Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A Abies koreana skrev:
Nej!

Jodå, jag förstår, jag är finländare om det säger dig något.

Vad gäller det ryska anfallet på en självständig nation så måste gränsen dras någonstans där diplomatin inte längre har någon mottagare. Merkel har fått mycket kritik ( även många andra rutinerade politiker i väst) som trodde att med diplomati, tålamod och ökade affärsförbindelser skulle den ryska björnen så småningom tämjas och bli en del av vår fria värld. Jag trodde också det en gång..

Du har inget som du kan lära mig om Ryssland.
Min far som är född 1947 och jobbat inom försvaret hela yrkeslivet hatade den eviga freden och nedrustningen. Han förstod ryssen, varför lyssnade man inte på män som honom?

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
I vilken domstol skulle Ryssland stämma EU menar ni?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Vad gäller det ryska anfallet på en självständig nation så måste gränsen dras någonstans där diplomatin inte längre har någon mottagare. Merkel har fått mycket kritik ( även många andra rutinerade politiker i väst) som trodde att med diplomati, tålamod och ökade affärsförbindelser skulle den ryska björnen så småningom tämjas och bli en del av vår fria värld. Jag trodde också det en gång..

Du har inget som du kan lära mig om Ryssland.
Jo Obama/Merkel skulle ha vingklippt stollen Putin redan 2014 när Krim annekterades så hade Putin aldrig kunna bygga upp sin krigsmakt. Mycket ödesdigert misstag,

• Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
I praktiken ingen.
Ryssland kan inte stämma EU i någon fungerande domstol.
Det handlar egentligen om att skydda Euroclears rykte

D Danne824 skrev:
FN kommer aldrig enas om något så länge Ryssland har vetorätt det vet alla.

Därför sker det via EU och G7, inte genom FN.
Frankrike har redan ställt sig bakom principen om att använda ryska tillgångar för Ukrainas återuppbyggnad.

Så ja, det går med eller utan rysk välsignelse.
Du skrev "internationell". Vilket du tydligen menar en liten grupp länder. Utanför Europa får bara Japan, Kanada och USA vara med. Asien, Sydamerika, Osianien och Afrika är tydligen inte tillräckligt "Internationella" för att platsa i ditt lilla hopkok av ryggdunkare.

Nu nämnde jag inte säkerhetsrådet utan FN-s medlemsstater men de är väl lite väl "internationella" för din smak och kan ju rösta "fel" och så kan vi naturligtvis inte ha det.😄

Med Frankrike åsåg jag att de vill nog hellre att tjuvgodset skall betala Mirage istället för JAS. Redan där lär det bli konflikt..

Tror du verkligen att Kanada, USA och Japan skulle rösta för ett prejudikat att en minoritet självutnämnda världspoliser skulle få norpa åt sig pengar lite som de tycker?
Och hur går det nästa gång USA invaderar något försvarslösa land. Skall USA då rösta för att deras egna pengar skall beslagtas?
Hade du tänkt dig att beslutet skall vara enhälligt eller räcker det med majoritetsbeslut?

Så, nej. Det går inte utan Rysk välsignelse.
Inte ens med ditt eget "internationella"😁 drömlag.

Sedan lär det inte dröja länge innan de inte så "internationella" länderna som representerar merparten av befolkningen sätter ihop en egen domstol och då blir det liv i luckan.😬

Du tänkte inte på det heller, kan jag tro?

• Haha
  • Arg
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Stockholms handelskammares skiljedomstol är en av världens främsta. Jag tycker vi kan välkomna dem hit.

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stockholms handelskammares skiljedomstol är en av världens främsta. Jag tycker vi kan välkomna dem hit.
Jag tycker att Putin kan komma hem till mig så ordnar jag en snabb informell ståndrätt...

• Haha
Intet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skillnaden är att Ukraina har redan befolkningen på sin sida. De behöver även ryssarna på sin sida. Om några tusentals ryssar dör av vintern i Sibirien utan värme så kan nog det tilta även där.
Jo men nu ser det här usla kriget ut likadant dag efter dag

https://liveuamap.com/

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
Min far som är född 1947 och jobbat inom försvaret hela yrkeslivet hatade den eviga freden och nedrustningen. Han förstod ryssen, varför lyssnade man inte på män som honom?
Därför att han nog inte förstod Ryssen mer än sin, vin och barnportionssörplande😀 kronvrak till son och alla andra som inte vill veta. För hur kan man förstå någon man inte vill lyssna på?
Något sådant, skulle jag tro?

Man kan säga mycket om svensk militär men någon egentlig krigserfarenhet, det har vi inte. Som tur är.

• Arg
RoAd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu ser det här usla kriget ut likadant dag efter dag

[länk]
Fronter ändrar inte ryssarnas bild på kriget. Utan man måste bomba sönder Ryssland precis som ryssland Bombat sönder Ukraina.

Edit: ok, inte precis likadant man kan undvika sjukhus och dagis

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo Obama/Merkel skulle ha vingklippt stollen Putin redan 2014 när Krim annekterades så hade Putin aldrig kunna bygga upp sin krigsmakt. Mycket ödesdigert misstag,
Hur skulle det gått till?

Intet Intet skrev:
Säg mig. Vem skall göra den bedömningen?
Europarådet och den europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna är en bra startpunkt.
Intet Intet skrev:
Hur skall det gå till?
Det finns tydliga brott att döma för, även om straffsanktionen nog är knepigare att påstå att den skulle vara regelbaserad. Förverkande av tillgångar känns dock relativt rimligt att ta till.
Intet Intet skrev:
Skall det gälla retroaktivt och isåfall hur lång tid bakåt?
Ja, det är nog lämpligt. Sen Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna trädde ikraft den 3 september 1953 synes rimligt.
Intet Intet skrev:
Kan beslutet om tvångsindrivning överklagas?
Ja, det är väl inte orimligt att en lägre instans först får döma i frågan. Eller så gör man likt i Nürnberg.
Intet Intet skrev:
Gäller det bara europeiska länder eller skall vi inrätta någon form av VärldsGestapo/Inkvisitor som hittar "uppenbart skyldiga" lite var stans?
Vi har en europeisk säkerhetsordning, så vi kan börja här.
Intet Intet skrev:
Vad gör vi när Kina gör likadant och snor våra pengar?
Bygger egna batterier.
Intet Intet skrev:
Hur gör vi med Turkiet ifall bara europeiska länder får godtyckligt rånas?
Osv. Osv....
Turkiet är med här. I andra världsdelar finns liknande ordningar.

Det rör sig för övrigt inte om godtyckligt rån utan om reparativa och eventuellt punitativa skadestånd.
Intet Intet skrev:
Det märks att du inte tänkt igenom det här särskilt väl. Eller hur?
Det får var och en bedöma.

• Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Därför att han nog inte förstod Ryssen mer än sin, vin och barnportionssörplande😀 kronvrak till son och alla andra som inte vill veta. För hur kan man förstå någon man inte vill lyssna på?
Något sådant, skulle jag tro?

Man kan säga mycket om svensk militär men någon egentlig krigserfarenhet, det har vi inte. Som tur är.
Historiskt har Sverige vunnit många fler slag mot Ryssland än vi förlorat så förstår inte riktigt vad du menar

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag tycker att Putin kan komma hem till mig så ordnar jag en snabb informell ståndrätt...
1.Du begår självmord?
2.Du spricker av högmod?

• Älska
Jansson69
  • Laddar…
Fronter ändrar inte ryssarnas bild på kriget. Utan man måste bomba sönder Ryssland precis som ryssland Bombat sönder Ukraina.

Edit: ok, inte precis likadant man kan undvika sjukhus och dagis
Jo vi får se hur det går med Tomahawk misslierna men Trumpen verkar tveka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.