Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Peter787 skrev:
I princip publicerar inget krigförande land/part några siffror på egna förluster, den informationen är nästan alltid hemlig.
Det har inget att göra med om det är en demokrati eller diktatur som har förlusterna.
Jo. Det har båda gjort. Dvs. Du har ju bara sett Ukrainas. För ett halvår sedan var de 470 tusen enligt deras egna uppgifter. Ryssarna sade 200tusen ungefär om jag minns rätt. Hur som helst ljuger de båda så mycket det förmår.

Nissens Nissens skrev:
Visa gärna källa på det.
Definitionen på förluster inkluderar dödade, sårade och tillfångatagna.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Jo. Det har båda gjort. Dvs. Du har ju bara sett Ukrainas. För ett halvår sedan var de 470 tusen enligt deras egna uppgifter. Ryssarna sade 200tusen ungefär om jag minns rätt. Hur som helst ljuger de båda så mycket det förmår.
Och du trodde på ryssarnas siffror ?
Det säger väl allt om din källkritik, eller snarare totala brist på omdöme 🤣

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och du trodde på ryssarnas siffror ?
Det säger väl allt om din källkritik, eller snarare totala brist på omdöme 🤣
Det är säkert så att båda parter ljuger så mycket de tror att vi kan gå på.
Förklaring. Ukraina 0 döda. 1 med skoskav. Skulle du tagit det som en sanning bara för att det var uppgifter ifrån din fader konungen och inte från riddar Kato.
Se det som en anställningsintervju. -Jaha du Peter, vad kan du egentligen om vår transsexuella intergalaktiska svetsautomatik?
Inget, allt eller mittemellan.
Hajar du?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det har jag absolut inte gjort.
Jag nämnde gängkriminella och tro det eller ej det finns personer som är gängkriminella som inte är från Turkiet, Mellanöstern eller Nordafrika.

Personligen avskyr jag Hamas, men jag avskyr även Israels agerande. Jag har palestinska vänner som hatar Hamas, som vill leva ett liv i fred och frihet. Varför ska Israel mörda dem?
Du kanske skulle läsa ditt egna inlägg #261.,
Räven är väl turk och jordgubben från Irak, eller tvärt om, skit samma.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Det har jag absolut inte gjort.
Jag nämnde gängkriminella och tro det eller ej det finns personer som är gängkriminella som inte är från Turkiet, Mellanöstern eller Nordafrika.

Personligen avskyr jag Hamas, men jag avskyr även Israels agerande. Jag har palestinska vänner som hatar Hamas, som vill leva ett liv i fred och frihet. Varför ska Israel mörda dem?
Det är tråkigt för dina vänner att de lever så nära terroristerna att terroristerna gömmer sig bakom dina vänner och blir skadade/dödade när Israel, med all rätt enligt krigets lagar, dödar terroristerna.
Tyvärr är det så terroristerna agerar.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Just det. Ukrainas officiella siffror. Vän av demokrati undrar då. -Var är Rysslands officiella siffror. Kan vara bra att ha när vi medborgare självständigt i god demokratisk anda, vill bilda oss vår egen uppfattning.
Det är det som är demokrati. Till skillnad mot diktatur, där staten förmedlar "sanningen".
Varför är ryska officiella siffror intressanta? Diktaturstater lämnar vilka siffror de vill, bara de gagnar regimen. Det finns oberoende ryska siffror från ryska journalister, men du efterfrågar de som diktaturen godkänt.

Okej. De senaste siffrorna från ryska försvarsministeriet jag kan hitta säger att Ukraina förlorat 630 flygplan och 16 000 stridsvagnar. Med tanke på att Ukraina bara hade runt 200 flygplan totalt innan kriget, så säger det allt om trovärdigheten i de officiella ryska siffrorna.

Det finns ingen anledning att bry sig om helt uppdiktade siffror från en diktaturstat.

• Gilla
Bhp863 och 8 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Varför är ryska officiella siffror intressanta? Diktaturstater lämnar vilka siffror de vill, bara de gagnar regimen. Det finns oberoende ryska siffror från ryska journalister, men du efterfrågar de som diktaturen godkänt.

Okej. De senaste siffrorna från ryska försvarsministeriet jag kan hitta säger att Ukraina förlorat 630 flygplan och 16 000 stridsvagnar. Med tanke på att Ukraina bara hade runt 200 flygplan totalt innan kriget, så säger det allt om trovärdigheten i de officiella ryska siffrorna.

Det finns ingen anledning att bry sig om helt uppdiktade siffror från en diktaturstat.
Vad bra. Lägg ut här var du hittade de uppgifterna. Som motståndare till censur vill Jag jämföra så många uppgifter som möjligt och inte bara de staten tillåter mig att se.

Och 16000 stridsvagnar låter än mer bisarrt. Krigets första offer, är sanningen.

Intet Intet skrev:
Vad bra. Lägg ut här var du hittade de uppgifterna. Som motståndare till censur vill Jag jämföra så många uppgifter som möjligt och inte bara de staten tillåter mig att se.
Skulle du argumentera på det sättet om du bodde i Moskva?

B Bitterhetsakademin skrev:
Vi är inne på oprövad mark då det gäller att konfiskera frysta medel och följderna är svåra att överblicka. Det ger prejudikat för att det kan ske i framtiden, hoppas då att samma måttstock ska råda som mot Ryssland
Om det redan efter första världskriget ställdes hårda villkor till Tyskland med b.la att Tyskland förlorade viktiga industriella och ekonomiska resurser, såsom kol- och järnmalmstillgångar, genom att landet tvingades avstå landområden (enligt Versaillesfördraget)

Och samtidigt då 1919 fick Tyska staten ett föreläggande att betala hundratals miljarder guldmark i krigsskadestånd

Så varför skulle man inte också idag kunna kräva ungefär "detsamma" av Ryssland, efter denna invasion i sitt grannland Ukraina där man bombar sönder landet, kidnappar barn & dödar 1000-tals civila (utöver alla militära krigsoffer)

Att inte låta Ryssland betala "för allt" detta är enbart fegt & förödande för framtiden.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Skulle du argumentera på det sättet om du bodde i Moskva?
Ingen aning. Jag bor utanför Göteborg.

Har du uppgifterna eller hittade du bara på?

J jawen skrev:
Om det redan efter första världskriget ställdes hårda villkor till Tyskland med b.la att Tyskland förlorade viktiga industriella och ekonomiska resurser, såsom kol- och järnmalmstillgångar, genom att landet tvingades avstå landområden (enligt Versaillesfördraget)

Och samtidigt då 1919 fick Tyska staten ett föreläggande att betala hundratals miljarder guldmark i krigsskadestånd

Så varför skulle man inte också idag kunna kräva ungefär "detsamma" av Ryssland, efter denna invasion i sitt grannland Ukraina där man bombar sönder landet, kidnappar barn & dödar 1000-tals civila (utöver alla militära krigsoffer)

Att inte låta Ryssland betala "för allt" detta är enbart fegt & förödande för framtiden.
Bortsett från det legala dilemmat.
Hur gick det för oss efter det vi förnedrat Tyskland. Snacka om att bita sig själv I svansen. Historielösa människor är livsfarliga.

Intet Intet skrev:
Bortsett från det legala dilemmat.
Hur gick det för oss efter det vi förnedrat Tyskland. Snacka om att bita sig själv I svansen. Historielösa människor är livsfarliga.
Du har ju svart bälte i historielöshet. Du har ju helt glömt bort Munchenavtalet 1938

• Gilla
  • Haha
jawen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P Peter787 skrev:
Det är tråkigt för dina vänner att de lever så nära terroristerna att terroristerna gömmer sig bakom dina vänner och blir skadade/dödade när Israel, med all rätt enligt krigets lagar, dödar terroristerna.
Tyvärr är det så terroristerna agerar.
Man har enligt krigets lagar skyldighet att försöka undvika att skada civila. Israel beskjuter även journalister och vårdpersonal, så de är inte ett dugg bättre än ryssarna i det hänseendet.

Du vet väl lika väl som alla andra att det finns delar av Israels regering som vill känna hela Palestina med marken? De vet väl lika väl som alla andra att de israeliska bosättningar är olagliga och att bosättare terroriserar, misshandlar och mördar civila på Västbanken, utan att Hamas är i närheten? I närheten står däremot Israeliska armén redo att. Ingripa om någon av dessa våldsamma bosättare riskerar att någon slår tillbaka?

För att var tydlig har jag massor med judar i bekantskapskretsen också som tycker det är helt galet det Israels regering och armé gör. De är finns även en hel del israeler och personer i Israels militär som tycker samma.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ingen aning. Jag bor utanför Göteborg.
Då frågar jag igen: Skulle du våga skriva samma sak om du bodde i Moskva, ja eller nej?

Jag kommer inte länka till det ryska försvarsministeriets hemsida, men du bör inte ha några problem att hitta den.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.