Moskvapatriarkatet och varför den regimtrogna statskyrkan med 100 medlemmar köper upp fastigheter vid strategiska knutpunkter runt om i Sverige?B Bitterhetsakademin skrev:
Ur boken;
"Moskvapatriarkatet är helt sammanvävt med Kreml och bör ses som de facto en statskyrka. Här görs politisk och religiös ideologi till ett och "de två aktörerna stödjer varandras mål att erbjuda ny mening för en specifik rysk andlighet". I denna väv finns också de ryska säkerhetstjänsterna, militären och oligarker ddddär det som binder samman allt, förutom pengar och makt, ytterst är föreställningen om imperiet och Ryssland som en storslagen försvarare av traditionella värderingar."
https://www.adlibris.com/sv/bok/rys...nformation-och-nyttiga-idioter-9789179654146?
Du har otur, jag läste Oksanens bok för två månader sedan...
Redigerat:
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Nej, slingra dig inte. Du avstod inte. Du sade något helt annat, som inte är sant. Sånt gör man inte om man vill hålla nere konfliktnivån.B Bitterhetsakademin skrev:
QEDB Bitterhetsakademin skrev:
Och ändå infiltrerar Ryssland andra länder på just det viset. Västerås är ett exempel, den finländska skärgården ett annat.B Bitterhetsakademin skrev:
Att de kan spoinera på oss även på andra sätt ska du kanske ta med ryssarna, inte med dem av oss som tar upp sätt de använder.
Jag ser inte att någon försvarat andra säkerhetsluckor, så vad är din poäng? Att vi inte kan göra A för att vi någon gång misslyckats med B?B Bitterhetsakademin skrev:
Efter att läst en hel del om denne man på Samnytt och Flashback är jag tveksam om att han är opartisk. Han verkar ha ett djupt sittande agg mot Ryssland och ser spioner i varje buske. Han uttalade sig tvärsäkert om kabelbrotten och Nord Stream utan att ha täckning för sina påståenden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Även jag anser att Oksanens bok är läsvärd för den som faktiskt vill förstå hur Ryssland fungerar. Förstår man inte tar man fel beslut, vilket vi sett att västerländska ledare gjort under början på 2000-talet.
Högste prästen i ryska kyrkan i Västerås har prisats av SVR (Rysslands utländska underrättelsetjänst) för att ha gjort betydande insatser för SVR. Motsvarande kyrkor i Ukraina förvarade stora mängder vapen och hade förberett för att ta hand om sårade soldater, innan den ryska invasionen.
Om man tror att kyrkan är något religiöst så är man väldigt naiv
Om man inte är intresserad av fakta kan man läsa Samnytt och Flashback istället. Att läsa där och sen klaga på att andra är rasistiska mot ryssar är dock väldigt skenheligt enligt mig så båda de ställena fylls av rasism.
Jag tror att en del av problemet är att många så länge hyllat Putin, man såg upp till en stark man som pekade med hela handen och som dessutom var hård mot homosexualitet och mot invandring (men som är nära allierad med Iran och tidigare med Syrien). Det är svårt för många att släppa den invanda bilden av att han är/var bra.
En stor del av den ryska befolkningen stödjer invasionen av Ryssland, så varför skulle det vara fel att skuldbelägga den? I andra länder har folket försökt göra sig av med sina vedervärdiga ledare, det har inte skett i Ryssland, så jag har inget problem med att hålla dem för ansvariga. Undantag är såklart de som faktiskt vågar protestera.
Högste prästen i ryska kyrkan i Västerås har prisats av SVR (Rysslands utländska underrättelsetjänst) för att ha gjort betydande insatser för SVR. Motsvarande kyrkor i Ukraina förvarade stora mängder vapen och hade förberett för att ta hand om sårade soldater, innan den ryska invasionen.
Om man tror att kyrkan är något religiöst så är man väldigt naiv
Om man inte är intresserad av fakta kan man läsa Samnytt och Flashback istället. Att läsa där och sen klaga på att andra är rasistiska mot ryssar är dock väldigt skenheligt enligt mig så båda de ställena fylls av rasism.
Jag tror att en del av problemet är att många så länge hyllat Putin, man såg upp till en stark man som pekade med hela handen och som dessutom var hård mot homosexualitet och mot invandring (men som är nära allierad med Iran och tidigare med Syrien). Det är svårt för många att släppa den invanda bilden av att han är/var bra.
En stor del av den ryska befolkningen stödjer invasionen av Ryssland, så varför skulle det vara fel att skuldbelägga den? I andra länder har folket försökt göra sig av med sina vedervärdiga ledare, det har inte skett i Ryssland, så jag har inget problem med att hålla dem för ansvariga. Undantag är såklart de som faktiskt vågar protestera.
Medlem
· Uppland
· 2 541 inlägg
Det var stora protester efter valet 2012. De styrande hade lärt sig av de folkliga resningarna som frigjorde länderna i öst- och centraleuropa så de fick protesterna under kontroll. Samma sak efter valet i Belarus 2020. Folket reste sig men Ryssland skickade in folk för att ta kontroll över alla samhällsfunktioner som TV.Fairlane skrev:
Ryssarna hade kunnat rösta på någon annan 2000, 2004 eller 2008 men de röstade för diktatur.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Korrekt, hade glömt att det var protester 2012, men de tvä väl framförallt i de stora städerna. Längre bort i landet, där folk generellt har det sämre, så tycker man tydligen Putin är bra. Det är också därifrån en stor del av soldaterna hämtas, inte från Moskva (bortsett så får de som kritiserar Putin och/eller kriget). 15000 personer som protesterar i Moskva, en stad med 12 miljoner plus invånare är inte så imponerande heller, så jag vidhåller att jag det det ryska folket som medansvariga och tycker det är helt rätt att inte släppa in dem i EU.H HenrikHuslöse skrev:Det var stora protester efter valet 2012. De styrande hade lärt sig av de folkliga resningarna som frigjorde länderna i öst- och centraleuropa så de fick protesterna under kontroll. Samma sak efter valet i Belarus 2020. Folket reste sig men Ryssland skickade in folk för att ta kontroll över alla samhällsfunktioner som TV.
Jag har läst många fantastiska artiklar av Anna-Lena Laurén, som bodde i Ryssland 2006-2023, sen fick hon inte längre visum och flyttade till Ukraina och därefter Tyskland. Hon har många vänner och bekanta i Ryssland, personer som inte förstår varför de inte får åka till London eller Grekland på semester, de är ju inte skyldiga till kriget, helst låtsas de inte om kriget alls.
Ja så är det.H HenrikHuslöse skrev:
Självklart har en befolkning ett ansvar för vad deras styre gör, det är såklart inte lätt när man lever i en diktatur men demokratier skapas genom att befolkningen kräver det, tyvärr något som oftast kräver blodspillan.
Ja, en fantastisk skribent och Rysslandkännare, läser hennes krönikor med glädje och ödmjukhet.Fairlane skrev:
Nyligen utkom hennes bok "Medan kriget pågår finns ingen försoning" som i huvudsak är texter om Ryssland och Ukraina åren 2022 - 2024.
Tidigare finns boken "Sammetsdiktaturen" motstånd och medlöpare i dagens Ryssland.
Båda böckerna kan rekommenderas för de som är intresserade av vår tid och vad som sker strax utanför våra gränser i ett motsägelsefullt land.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Denna högmodiga attityd gör mig spyfärdig. Befolkning i diktaturer har sällan en chans att genomföra en demokratisering. De kan kräva demokrati så mycket dom vill men en välorganiserad diktatur har alla medel att kväsa det.A ajn82 skrev:
Tror du inte att den vitryska befolkningen kräver demokrati? Hur går det där?
Den västtyska demokratin skapades inte för att folk ville skaka av sig Nazistregimen. Utan genom militärt seger av de allierade och västmakternas vilja att skapa en demokrati så att nazisttankarna skulle torkas ut.