Det som redan är gjort är väl inte mycket att bråka om. Rapportkostnaden tycker jag är överraskande låg. Frågan är vad lst har tänkt sig fortsättningsvis. Om inga ytterligare ingrepp i fornlämningen behöver gjöras från din sida så bör ju detta nogsamt kommuniceras till lst. Om de framhärdar i sin iver att få fornlämningen undersökt i större eller mindre grad så skulle i alla fall jag överklaga ett sådant beslut, kanske med motiveringen att ytterligare åverkan, dvs undersökning, inte alls är nödvändig och endast medför onödig förstörelse av fornlämningen. Om där finns stora vetenskapliga vinster at göra så bör staten ta kostnaden.

Men, fan, det är knepiga grejer det här med ganska svårtippat utfall. Det en privatperson har att göra med i sådana här fall är inte alls objektiva, demokratiska tjänstemän utan akademiskt lystna småpåvar vars främsta intressen här i livet är fornlämningar, kulturhistoria och arkeologi snarare än medborgarnas privatekonomi.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
OK, om vi ser krasst på det hela ser det ut som om jag har två alternativ:

1. Låt länsantikvarien och arkeologen fortsätta utgrävningen tills de blir nöjda. Kanske tar det en dag, kanske tar det mer. Efter det kan vi efter deras instruktioner täcka över fornlämningen igen. Ökad kostnad utöver idag är okänd, då nya fynd kan upptäckas.

2. Säga till länsantikvarien att mitt behov för att gräva är slut (jag behöver bara återfylla), och jag vill inte att lst beordrar ytterligare grävande. Om lst framhärdar med ytterligare undersökning, begär jag skriftligt beslut och överklagar sedan med hänvisning till åverkan på fornlämning och uppenbar onödighet. Under hela överklagande processen riskerar jag kanske att få stå med öppet schakt över fornlämningen ett antal månader (vilket i sig kan leda till ytterligare åverkan pga naturens krafter).

Kruxet är att jag vill kanske göra fortsatta grävningar för plantering på tomten till sommaren, och jag vill ju inte gärna ha lst "motvalls" med risk för förvägran att få gräva ens med schaktningsövervakning.

Katten vad klurigt detta är.

Jag tycker du redan gjort och betalat mer utan att protestera än vad de flesta hade gjort i samma situation. Jag hade nog sagt att nu räcker det, vill ni fortsätta får ni antingen tvinga mig eller betala själva.
Ang planteringar, inte kan väl lst komma springandes varje gång ni vill plantera en blomma?

Sen när arkeologerna är klara tycker jag att du ska göra något fräckt av det. Kan man göra en glasvägg i poolen? Gör i så fall en sådan så att muren syns.

• Haha
kattlucka
  • Laddar…
Ja, det vore ju rätt coolt att glasa det på något vis. Glasvägg går ju inte ser jag av bilderna, men glasgolv? Låter dock rejält dyrt eftersom den underliggande strukturen väl måste säkras först. Exempel på sådant finns tex på norra delen av Gågatan i Karlstad, bara ca en meter i fyrkant, ett titthål ner till den gamla kullerstensgatan. Vill minnas att det finns inne i nån galleria nära saluhallen i Göteborg också.

Man skulle åtminstone kunna begära en liten mässingsplatta, som tack för hjälpen: "Signe reste stenen. Rune pröjsade arkeologen."

• Gilla
  • Haha
kattlucka och 13 till
  • Laddar…
Hade jag facebook så skulle jag gilla senaste inlägg.

Det är sorgligt att den som betalar nästan alltid glöms bort. Det är nästintill att man som läsare av arkeologiska rapporter får intrycket att exploatören är en skurk som genom sin byggnation skändar kulturarvet. Alltför ofta glöms det faktum att Sverige är ett av få länder där arkeologer har det så förspännt att det lastiftats om att ge dem arbete. Detta eftersom landskapet är översållat av fornlämningar och att det vore ett hopplöst företag att undvika ingrepp i dessa vid hus-/väg-/järnvägsbyggen etc.

Ang Carlbaans inlägg:
" Jag hade nog sagt att nu räcker det, vill ni fortsätta får ni antingen tvinga mig......"

Det kan du hoppa upp och klappa arslet i taket två gånger på att Lst kommer att göra. Om de känner för det. Tjänstemännen på Lst's kulturmiljöavdelning sitter där på livstid och behöver inte vara oroliga över att deras beslut skall verka menligt på deras fortsatta karriärer. Så det kan göra lite som de vill inom KML's råmärken.

Man kan som sagt alltid överklaga. Been there done that. I mitt fall så var det fråga om ett uppenbart brott mott sekretesslagen och hur den stipulerar om vilken information mellan två upphandlande myndigheter (arkeologiska tjänster) skall vara fri för medborgare att ta del av. Det gick ända upp till regeringsrätten där det blev avslag.

Nä, min tilltro till myndigheter kunde vara bättre

Å så här långt skrivet så inser jag att i de flesta av mina inlägg framstår jag som en rättshaverist som aldrig kan låta udda vara jämt. Oftast gör jag som de flesta svenskar med mig, knyter handen i fickan och böjer på nacken. Jag råkar bara brinna en extra smula för hur ruttet beslutsgångarna går inom svensk arkeologi. Svenska arkeologer däremot är förmodligen lika duktiga på sitt jobb som folk är mest.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
O
Problemet är inte de svenska arkeologerna... De är säkerligen väldigt duktiga på sitt jobb... Så dessa behöver vi kanske inte fundera så mycket på... problemet är att man har fått för sig att byggherren skall betala alla kostnader som uppstår... Det är inte rimligt... Men troligtvis är det inte LST som är skyldiga, utan det är våra politiker...

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Jag har idag pratat med arkeologen, som är en riktigt juste kille. Han har inga egna åsikter på hur mycket eller lite han ska undersöka, utan han arbetar helt på uppdrag av länsantikvarien. Arkeologen var ju egentligen klar, menade han, men så ville länsantikvarien ha en vidare undersökning för att kartlägga utbredningen av det nu upptäckta fornminnet.

Jag har också pratat med länsantikvarien under dagen, som menar att han gör oss en tjänst genom att utvidga grävningarna (förundersökingen på fackspråk). Skälet är nämligen att vi sagt till honom att det är vår avsikt att dessutom anlägga en terrass omkring poolen, antingen med plintar och trall eller utfyllnad och stenläggning. För att länsantikvarien ska kunna godkänna detta ytterligare projekt ("ingrepp i fornminnet") under våren, krävs egentligen nytt tillstånd från lst. Ett nytt tillstånd skulle kräva en ny undersökning av marken till våren, och då en ny etableringskostnad för grävmaskin och arkeolog. Genom att nu utvidga undersökningen medan grävmaskin är på plats och arkeologen ännu inte skrivit sin rapport, blir det totala arkeologiska arbetet totalt sett billigare för mig, menar länsantikvarien. På en direkt fråga medger han att jag givetvis kan stoppa vidare arbete nu, men då måste jag alltså starta ny undersökning till våren för poolterassens skull. Givet ytterligare undersökning nu, lovar länsantikvarien vara smidig i att godkänna poolterassen till våren.

Suck, jag har fallit till föga och låter arkeologen köra igång imorgon med min grävare... Jag orkar inte driva en process mot systemet, trots att jag egentligen inte har pengarna (varken till den utökade grävningen eller till en process).

Frågan är väl då om det kan gå att anlägga poolterassen utan ingrepp i fornminnet.

Hoppas allt löser sig för dig Vargklo.

O
Tur att det bara är pengar.... De är nått man har så gott om som husägare :D:p

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
det här var fanimig det dummaste jag har läst, finns inte på kartan att dom hade fått en krona av mig, jag hade å andra sidan inte frågat om lov för att gräva i min egen mark heller, stenarna hade nog hamnat som fyllning under någon maskinhall!

Det har varit en mycket bra dag idag. Arkeologen fick disponera grävmaskinen, och grävde provschakten enligt länsantikvariens anvisningar. Fantastiskt nog resulterade de ytterligare grävningarna att de stenar som först antogs vara en medeltida stenmur, helt enkelt visade sig inte vara annat än just.... stenar. Dateringen av uppstaplingen av stenarna kan nog snarare dateras till typ max 100 år, och är således inte längre något fornminne. Arkeologen kunde ge sig hem redan vid lunchtid, och länsantikvarien är underrättad. Nu blir det snarast en fråga om att kanske helt avregistrera vår tomt som en del av fornminnet. Vilken resa.... Arkeologen behöver nog ändå dokumentera hela eskapaden i en rapport i vanlig ordning...

• Gilla
kattlucka och 4 till
  • Laddar…
Äntligen Knut kan andas ut -
Nån annan sten döljer Snorres ben

• Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.