18 322 läst ·
783 svar
18k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Finns det ens något tillfälle där ett större grannland får "ta" ett minde grannland "bara för att"?Intet skrev:
Alltså att övriga världen då bara ska stå på sidan å se på ?
Hur fan skulle det bli när länder som Indien & Kina bara "snor" deras grannländer, för att dom vill !
Det är ju varken 50 BC eller 1700-tal längre, nån jävla civiliserad motta för det va.
Erövrarna anser sig säkert ha mycket välgrundade argument och på inget vis offrar sina tappra soldater "bara för att".J jawen skrev:
Huruvida de "får" ta ett grannland eller något på andra sidan jordklotet, beror på hur militärt mäktigt landet är samt vilken status det har bland de länder som ser sig själva som moralens väktare.
Se ovanJ jawen skrev:
Säg det till USA. Det är den i särklass största invasionsmakten sedan andra världskriget. Före det var det de västeurpeiska länderna som terroriserade och förslavade fattiga och försvarslösa folk.J jawen skrev:
Kina och Indien kommer säkert att norpa åt sig lite i sitt närområde. Sydkinesiska sjön till exempel men även vara med och slåss om polerna.
Men jag håller med dig. Nån djävla civiliserad måtta får det vara!
Men vad vi tycker, skiter de stora i fullständigt.
Redigerat:
Men kära barn. Jag har ju redan svarat.H HenrikHuslöse skrev:
Men bara för dig tar vi det en gång till: -"Ingen aning. Jag bor utanför Göteborg."
Det är alltså en fråga jag ej kan besvara enligt din trångsynta frågeställning.
Det gör du klokt i, för du hittade på, med andra ord. Kul debatteknik🤪.H HenrikHuslöse skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det är väl alltid skönt att få skrika ut sin antisemitism en lördagkväll antar jag. För rent objektivt är det ju i bästa fall skitsnack.Intet skrev:
Eller journalister med skyddsvästar med texten press.
Då pepprar de i guds namn på lite eextra. För det får man göra enligt Peters önskelista. Ursäkta, Krigets lagar.
Kort och gott. Vi vet alla att det inte är tillåtet att skjuta ihjäl 50 civilister för varje eventuell soldat.
Peter må vara ursäktad då han ryckte in som värnpliktigt befäl.
Eftersom Hamas gömmer sig bakom varje täckmantel de kan, från sina fruars kjolar till sjukhus, moskeer, vita flaggor och presskyltar ger dessa inte det skydd de ger i många andra konflikter. Men det är inte som i din våta dröm för att dessa symboler blir måltavlor i sig, utan för att Hamas berövat dem på allt skyddsvärde genom sitt missbruk av dem.
Såhär ser för övrigt överdödligheten i Gaza ut sedan kriget började. Man ser alltså vilka delar av befolkningen som dött i större och mindre grad än deras andel av befolkningen. Det är inte en graf över hur många som dött.
Det som sticker ut är att det är pojkar och män 15–60 som dött i oproportionerligt hög grad. Bland annat barn alltså, men bara pojkar. Hamas barnsoldater och deras oskyldiga generationskamrater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bistra sanningen är att det varit extra farligt att vara tonårspojke eller man i Gaza dels för att sådana är vad Hamas de facto bestått av samt att de genom sitt beteende utsatt andra i samma kohorter för extra risker.
Det är priset hela Gazas befolkning fått bära för att man valt Hamas, låtit dem dra ut på judemördartåg, tagit gisslan och gömt sig bland civila.
Definiera begreppet "antisemit". Dvs, det du själv tror att det står för.Nötegårdsgubben skrev:
Ta gärna hjälp av de som strösslar med "antisemitkortet" som om det vore risgryn på ett bröllop, varje gång stortån värker.
Jag är genuint intresserad för jag tror/hoppas att du/ni inte förstår dess betydelse.
Redigerat:
Att skrika antisemit i högan sky har blivit ett vanligt sätt att kväva all kritik mot Israel, men den tiden då folk lät sig skrämmas till tystnad är nu över efter att vidden av Israels folkmord visats för världen. På grund av andra världskriget har Israel till alldeles nyligen haft frikort att göra vad de önskar mot palestinierna som att fördriva dem och skapa illegala bosättningar samt att att misshandla och skövla palestiniers odlingar utan straffansvar.
Intet skrev:
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Anstrykare & moddlare 100 mm
Till fönsterbrädor, speglar och andra stora ytor
249 kr inkl moms
Läs mer
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
När du skriver sådana här saker, klassar jag dig som antisemit.Intet skrev:
Det är påståenden tagna ur luften som jag är tämligen säker på att du inte strör om kring dig om andra än judar.Intet skrev:
Jag skulle naturligtvis kunna ta fram en mer sammanhållen definition men känner ärligt talat att jag varken gitter eller behöver. Din antisemitism är uppenbar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 361 inlägg
Vad har gaza och Israel med Gripenplan, Ukraina och Ryssland att göra?
Whataboutism.
Whataboutism.
Medlem
· Uppland
· 2 538 inlägg
Visst. Du kan även klassa en jordgubbe som struts om du vill.Nötegårdsgubben skrev:
https://unric.org/sv/gaza-den-dodligaste-konflikten-for-journalister/Nötegårdsgubben skrev:
https://www.tv4.se/artikel/1VCqvPPnbSqOHNJMQ4QqPH/flera-journalister-doedade-i-ny-sjukhusattack
https://sverigesradio.se/artikel/journalister-dodade-i-bombattack-mot-talt-i-gaza
Osv osv.
Tjänstgör andra "raser/folkgrupper ..." i den israeliska ockupationsmaktens armé skulle jag förakta de lika mycket.
Nä. Det skulle du naturligtvis inte kunna, annars hade du gjort det med två meningar, Istället.Nötegårdsgubben skrev:
Välkommen åter när du läst på.
Inte mer än att de som tycker att det är helt ok att slakta civilbefolkningen i ett krig blir helt rabiata när folk dör i ett annat krig. Det är ett rent hyckleri när människor värderas så olika.AndersMalmgren skrev:
JAS.
Jag tror att Zelenskyj gick på tiggarstråt och scharmoffensiv när han låtsasköpte några grabbnävar JAS. Syftet var att Sverige skulle känna sig tvingat att fortsätta stödja Ukraina fram till det eventuellt köpet. Om han såg att vi inte skyfflade våra skattepengar i förväntad mängd till honom kan det varit underförstått att de skulle shoppa loss någon annan stans.
Lite som när grabbar bjuder vackra flickor på drinkar. När de ledsnat går de någon annan stans och så sitter den förut så hoppfulle ensam igen, nu med tom pung.😢
Tre år innan leverans. Det är en långtid även för ett lågintensiv krig. Risken/möjligheten att det tar slut långt innan dess tror och hoppas jag, är uppenbar.
Hur det Ukrainska samhället ser ut då, vete fan, men ingen annan.
Skråckscenariorna är flera.
1. Vi börjar bygga flygplan för glatta livet I tron om att få sälja de till Ukraina. När planen börjar levereras är betalningsplanen inte riktigt klar. Men det hindrar inte oss, för vem vågar erkänna att det landet som vi skyfflar in milliarders milliarder i, kanske tar en springnota.
Solochvårvibbar?
2. Vi gör som ovan men i sista stund meddelar Ukraina att de hittat en annan leverantör och så får vi sätta upp skyltar på våra sprillans nya plan.
-"Hjälp oss tömma lagret. Allt skall bort".
3. Vi bygger på som ovan men när de är klara för leverans finns det inget Ukraina att landa i. Eller så har de blivit fred där Ukraina förbundit sig att förbli en vapenfri neutral stat.
REA REA REA.
4. Blandar vi in stulna pengar i ekvationen kan vad som helst hända. Bra kan det däremot inte bli.
5. Eller så har jag helt fel och Malmbergs helt orealistiska och livsfarliga pojkrumsdröm verkligen blir sann.
"C'est la vie", say the old folks,
Här mest för att den är rolig och bra gjord.
Redigerat:
Vad gäller planen gör politikerna som deras herrar önskar, de har alltid varit jasägare.Intet skrev:
Visst. Du kan även klassa en jordgubbe som struts om du vill.
[länk]
[länk]
[länk]
Osv osv.
Tjänstgör andra "raser/folkgrupper ..." i den israeliska ockupationsmaktens armé skulle jag förakta de lika mycket.
Nä. Det skulle du naturligtvis inte kunna, annars hade du gjort det med två meningar, Istället.
Välkommen åter när du läst på.
Inte mer än att de som tycker att det är helt ok att slakta civilbefolkningen I ett krig blir helt rabiata när folk dör i ett annat krig. Det är ett rent hyckleri när människor värderas så olika.
JAS.
Jag tror att Zelenskyj gick på tiggarstråt och scharmoffensiv när han låtsasköpte några grabbnävar JAS. Syftet var att Sverige skulle känna sig tvingat att fortsätta stödja Ukraina fram till det eventuellt köpet. Om han såg att vi inte skyfflade våra skattepengar i förväntad mängd till honom kan det varit underförstått att de skulle shoppa loss någon annan stans.
Lite som när grabbar bjuder vackra flickor på drinkar. När de ledsnat går de någon annan stans och så sitter den förut så hoppfulle ensam igen, nu med tom pung.😢
Tre år innan leverans. Det är en långtid även för ett lågintensiv krig. Risken/möjligheten att det tar slut långt innan dess tror och hoppas jag, är uppenbar.
Hur det Ukrainska samhället ser ut då, vete fan, men ingen annan.
Skråckscenariorna är flera.
1. Vi börjar bygga flygplan för glatta livet I tron om att få sälja de till Ukraina. När planen börjar levereras är betalningsplanen inte riktigt klar. Men det hindrar inte oss, för vem vågar erkänna att det landet som vi skyfflar in milliarders milliarder i, kanske tar en springnota.
Solochvårvibbar?
2. Vi gör som ovan men i sista stund meddelar Ukraina att de hittat en annan leverantör och så får vi sätta upp skyltar på våra sprillans nya plan.
-"Hjälp oss tömma lagret. Allt skall bort".
3. Vi bygger på som ovan men när de är klara för leverans finns det inget Ukraina landa i. Eller så har de blivit fred där Ukraina förbundit sig att förbli en vapenfri neutral stat.
REA REA REA.
4. Blandar vi in stulna pengar i ekvationen kan vad som helst hända. Bra kan det däremot inte bli.
5. Eller så har jag helt fel och Malmbergs helt orealistiska och livsfarliga pojkrumsdröm verkligen blir sann.
"C'est la vie", say the old folks,
Hellre jas-ägare än ja-sägare.
OT: Hörde att det återigen var brist på halvledare inom industrin, vi har ju 349 att ta av.😆
Men det är just då i dessa lägen, som den mera civiliserade "världen" inte bara kan stå på sidan & titta på. (tillsammans är vi starka )Intet skrev:
Och att en diktatur offrar soldater "bara för att", har skett sedan homo sapiens blev "lite civiliserade", men dom "offrar" helst inte soldaterna/människorna i sin egen närhet/omgivning....För då reagerar också diktatorns "närmaste omgivning", vilket kan bli väldigt förödande för den diktaturen.
Absolut.....tyvärr är det så & detta är långtifrån bra eller idealiskt.Intet skrev:
Samtidigt.....vad har vi att välja på ?
Är det bättre att ingenting görs någon gång då tycker du?......för då kastas hela mänskligheten tillbaks 4000 år & kommer att drabba nästan alla på jorden med extremt mycket lidande.
Håller med dig i detta argument, & det är långt ifrån ultimat eller "rättvist".Intet skrev:
USA går ofta in i konflikter FÖR sin egen vinnings skull ekonomiskt, vilket är "rent affärsmässigt" & inte i botten handlar om "för mänsklighetens skull".
Samtidigt....Vad har den civiliserade mänskligheten för alternativ tycker du ?
Ska vi låta Kina ta över rollen som jordklotets "polis" ?
Eller ska vi enbart börja bry oss om våran "direkta närhet" ?, dvs vart land får skydda sig själv ?
USA har inte (vad jag vet) erövrat/stulit & ockuperat något annat lands mark, utan dom gångerna USA har tillägnat sig nya landsbitar, så har det varit genom rena köp såsom av Frankrike, Mexiko & Ryssland under 1800-talet.
Jag håller med dig utom det med "direkta närhet", Ukraina är vår direkta närhet! Ukraina ligger närmre Sverges södra spets än vad halva Sverige gör!J jawen skrev:
Det är lika långt till Ukraina som till Östersund från Malmö... Och då ligger halva Sverige längre norrut än Östersund.