Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
J jawen skrev:
& skulle Sverige inte "få betalt" för vissa plan, så kan jag tänka mig att det istället "byts tjänster" som indirekt ger Sverige stora värden.
Motköp och investeringar i lokal produktion i köparlandet brukar vara kutym stora militära flygplansaffärer.

P
J jawen skrev:
Redan 1964 byggde USA stridsflygplanet Lockheed SR-71 Blackbird som var Mach 3,3, & Blackbird innehar fortfarande idag dom 3 världsrekorden Toppfart, snabbaste flygningen mellan London och New York med 1 timme, 54 minuter och 56 sekunder & snabbaste luftandningsbara bemannade flygplanet.
Stridsflygplan är kanske inte helt rätt benämning. SR-71 var ett obeväpnat spaningsflygplan.
Föregångaren A-12 var ännu snabbare och flög ännu högre.

P pmd skrev:
Gaza har inte varit ockuperat (av Israel) sen 2005.
Al Nakba började redan 1948 för att nu kulminera i Israels fullskaliga folkmord på palestinierna.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:
I freden i Guadalupe Hidalgo, 1948, avträdde Mexico ett mycket stort landområde till USA
Det var 1848, & Mexiko blev självständigt från Spanien först1821.

P
B Bitterhetsakademin skrev:
Vad gäller planen gör politikerna som deras herrar önskar, de har alltid varit jasägare.
Vilka är herrarna?

Forumtrollens uppdragsgivare!?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
I nästa steg delar man väl upp Norden. Ryssland får Finland och Baltikum medan USA får Norge och Danmark. Frågan är vem som får Sverige?
Åland.

P
Vad gäller nazismen i Ukraina är det inte helt oproblematiskt
Ukraina har inte mer problem med nazister än andra europeiska länder, som t.ex. Sverige.
Ukraina har en judisk president.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Europa bör definitivt planera för en framtid utan USA och Nato, och rent krasst har USA ingen makt över vad som händer i Ukraina om vi inte ger dem den makten.
Jag tror, och verkligen hoppas, att våra Europeiska ledare inte är så kortsiktiga
NATO behöver inte upplösas för att USA lämnar. NATO blir förstås inte alls lika starkt då, men ingen vinner på att Sverige också lämnar NATO.

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
År 1994, under Gorbatjovs tid som president, undertecknades det som kom att kallas för "Budapestuppgörelsen". Ukraina hade då världens tredje största kärnvapenarsenal och åtog sig att överlämna dessa till Ryssland innan de blev ett självständigt land. Ryssland förband sig bl.a. att inte hota Ukraina eller använda våld mot landet. Tre länder utlovade skydd för Ukrainas gränser om de överlämnade sina vapen till Sovjet. Dessa länder var Ryssland. USA och England.
Jag skrev ett annat inlägg om Budapestuppgörelsen, så jag nöjer mig här med att påpeka att USA inte gav Ukraina säkerhetsgarantier i den.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad man än tycker om Trump är han ingen diktator.
Inte än …

P
Trump har måhända ambitionen men hans inflytande kommer sannolikt minska efter mellanårsvalet
Det verkar ganska troligt att demokraterna kommer att gå framåt i kongressvalet, men det bygger ju på att valet blir av.

P
Man skall ändå inte bagatellisera, FN fördömde båda sidor för allvarliga brott mot krigets lagar i en resolution av den 29/8 2014.
FN-resolutioner i generalförsamlingen ska man ta med en smula salt. Studera gärna fördelningen av demokratiska vs odemokratiska stater.

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
Jag har inte bokmärkt artiklarna utan citerade ur minnet men Google är din vän.
Tänk på regel 5.4.4, men den här tråden är väl ändå ganska full av regelbrott så det kanske inte märks. :-)

• Wow
Intet
  • Laddar…
P
Ta till exempel Finland som för att rädda återstoden av nationen tvingades till hårda eftergifter i en djupt orättvis fred.
Där svek demokratierna Finland. Storbritannien och Frankrike ville skicka trupp till Finland för att hjälpa landet mot Ryssland, men Norge och Sverige sa nej. Sverige gav däremot Finland mycket militär hjälp i form av krigsmateriel och (frivilliga) soldater.

Varför denna kluvenhet från Sverige?

Alla som klagar på hur Sverige gav efter för mycket mot Tyskland under andra världskriget borde studera utvecklingen de första två åren (1939 – 1941). Det är mer komplicerat än de flesta tror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.