Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
De behöver sannolikt "fred" i Ukraina för att kunna sätta igång invasionen av Estland.
Det var väl i och för sig ungefär vad Bitterhetsakademin också skrev.

Så fort kriget i Ukraina upphör så är det inte längre ett tvåfrontskrig och Putin är fri att anfalla Finland, Estland eller vilket land det nu blir. Efter ett fredsavtal kan inte Ukraina längre hjälpa mot Ryssland utan övriga europeiska länder måste själva utkämpa kriget mot Ryssland. Ukraina kommer inte starta något fortsättningskrig.

H heimlaga skrev:
Din manusförfattare har tydligen inte informerat dig om det men händelsevis är det välkänt att Ryssland samlar modern utrustning och officerare i nyuppsatta förband i trakten kring Pskov. Som förövrigt är nära gränsen mot Estland.

De behöver sannolikt "fred" i Ukraina för att kunna sätta igång invasionen av Estland.
Som synes var jag knappast positiv till Putin så insinuationer om att jag skulle vara rysstroll med manus är helt befängda, men jag vet att situationen är infekterad och alla som inte ensidigt stämmer upp i hyllningskören till Ukraina stämplas som köpta av den lede fi.
Många debattörer i frågan är känslomässigt engagerade och ser inte alltid realistiskt på densamma och därför spårar det lätt ut i pajkastning med invektiv som troll, betald idiot, nyttig idiot eller liknande. Denna sida har i alla fall ett mer sansat klimat än flera andra som diskuterar ämnet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Som synes var jag knappast positiv till Putin så insinuationer om att jag skulle vara rysstroll med manus är helt befängda, men jag vet att situationen är infekterad och alla som inte ensidigt stämmer upp i hyllningskören till Ukraina stämplas som köpta av den lede fi.
Många debattörer i frågan är känslomässigt engagerade och ser inte alltid realistiskt på densamma och därför spårar det lätt ut i pajkastning med invektiv som troll, betald idiot, nyttig idiot eller liknande. Denna sida har i alla fall ett mer sansat klimat än flera andra som diskuterar ämnet.
Jasså...så trupperna som ställs upp kring Pskov beror på mina känslor?

Tillsammans med propagandan som sprids i USA gällande Finland och Baltstaterna ger de en tydlig indikation på att en viss rysskejsare har förhoppningar.

Jag tycker inte om när verkligheten bortförklaras. Oberoende om det handlar om Ukraina eller klimatförändring eller vacciner eller min hembys existens eller någon annan politisk fråga där vissa grupper föredrar att bortförklara framför att korrigera sin ideologi.
Du bara fortsätter att systematiskt bortförklara verkligheten och du lägger en hel del tid på det
Därav antagandet att någon betalar dig lön. Pengar förblindar.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jasså...så trupperna som ställs upp kring Pskov beror på mina känslor?

Tillsammans med propagandan som sprids i USA gällande Finland och Baltstaterna ger de en tydlig indikation på att en viss rysskejsare har förhoppningar.

Jag tycker inte om när verkligheten bortförklaras. Oberoende om det handlar om Ukraina eller klimatförändring eller vacciner eller min hembys existens eller någon annan politisk fråga där vissa grupper föredrar att bortförklara framför att korrigera sin ideologi.
Du bara fortsätter att systematiskt bortförklara verkligheten och du lägger en hel del tid på det
Därav antagandet att någon betalar dig lön. Pengar förblindar.
Att trupper grupperas kan lika gärna vara en uppvisning av Ryssland för att framstå som starkare än de är, vapenskrammel i propagandasyfte. Själv skriver jag fort så någon större tidsåtgång blir det inte. Du verkar insatt i ämnet, betalar Ryssland bra eller som på sovjettiden i vodka. Det berättas att vänsterledaren Lars Werner fick gigantiska mängder sprit därifrån vilket bidrog till hans svåra alkoholproblem.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
En till sak värd att uppmärksamma är EU:s hyckleri. Enligt en artikel i European Pravda av den tjugonde november anges att sedan krigsutbrottet har EU-länder köpt varor huvudsakligen olja och gas från Ryssland för totalt 358 miljarder euro medan det totala biståndet till Ukraina uppgick till 215 miljarder. Hade inte miljöfanatiker i Tyskland och andra EU-länder förstört kärnkraften hade vi varit i en oändligt mycket bättre situation.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Att trupper grupperas kan lika gärna vara en uppvisning av Ryssland för att framstå som starkare än de är, vapenskrammel i propagandasyfte. Själv skriver jag fort så någon större tidsåtgång blir det inte. Du verkar insatt i ämnet, betalar Ryssland bra eller som på sovjettiden i vodka. Det berättas att vänsterledaren Lars Werner fick gigantiska mängder sprit därifrån vilket bidrog till hans svåra alkoholproblem.
Med tanke på att trupperna och vapnen och ammunitionen och fordonen som finns i trakten kring Pskov borde behövas för att kanske kunna vinna kriget i Ukraina så är det knappast skrämselpropaganda.
I så fall borde också Putinregimen visa upp dem mer och inte försöka dölja eller bortförklara dem.

Alla tecken tyder på att de har en plan. Sedan får vi se om de ger order om genomförande eller inte. Hur som helst så är det bästa skyddet mot genomförande att hjälpa Ukraina så mycket vi kan.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Det ursprungliga förslaget var ett grovt utkast, det nya som Ukraina och USA är ense om är ett avtal med 19 punkter men ännu har inga detaljer presenterats. Nu ligger bollen hos Ryssland med där verkar förslaget tas emot med stor skepsis. Vidare är Trump sur på Zelenskyj för att han inte varit nog tacksam, journalister har räknat till sjuttio tillfällen då han tackade men det verkar inte vara tillräckligt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det första var Putinregimens förslag på ukrainsk kapitulation som demente Donald helt tanklöst anammade.

Det andra är ett motförslag där Ukraina gick så långt de kunde och fick demente Donald med sig. Nu kommer Ryssland givetvis att förkasta det eftersom den enda freden Putinregimen kan gå med på är ukrainsk kapitulation följd av folkmord i Ukraina och anfall på nästa europeiska grannstat.

Nästa skede är att rysspropagandan basunerar ut att Ukraina inte ville ha fred.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det första var Putinregimens förslag på ukrainsk kapitulation som demente Donald helt tanklöst anammade.

Det andra är ett motförslag där Ukraina gick så långt de kunde och fick demente Donald med sig. Nu kommer Ryssland givetvis att förkasta det eftersom den enda freden Putinregimen kan gå med på är ukrainsk kapitulation följd av folkmord i Ukraina och anfall på nästa europeiska grannstat.

Det får väl anses lite ovanligt att den angripna sidan, med stormaktsmedling i ryggen, som fredsförslag, erbjuder sig att lämna över områden som aggressorn inte lyckats erövra.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det får väl anses lite ovanligt att den angripna sidan, med stormaktsmedling i ryggen, som fredsförslag, erbjuder sig att lämna över områden som aggressorn inte lyckats erövra.
Bedrövligt!

• Gilla
  • Älska
Nissens och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Det rapporterades igår att Finland har ett betydande inflytande i fredsprocessen. Trump och Stubb fann ju varandra under golfrundan och har mailkontakt flera gånger i veckan. Stubb och Meloni är väl de enda politiker i Europa som Trump kommer överens med. Det talades om goda förhoppningar på ett vapenstillestånd inom kort i väntan på ett mer permanent fredsavtal.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Sannolikt skräpprat

• Gilla
  • Älska
Intet och 2 till
  • Laddar…
En sak som varit allmänt känd men kontroversiell att yttra är den utbredda korruptionen. Enligt Reagans gamle rådgivare Steve Hanke kan upp mot 30 procent av stödet till Ukraina försnillats. Detta skulle om det stämmer röra sig om närmare 100 miljarder dollar som hamnat i orätta fickor. Även på ryska sidan finns omfattande korruption och stora mängder vapen och annan utrustning från båda sidor har sålts och hamnat i tredje världens konflikthärdar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
En sak som varit allmänt känd men kontroversiell att yttra är den utbredda korruptionen. Enligt Reagans gamle rådgivare Steve Hanke kan upp mot 30 procent av stödet till Ukraina försnillats. Detta skulle om det stämmer röra sig om närmare 100 miljarder dollar som hamnat i orätta fickor. Även på ryska sidan finns omfattande korruption och stora mängder vapen och annan utrustning från båda sidor har sålts och hamnat i tredje världens konflikthärdar.
Men man vet ju att Hanke har spridit rysk propaganda och annan desinformation, det är ytterligare en 80+ som man inte ska bry sig så mycket om. Naturligtvis är han inte insatt i några detaljer om vad som händer i Ukraina.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.