Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A Abies koreana skrev:
Tack 👍!

Tyvärr bör det sägas i klartext ibland, inte alla förstår....
Så när Obama drev valkampanj och sade att vi måste börja prata med våra fiender. Vilka de än är, så vi kan förstå deras synsätt.
För det fick han fredspriset. Tyckte du att även han var en korkad diktaturmedlöpare?

Tyvärr bör den frågan ställas i klartext ibland. Då inte alla förstår vikten av diplomati.

• Gilla
L A Axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu lyckades inte EU enas om de ryska tillgångarna

"BRYSSELIdag 11:59
EU-ledarnas plan på att använda frysta ryska tillgångar för ett stödpaket till Ukraina på 140 miljarder euro har åter stött på belgisk patrull. Vid torsdagens toppmöte i Bryssel satte Belgiens premiärminister Bart De Wever stopp och hänvisade till juridiska och finansiella risker. Beslutet skjuts nu upp till december, trots Ukrainas snart akuta behov av pengar."

[länk]
Jo men du glömde att man har skjutit på beslut tills december.

De flesta tunga EU-länder tex Tyskland, Frankrike, Polen, Sverige, Baltikum och Nederländerna stöder förslaget.

USA, Kanada och Storbritannien (inom G7) driver samma linje och har redan börjat arbeta fram modeller för hur det kan göras utan att bryta mot internationell rätt.

Det är bara en tidsfråga.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Yes! Etableras en ny europeisk säkerhetsordning där en uppenbart skyldig aggressor kan berövas på tillgångar redan under pågående konflikt och dessa ges till en förorättad part så har vår del av världen blivit lite bättre.

Intet ont som inte har något gott med sig.
Frågan är om dessa tillgångar tillhör ryska staten eller ryska privatpersoner. Det är en stor skilnad.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan är om dessa tillgångar tillhör ryska staten eller ryska privatpersoner. Det är en stor skilnad.
Håller inte med. Ett stort problem med Ryssland är den passiva befolkningen. De måste ut på gator och torg och protestera mot regimen. Därför så bra att Ukraina nu på allvar hotar värmeförsörjningen i Ryssland. En kall vinter med förfrysna ryssar kan ändra bilden av kriget i Ryssland

• Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Håller inte med. Ett stort problem med Ryssland är den passiva befolkningen. De måste ut på gator och torg och protestera mot regimen.
Inte för att jag inte håller med dig, men hur tuff skulle du själv vara om du riskerade 10-15 års fängelse?

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jo men du glömde att man har skjutit på beslut tills december.

De flesta tunga EU-länder tex Tyskland, Frankrike, Polen, Sverige, Baltikum och Nederländerna stöder förslaget.

USA, Kanada och Storbritannien (inom G7) driver samma linje och har redan börjat arbeta fram modeller för hur det kan göras utan att bryta mot internationell rätt.

Det är bara en tidsfråga.
Jo men det måste vara något mer som gör att man nu inte tog ett beslut. Sen är det mycket sannolikt ett kritiskt läge för Ukraina och kommande vinter.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L lat skrev:
Inte för att jag inte håller med dig, men hur tuff skulle du själv vara om du riskerade 10-15 års fängelse?
Svårt veta hur man skulle reagera. Men jag håller inte käft tex på arbetsplats när jag inte håller med. Förlorat ett uppdrag pga det tom

• Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
J
Svårt veta hur man skulle reagera. Men jag håller inte käft tex på arbetsplats när jag inte håller med. Förlorat ett uppdrag pga det tom
Lite skillnad mellan att förlora ett uppdrag och livet som insats🙄

• Gilla
  • Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Nja, det beror på vem som äger tillgången, Ryssland styrs av en diktator som har stöd av en stor grupp oligarker, vilka har mycket av sina tillgångar utanför Ryssland, då inte heller de litar på Putin...
Oligarkernas tillgångar är naturligtvis lovliga att konfiskera, precis som den svenska polisen nu har börjar beslagta de kriminellas tillgångar här i Sverige.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Håller inte med. Ett stort problem med Ryssland är den passiva befolkningen. De måste ut på gator och torg och protestera mot regimen.
En ung kvinna som sjöng nidvisor hotas av tolv år i läger så flertalet anser sig nog ha för mycket att förlora för att gå ut på gatorna och protestera. Sedan revolutionens dagar har repressionen varit hård och de som går emot regimen råkar illa ut. Det är mycket begärt att Ivan och Olga på gatan ska gå mot makten.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Håller inte med. Ett stort problem med Ryssland är den passiva befolkningen. De måste ut på gator och torg och protestera mot regimen. Därför så bra att Ukraina nu på allvar hotar värmeförsörjningen i Ryssland. En kall vinter med förfrysna ryssar kan ändra bilden av kriget i Ryssland
Jo men nu slås ju alla protester brutalt ner i Ryssland.

Sen angående el/värme är det ju samma sak för Ukraina och attackerna med gldbomber samt drönare mot deras infrastruktur,

D
T Thomas_Blekinge skrev:
Jodå, säkert “privata pengar”.

Förmodligen tjänade de sina miljarder på hårt arbete, innovation och fair play inte alls på statliga kontrakt, gasmonopol, korruption och mutor och Putins välsignelse, eller hur?

I Ryssland går gränsen mellan stat och oligark ungefär som mellan vodka och vatten svår att se skilnad , men alla vet vad som dominerar blandningen.

• Gilla
TommyC och 6 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu slås ju alla protester brutalt ner i Ryssland.

Sen angående el/värme är det ju samma sak för Ukraina och attackerna med gldbomber samt drönare mot deras infrastruktur,
Skillnaden är att Ukraina har redan befolkningen på sin sida. De behöver även ryssarna på sin sida. Om några tusentals ryssar dör av vintern i Sibirien utan värme så kan nog det tilta även där.

Intet Intet skrev:
För det fick han fredspriset. Tyckte du att även han var en korkad diktaturmedlöpare?
Nej!

Intet Intet skrev:
Tyvärr bör den frågan ställas i klartext ibland. Då inte alla förstår vikten av diplomati.
Jodå, jag förstår, jag är finländare om det säger dig något.

Vad gäller det ryska anfallet på en självständig nation så måste gränsen dras någonstans där diplomatin inte längre har någon mottagare. Merkel har fått mycket kritik ( även många andra rutinerade politiker i väst) som trodde att med diplomati, tålamod och ökade affärsförbindelser skulle den ryska björnen så småningom tämjas och bli en del av vår fria värld. Jag trodde också det en gång..

Du har inget som du kan lära mig om Ryssland.

• Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men det måste vara något mer som gör att man nu inte tog ett beslut. Sen är det mycket sannolikt ett kritiskt läge för Ukraina och kommande vinter.
Euroclear i Bryssel sitter på majoriteten av de ryska tillgångarna, och Belgien vill inte bli först med att ta den juridiska smällen om Ryssland börjar stämma.

Men politiskt är läget ganska klart beslutet kommer.
Man vill bara ha formalia och skyddsnät på plats sen kommer pengarna att börja rulla, troligen redan i början av 2026.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.