Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
P Peter787 skrev:
Du kanske skulle läsa ditt egna inlägg #261.,
Räven är väl turk och jordgubben från Irak, eller tvärt om, skit samma.
Det var ett exempel på två personer i den gängkriminella världen.

Vi kan ta ett annat namn om du vill, Mikael "Greken" Tenezos, född och uppvuxen i Stockholm. Placerar du in honom i Turkiet, Mellanöstern eller Nordafrika?

Hela poängen med inlägget var det idiotiska i att man ska lyssna på båda parter.

Intet Intet skrev:
Bortsett från det legala dilemmat.
Hur gick det för oss efter det vi förnedrat Tyskland. Snacka om att bita sig själv I svansen. Historielösa människor är livsfarliga.
Hur menar du nu ?
Att Tyskland gynnades eller vad pratar du om.

T Thomas_Blekinge skrev:
Du relativerar på ett mycket opassande sätt de förbrytelser som Nazityskland genomförde i okkuperade områden. Tyskarnas omänskligheter var såpass enastående att man inte jämför andras grymheter mot dem.
T Thomas_Blekinge skrev:
Och ja, ditt språkbruk är helt opassande. Du kan inte beteckna ett folk som pack, då beger du dig på en nivå som Hitler använde.
Kom igen, Thomas. Jag förstår om frågan är extra känslig för dig, men du kan inte först säga att man inte kan jämföra något med nazismen för att sen kleta Hitler på den du tyckte gjorde fel.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du har ju svart bälte i historielöshet. Du har ju helt glömt bort Munchenavtalet 1938
Intet har nog förträngt Molotov-Ribbentropp pakten också.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Intet har nog förträngt Molotov-Ribbentropp pakten också.
Vadå? Kriget började väl sommaren 1941 när nazisterna anföll? 😉

• Haha
  • Wow
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man har enligt krigets lagar skyldighet att försöka undvika att skada civila. Israel beskjuter även journalister och vårdpersonal, så de är inte ett dugg bättre än ryssarna i det hänseendet.
Krigets laga gör generellt illegitima mål legitima när de används för att dölja militär verksamhet.

Eftersom Hamas grupperar i sjukhus, förflyttar sig i ambulanser och klär ut sina operatörer till journalister så görs dessa till måltavlor i konflikten.

Skillnaden mellan Rysslands medvetna användande av civila som mål och Israels attacker på dem som använder motsvarande ursäkter som skydd är således fundamental.

Man kan förstås tycka att Israel borde avstå från ett effektivt bekämpande av Hamas för att man inte kan acceptera någon form av kollateral skada till följd av Hamas krigsbrott, men att likställa det med rysk krigsföring är i bästa fall okunnigt.

• Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Jo. Det har båda gjort. Dvs. Du har ju bara sett Ukrainas. För ett halvår sedan var de 470 tusen enligt deras egna uppgifter. Ryssarna sade 200tusen ungefär om jag minns rätt. Hur som helst ljuger de båda så mycket det förmår.
Att man publicerar en slumpvis siffra innebär inte att man publicerar antalet döda/skadade/tillfångatagna/saknade etc, eller är du så jäkla naiv ?
Eller kanske mer troligt, så lättlurad.

Fairlane Fairlane skrev:
Vadå? Kriget började väl sommaren 1941 när nazisterna anföll? 😉
Utmärkt kontrollfråga för att filtrera ut de som svalt de ryska lögnerna med hull och hår.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Krigets laga gör generellt illegitima mål legitima när de används för att dölja militär verksamhet.

Eftersom Hamas grupperar i sjukhus, förflyttar sig i ambulanser och klär ut sina operatörer till journalister så görs dessa till måltavlor i konflikten.

Skillnaden mellan Rysslands medvetna användande av civila som mål och Israels attacker på dem som använder motsvarande ursäkter som skydd är således fundamental.

Man kan förstås tycka att Israel borde avstå från ett effektivt bekämpande av Hamas för att man inte kan acceptera någon form av kollateral skada till följd av Hamas krigsbrott, men att likställa det med rysk krigsföring är i bästa fall okunnigt.
Jag skulle nog påstå att man högst medvetet skiter i vilket, vilket jag tycker är rätt nära medvetna attacker mot oskyldiga.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Man har enligt krigets lagar skyldighet att försöka undvika att skada civila. Israel beskjuter även journalister och vårdpersonal, så de är inte ett dugg bättre än ryssarna i det hänseendet.
Exakt, att försöka UNDVIKA, men t.ex. bedömer skytten i en stridsvagn att en kombatant med ett RPG i en folksamling är ett hot, är det helt enligt 'krigets lagar' att skjuts en spränggranat som dödar kombatanten och 10 civila runt kombatanten.
Sen är situationen med Hamas unik, Hamas använder medvetet civila som skydd och hoppas på den naiva opinionen i väst.
När jag gjorde värnplikten som befäl hade vi en lektion med ett fd. FN-befäl som varit på Cypern, i Libanon, Sinai och Gaza, det var bara i Gaza som Palestinierna beblandade sig med civila när de försökte attackera Israeler, så Palestinier har en lång tradition av att utnyttja civila som sköldar och skylla på motståndarna för dödsoffren.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Peter787 skrev:
Exakt, att försöka UNDVIKA, men t.ex. bedömer skytten i en stridsvagn att en kombatant med ett RPG i en folksamling är ett hot, är det helt enligt 'krigets lagar' att skjuts en spränggranat som dödar kombatanten och 10 civila runt kombatanten.
Och om skytten inte är någon kombattant med RPG utan bara ett antal sjukvårdare med fordon tydligt markerade som sådana?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Och om skytten inte är någon kombattant med RPG utan bara ett antal sjukvårdare med fordon tydligt markerade som sådana?
Fast det verkar bara ha hänt i Hamas propaganda som du, Greta och andra antisemiter tror på.
Att misstag sker är tyvärr oundvikligt, men hade inte Hamas angripit Israel den 7/10 hade väldigt många fortfarande varit i livet, så vems är felet för alla döda?
Jag vet svaret, men uppenbarligen inte du och några till här.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
jawen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller journalister med skyddsvästar med texten press.
Då pepprar de i guds namn på lite eextra. För det får man göra enligt Peters önskelista. Ursäkta, Krigets lagar.

Kort och gott. Vi vet alla att det inte är tillåtet att skjuta ihjäl 50 civilister för varje eventuell soldat.

Peter må vara ursäktad då han ryckte in som värnpliktigt befäl.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Peter787 skrev:
Fast det verkar bara ha hänt i Hamas propaganda som du, Greta och andra antisemiter tror på.
Antimenit? Jag? Är du från vettet helt eller?
Vad får dig att tro att jag är antisemit?
Med judisk släkt som suttit i nazistiska koncentrationsläger så betackar jag mig sådan smörja.

Lyssnar du bara på vad på Itamar Ben-Gvir och Bezalel Smotrich?

Det finns mängder med personer i Israel som är emot hur Israel hanterar situation, inklusive då folk i militären. Är det också antisemiter?
P Peter787 skrev:
Att misstag sker är tyvärr oundvikligt, men hade inte Hamas angripit Israel den 7/10 hade väldigt många fortfarande varit i livet, så vems är felet för alla döda?
Bådas. Hamas startade det denna gång.
Hamas är en skitorganisation och är skyldig till mycket inte, men det ger inte Israel rätten att utplåna oskyldiga.
P Peter787 skrev:
Jag vet svaret, men uppenbarligen inte du och några till här.
Du klipper till mig, alltså har jag rätt att inte bara slå dig utan hela din familj och alla i din närhet?

Nej jag tror faktiskt inte du sitter med svaret om du anser att Israel är helt oskyldiga till att folk har dött och fortsatt dör.

På Västbanken är Hamas små. Israeliska bosättare åker och skjuter palestinier, misshandlar palestinier, bränner hus, dödar boskap etc. Den israeliska armén står bredvid, beredd att ingripa om israeler hotas. Finns det verkligen inget fel där i Israels agerande?

Jag har för övrigt varit flera gånger både i Israel och i Palestina och kan lova dig att de flesta människor är vettiga på båda ställena men båda ställena har mängder med idioter också.

• Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vi vet alla att det inte är tillåtet att skjuta ihjäl 50 civilister för varje eventuell soldat.
Finns det något alls i Rysslands angrepp mot Ukraina som är tillåtet?

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.