Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
Det här är andra gången någonsin som jag håller med dig men den här gången har du absolut rätt!
Skönt för dig att ha rätt en gång iallafall :)

Edit: eller två då

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Visst. Du kan även klassa en jordgubbe som struts om du vill.

[länk]

[länk]

[länk]

Osv osv.

Tjänstgör andra "raser/folkgrupper ..." i den israeliska ockupationsmaktens armé skulle jag förakta de lika mycket.

Nä. Det skulle du naturligtvis inte kunna, annars hade du gjort det med två meningar, Istället.
Välkommen åter när du läst på.

Inte mer än att de som tycker att det är helt ok att slakta civilbefolkningen i ett krig blir helt rabiata när folk dör i ett annat krig. Det är ett rent hyckleri när människor värderas så olika.

JAS.

Jag tror att Zelenskyj gick på tiggarstråt och scharmoffensiv när han låtsasköpte några grabbnävar JAS. Syftet var att Sverige skulle känna sig tvingat att fortsätta stödja Ukraina fram till det eventuellt köpet. Om han såg att vi inte skyfflade våra skattepengar i förväntad mängd till honom kan det varit underförstått att de skulle shoppa loss någon annan stans.
Lite som när grabbar bjuder vackra flickor på drinkar. När de ledsnat går de någon annan stans och så sitter den förut så hoppfulle ensam igen, nu med tom pung.😢

Tre år innan leverans. Det är en långtid även för ett lågintensiv krig. Risken/möjligheten att det tar slut långt innan dess tror och hoppas jag, är uppenbar.
Hur det Ukrainska samhället ser ut då, vete fan, men ingen annan.

Skråckscenariorna är flera.

1. Vi börjar bygga flygplan för glatta livet I tron om att få sälja de till Ukraina. När planen börjar levereras är betalningsplanen inte riktigt klar. Men det hindrar inte oss, för vem vågar erkänna att det landet som vi skyfflar in milliarders milliarder i, kanske tar en springnota.
Solochvårvibbar?

2. Vi gör som ovan men i sista stund meddelar Ukraina att de hittat en annan leverantör och så får vi sätta upp skyltar på våra sprillans nya plan.

-"Hjälp oss tömma lagret. Allt skall bort".

3. Vi bygger på som ovan men när de är klara för leverans finns det inget Ukraina att landa i. Eller så har de blivit fred där Ukraina förbundit sig att förbli en vapenfri neutral stat.

REA REA REA.

4. Blandar vi in stulna pengar i ekvationen kan vad som helst hända. Bra kan det däremot inte bli.

5. Eller så har jag helt fel och Malmbergs helt orealistiska och livsfarliga pojkrumsdröm verkligen blir sann.

"C'est la vie", say the old folks,

Här mest för att den är rolig och bra gjord.

[media]
Intet, när man läser ditt inlägg #356, framgår det med all tydlighet att du inte bara är en antisemit utan även en Putinist.
Det faller sig rätt naturligt om man gör ett "Anktest" på Putin och Hitler, de är samma andas barn, Putin har säkert ett ryskt uttryck för "Untermensch" 🤮

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad har gaza och Israel med Gripenplan, Ukraina och Ryssland att göra?

Whataboutism.
I båda fallen har den attackerade parten full rätt till självförsvar gentemot angriparen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nu är läget det att om Ukraina faller så står nästa europeiska land i tur.
Det är också välkänt att ryssarna tvångsmobiliserar männen på ockuperat område och skickar dem att dö som första anfallsvåg. Det är fastställt bortom varje tvivel att civila på ockuperat område trakaseras, förtrycks och torteras och mördas på ett vis som rentav är värre än Nordkorea.

Det känns bättre att ha ukrainarna på vår sida än att tvingas dräpa dem i tiotusental när Ryssen använder dem som kanonmat. Det är mer humant att hjälpa dem att försvara sig än att stå och se på när de mördas. Det är lättare för oss att hjälpa ukraina vinna kriget än att ta emot totials miljoner Ukrainska flyktingar.
Framför allt så är risken mindre att det planerade fullstora ryska anfallet mot Finland och Sverige kommer igång så länge Ukraina orkar slåss och om anfallet kommer är det mindre kraftfullt och lättare att stoppa.
Därför gäller det att stöda Ukraina så mycket vi kan och inte låta Putins avlönade propagandister blanda bort korten.

• Gilla
  • Älska
pmd och 16 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
I båda fallen har den attackerade parten full rätt till självförsvar gentemot angriparen.
Palestinierna som fördrivits från sitt land kan också sägas ha full rätt till självförsvar mot ockupationsmakten. Vad som av den ena parten kallas terrorism kan med fog kallas befrielsekamp av den andra, det är bara en fråga om perspektiv.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
I den konflikten är det lite svårt att säga vem som anföll först och vem som hämnas, mer än att båda sidor gör saker som kan och bör fördömas.

Preventiva hämndanfall verkar Israel vara lite bättre på.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu är läget det att om Ukraina faller så står nästa europeiska land i tur.
Det är också välkänt att ryssarna tvångsmobiliserar männen på ockuperat område och skickar dem att dö som första anfallsvåg. Det är fastställt bortom varje tvivel att civila på ockuperat område trakaseras, förtrycks och torteras och mördas på ett vis som rentav är värre än Nordkorea.

Det känns bättre att ha ukrainarna på vår sida än att tvingas dräpa dem i tiotusental när Ryssen använder dem som kanonmat. Det är mer humant att hjälpa dem att försvara sig än att stå och se på när de mördas. Det är lättare för oss att hjälpa ukraina vinna kriget än att ta emot totials miljoner Ukrainska flyktingar.
Framför allt så är risken mindre att det planerade fullstora ryska anfallet mot Finland och Sverige kommer igång så länge Ukraina orkar slåss och om anfallet kommer är det mindre kraftfullt och lättare att stoppa.
Därför gäller det att stöda Ukraina så mycket vi kan och inte låta Putins avlönade propagandister blanda bort korten.
Den analysen är förmodligen riktigt och förhoppningsvis har du rätt, eller hoppeligen som ni väl säger i dina hemtrakter.😀

P
B Bitterhetsakademin skrev:
Palestinierna som fördrivits från sitt land kan också sägas ha full rätt till självförsvar mot ockupationsmakten. Vad som av den ena parten kallas terrorism kan med fog kallas befrielsekamp av den andra, det är bara en fråga om perspektiv.
Nu var det ju faktiskt de omliggande arabstaterna och/eller olika terroristorganisationer som vid ett antal gånger försökt utplåna Israel genom anfallskrig och terrorism, bland annat dessa år 1947-48, 1956, 1967, 1973, 1982, 2006, 2008-09, 2012, 2014, 2021 och nu sist 2023- , men har hittills vid varje gång förlorat krigen de startat.
Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Israel

Bara så att du förstår historien:
Gaza var en del av Egypten, som förlorade det till Israel under 6-dagarskriget 1967, Israel lämnade Gaza 2005, men terroristerna började snart skjuta raketer och annat in i Israel...
Västbanken var en del av Jordanien som förlorade det till Israel under 6-dagarskriget 1967.
Golanhöjderna var en del av Syrien som förlorade det till Israel under 6-dagarskriget 1967.

En angripare som förlorar kriget de startat, får nog räkna med att eventuellt förlora land de tappat kontrollen över under kriget.

Att många palestinier lämnat sina ursprungliga bosättningar i området har till stor del varit på uppmaning från de omliggande arabstaterna, de som stannat kvar i Israel har för det mesta inga planer på att lämna Israel, då deras ekonomi och trygghet är mycket bättre än i något närliggande arabland.

Kanske Karelen och andra finska områden också borde återlämnas, och naturligtvis en FN-ledd permanent organisation skapas för dessa flyktingar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nu var det ju faktiskt de omliggande arabstaterna och/eller olika terroristorganisationer som vid ett antal gånger försökt utplåna Israel genom anfallskrig och terrorism, bland annat dessa år 1947-48, 1956, 1967, 1973, 1982, 2006, 2008-09, 2012, 2014, 2021 och nu sist 2023- , men har hittills vid varje gång förlorat krigen de startat.
Länk: [länk]

Bara så att du förstår historien:
Gaza var en del av Egypten, som förlorade det till Israel under 6-dagarskriget 1967, Israel lämnade Gaza 2005, men terroristerna började snart skjuta raketer och annat in i Israel...
Västbanken var en del av Jordanien som förlorade det till Israel under 6-dagarskriget 1967.
Golanhöjderna var en del av Syrien som förlorade det till Israel under 6-dagarskriget 1967.

En angripare som förlorar kriget de startat, får nog räkna med att eventuellt förlora land de tappat kontrollen över under kriget.

Att många palestinier lämnat sina ursprungliga bosättningar i området har till stor del varit på uppmaning från de omliggande arabstaterna, de som stannat kvar i Israel har för det mesta inga planer på att lämna Israel, då deras ekonomi och trygghet är mycket bättre än i något närliggande arabland.

Kanske Karelen och andra finska områden också borde återlämnas, och naturligtvis en FN-ledd permanent organisation skapas för dessa flyktingar.
I samband med staten Israels bildande härjade judiska terrorgrupper i området och utförde etnisk rensning då åtskilliga hundratusen palestinier fördrevs, dessa grupper var även ansvariga för mordet på Folke Bernadotte som var en anständig man som såg till båda sidors behov. Att bli fördriven från sitt hem rättfärdigar väpnad befrielsekamp. Tills nu har Israel kommit undan med det mesta genom att dra antisemitkortet men oy vey den magiska kraften i detta är nu borta.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Inte mer än att de som tycker att det är helt ok att slakta civilbefolkningen i ett krig blir helt rabiata när folk dör i ett annat krig. Det är ett rent hyckleri när människor värderas så olika.
Det pinsamma är att du inte ser att du själv tillhör den gruppen. Vissa anklagar Ryssland och tycker att Israel får göra precis vad som helst, vilket stör dig. Själv klagar du på Israel och köper Ryssland anfall rakt av, tänker till och med att det kanske är NATOs fel, hyckleri var ordet. Själv kan jag kritisera Ryssland, Hamas och Israel. Gör sig Ukraina skyldiga till krigsbrott så kommer kritisera den också. Så innan du anklagar andra för hyckleri så kanske du ska fundera på hur du själv uttrycker dig...

Intet Intet skrev:
Vi börjar bygga flygplan för glatta livet I tron om att få sälja de till Ukraina. När planen börjar levereras är betalningsplanen inte riktigt klar. Men det hindrar inte oss, för vem vågar erkänna att det landet som vi skyfflar in milliarders milliarder i, kanske tar en springnota.
Solochvårvibbar?
Med "Vi" antar jag att du syftar på Saab?

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
P
I samband med staten Israels bildande härjade judiska terrorgrupper i området och utförde etnisk rensning då åtskilliga hundratusen palestinier fördrevs, dessa grupper var även ansvariga för mordet på Folke Bernadotte som var en anständig man som såg till båda sidors behov. Att bli fördriven från sitt hem rättfärdigar väpnad befrielsekamp. Tills nu har Israel kommit undan med det mesta genom att dra antisemitkortet men oy vey den magiska kraften i detta är nu borta.
Araberna i det palestinska mandatet, som området hette på 20- 30-talen, där stormuftin al-Husseini var ledande hade redan påbörjat lokala progromer mot de judar som sökt sig till det blivande Israel, delvis uppmuntrade av engelsmännen, som satsade mer på araberna, realpolitik när den är som finast...

Hitlertyskland ville motarbeta engelsmännen, så de skickade ner två SS-officerare till palestina för att träffa stormuftin 1937, en av SS-officerarna var Adolf Eichmann, japp han från Auschwitz.
Stormuftin åkte till Berlin och träffade Hitler, som ville ha "hjälp" med judarna i palestina.
al-Husseini blev bundis med Heinrich Himmler och blev SS-gruppenführer som tack för sitt arbete med judarna, det fanns t.o.m. SS-divisioner med muslimska 'soldater', som mördade många judar, främst på Balkan under kriget.

När det gäller muslimska flyktingar från palestina, motsvarar deras antal ungefär antalet judar som fördrevs från arabländerna 1948, då Israel grundades efter ett FN beslut, men de fick aldrig något permanent flyktingorgan via FN, men de blev naturligtvis väl mottagna i Israel, till skillnad mot hur de muslimska flyktingarna blev mottagna i de kringliggande muslimska länderna...

Länk om stormuftin : https://sv.wikipedia.org/wiki/Haj_Amin_al-Husseini

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Araberna i det palestinska mandatet, som området hette på 20- 30-talen, där stormuftin al-Husseini var ledande hade redan påbörjat lokala progromer mot de judar som sökt sig till det blivande Israel, delvis uppmuntrade av engelsmännen, som satsade mer på araberna, realpolitik när den är som finast...

Hitlertyskland ville motarbeta engelsmännen, så de skickade ner två SS-officerare till palestina för att träffa stormuftin 1937, en av SS-officerarna var Adolf Eichmann, japp han från Auschwitz.
Stormuftin åkte till Berlin och träffade Hitler, som ville ha "hjälp" med judarna i palestina.
al-Husseini blev bundis med Heinrich Himmler och blev SS-gruppenführer som tack för sitt arbete med judarna, det fanns t.o.m. SS-divisioner med muslimska 'soldater', som mördade många judar, främst på Balkan under kriget.

När det gäller muslimska flyktingar från palestina, motsvarar deras antal ungefär antalet judar som fördrevs från arabländerna 1948, då Israel grundades efter ett FN beslut, men de fick aldrig något permanent flyktingorgan via FN, men de blev naturligtvis väl mottagna i Israel, till skillnad mot hur de muslimska flyktingarna blev mottagna i de kringliggande muslimska länderna...

Länk om stormuftin : [länk]
Vad gäller SS Handschar är de välbekanta men de var väl uteslutande bosniska muslimer och en och annan kroat som influerats av Ante Pavelic så inget vi kan lasta palestinier i gemen för.

P
Vad gäller SS Handschar är de välbekanta men de var väl uteslutande bosniska muslimer och en och annan kroat som influerats av Ante Pavelic så inget vi kan lasta palestinier i gemen för.
Har jag påstått att muslimer åkte från 'palestina' till Balkan för att mörda judar ?
Det gjorde de hemma, till Hitlers gillande uppenbarligen.

Fairlane Fairlane skrev:
Det pinsamma är att du inte ser att du själv tillhör den gruppen. Vissa anklagar Ryssland och tycker att Israel får göra precis vad som helst, vilket stör dig. Själv klagar du på Israel och köper Ryssland anfall rakt av,
Det är naturligtvis en ren lögn. Något jag aldrig skrivit och det vet du. Så varför känner du dig tvingad att ljuga?
Ensamhet? Desperation? Öm tå?

Jag gillar inte vuxna män och kvinnor i grova kängor som dödar barfotabarn, oberoende av nationalitet. Jag tro jag upprepat det ett tiotal gånger. Men vill du inte förstå så vill du inte.

Det är som att ens försöka nämna för en "Go gubbe" att GAIS faktiskt kan göra mål utan att fuska. -Förädare!

Fairlane Fairlane skrev:
, tänker till och med att det kanske är NATOs fel, hyckleri var ordet.
NATOs expansion oroar naturligtvis Ryssland på samma sätt som USA skulle oroas om Kina öppnat baser i Kanada och Mexiko.
Att ens nämna denna självklarhet får forumets snöflingor att gå ner i spagat och skrika Putintroll. Tillhör du verkligen det litterära bottenskrapet?

Fairlane Fairlane skrev:
Själv kan jag kritisera Ryssland, Hamas och Israel. Gör sig Ukraina skyldiga till krigsbrott så kommer kritisera den också. Så innan du anklagar andra för hyckleri så kanske du ska fundera på hur du själv uttrycker dig...
Jag vet mycket väl hur jag uttrycker mig.
För övrigt. Se ovan.
Fairlane Fairlane skrev:
Med "Vi" antar jag att du syftar på Saab?
Äntligen tillbaka till ämnet!

Inte alls. Med "vi" menar jag, vi skattebetalare. För inte tror du väl att SAAB börjar tillverka flygmaskiner på löpande band till en beställare som kanske saknar såväl pengar som landningsbanor när de färdiga planen väl skall levereras. Mitt tips är att din och min pension sätt som garanti för affären. SAAB får säkert betalt. Troligen av oss men definitivt inte av ett bankrutt och korrupt Ukraina.

Som en liten anekdot på samma tema kan nämnas att BSA före andra världskriget nosade pengar och började på spekulation producera sidventilsmotorcyklar i treskif i fabriken i Birmingham så när kriget väl bröt ut stod det leveransklara motorcyklar på rad i BSAs lager. Gissa vem som fick arméns order?

https://www.bsacompany.co.uk/

• Arg
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Det är naturligtvis en ren lögn. Något jag aldrig skrivit och det vet du. Så varför känner du dig tvingad att ljuga?
Ensamhet? Desperation? Öm tå?
Historia upprepar sig. Du gjorde samma sak tidigare och kallade mig lögnare. Jag, och flera andra, citerade massor av inlägg där du försvarar ryssland, skyller på Ukraina (och USA), och försöker skämta bort dina rena faktafel. Då var det tyst ett tag för du hoppades väl att alla skulle glömma bort det.

Snälla kryp tillbaka under din sten.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.