16 587 läst ·
783 svar
17k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om man tror att Europa inte skulle klara det, måste det innebära att man även tror vi inte skulle klara av att skydda oss själva ifall Ryssland anföll oss.. vilket såklart inte hade varit roligt, men inte en chans att de skulle klara ett krig mot alla eu länder samtidigt
Har du missat att Sverige är med i NATO?A ajn82 skrev:
Det skall vi vara väldigt glada för.
Sen vad artikel 5 är värd i skarpt läge återstår att se, den är ju till intet förpliktigande om man tror att de är tvungna att bistå med stridande trupper. Det kan likaväl bli bistånd med materiel, till exempel tiotusen avlagda hjälmar eller liknande allt efter förmåga och vilja.Nissens skrev:
Så var det dags igen, sluta med att sprida det som är ditt personliga problem, misstänksamheten och bristande tillit.B Bitterhetsakademin skrev:
Nato kommer inte att leverera avlagda hjälmar till Sverige om vi behöver hjälp.
Du lever i en parallell verklighet. Vilket skitsnack.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag hade inte vågat lita på att USA skulle komma till vår hjälp, se hur det gick för Ukraina efter Budapestuppgörelsen. Så varför vi skulle lita mer på dem förstår jag inte, antagligen skulle Trump låta oss köpa vapen samtidigt som han förhandlar med Ryssarna om att de ska få överta Gotland.
Har mer förtroende för våra Europeiska grannar, som också har större egenintresse av att hålla ryssarna borta, på samma sätt som vi har med Ukraina.
Om man är orolig för att pengarna inte ska räcka till våra svenska pensionärer borde man om något stödja Ukraina mer, för om de förlorar är det bara en fråga om tid innan Ryssland ger sig på nästa land, och då är det inte långt ifrån en allmän mobilisering i Sverige också. Så förutom att vi riskerar förlora en generation av ungdomar i kriget så lär det inte heller finnas mycket pengar kvar till sociala skyddsnät här hemma när stora delar av befolkningen i arbetsför ålder istället för att producera välstånd här hemma låses upp i en militär konflikt, som förutom att vara en enorm mänskligt tragedi även är ett gigantiskt resursslöseri.
Vi kan, bör och måste se till att Ukraina får en hållbar fred utan eftergifter till den anfallande parten, med eller utan USA, allt annat är kortsiktigt idioti, och Trump är verkligen inte europeisk president, så vi ska inte låta honom bestämma över våra huvuden om vår gemensamma framtid.
Har mer förtroende för våra Europeiska grannar, som också har större egenintresse av att hålla ryssarna borta, på samma sätt som vi har med Ukraina.
Om man är orolig för att pengarna inte ska räcka till våra svenska pensionärer borde man om något stödja Ukraina mer, för om de förlorar är det bara en fråga om tid innan Ryssland ger sig på nästa land, och då är det inte långt ifrån en allmän mobilisering i Sverige också. Så förutom att vi riskerar förlora en generation av ungdomar i kriget så lär det inte heller finnas mycket pengar kvar till sociala skyddsnät här hemma när stora delar av befolkningen i arbetsför ålder istället för att producera välstånd här hemma låses upp i en militär konflikt, som förutom att vara en enorm mänskligt tragedi även är ett gigantiskt resursslöseri.
Vi kan, bör och måste se till att Ukraina får en hållbar fred utan eftergifter till den anfallande parten, med eller utan USA, allt annat är kortsiktigt idioti, och Trump är verkligen inte europeisk president, så vi ska inte låta honom bestämma över våra huvuden om vår gemensamma framtid.
Nu spetsade jag till mitt inlägg för effektens skull men faktum kvarstår att ett Nato-land inte är tvingat att sända stridande styrkor enligt artikel fem utan väljer själv på vilket sätt de hjälper. Artikeln har inte prövats i skarpt läge och vad utfallet blir kan vi bara spekulera om.A Abies koreana skrev:
Amerikaner äro vi icke. Ryssar vilja vi ikke bliva. Låt oss därför vara Europeer!
Ni som kan historia kanske vet vem jag travesterar.
Nu är det en gång så att vi har fått ett nytt Molotov-Ribbentrop avtal på halsen. Ingen kan veta var de två diktatorernas ombud har dragit linjen mellan sig den här gången. Trumpen skall ha Grönland och Putin skall ha Ukraina och Baltstaterna och Polen men så mycket mer vet vi inte.
Någonstans har de säkerligen dragit ett streck den här gången också. Precis som förra gången.
Gamla järnridån?
Mitt i Östersjön?
Mitt i Nordsjön och Engelska kanalen?
Mellan Färöarna och Island?
Mellan Island och Grönland.
Det enda vi kan veta är att de båda diktatorerna kommer att försöka kapa åt sin "sin" del på ett eller annat vis.
Om vi har planer på att bli något annat än fånglägerträlar i Sibirien så måste vi hålla ihop när anfallet kommer. Det kan bli tvåfrontskrig men vi kan inte undvika det. Det är bara att hålla ihop och slåss och hoppas på det bästa. Ryssland är nära bankrutt och Trumpistan är instabilt så vi har en hygglig chans att klara det.
Naturligtvis försöker diktatorernas anställda så split mellan oss så vi skall låta oss förintas snällt en i gången men nu är det vi som bestämmer. Inte de.
Det gick ju på något jäkla vis förra gången så nog är det värt ett försök den här gången också
Ni som kan historia kanske vet vem jag travesterar.
Nu är det en gång så att vi har fått ett nytt Molotov-Ribbentrop avtal på halsen. Ingen kan veta var de två diktatorernas ombud har dragit linjen mellan sig den här gången. Trumpen skall ha Grönland och Putin skall ha Ukraina och Baltstaterna och Polen men så mycket mer vet vi inte.
Någonstans har de säkerligen dragit ett streck den här gången också. Precis som förra gången.
Gamla järnridån?
Mitt i Östersjön?
Mitt i Nordsjön och Engelska kanalen?
Mellan Färöarna och Island?
Mellan Island och Grönland.
Det enda vi kan veta är att de båda diktatorerna kommer att försöka kapa åt sin "sin" del på ett eller annat vis.
Om vi har planer på att bli något annat än fånglägerträlar i Sibirien så måste vi hålla ihop när anfallet kommer. Det kan bli tvåfrontskrig men vi kan inte undvika det. Det är bara att hålla ihop och slåss och hoppas på det bästa. Ryssland är nära bankrutt och Trumpistan är instabilt så vi har en hygglig chans att klara det.
Naturligtvis försöker diktatorernas anställda så split mellan oss så vi skall låta oss förintas snällt en i gången men nu är det vi som bestämmer. Inte de.
Det gick ju på något jäkla vis förra gången så nog är det värt ett försök den här gången också
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en internationell skiljedomstol i Paris. Den har funnit sen 1923 men det behövs nog att parterna som har en tvist är villiga att följa ett utslag. Skiljedomstolen har inga maktmedel.Nötegårdsgubben skrev: