16 590 läst ·
783 svar
17k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I anslutning till invasionen och ockupationen av Krim invaderade Ryssland Donbas. Det stod hårda strider där (bl.a. de båda slagen om Donetsk flygplats som Ukraina försvarade och höll fram till januari 2015). Det pågick ett lågintensivt krig i Donbas fram till 2022 när Ryssland försökte erövra Kiev, men misslyckades, samt ryckte fram i södra Cherson oblast.B Bitterhetsakademin skrev:
När media pratar om "den fullskaliga invasionen" nämns sällan, eller aldrig, den del av kriget började redan 2014 vilket jag tycker är en miss. Det är antagligen många som har en suddig bild av det.
Obama var helt enkelt lite naiv ibland. Jag tror inte att han hade så bra koll på världen som han hade behövt för att bedriva en framgångsrik utrikespolitik.Intet skrev:
Vissa framgångar hade han dock.
• Han beordrade anfall med drönare mot en del Al-Quaida-ledare
• Han såg till att Obama bin Laden dödades.
• Störtade Khadaffi (samarbete med andra länder)
• Sanktioner mot Ryssland 2014 (lite småmesiga, men bättre än inget)
• Upptinade relationer med Kuba
• Iran-avtalet som innebar att Iran lovade att inte bygga kärnvapen. Kanske lite bättre än att bomba Teheran, Natanz och Isfahan, som den orange presidenten i USA gjorde istället.
Tyvärr förstår Ryssland vikten av diplomati. Ungefär som Tyskland förstod vikten av diplomati 1938.Intet skrev:
Det har dock gått allt sämre med tiden. Höjdpunkten var väl när De la Gardie intog Moskva på 1600 talet.AndersMalmgren skrev:
Han bröt därmed mot Montgomerys första regel om krigföring: "don't march om Moscow". Den andra regeln är "don't go fighting with your land army on the mainland in Asia". Montgomery lär ha tillagt: "I developed those two rules myself".
Många har brutit mot dessa två regler. Brukar sluta med förskräckelse.
De la Gardie må väl vara ursäktad eftersom han knappast kunde ha känt till Montgomerys två regler …
Det stora nordiska kriget på 1700-talet blev vändpunkten. Efter det har inte Sverige vunnit så mycket över Ryssland i krig.
Jag vet inte så mycket om hur stridsflyg används i Ukrainakriget. Ryska glidbomber som avlossas från ryskt stridsflyg lär dock vara ett stort problem för Ukraina. Var kan jag läsa mer om strategi och taktik när det gäller flygsstridskrafter i Ukraina?P paralun skrev:
Imperialism och militarism är invävt i den ryska kulturen. Likaså idén om att Ryssland är ett bättre land än alla andra.B Bitterhetsakademin skrev:
Här är en liten film från ett ryskt barnkollo.
Och en från ett dagis.
https://www.reddit.com/r/UkraineWar...reschool_children_participated_in_a_military/
I det fallet håller med Västerås kommun som vill bli av med kyrkan. Den ortodoxa kyrkan i Ryssland är integrerad i den ryska staten och FSB. Kirill är/var KGB-officer, och stödjer helhjärtat "den andliga kampen" i Ukraina, dvs kriget.B Bitterhetsakademin skrev:
Kyrkobyggnaden i Västerås ligger mycker bra till för att spana på Västerås flygplats (Hässlö). Den flygplatsen byggdes från början för militära ändamål och är strategiskt viktig för flygstridskrafter inom NATO.
Omöjligt är det väl inte, men eftersom det inte finns något krigshot mot Sverige från något land som finansierar moskéer i Sverige så är det kanske svårt. Sverige borde dock strama upp all utländsk finansiering av kyrkobyggnader.B Bitterhetsakademin skrev:
En imam i en muslimsk församling i Stockholmstrakten ska dock utvisas (eller om det redan har hänt).
Ja, det vore bra. Allt som isolerar Ryssland från omvärlden är bra.B Bitterhetsakademin skrev:
Inkonsekvent, ja. Det är lite märkligt. Det finns gott om länder som borde isoleras.B Bitterhetsakademin skrev:
Kommunen gick väl på den ryska propagandan om att Ryssland räddade de stackars trakasserade ryskspråkiga ukrainarna i Donbas, och förstod inte att det handlade om en rysk invasion.B Bitterhetsakademin skrev:
Sverige kan väl agera på samma sätt som Ryssland när det gäller att hålla avtal …?B Bitterhetsakademin skrev:Kyrkan har kopplingar till ryska staten genom att den finansieras av det statliga företaget Rosatom och Säpo rekommenderade kommunen att avslå ansökan. För kommunen gäller att har man tagit fan i båten får man också ro honom i land, att riva upp ett beviljat bygglov kommer att bli dyrt för skattebetalarna då kyrkan ska ersättas till sitt fulla värde och församlingen säkerligen kommer att yrka ersättning för alla kostnader som uppstår.
Det knappast det bästa för någon som håller bli att bli våldtagen att lyssna på en våldtäktsman.Intet skrev:
Under den den eviga freden, när långtbortistandoktrinen rådde deltog svensk trupp i en hel del krig och visade framfötterna.Intet skrev:
Redan i Kongo 1960-1964 gjorde svensk militär bra ifrån sig.
Vän av ordning protesterar då kanske mot att svensk trupp inte deltog i regelrätta fältslag, men sådant bygger mer på bra planering än på infanteriets erfarenhet. Bra krigsplanering har Sverige alltid haft i modern tid.
Artikel fem har aktierats en gång.B Bitterhetsakademin skrev:
Myten om Budapestuppgörelsen är seglivad. USA gav inte Ukraina säkerhetsagarantier. Se denna artikel som förklarar, under rubriken "Trilateral Process" (följ fotnoten för en utvikning).A ajn82 skrev:
https://cisac.fsi.stanford.edu/news/budapest-memorandum-myths
Jag måste erkänna att min syn är baserad på tredjehandsinformation, men jag tycker faktiskt inte din länk ändrar mycket i sakP pmd skrev:
Översättningar av assurance på svenska inkluderar försäkran, garanti. Men även om man accepterar att det alltid var tydligt att de inte hade för avsikt hjälpa till militärt, anser jag knappast att förhandla med Ryssland över Ukrainas huvud om att ge bort deras territorium faller under "security assurances". Men ska man vara krass så innehåller väl inte NATOs artikel 5 någon formulering om att de andra länderna är tvungna att skicka egna militära styrkor heller, så anser inte att det är så väsensskilt i slutändan.
Sen är det såklart så att NATO-länderna samövar, planerar tillsammans osv, så det är uppenbarligen en djupare överenskommelse än Budapestuppgörelsen, vilket såklart ger en tänkt motståndare större anledning att tveka vid planerad militär aggression, vilket är stor del av syftet. Varje enskilt land är dock i slutändan fritt att bedöma om de vill skicka egen trupp att hjälpa till eller inte. Jag tror Trumps USA kommer välja att inte göra det om Ryssland längre fram utökar sin invasion genom att attackera baltstaterna, kommer vi att vara bättre, eller gick vi bara med i NATO för att ta emot stöd utan att ge?
Det vi kan vara säkra på är att Ryssland definitivt brutit mot Budapestuppgörelsen i samband med deras invasion, men så har de också brutit mot många andra avtal t.ex INF-avtalet, genève-konventionen osv. Så alla som tror att ett förhandlat fredsavtal med dem är värt någonting i det långa loppet är duktigt naiva.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg