18 322 läst ·
783 svar
18k läst
783 svar
Försäljning av Gripen, frysta ryska tillgångar mm
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det var ett exempel på två personer i den gängkriminella världen.P Peter787 skrev:
Vi kan ta ett annat namn om du vill, Mikael "Greken" Tenezos, född och uppvuxen i Stockholm. Placerar du in honom i Turkiet, Mellanöstern eller Nordafrika?
Hela poängen med inlägget var det idiotiska i att man ska lyssna på båda parter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
T Thomas_Blekinge skrev:
Kom igen, Thomas. Jag förstår om frågan är extra känslig för dig, men du kan inte först säga att man inte kan jämföra något med nazismen för att sen kleta Hitler på den du tyckte gjorde fel.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 537 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Krigets laga gör generellt illegitima mål legitima när de används för att dölja militär verksamhet.Fairlane skrev:
Eftersom Hamas grupperar i sjukhus, förflyttar sig i ambulanser och klär ut sina operatörer till journalister så görs dessa till måltavlor i konflikten.
Skillnaden mellan Rysslands medvetna användande av civila som mål och Israels attacker på dem som använder motsvarande ursäkter som skydd är således fundamental.
Man kan förstås tycka att Israel borde avstå från ett effektivt bekämpande av Hamas för att man inte kan acceptera någon form av kollateral skada till följd av Hamas krigsbrott, men att likställa det med rysk krigsföring är i bästa fall okunnigt.
Att man publicerar en slumpvis siffra innebär inte att man publicerar antalet döda/skadade/tillfångatagna/saknade etc, eller är du så jäkla naiv ?Intet skrev:
Eller kanske mer troligt, så lättlurad.
Medlem
· Uppland
· 2 537 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag skulle nog påstå att man högst medvetet skiter i vilket, vilket jag tycker är rätt nära medvetna attacker mot oskyldiga.Nötegårdsgubben skrev:
Krigets laga gör generellt illegitima mål legitima när de används för att dölja militär verksamhet.
Eftersom Hamas grupperar i sjukhus, förflyttar sig i ambulanser och klär ut sina operatörer till journalister så görs dessa till måltavlor i konflikten.
Skillnaden mellan Rysslands medvetna användande av civila som mål och Israels attacker på dem som använder motsvarande ursäkter som skydd är således fundamental.
Man kan förstås tycka att Israel borde avstå från ett effektivt bekämpande av Hamas för att man inte kan acceptera någon form av kollateral skada till följd av Hamas krigsbrott, men att likställa det med rysk krigsföring är i bästa fall okunnigt.
Exakt, att försöka UNDVIKA, men t.ex. bedömer skytten i en stridsvagn att en kombatant med ett RPG i en folksamling är ett hot, är det helt enligt 'krigets lagar' att skjuts en spränggranat som dödar kombatanten och 10 civila runt kombatanten.Fairlane skrev:
Sen är situationen med Hamas unik, Hamas använder medvetet civila som skydd och hoppas på den naiva opinionen i väst.
När jag gjorde värnplikten som befäl hade vi en lektion med ett fd. FN-befäl som varit på Cypern, i Libanon, Sinai och Gaza, det var bara i Gaza som Palestinierna beblandade sig med civila när de försökte attackera Israeler, så Palestinier har en lång tradition av att utnyttja civila som sköldar och skylla på motståndarna för dödsoffren.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Och om skytten inte är någon kombattant med RPG utan bara ett antal sjukvårdare med fordon tydligt markerade som sådana?P Peter787 skrev:
Fast det verkar bara ha hänt i Hamas propaganda som du, Greta och andra antisemiter tror på.Fairlane skrev:
Att misstag sker är tyvärr oundvikligt, men hade inte Hamas angripit Israel den 7/10 hade väldigt många fortfarande varit i livet, så vems är felet för alla döda?
Jag vet svaret, men uppenbarligen inte du och några till här.
Eller journalister med skyddsvästar med texten press.Fairlane skrev:
Då pepprar de i guds namn på lite eextra. För det får man göra enligt Peters önskelista. Ursäkta, Krigets lagar.
Kort och gott. Vi vet alla att det inte är tillåtet att skjuta ihjäl 50 civilister för varje eventuell soldat.
Peter må vara ursäktad då han ryckte in som värnpliktigt befäl.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Antimenit? Jag? Är du från vettet helt eller?P Peter787 skrev:
Vad får dig att tro att jag är antisemit?
Med judisk släkt som suttit i nazistiska koncentrationsläger så betackar jag mig sådan smörja.
Lyssnar du bara på vad på Itamar Ben-Gvir och Bezalel Smotrich?
Det finns mängder med personer i Israel som är emot hur Israel hanterar situation, inklusive då folk i militären. Är det också antisemiter?
Bådas. Hamas startade det denna gång.P Peter787 skrev:
Hamas är en skitorganisation och är skyldig till mycket inte, men det ger inte Israel rätten att utplåna oskyldiga.
Du klipper till mig, alltså har jag rätt att inte bara slå dig utan hela din familj och alla i din närhet?P Peter787 skrev:
Nej jag tror faktiskt inte du sitter med svaret om du anser att Israel är helt oskyldiga till att folk har dött och fortsatt dör.
På Västbanken är Hamas små. Israeliska bosättare åker och skjuter palestinier, misshandlar palestinier, bränner hus, dödar boskap etc. Den israeliska armén står bredvid, beredd att ingripa om israeler hotas. Finns det verkligen inget fel där i Israels agerande?
Jag har för övrigt varit flera gånger både i Israel och i Palestina och kan lova dig att de flesta människor är vettiga på båda ställena men båda ställena har mängder med idioter också.