16 641 läst ·
783 svar
17k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
NATO behöver inte upplösas för att USA lämnar. NATO blir förstås inte alls lika starkt då, men ingen vinner på att Sverige också lämnar NATO.A ajn82 skrev:
Jag skrev ett annat inlägg om Budapestuppgörelsen, så jag nöjer mig här med att påpeka att USA inte gav Ukraina säkerhetsgarantier i den.A Abies koreana skrev:År 1994, under Gorbatjovs tid som president, undertecknades det som kom att kallas för "Budapestuppgörelsen". Ukraina hade då världens tredje största kärnvapenarsenal och åtog sig att överlämna dessa till Ryssland innan de blev ett självständigt land. Ryssland förband sig bl.a. att inte hota Ukraina eller använda våld mot landet. Tre länder utlovade skydd för Ukrainas gränser om de överlämnade sina vapen till Sovjet. Dessa länder var Ryssland. USA och England.
Där svek demokratierna Finland. Storbritannien och Frankrike ville skicka trupp till Finland för att hjälpa landet mot Ryssland, men Norge och Sverige sa nej. Sverige gav däremot Finland mycket militär hjälp i form av krigsmateriel och (frivilliga) soldater.B Bitterhetsakademin skrev:
Varför denna kluvenhet från Sverige?
Alla som klagar på hur Sverige gav efter för mycket mot Tyskland under andra världskriget borde studera utvecklingen de första två åren (1939 – 1941). Det är mer komplicerat än de flesta tror.