Jag hade satt skydd utanför radiatorerna om du vill komma ifrån att barnen bränner sig på radiatorerna. Radiatorer är svindyrt så inget man gärna byter bara sådär. Det lättaste för att räkna ut sin effekt på elementen är att försöka hitta vad man har för några. Här går det till exempel att hitta en del: https://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/

Som du ser får du gå upp rätt rejält i storlek om du ska ha ökad effekt. Ser inte alltid så snyggt ut med ett monster till element under fönsterna. Eftersom du har vedpannan så är det överlägset bästa och enklaste att sätta skydd framför radiatorerna. Sen är det bara att höja framledningstempen tills du har tillräckligt varmt. Ska du ha en rörkrökare som gör det åt dig med så blir inte elementen så "billiga" som de är från exempelvis rinkabyrör.

Har element sedan -56 KANON bra

Släng upp en bild på dina raddisar (y)

Kör du fortfarande självcirkulation?

Dunte Dunte skrev:
Jag har helt sonika valt strlk på radiatorerna utifrån fönsterstrlk, då de flesta är placerade under fönster.
Det kvinnliga sättet alltså... ;) Det kan säkert bli rätt i de flesta rummen, men det brukar alltid vara nåt rum där det behövs lite mer. Du kan ju försöka räkna ut vad dom gamla radiatorerna ger för effekt och jämföra. Med lite tur har man gjort nån sorts projektering/beräkning innan man satte in dom.

Gamla sektionsradiatorer har ganska bra utbyte, så det är inte alls säkert att det blir någon avgörande förbättreing för att man byter till moderna konvektorvarianter.

Jag kan bifoga en bild senare. Det är inte sektionsradiatorer, tyvärr. De tycker jag är skitsnygga och skulle behållit dem tvärt.
Jag skulle gärna ha kvar möjlighet till självcirkulation, måste ju vara fördelaktigt vid strömavbrott tex? Tänkte be rörmokaren göra detta möjligt genom att lägga in en extra ledning parallellt med cirkulationspumpen med ventiler som gör det möjligt att förbipassa pumpen. Tror ni det skulle funka?

Kommer säkert funka (y)

Men då har du iaf cirkulationspump idag?

Funkar självcirkulationen i dag? Att projektera och bygga ett väl fungerande självcirkulationssystem är inte helt enkelt och många gamla såna system har förstörts av att man med tidens gång har flyttat radiatorer och gjort nya avstick.

Jag har 3st tom! :D
Men inget är monterat än. Murade rökkanalen till pannan igår. Den väger 450kg, så det var ju ett litet projekt att få in den. Den gamla tanken var 1000ltr, men över 30 år gammal och oisolerad, så den fick åka ut. Satte in 3 ST 500ltrs isolerade istället.

Useless, Jo, jag blev att fundera på det. Tror de gjort ett avstick till ett annat rum i källaren i efterhand och min första tanke kring självcirkulationen var att det inte skulle funka till den radiatorn.

Behöver som flera sagt räkna på detta.
Antalet kvadratmeter golvyta samt hänsyn till hur många ytterväggar rummet har.
Det är också bra att ha "bott in sig" i ett hus och veta om att vissa rum är svalare.
När du byter radiatorer så tar du hänsyn till detta och gör en proportionerlig ökning som är samma i alla rum. Då är grunden lagd för att byta mot värmepump i framtiden om du tröttnar på ved. (Då faller nämligen möjligheten till termostatreglering nästan bort)

Funderade på att koppla en luftvattenvärmepump direkt mot ena ackumulatortanken i ett senare skede, eventuellt. De dimensioner jag valt nu är ju egentligen i stora drag helt baserat på storleken av de befintliga radiatorerna.
De är sådana som är fastsatta med klammer, alltså de har inte "hängare" eller vad det nu heter?

Det är generellt sett svårt att docka värmepump med vedpanna eftersom det förra är ett lågtemperatursystem och helst inte ska jobba med temperaturer mycket över 50 grader.
Det går få till lite lösningar på temat, men inte utan att ta hänsyn till detta.

Min tanke var väl att pumpen skulle finnas där mer som backup, att husets uppvärmning inte är helt beroende av enbart veden och att när temperaturen på vattnet når en viss tenmp så skulle pumpen starta. Det måste väl vara så de funkar i vanliga fall också? Och behöver ju således inte jobba på samma gång som man eldar i pannan och har en högre temp på vattnet?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
L
Dunte då räknar du med att ha en VP som är en ON/OFF som går efter min och maxtemp i tanken , det är normal funktion vid enbart luft/vatten , det går bra att ha det så och shunta ut från tank , VP kommer att starta och stoppa lite ofta kanske men vad gör det , värmen kommer
Och det är ju det som är meningen om man inte ska jaga COP och SCOP som en del envisas med att tala om , s.k millimeterpassning på den ena eller andra i 0,1 -0,5 COP i skillnad

• Gilla
Dunte
  • Laddar…
Jag hänger inte med här...

Håller du på och bygger systemet och har aldrig provat det?

Med en cirkulationspump och shuntad framledningen så är det inte ens säkert att ledningar och radiatorer blir så varm att man bränner sig.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.