Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Jag har inte bokmärkt artiklarna utan citerade ur minnet men Google är din vän. Wikipedia har en utmärkt artikel och även Amnesty International uppmärksammade deras brott.
Nu har du haft en bra stund på dig att hitta källor som du kan citera.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nu har du haft en bra stund på dig att hitta källor som du kan citera.
Han upptäckte väl att alla källor irriterande nog var märkta "RT"...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Han upptäckte väl att alla källor irriterande nog var märkta "RT"...
Både uppenbara vänsterkällor som Global Politics som högerdito t ex Nya Dagbladet skrev mycket om Azovbataljonen. Även Amnesty International uppmärksammade deras övergrepp. Den exakta siffran kan diskuteras men att det skulle röra sig om något tiotal finner jag osannolikt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Trump gjorde igår ett uttalande där han kräver att Zelenskyij ska anta erbjudandet eller också "får han fortsätta strida själv av hela sitt lilla hjärta" som han uttryckte det. USA ska då ta sin hand helt ifrån Ukraina och även strypa allt stöd med underrättelser.

Som jag skrev handlar det här om två diktatorers pakt om att dela Europa mellan sig. Nu gäller det för oss att hålla ihop och hävda våra rättigheter och vid behov försvara dem i ett tvåfrontskrig.

Även om Donald Vindflöjel sänder amerikanska trupper för att anfalla västerifrån så kommer de knappast att vara speciellt motiverade att slåss så vi har en hygglig chans att klara det.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Både uppenbara vänsterkällor som Global Politics som högerdito t ex Nya Dagbladet skrev mycket om Azovbataljonen. Även Amnesty International uppmärksammade deras övergrepp. Den exakta siffran kan diskuteras men att det skulle röra sig om något tiotal finner jag osannolikt.
Den Azovbataljon som fanns då har ytterst få överlevande medlemmar i dag. Enligt källor inifrån Ukraina.

Varför diskutera när det bara är att länka någon trovärdig källa som skrev så mycket?

Jag är väl medveten om att Azov hade praktarslen som medlemmar men det var du som kom med en rätt specifik siffra som sen skulle "diskuteras" vilket jag reser ragg mot.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Trump gjorde igår ett uttalande där han kräver att Zelenskyij ska anta erbjudandet eller också "får han fortsätta strida själv av hela sitt lilla hjärta" som han uttryckte det. USA ska då ta sin hand helt ifrån Ukraina och även strypa allt stöd med underrättelser.
Dags för Europa att steppa upp och ge Ukraina så mycket stöd som möjligt.

Problemet är att putin inte kommer att nöja sig med Ukraina, tvärtom. Han får mersmak att fullfölja sina planer…

• Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Dags för Europa att steppa upp och ge Ukraina så mycket stöd som möjligt.

Problemet är att putin inte kommer att nöja sig med Ukraina, tvärtom. Han får mersmak att fullfölja sina planer…
Nog för att viljan finns men finns förmågan?, specialoperationen i Ukraina skulle ta några dagar och snart är det fyra år sedan utan seger för Ryssland. Kriget har till stor del kört fast. De har tömt stora delar av förråden av vapen och kommer behöva åtskilliga år för att bygga upp dessa igen. Däremot har Ryssland fått upp produktionen av glidbomber och lägger något hundratal på lager varje dag vilket tyder på offensiva avsikter framöver. Moralen bland de ukrainska soldaterna faller och tiotusentals har åtalats för dessertering, även på den ryska sidan är moralen fallande. Förr eller senare är det nödvändigt att få fram ett fredsavtal och det kommer sannolikt inte att gå Ukrainas väg om man ska vara realistisk även om avtalet bör kunna bli betydligt bättre än Trumps första utkast.

Nissens
Nog för att viljan finns men finns förmågan?, specialoperationen i Ukraina skulle ta några dagar och snart är det fyra år sedan utan seger för Ryssland. Kriget har till stor del kört fast. De har tömt stora delar av förråden av vapen och kommer behöva åtskilliga år för att bygga upp dessa igen.
De har en stor egen krigsindustri med stöd av bl.a Iran, NordKorea och Kina.
Däremot har Ryssland fått upp produktionen av glidbomber och lägger något hundratal på lager varje dag vilket tyder på offensiva avsikter framöver.
You bet.. och volymerna är större än så.
Moralen bland de ukrainska soldaterna faller och tiotusentals har åtalats för dessertering, även på den ryska sidan är moralen fallande.
Nja, på den ryska sidan har de gott om soldater och stöd för kriget i befolkningen. Tro inte på västpropagandan…
Förr eller senare är det nödvändigt att få fram ett fredsavtal och det kommer sannolikt inte att gå Ukrainas väg om man ska vara realistisk även om avtalet bör kunna bli betydligt bättre än Trumps första utkast.
Enda vettiga fredsavtalet är att ryssarna packar ihop och lämnar Ukraina. Det skall inte löna sig att invadera fria demokratiska länder.

Om de ser att det lönar sig som trump vill så har vi inte sett slutet på ryssarnas aggressioner.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De har en stor egen krigsindustri med stöd av bl.a Iran, NordKorea och Kina.

You bet.. och volymerna är större än så.

Nja, på den ryska sidan har de gott om soldater och stöd för kriget i befolkningen. Tro inte på västpropagandan…

Enda vettiga fredsavtalet är att ryssarna packar ihop och lämnar Ukraina. Det skall inte löna sig att invadera fria demokratiska länder.

Om de ser att det lönar sig som trump vill så har vi inte sett slutet på ryssarnas aggressioner.
Vad som känslomässigt är rätt krockar alltsomoftast med realpolitiken och den krassa verkligheten där makt och militär råstyrka triumferar över moraliska principer. Med andra ord hur stor del av de ukrainska männen ska offras för en orealistisk seger. Ta till exempel Finland som för att rädda återstoden av nationen tvingades till hårda eftergifter i en djupt orättvis fred.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens
Vad som känslomässigt är rätt krockar alltsomoftast med realpolitiken och den krassa verkligheten där makt och militär råstyrka triumferar över moraliska principer. Med andra ord hur stor del av de ukrainska männen ska offras för en orealistisk seger. Ta till exempel Finland som för att rädda återstoden av nationen tvingades till hårda eftergifter i en djupt orättvis fred.
Verkar som att du inte hört talas om putins ambitioner, och att du underskattar ryssarnas resurser.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Verkar som att du inte hört talas om putins ambitioner, och att du underskattar ryssarnas resurser.
Nog har de resurser men de är uppbundna i det pågående kriget som kört fast med små framsteg för någon sida, man kan säga mycket om mannen i Kreml men jag betvivlar att han tror sig ha förmågan att inleda flerfrontskrig i en situation där han inte ens besegrat Ukraina. Mitt antagande bygger iofs på att Putin resonerar logiskt så hundraprocentigt säker kan man inte vara. Om jag har fel är det illa och det enda vi då kan hoppas på vore väl en palatskupp mot Putin då de övriga i eliten inser vad ett anfall mot Natoländer skulle innebära för Rysslands del.

Nissens
Nog har de resurser men de är uppbundna i det pågående kriget som kört fast med små framsteg för någon sida, man kan säga mycket om mannen i Kreml men jag betvivlar att han tror sig ha förmågan att inleda flerfrontskrig i en situation där han inte ens besegrat Ukraina.
Vem har pratat om flerfrontskrig?
Får han med hjälp av trump sin belöning i Ukraina så är ju den fronten stängd och det går att öppna en ny.
Mitt antagande bygger iofs på att Putin resonerar logiskt så hundraprocentigt säker kan man inte vara.
Jodå, han har sin egna logik…
Om jag har fel är det illa och det enda vi då kan hoppas på vore väl en palatskupp mot Putin då de övriga i eliten inser vad ett anfall mot Natoländer skulle innebära för Rysslands del.
Det finns en förhoppning att de tar honom inifrån om de tröttnar på kriget. När det börjar kosta för mycket. Men trump vill nog inte se putin försvinna…

Nog har de resurser men de är uppbundna i det pågående kriget som kört fast med små framsteg för någon sida, man kan säga mycket om mannen i Kreml men jag betvivlar att han tror sig ha förmågan att inleda flerfrontskrig i en situation där han inte ens besegrat Ukraina. Mitt antagande bygger iofs på att Putin resonerar logiskt så hundraprocentigt säker kan man inte vara. Om jag har fel är det illa och det enda vi då kan hoppas på vore väl en palatskupp mot Putin då de övriga i eliten inser vad ett anfall mot Natoländer skulle innebära för Rysslands del.
Din manusförfattare har tydligen inte informerat dig om det men händelsevis är det välkänt att Ryssland samlar modern utrustning och officerare i nyuppsatta förband i trakten kring Pskov. Som förövrigt är nära gränsen mot Estland.

De behöver sannolikt "fred" i Ukraina för att kunna sätta igång invasionen av Estland.

• Älska
  • Ledsen
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.