Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R RoAd skrev:
Jag tycker att man ska kalla saker för vad de är, exempelvis en fullskalig invasion för fullskalig invasion.

Du tycker att en korrekt beskrivning av något är propaganda?
Hade det verkligen varit fullskaligt dvs med alla ryska resurser inklusive reserven så hade beskrivningen fullskalig invasion varit sanningsenlig. Redan Goebbels visste att grunden för all propaganda är den ständiga upprepningen vilket svensk msm är ett utmärkt exempel på. En annan sak, och här citerar jag ut minnet för det är länge sedan jag läste den boken: I Mein kampf finns ett citat som lyder,om du ska ljuga så ljug stort, vanligt folk omger sig med små lögner och genomskådar därför inte den stora. Så agerar de flesta politiker över världen, Trump och Putin är flagranta exempel men långt ifrån de enda.

• Arg
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Den lede fi är lömsk, här är ett exempel på Rysslands senaste vapen. I dag uppmärksammar Svt, SR och de flesta tidningar att nunnor från Minsk besökt Sverige och vid flera kyrkor fått stå och sälja hemstickade vantar och matryoshkadockor. De misstänks ha kopplingar till regimen så nu är det slut på försäljningen. Även i Danmark och Norge är nunnor från St Elisabethklostret aktiva.
Ska väl förtydliga att viss media kallar dem för nunnor medan andra säger att det bara är medlemmar i församlingen som stått för försäljningen.

• Två matryoshkadockor med färgglada blommönster, en i blå och en i röd dräkt, placerade mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Hade det verkligen varit fullskaligt dvs med alla ryska resurser inklusive reserven så hade beskrivningen fullskalig invasion varit sanningsenlig.
Enligt SO betyder fullskalig stor och intensiv. Det betyder alltså inte alla resurser och används även om sånt som inte har med krig att göra.
https://svenska.se/tre/?sok=fullskalig.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Och givetvis anser de att man inte bara ska lyssna de hederliga, man måste lyssna på de gängkriminella också!
Ja, givetvis, men bara i en rättssal förstås.

R
Hade det verkligen varit fullskaligt dvs med alla ryska resurser inklusive reserven så hade beskrivningen fullskalig invasion varit sanningsenlig.
Jag förstår att du bör kalla det för en "speciell militär operation", men vi andra är fullt tillfreds med att kalla en spade spade och fortsätter därför att kalla det för en fullständig invasion.

Bara en total idiot tror att man måste ta med hemvärnet för att en invasion ska kallas fullskalig. Nu tror jag inte att du är en total idiot, bara empatilös ryssvurmare som inte drar sig för att tänja på sanningen, så detta får väl klassas som en lögn igen.

• Gilla
  • Ledsen
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
R
Sådär, då var @Intet med på min mycket korta ignore-lista.

Tips, om du blivit avstängd från en tråd i ett ämne ska du nog inte försöka fortsätta diskutera ämnet i PM. Speciellt inte med personer som inte svarar dig, och som bett dig sluta.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag förstår att du bör kalla det för en "speciell militär operation", men vi andra är fullt tillfreds med att kalla en spade spade och fortsätter därför att kalla det för en fullständig invasion.

Bara en total idiot tror att man måste ta med hemvärnet för att en invasion ska kallas fullskalig. Nu tror jag inte att du är en total idiot, bara empatilös ryssvurmare som inte drar sig för att tänja på sanningen, så detta får väl klassas som en lögn igen.
Om Bitterhetsakademin sitter i Ryssland är det säkrast för honom själv att inte använda ordet "krig". Man kan bli fängslad för att ha använt det ordet i Putinparadiset.
Jag tar det här som en indikation på var han bor och arbetar.

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Även om ryssarna har dödat civila i Ukraina och begått andra krigsbrott så är det lite mot det industriellt organiserade mördandet som Tyskarna ägnade sig åt.
Det inte för att dom inte försöker. Tyskar är helt enkelt mycket effektivare och grundligare.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Hade vi, som resten av världen haft en mer distanserad bild av läget, ifall de över huvud taget bryr sig, skulle skulden i bästa fall varit mer oklar och i värsta fall vara NATOs
Man kan förstås intala sig både det ena och det andra med självsuggestion, men för att tro att kriget i Ukraina skulle vara NATO fel krävs nog mer än så. Någon slags hallucinogen drog behövs troligen.
Intet Intet skrev:
Just det. Ukrainas officiella siffror. Vän av demokrati undrar då. -Var är Rysslands officiella siffror. Kan vara bra att ha när vi medborgare självständigt i god demokratisk anda, vill bilda oss vår egen uppfattning.
Varför likställer du demokratin Ukraina med diktaturen Ryssland?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man kan förstås intala sig både det ena och det andra med självsuggestion, men för att tro att kriget i Ukraina skulle vara NATO fel krävs nog mer än så. Någon slags hallucinogen drog behövs troligen.

Varför likställer du demokratin Ukraina med diktaturen Ryssland?
Ska vi vara petiga ges Ukraina hybridstatus och klassas inte som en fullvärdig demokrati.
Enligt Wikipedias artikel "demokratiindex" hamnar Sverige på tredje plats, Israel:31, det av många hatade Ungern under Orban:52, Ukraina:92, och Ryssland på en föga hedrande plats som nummer 150.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om Bitterhetsakademin sitter i Ryssland är det säkrast för honom själv att inte använda ordet "krig". Man kan bli fängslad för att ha använt det ordet i Putinparadiset.
Jag tar det här som en indikation på var han bor och arbetar.
Jag kan försäkra att du som österbottning geografiskt sett är mycket närmare Ryssland än vad jag är. Om du ser min posthistorik utanför tråden blir det ännu mindre sannolikt att jag sitter i Ryssland. På sidor som Flashback fanns åtminstone i början av kriget skribenter som maniskt och ensidigt hyllade Ryssland med ett språk och en meningsbyggnad som tydde på att de inte hade svenska som modersmål, min svenska är betydligt bättre.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det inte för att dom inte försöker. Tyskar är helt enkelt mycket effektivare och grundligare.
Ryssland försöker faktiskt inte. Hur många Ryssland mördat kommer vi inte få veta, men bara i Mariupol är det enorma antal. Man har använt filtreringsläger, bomber och kulor mot civila men man har inte mördat civila den industriella skala som Stalin och Hitler. Man har inte genomfört någon motsvarande åtgärd som Stalins folkmord genom planerad svält eller Hitlers gaskammare. Istället jobbar Ryssland med deportationer och folkomflyttningar.

Nej, Bitterhetsakademin, det här inget stöd för dig.

J
Hade det verkligen varit fullskaligt dvs med alla ryska resurser inklusive reserven så hade beskrivningen fullskalig invasion varit sanningsenlig. Redan Goebbels visste att grunden för all propaganda är den ständiga upprepningen vilket svensk msm är ett utmärkt exempel på. En annan sak, och här citerar jag ut minnet för det är länge sedan jag läste den boken: I Mein kampf finns ett citat som lyder,om du ska ljuga så ljug stort, vanligt folk omger sig med små lögner och genomskådar därför inte den stora. Så agerar de flesta politiker över världen, Trump och Putin är flagranta exempel men långt ifrån de enda.
Ryssarna verkar vara generösa med sin tekniska support i alla fall😆

https://www.dagens.se/viralt/ukrain...aem_oJLCrXJZMl7DzRMfr-WLMw#Echobox=1764289770

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ryssarna verkar vara generösa med sin tekniska support i alla fall😆

[länk]
Får man väl gratulera Ukraina till en stridsvagn, hoppas den kommer till nytta. En sliten T-72 gör kanske ingen större skillnad men man får ta vara på chansen när den bjuds.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Ska vi vara petiga ges Ukraina hybridstatus och klassas inte som en fullvärdig demokrati.
Enligt Wikipedias artikel "demokratiindex" hamnar Sverige på tredje plats, Israel:31, det av många hatade Ungern under Orban:52, Ukraina:92, och Ryssland på en föga hedrande plats som nummer 150.
Om vi skall vara ännu mer petiga så klättrar Ukraina stadigt uppåt på den listan sedan 2014. Drivet av ett folkligt tryck underifrån. Fortfarande finns det oligarker och korruption och en till vissa delar dysfunktionell statsapparat som bromsar utvecklingen men som bekämpas systematiskt av en stark och mycket aktiv folkoppinion. Därav de många stora korruptionsavslöjandena som har fått mycket uppmärksamhet i Ukraina på senare tid och olika slags folkliga protester mot olika missförhållanden. Allt det här mitt under totalt krig.

Såhär skriver Freedom House om saken:
https://freedomhouse.org/country/ukraine/nations-transit/2024

Inte konstigt att Ukraina uppfattas som ett existentiellt hot mot Putinregimen och maktstrukturen i Ryssland. Demokratiseringsepidemin kan ju sprida sig över gränsen.

• Gilla
  • Älska
pmd och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.