16 632 läst ·
783 svar
17k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Min far som är född 1947 och jobbat inom försvaret hela yrkeslivet hatade den eviga freden och nedrustningen. Han förstod ryssen, varför lyssnade man inte på män som honom?A Abies koreana skrev:Nej!
Jodå, jag förstår, jag är finländare om det säger dig något.
Vad gäller det ryska anfallet på en självständig nation så måste gränsen dras någonstans där diplomatin inte längre har någon mottagare. Merkel har fått mycket kritik ( även många andra rutinerade politiker i väst) som trodde att med diplomati, tålamod och ökade affärsförbindelser skulle den ryska björnen så småningom tämjas och bli en del av vår fria värld. Jag trodde också det en gång..
Du har inget som du kan lära mig om Ryssland.
Jo Obama/Merkel skulle ha vingklippt stollen Putin redan 2014 när Krim annekterades så hade Putin aldrig kunna bygga upp sin krigsmakt. Mycket ödesdigert misstag,A Abies koreana skrev:Vad gäller det ryska anfallet på en självständig nation så måste gränsen dras någonstans där diplomatin inte längre har någon mottagare. Merkel har fått mycket kritik ( även många andra rutinerade politiker i väst) som trodde att med diplomati, tålamod och ökade affärsförbindelser skulle den ryska björnen så småningom tämjas och bli en del av vår fria värld. Jag trodde också det en gång..
Du har inget som du kan lära mig om Ryssland.
Du skrev "internationell". Vilket du tydligen menar en liten grupp länder. Utanför Europa får bara Japan, Kanada och USA vara med. Asien, Sydamerika, Osianien och Afrika är tydligen inte tillräckligt "Internationella" för att platsa i ditt lilla hopkok av ryggdunkare.D Danne824 skrev:
Nu nämnde jag inte säkerhetsrådet utan FN-s medlemsstater men de är väl lite väl "internationella" för din smak och kan ju rösta "fel" och så kan vi naturligtvis inte ha det.😄
Med Frankrike åsåg jag att de vill nog hellre att tjuvgodset skall betala Mirage istället för JAS. Redan där lär det bli konflikt..
Tror du verkligen att Kanada, USA och Japan skulle rösta för ett prejudikat att en minoritet självutnämnda världspoliser skulle få norpa åt sig pengar lite som de tycker?
Och hur går det nästa gång USA invaderar något försvarslösa land. Skall USA då rösta för att deras egna pengar skall beslagtas?
Hade du tänkt dig att beslutet skall vara enhälligt eller räcker det med majoritetsbeslut?
Så, nej. Det går inte utan Rysk välsignelse.
Inte ens med ditt eget "internationella"😁 drömlag.
Sedan lär det inte dröja länge innan de inte så "internationella" länderna som representerar merparten av befolkningen sätter ihop en egen domstol och då blir det liv i luckan.😬
Du tänkte inte på det heller, kan jag tro?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jo men nu ser det här usla kriget ut likadant dag efter dagAndersMalmgren skrev:
https://liveuamap.com/
Därför att han nog inte förstod Ryssen mer än sin, vin och barnportionssörplande😀 kronvrak till son och alla andra som inte vill veta. För hur kan man förstå någon man inte vill lyssna på?AndersMalmgren skrev:
Något sådant, skulle jag tro?
Man kan säga mycket om svensk militär men någon egentlig krigserfarenhet, det har vi inte. Som tur är.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Europarådet och den europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna är en bra startpunkt.Intet skrev:
Det finns tydliga brott att döma för, även om straffsanktionen nog är knepigare att påstå att den skulle vara regelbaserad. Förverkande av tillgångar känns dock relativt rimligt att ta till.Intet skrev:
Ja, det är nog lämpligt. Sen Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna trädde ikraft den 3 september 1953 synes rimligt.Intet skrev:
Ja, det är väl inte orimligt att en lägre instans först får döma i frågan. Eller så gör man likt i Nürnberg.Intet skrev:
Vi har en europeisk säkerhetsordning, så vi kan börja här.Intet skrev:
Bygger egna batterier.Intet skrev:
Turkiet är med här. I andra världsdelar finns liknande ordningar.Intet skrev:
Det rör sig för övrigt inte om godtyckligt rån utan om reparativa och eventuellt punitativa skadestånd.
Det får var och en bedöma.Intet skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Historiskt har Sverige vunnit många fler slag mot Ryssland än vi förlorat så förstår inte riktigt vad du menarIntet skrev:
Därför att han nog inte förstod Ryssen mer än sin, vin och barnportionssörplande😀 kronvrak till son och alla andra som inte vill veta. För hur kan man förstå någon man inte vill lyssna på?
Något sådant, skulle jag tro?
Man kan säga mycket om svensk militär men någon egentlig krigserfarenhet, det har vi inte. Som tur är.