18 321 läst ·
783 svar
18k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Om den här tråden ska få vara kvar så får ni diskutera Gripen och frysta ryska tillgångar, annars stänger jag den.
/Moderator
/Moderator
Att "beslagta" Ryska värden utanför ryska gränser är för mig en helt korrekt hantering av kapitalet, då ett aggressivt land startat ett anfallskrig & bombar sönder stad efter stad, vem om inte skulle bekosta återuppbyggnaden annars ?....Vi alla andra ?
Vidare har Ryssland redan stulit alla tillgångar som västerländska läder haft i Ryssland (s.k ej vänliga nationer)
Vi pratar om enormt mycket större värden, än nu alla beslagtagna ryska tillgångar utomlands tillsammans, mycket mer.
Sedan kan jag vara för att SAAB & många andra får producera, vara sig det är JAS Gripen eller annat, då det skapar massor av jobb i alla leden & vi i alla fall inte "kan sitta stilla i båten".
JAS plan oavsett om det produceras 250 stycket till, kommer INTE vara tillverkade "förjäves" utan dom kommer användas till försvar runt om i världen.
& skulle Sverige inte "få betalt" för vissa plan, så kan jag tänka mig att det istället "byts tjänster" som indirekt ger Sverige stora värden.
Vidare har Ryssland redan stulit alla tillgångar som västerländska läder haft i Ryssland (s.k ej vänliga nationer)
Vi pratar om enormt mycket större värden, än nu alla beslagtagna ryska tillgångar utomlands tillsammans, mycket mer.
Sedan kan jag vara för att SAAB & många andra får producera, vara sig det är JAS Gripen eller annat, då det skapar massor av jobb i alla leden & vi i alla fall inte "kan sitta stilla i båten".
JAS plan oavsett om det produceras 250 stycket till, kommer INTE vara tillverkade "förjäves" utan dom kommer användas till försvar runt om i världen.
& skulle Sverige inte "få betalt" för vissa plan, så kan jag tänka mig att det istället "byts tjänster" som indirekt ger Sverige stora värden.
Om vi själva kan undgå att behöva slåss mot en rysk invasion här hemma så kan vi betala ganska mycket krigsmaterial, humanitär hjälp, och vård av sårade och likväl komma ur det som ekonomiska vinnare.
Det är inte bara @Fairlane som tolkar det det du skriver på det sättet.Intet skrev:
Det verkar som att du tycker att du blir feltolkad väldigt ofta. Du kanske skulle börja tänka efter mer noggrant hur du uttrycker, om du vill slippa bli missförstådd så ofta.
Ryssland skryter nu över ett av sina senaste "Wunderwaffen" den atomdrivna missilen Burevestnik som enligt ryska obekräftade källor flög i 15 timmar med Mach 15. Om det är riktigt är det uppseendeväckande då det är första gången någonsin. Usa gjorde försök i öknen med en atomdriven raket under sextiotalet men det var en prototyp som aldrig var avsedd att skjutas upp.
Vid ett tidigare test dödades en handfull av Rysslands ledande raketforskare av strålskador och radioaktivitet uppmättes i angränsande länder. Ryssland gjorde allt för att tysta ner det pinsamma misstaget. Det hela verkar mest vara ett skrytprojekt utan större militärt värde. Än så länge bör uppgifterna tas med en stor nypa salt.
Vid ett tidigare test dödades en handfull av Rysslands ledande raketforskare av strålskador och radioaktivitet uppmättes i angränsande länder. Ryssland gjorde allt för att tysta ner det pinsamma misstaget. Det hela verkar mest vara ett skrytprojekt utan större militärt värde. Än så länge bör uppgifterna tas med en stor nypa salt.
Medlem
· Uppland
· 2 534 inlägg
Låter mest som ett väldigt dyrt sätt att göra det man kan göra med ett rep och en pall. Projektpengarna räcker säkert till minst två fina båtar i medelhavet...
Bara rysk propaganda som återigen ges bästa nyhetsplats i svenska medier... För att försöka splittrar opinionen för att minska stödet till Ukraina, men vem tror på deras super-vapen när inte ens deras vanliga funkar som utlovat..
Nåja även internationella media slår upp nyheten stort men Ryssland har haft stora problem med motorn som är en atomdriven ramjet där luften drivs genom härden och lämnar ett spår av högradioaktivt stoft efter sig och verkar vara farligast för personalen som hanterar den . Av tretton provskjutningar har bara två lyckats så det får väl ses som gynnsamt att de slösar bort medel på misslyckade projekt.A ajn82 skrev:
Mach 15 jo tjena mittbena...B Bitterhetsakademin skrev:
För att kunna förflytta sig så snabbt så måste det ske i vakuum, av tekniska skäl.
& då deras värsting (som heller knappt funkar) Kinzhal skulle klara Mach 10, sedan Zircon Mach 8 & slutligen Iskander-M Mach 6-7.
Ingen av dessa har vad jag vet ens noterat Mach 3, & Iskander-M är den ända hyffsat fungerade dom har.
Ryssland & deras påstådda vapen & teknologier mm är ett skämt, även det inte är trevliga skämt.
Redan 1964 byggde USA stridsflygplanet Lockheed SR-71 Blackbird som var Mach 3,3, & Blackbird innehar fortfarande idag dom 3 världsrekorden Toppfart, snabbaste flygningen mellan London och New York med 1 timme, 54 minuter och 56 sekunder & snabbaste luftandningsbara bemannade flygplanet.
Något som troligen är atomdrivet har provskjutits men enligt mannen från FOI som intervjuades av TV4 var hastigheten under Mach 1 men det spekulerades i att den skulle kunna hålla sig i luften mycket länge. En sådan robot blir ju i stället lättare att skjuta ner men man vill nog inte ha vrakdelarna i närheten av bebodda områden.
Medlem
· Uppland
· 2 534 inlägg
Jag tycker inte att man kan säga att ryska raketer inte fungerar. Även om de inte klarar det som står i reklambroschyren så dödar de barn nästan varje dag. Precis som tyskarnas V-2 för 80 år sedan.
Absolut dödade 1.100 st avfyrade V2 raketer ca 2.750 civila & skadade ytterligare ca 6.000 i England 1944-45.H HenrikHuslöse skrev:
Det jag menar är att man inte kan gå omkring & vara rädd hela tiden, Ryssland vill hota/skrämma världen till lydnad, men vi ska INTE "köpa det"
& ropar man "vargen kommer" 100 ggr i onödan, så kommer inte den riktiga "vargen kommer" att längre fylla sitt syfte.
Japp och så kan det bliA AndersS skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...slage?inlagg=497196ad75c9fef701581347fd6143c7
Nu är det bevisat. Allt det Putinintiska pratet om att de avfyrade en Burevestnik kärnreaktordriven missil från testanläggningen på Novaja Semlja och den flög 1400 km är ren lögn. Ämnad att skrämma oss och stärka vatnikarnas stridsmoral.
Det var inte ens en misslyckad avfyrning. Ingenting. Bara lögner.
Burevestnik drivs nämligen av en okapslad öppen kärnreaktor och minsta försök att starta en sådan skulle ha förorsakad en extrem topp i den radioaktiva strålningen. Någon sådan topp har inte uppmätts.
https://remap.jrc.ec.europa.eu/Consent/Advanced.aspx
Det var inte ens en misslyckad avfyrning. Ingenting. Bara lögner.
Burevestnik drivs nämligen av en okapslad öppen kärnreaktor och minsta försök att starta en sådan skulle ha förorsakad en extrem topp i den radioaktiva strålningen. Någon sådan topp har inte uppmätts.
https://remap.jrc.ec.europa.eu/Consent/Advanced.aspx